Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-06-27, 11:44
  #265
Medlem
Congelados avatar
Stornationerna har inte levererat direkt Georgiens anfallare Mikautadze är skyttekung liksom. Verkar vara skrällarnas EM.
Citera
2024-06-27, 13:34
  #266
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Det stämmer nog absolut att denna offsidetekniken startat ytterligare en dimension. Men jag skulle inte vilja säga att det är så extremt som du vill göra gällande. För offside-diskussionerna har ju gått heta i Premier League i många år nu. Där har man ju också gått i taket över "millimetrar" och "offside med en stortå".

Som sagt så jämför jag ju från 2018 när det implementerades med hur det ser ut idag. Så jo, från 2018 har det skett en mycket stor och omvälvande förändring.

Men för någon som har vant sig med detta uppfattas det nog inte lika extremt, därför det inte heller diskuteras i alltför stor utsträckning då jag gissar att det redan har avhandlats och diskuterats till leda bland de som följer ligafotbollen.

Folk har resignerat och accepterat skiten.

Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
En fråga: Igår diskuterade du i termer av "Men om man jämför med VM 2018 är det ju tydligt att VAR numera går in i betydligt fler situationer än man gjorde då när man bara fokuserade på straff och offisde..." -och nu har du vänt diskussionen till att det är offsidebedömningarna/granskningarna som utvidgats. Hur skall du ha det egentligen?

Glömt det jag sa om offside, VAR var nog inte alls inne och petade i offside i samma utsträckning.

Linjedomare uppmanades väl att hålla nere flaggan vid misstänkt offside men sen i vilken utsträckning VAR gick in och petade i besluten verkar högst oklart, men vi kan nog konstatera att det, åtminstone, inte rådde samma millimeterrättvisa och parodin vi ser just nu då tekniken inte fanns.
__________________
Senast redigerad av cegefe8395 2024-06-27 kl. 13:36.
Citera
2024-06-27, 14:16
  #267
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cegefe8395
Som sagt så jämför jag ju från 2018 när det implementerades med hur det ser ut idag. Så jo, från 2018 har det skett en mycket stor och omvälvande förändring.

Men för någon som har vant sig med detta uppfattas det nog inte lika extremt, därför det inte heller diskuteras i alltför stor utsträckning då jag gissar att det redan har avhandlats och diskuterats till leda bland de som följer ligafotbollen.

Folk har resignerat och accepterat skiten.



Glömt det jag sa om offside, VAR var nog inte alls inne och petade i offside i samma utsträckning.

Linjedomare uppmanades väl att hålla nere flaggan vid misstänkt offside men sen i vilken utsträckning VAR gick in och petade i besluten verkar högst oklart, men vi kan nog konstatera att det, åtminstone, inte rådde samma millimeterrättvisa och parodin vi ser just nu då tekniken inte fanns.

Jasså, det säger du? Jag säger inte emot, men du har ju under 3 dagars diskussion inte kunnat konkretisera VAD denna förändring/skillnad skulle vara. Du har heller inte kunnat visa någon statistik, uppgifter eller jämförelser kring detta - Utan allt handlar om hur du minns/uppfattade VM för 6 år sedan!? Alltså för att inte ha sett någon fotboll sedan 2018(!) så sätter du dig på väldigt höga hästar.

Jag som har något större insyn i hur förändringarna och skillnaderna blivit innan/under/efter starten av VAR kan berätta att man (då) i VM 2018 slog alla slags "försiktighets-rekord"; Det var lägst antal varningar någonsin i ett världsmästerskap, det var lägst antal utvisningar i ett världsmästerskap...och det var även lägst antal offside någonsin i ett världsmästerskap. Detta helt enkelt för att spelarna visste att dom för första gången var "bevakade" och därmed inte ville ta några risker. Hur detta statistiskt sett ut senare vet jag inte. Men vi kan nog vara helt säkra på att det generellt blivit försiktigare (i alla efterkommande mästerskap) än hur det såg ut före VAR:s införande. Så "petande i offsider" eller ej, så har vi generellt färre antal offsider än vad vi haft tidigare.

Du pratar mycket om att jag är "VAR-frälst", "VAR-skadad", "att jag blivit invand" osv. Jag har ju ägnat mig åt fotboll hela mitt liv. Jag har dömt fotboll under många år och därefter varit domarinstruktör/observatör. Jag har inga som helst problem att se mönster, utveckling och förändring på domarsidan i allmänhet, och på VAR-sidan i synnerhet. Jag är väl insatt i reglerna, instruktionerna och direktiven kring VAR. Jag har inga problem att se såväl tillgångar, som brister, med VAR. Dessutom följer jag Allsvenskan, som inte har VAR, och kan därför jämföra systemet "varje dag". Så du behöver inte framställa mig som blind i denna diskussionen!

