Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-06-28, 11:45
  #277
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cegefe8395
Bara för att jag inte har kunnat backa upp det med statistik?

Jag har bara delat med mig av mina upplevelser och enda anledningen till att denna diskussion har tagit skruv är ju för du är fullständigt VAR-frälst och för att jag inte befinner mig på exakt samma bog.

Hade det funnits statistik som motbevisade mig så hade du naturligtvis redan varit här och viftat med den.

Jag är ju knappast ensam om att ställa mig kritisk till nuvarande offsidebedömning, så du som VAR-förespråkare bör kanske ställa dig frågan varför detta har blivit en vattendelare istället för att gå i klinch med alla som inte är lika frälsta.

Jag bryr mig väl inte om hur man har diskuterat 3D-tekniken i PL-trådarna, jag minns inte att det diskuterades millimeteroffsider under VM i Ryssland.

Därför ställer jag mig frågande till vilken tilltro man hade till denna teknik och hur implementerad den faktiskt var i VM 2018.

Ditt svar på detta är långa haranger om att tekniken är fantastisk?

Tycker det mesta talar för att man bara gick in om offsiden var väldigt tydlig, något som uppenbarligen fungerade alldeles utmärkt jämfört med det vi ser idag 2024.

Ja, spelare var säkert försiktigare i straffområdet där VAR gjorde sig mest gällande under 2018 men att spelare inte skulle ha vågat ligga på gränsen för att riskera att vara offside (något som inte renderar i något allvarligare än att man är just offside) ser jag som rätt osannolikt.

Jag är inte ute efter statistik. Jag skulle bara vilja att du konkretiserar det hela lite bättre. Om jag sammanställer det du tagit upp här så har det främst handlat om:

1. Huruvida VAR 2018 verkligen petade så mycket i andra slags situationer som VAR 2024 gjort (t ex Lukakus hands).
Kommentar: Jag har då förklarat att VAR hade samma checkpoints 2018 som dom har idag, så där finns iallafall ingen skillnad. Givetvis kan det finnas en skillnad ändå (läs slumpen) då det istället handlar om hur många sådana här slags situationer man haft 2018 kontra 2024. Med andra ord är detta en diskussion/tes som är omöjlig att svara på - så tillvida man inte går tillbaks och tittar på varenda match från VM 2018 för att kunna jämföra.

2. Huruvida VAR 2018 nagelfarde offsidesituationer så som VAR 2024 gör.
Kommentar: Jag har förklarat att man nagelfarde offsider även i VM 2018 (samt EM 2021) fast då med den dåvarande 3D-offsidetekniken. I VM 2022 och EM 2024 finns den semiautomatiserade offsidetekniken som gör nagelfarningen automatiskt och (ännu) mer minutiös. Så petnoga offsidebedömningar har funnits sedan VAR:s start (googla så ser du hur diskussionerna gått heta) så det är mer "gradskillnad" än "gigantisk skillnad" skulle jag säga. Även här kommer ju slumpen in i bilden; Hur många sådana här svåra/marginella offsidesituationer hade man i VM 2018 kontra EM 2024?

Jag vill också tillägga att om man liksom vill dra stora växlar av VAR:s granskningar, bedömningar och ev. tveksamheter eller misstag så vet jag inte om det är så smart att jämföra ett VM och ett EM (som det dessutom gått 6 år emellan) för att:

-VM har fler matcher än vad EM har, vilket gör att man inte kan göra en jämförelse rakt av.

-EM:s system med att de fyra bästa treorna går vidare att i princip alla matcher har betydelse. Detta gör det ju troligare med fler heta matcher med fler och svårare situationer i ett EM än i ett VM.

-På 6 år så har ju fotbollen förändrats. Detta är ju en sport där trender och det taktiska uppdaterats väldigt ofta. Därför kanske man spelade på ett sätt 2018 som renderade i t ex fler/färre offsidesituationer, fler/färre straffsituationer osv. Bara en sådan simpel sak som vilka slags lag som deltager/deltog i VM 2018 kontra EM 2024 kan ju göra en stor skillnad i hur matcherna sett ut.