"i vilken utsträckning VAR gick in och petade i besluten verkar högst oklart, men vi kan nog konstatera att det, åtminstone, inte rådde samma millimeterrättvisa och parodin vi ser just nu då tekniken inte fanns" - Återigen: Den semiautomatiserade offsidetekniken har lyft det till en ytterligare dimension. Men det du inte verkar förstå är att den tidigare 3D-offside-tekniken var oerhört pricksäker (därav diskussionerna i Premier League). Den största skillnaden är att man fick göra dessa bedömningar manuellt, vilket gjorde att det generellt tog längre tid. Den primära anledningen till införandet av semiautomatiserade offsidetekniken är ju att VAR-granskningen skall gå snabbare!

...Du kan själv kolla hur den tidigare 3D-offside-tekniken såg ut, så förstår du själv hur precist dessa bedömningar kunde göras: https://www.youtube.com/watch?v=PCOK7-kc_8o
__________________
Senast redigerad av Haaaaag 2024-06-27 kl. 14:21.
Citera
2024-06-27, 14:26
  #268
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Congelado
Stornationerna har inte levererat direkt Georgiens anfallare Mikautadze är skyttekung liksom. Verkar vara skrällarnas EM.
Jag undrar verkligen vem de som är i perfekt fotbollsålder 7-12 år har fått som en ny favorit i det här mästerskapet.

Slutspelet är alltid viktigast men än så länge så är det bara en grå massa av spelare. Och det har inte bara med åldern att göra för egen del. 2021 och 2022 hade mycket mer flärd under gruppspelet
Citera
2024-06-27, 14:29
  #269
Medlem
Congelados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Jag undrar verkligen vem de som är i perfekt fotbollsålder 7-12 år har fått som en ny favorit i det här mästerskapet.

Slutspelet är alltid viktigast men än så länge så är det bara en grå massa av spelare. Och det har inte bara med åldern att göra för egen del. 2021 och 2022 hade mycket mer flärd under gruppspelet
Dom jobbar ju stenhårt för Kylian Ninja Turtle där med masken som stjärnan oavsett vad han visar för sitt lag eller försöker halvdant slå liv i en gammal Ronaldo för att han gjorde en assist det är knepigt detta EM faktiskt idolerna lyser med sin frånvaro.
Citera
2024-06-27, 15:21
  #270
Medlem
Kalk-Allans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
Byt kanal du, själv kommer jag att se så mycket som möjligt.
Givetvis så är det så, men jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är, VAR är en grej, men sedan är det något mer vet inte riktigt vad, men blir inte road av det jag ser, längtar till Allsvenskan drar igång igen
Citera
2024-06-27, 15:35
  #271
Medlem
ItsmeGlenns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Em 2000 ganska klart tycker jag. Sveriges grupp var skit men man brydde sig ändå om den.

Portugal som både var turneringens poplag och guldbra.

Frankrikes bästa upplaga någonsin

Holland som fullständigt flög fram på hemmaplan

Italien som precis så som italien ska vara. Sliskiga med offensiv briljans.

Spelmässigt så var matcherna otroliga med ett mycket bra gruppspel och ett ännu bättre slutspel. Aningen mer tryck i det gruppspelet än årets. https://m.youtube.com/watch?v=tMn7I3...5nbGFuZCAyMDAw

Alla Frankriked slutspelsmatcher var episka med Rauls straffmiss i kvarten, Zidane straff i 90 minuten i semin och finalen där de kvitterade med sekunder kvar.

Det är inte ofta ett mästerskap har båda semifinalerna och en final som det fortfarande pratas om på ett positivt sätt. Finns det någon annan turnering där de tre sista matcherna har varit så bra?


EM 2000 kommer alltid vara speciellt för mig eftersom jag befann mig i Paris när det spelades och fick uppleva firande på torg o gator IRL när det skedde samt se truppen o firandet när dem kom hem efter vinsten. Vi satt ett ganska stort sällskap klistrade vid TVn i ett lägenhetsområde mitt i centrala Paris under finalen minns jag och etter Trezeguet trycker dit 2-1 är det som att en bomb exploderat det fullständigt vibrerar och vi alla flyger snabbt ut på gatan för att vifta med flaggor sjunga och fira.

Skulle väl vara VM 98 då om någon turnering står sig i samma underhållningsgrad som 2000 där Brassarna och Nederländerna har en fin semi samt Frankrike mot Kroatien där Pappa Thuram gör 2 mål om jag inte minns fel.
Citera
2024-06-27, 15:42
  #272
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItsmeGlenn
EM 2000 kommer alltid vara speciellt för mig eftersom jag befann mig i Paris när det spelades och fick uppleva firande på torg o gator IRL när det skedde samt se truppen o firandet när dem kom hem efter vinsten. Vi satt ett ganska stort sällskap klistrade vid TVn i ett lägenhetsområde mitt i centrala Paris under finalen minns jag och etter Trezeguet trycker dit 2-1 är det som att en bomb exploderat det fullständigt vibrerar och vi alla flyger snabbt ut på gatan för att vifta med flaggor sjunga och fira.

Skulle väl vara VM 98 då om någon turnering står sig i samma underhållningsgrad som 2000 där Brassarna och Nederländerna har en fin semi samt Frankrike mot Kroatien där Pappa Thuram gör 2 mål om jag inte minns fel.
Finalen var dock usel , Brasilien var knappt där mentalt. Och som turnering i stort så var inte gruppspelet något speciellt. Slutspelet åttondelar-semifinaler var dock grymt bra.
Citera
2024-06-27, 19:02
  #273
Medlem
Ezzelinos avatar
Som jag minns det var det riktig doomerstämning från många i VM-trådarna 2022 också. En mycket mörk syn på mästerskapet ältades, och det spelade liksom ingen roll att det var en arrangörsmässig succé där det spelades bra fotboll. Tycker detta EM hitintills är godkänt, men jag hoppas att åttondelsfinalerna överlag bjuder på spännande kraftmätningar och offensivt, konstruktivt spel.
Arrangörsmässigt verkar EM vara en succé, många nationers fans har vallfärdat i stora, upprymda skaror och upplevt hur representanterna för nationen endera överträffar förväntningarna (som Österrike, Rumänien och Georgien), eller också faller tungt (som Kroatien, Ukraina och Polen).

Nya "stjärnspelare" tar ett tag att etablera sig, en del riktigt unga har väl gjort det bra ändå, som Lamine Yamal i Spanien eller Arda Güler i Turkiet. Georgiens Mikautadze är några år äldre och leder skytteligan.
Füllkrug har fått, om jag minns rätt, 73 minuters speltid och gjort två mål. Musiala och Wirtz går mot ett internationellt genombrott.

Men det är mycket de välcoachade, samspelta kollektivens EM hitintills, som Österrike, Slovenien, Slovakien, Rumänien.
__________________
Senast redigerad av Ezzelino 2024-06-27 kl. 19:13.
Citera
2024-06-27, 23:48
  #274
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Minns att det för något mästerskap sen poängterades att det var få om ens något frisparksmål i det mästerskapet, var nog senaste VM. Hur har det sett ut i år? Jag kan inte minnas att jag sett något och då har jag sett de flesta matcherna.
Citera
2024-06-28, 02:55
  #275
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ricardo22
Det var egentligen i vm 1998 som det blev riktigt bra, och sen höll det i sig 10-15 år. Just trequatista positionens försvinnande säger så mycket. Kaka, Ronaldinho, Rivaldo, Totti, Maradona, Zidane, Rui Costa har blivit snabba tråkiga yttrar istället. James var den sista och även han fick börja spela ytter och annat när positionen försvann.

Magin och elegansen försvann och det var något speciellt med att söka den stora stjärnan i den positionen centralt utanför straffområdet

100% detta i mitt fall. Det var spelare som väckte drömmar och total beundran, de spelade liksom sin egen match i matchen. De kunde välja tempot i spelet på något jäkla konstigt sätt. Ibland väldigt långsamt, ibland snabbare än alla andra. De var unika - de skapade magi.

Nu känns det som att de blivit utbytta mot atleter som tävlar i antal höghastighetslöpningar, oftast på kanten som du säger. Trist tycker jag.
Citera
2024-06-28, 07:37
  #276
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jasså, det säger du? Jag säger inte emot, men du har ju under 3 dagars diskussion inte kunnat konkretisera VAD denna förändring/skillnad skulle vara.]

Bara för att jag inte har kunnat backa upp det med statistik?

Jag har bara delat med mig av mina upplevelser och enda anledningen till att denna diskussion har tagit skruv är ju för du är fullständigt VAR-frälst och för att jag inte befinner mig på exakt samma bog.

Hade det funnits statistik som motbevisade mig så hade du naturligtvis redan varit här och viftat med den.

Jag är ju knappast ensam om att ställa mig kritisk till nuvarande offsidebedömning, så du som VAR-förespråkare bör kanske ställa dig frågan varför detta har blivit en vattendelare istället för att gå i klinch med alla som inte är lika frälsta.

Jag bryr mig väl inte om hur man har diskuterat 3D-tekniken i PL-trådarna, jag minns inte att det diskuterades millimeteroffsider under VM i Ryssland.

Därför ställer jag mig frågande till vilken tilltro man hade till denna teknik och hur implementerad den faktiskt var i VM 2018.

Ditt svar på detta är långa haranger om att tekniken är fantastisk?

Tycker det mesta talar för att man bara gick in om offsiden var väldigt tydlig, något som uppenbarligen fungerade alldeles utmärkt jämfört med det vi ser idag 2024.

Ja, spelare var säkert försiktigare i straffområdet där VAR gjorde sig mest gällande under 2018 men att spelare inte skulle ha vågat ligga på gränsen för att riskera att vara offside (något som inte renderar i något allvarligare än att man är just offside) ser jag som rätt osannolikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in