-Det kan ju också vara tveksamt att jämföra "debutåret med VAR" kontra "ett av många år med VAR". För som jag var inne på igår så slogs ju alla slags "försiktighets-rekord" (färre varningar, färre utvisningar, färre offsider) 2018...och även om jag är säker på att det generellt blivit försiktigare sedan VAR:s införande så kan det ju vara så att det i VM 2018 var extremt och att spelarna agerade irrationellt i jämförelse med andra mästerskap.
__________________
Senast redigerad av Haaaaag 2024-06-28 kl. 11:47.
Citera
2024-06-28, 12:26
  #278
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag vill också tillägga att om man liksom vill dra stora växlar av VAR:s granskningar, bedömningar och ev. tveksamheter eller misstag så vet jag inte om det är så smart att jämföra ett VM och ett EM (som det dessutom gått 6 år emellan) för att:

Tycker du överanalyserar och komplicerar det onödigt mycket, förmodligen för att du vill röra till diskussionen så mycket som möjligt.

Man kan göra det väldigt enkelt för sig och jämföra offsidebedömningarna idag med hur det var 2018 för att inse att VAR i viss mån har spårat ur.

Men just offsidebedömningarna verkar vara helt raderat ur ditt minne och du vill hålla fast vid att de bedömdes på exakt samma sätt som idag.

Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
För som jag var inne på igår så slogs ju alla slags "försiktighets-rekord" (färre varningar, färre utvisningar, färre offsider) 2018

Det är frågan, ändå lyckades domaren blåsa offside trots att Marcus Berg befann sig på egen planhalva istället för att avvakta och förlita sig på tekniken?

https://www.aftonbladet.se/sportblad...pa-marcus-berg

Tycker annars detta citat är intressant:

Citat:
I slutet av första halvlek rann Englands Raheem Sterling igenom det svenska försvaret och tog emot en djupledsboll. Sterling såg ut att vara offside, men tilläts ändå fullfölja anfallet. Först i efterhand vinkades han av för offside.

– Enligt protokollet för videoassisterande domare ska man låta anfallet gå för att sedan kunna gå tillbaka och ta bort det. Det är väldigt tydligt att det är en ganska klar offside, inte speciellt svår att bedöma, men de gör helt rätt här när de inte lyfter flaggan så att Sterling får chansen att avgöra, säger SVT:s domarexpert Jonas Eriksson i paus.

Om man bortser från fadäsen och situationen med Berg så gissar jag att det var ungefär så det såg ut under mästerskapet, dvs man tog i regel det säkra före det osäkra men man gick inte in och petade i milimeteroffsider då tekniken var såpass ny och inte ansågs tillräckligt tillförlitlig för att gå in och dividera om milimetrar.
Citera
2024-06-28, 12:39
  #279
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cegefe8395
Bara för att jag inte har kunnat backa upp det med statistik?

Jag har bara delat med mig av mina upplevelser och enda anledningen till att denna diskussion har tagit skruv är ju för du är fullständigt VAR-frälst och för att jag inte befinner mig på exakt samma bog.

Hade det funnits statistik som motbevisade mig så hade du naturligtvis redan varit här och viftat med den.

Jag är ju knappast ensam om att ställa mig kritisk till nuvarande offsidebedömning, så du som VAR-förespråkare bör kanske ställa dig frågan varför detta har blivit en vattendelare istället för att gå i klinch med alla som inte är lika frälsta.

Jag bryr mig väl inte om hur man har diskuterat 3D-tekniken i PL-trådarna, jag minns inte att det diskuterades millimeteroffsider under VM i Ryssland.

Därför ställer jag mig frågande till vilken tilltro man hade till denna teknik och hur implementerad den faktiskt var i VM 2018.

Ditt svar på detta är långa haranger om att tekniken är fantastisk?

Tycker det mesta talar för att man bara gick in om offsiden var väldigt tydlig, något som uppenbarligen fungerade alldeles utmärkt jämfört med det vi ser idag 2024.

Ja, spelare var säkert försiktigare i straffområdet där VAR gjorde sig mest gällande under 2018 men att spelare inte skulle ha vågat ligga på gränsen för att riskera att vara offside (något som inte renderar i något allvarligare än att man är just offside) ser jag som rätt osannolikt.

Kör en "del 2" eftersom du inte gillar för långa inlägg...

"Hade det funnits statistik som motbevisade mig så hade du naturligtvis redan varit här och viftat med den" - Det är lite det här jag menar. Det går inte att ta fram statistik som motbevisar dig, eftersom att: 1. Du inte kan konkretisera dina frågeställningar. 2. Dina diskussioner/teser inte går att få fram statistik/evidens på, eftersom det är väldigt svårt att jämföra (läs tidigare inlägg, slumpen osv.)
3. Eftersom att detta mästerskapet är långt ifrån slut; Det finns ingen statistik och vi vet inte hur framtida matcher kommer se ut.

"Jag är ju knappast ensam om att ställa mig kritisk till nuvarande offsidebedömning, så du som VAR-förespråkare bör kanske ställa dig frågan varför detta har blivit en vattendelare istället för att gå i klinch med alla som inte är lika frälsta" - Från min sida är det helt ostridigt att detta blivit såväl ett diskussionsämne, som en vattendelare. Det ända jag säger är att denna millimeter-diskussion funnits sedan VAR:s införande.

"Jag bryr mig väl inte om hur man har diskuterat 3D-tekniken i PL-trådarna..." - Nu snackar vi inte "diskussioner i PL-trådarna på Flashback" utan snarare om diskussioner i Premier League, FA, intresseföreningarna, BBC, Sky Sports, Viasat, på arenorna, i sportbarerna, på arbetsplatserna. Att du inte förstått hur heta dessa offside-diskussioner varit visar ju bara att du har sett alldeles för lite fotboll sedan 2018 för att kunna uttala dig. Det finns ju en anledning att PL-branschen t.o.m lagt fram TRE olika förslag på regeländringar avseende VAR/offsider.

"...jag minns inte att det diskuterades millimeteroffsider under VM i Ryssland" - Ja, jag har förstått att dina minnesbilder om sommaren 2018 har en oerhörd tyngd i denna diskussionen. Det hade varit intressant att se vad dina argument hade varit om någon annan skribent klev in här och sa att den minns att det diskuterades många millimeter-offsider i VM 2018...

Det är också intressant att du så konsekvent håller fast i dina minnesbilder av mästerskapet. Utan att kritiskt och sakligt granska detta mot uppgifter som:
1. Att det nuvarande mästerskapet är långt ifrån slut och att du i skrivande stund inte har någon EM-statistik alls på området. Du/vi har alltså ingen aning om hur många offside-granskningar/bedömningar som gjorts och heller inte en aning om hur många av dessa som varit "millimeter-beslut".

2. Att sådana här jämförelser i princip är omöjliga att göra, eftersom att så många andra faktorer spelar roll.

3. Att man VET att VM 2018 slog rekord i minst antal offsider, p.g.a att VAR var nytt och spelarna därmed blev försiktigare. Så "urvalet att jämföra med" är ju troligen allmänt mindre i VM 2018.

4. Att man VET att VAR totalt granskade 355 situationer bara i gruppspelet 2018. Det är många potentiella millimeter-offsidebedömningar...

"Tycker det mesta talar för att man bara gick in om offsiden var väldigt tydlig, något som uppenbarligen fungerade alldeles utmärkt jämfört med det vi ser idag 2024" - Borde isåfall inte dina minnesbilder vara att det i VM 2018 förekom diskussioner om "missade offsider" och "felaktigt godkända mål"?
Citera
2024-06-28, 13:23
  #280
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Som jag minns det var det riktig doomerstämning från många i VM-trådarna 2022 också. En mycket mörk syn på mästerskapet ältades, och det spelade liksom ingen roll att det var en arrangörsmässig succé där det spelades bra fotboll. Tycker detta EM hitintills är godkänt, men jag hoppas att åttondelsfinalerna överlag bjuder på spännande kraftmätningar och offensivt, konstruktivt spel.
Arrangörsmässigt verkar EM vara en succé, många nationers fans har vallfärdat i stora, upprymda skaror och upplevt hur representanterna för nationen endera överträffar förväntningarna (som Österrike, Rumänien och Georgien), eller också faller tungt (som Kroatien, Ukraina och Polen).

Nya "stjärnspelare" tar ett tag att etablera sig, en del riktigt unga har väl gjort det bra ändå, som Lamine Yamal i Spanien eller Arda Güler i Turkiet. Georgiens Mikautadze är några år äldre och leder skytteligan.
Füllkrug har fått, om jag minns rätt, 73 minuters speltid och gjort två mål. Musiala och Wirtz går mot ett internationellt genombrott.

Men det är mycket de välcoachade, samspelta kollektivens EM hitintills, som Österrike, Slovenien, Slovakien, Rumänien.
Jag gick faktiskt in och läste den stora 2022 tråden och kollade mina egna inlägg.

Det lustiga var att jag klagade på exakt samma sak gällande stjärnor och målskyttar. " Var är profilerna och målskyttarna, dagens Vieri, Hernandez och Salas? ". Men det stämmer inte att det var domedagsstämning. Det var negativt innan med märkliga inlägg om extremvärme ( folk som inte förstod att de inte spelade vid ekvatorn) död stämning osv. Folk skulle bojkotta och annat trams. Folk var dock ganska lyriska efter den sista gruppspelsomgången och även tidigare strömmade det in positiva inlägg. Folk var generellt väldigt positiva och i en uppenbar vm feber. Folk känns helt utzoomade i det här mästerskapet i jämförelse " jaha en halvkass mastchdag till, hoppas det blir bättre imorgon"
__________________
Senast redigerad av sebastian_ 2024-06-28 kl. 13:43.
Citera
2024-06-28, 14:17
  #281
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cegefe8395
Tycker du överanalyserar och komplicerar det onödigt mycket, förmodligen för att du vill röra till diskussionen så mycket som möjligt.

Man kan göra det väldigt enkelt för sig och jämföra offsidebedömningarna idag med hur det var 2018 för att inse att VAR i viss mån har spårat ur.

Men just offsidebedömningarna verkar vara helt raderat ur ditt minne och du vill hålla fast vid att de bedömdes på exakt samma sätt som idag.



Det är frågan, ändå lyckades domaren blåsa offside trots att Marcus Berg befann sig på egen planhalva istället för att avvakta och förlita sig på tekniken?

https://www.aftonbladet.se/sportblad...pa-marcus-berg

Tycker annars detta citat är intressant:



Om man bortser från fadäsen och situationen med Berg så gissar jag att det var ungefär så det såg ut under mästerskapet, dvs man tog i regel det säkra före det osäkra men man gick inte in och petade i milimeteroffsider då tekniken var såpass ny och inte ansågs tillräckligt tillförlitlig för att gå in och dividera om milimetrar.

NEJ! Jag har inte sagt att det bedöms på "exakt samma sätt idag" (läs tidigare inlägg; "Gällande din tes så nagelfars offsider självklart (ännu) mer idag..." och "Det stämmer nog absolut att denna offsidetekniken startat ytterligare en dimension..."). Det jag säger är att skillnaden inte är så stor som du vill göra gällande.
Belägg: Den avancerade 3D-offsidetekniken: https://www.youtube.com/watch?v=PCOK7-kc_8o
Belägg: Att det i många år varit ramaskri om detta i Premier League.
Belägg: Den primära anledningen till införandet av semiautomatiserade offsidetekniken har varit att VAR-granskningen skall gå snabbare.

"Det är frågan, ändå lyckades domaren blåsa offside trots att Marcus Berg befann sig på egen planhalva istället för att avvakta och förlita sig på tekniken?" - Men det där har ingenting med denna diskussionen att göra. Det handlar ju om en assisterande domare som var för het/inte följde direktivet att hålla nere flaggan - om det inte är en solklar offside. Dessa instruktioner har ju varit dom exakt samma sedan införandet av VAR. Läs: https://www.aftonbladet.se/sportblad...l-flaggan-nere
Citera
2024-06-28, 16:23
  #282
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cegefe8395
Tycker du överanalyserar och komplicerar det onödigt mycket, förmodligen för att du vill röra till diskussionen så mycket som möjligt.

Man kan göra det väldigt enkelt för sig och jämföra offsidebedömningarna idag med hur det var 2018 för att inse att VAR i viss mån har spårat ur.

Men just offsidebedömningarna verkar vara helt raderat ur ditt minne och du vill hålla fast vid att de bedömdes på exakt samma sätt som idag.



Det är frågan, ändå lyckades domaren blåsa offside trots att Marcus Berg befann sig på egen planhalva istället för att avvakta och förlita sig på tekniken?

https://www.aftonbladet.se/sportblad...pa-marcus-berg

Tycker annars detta citat är intressant:



Om man bortser från fadäsen och situationen med Berg så gissar jag att det var ungefär så det såg ut under mästerskapet, dvs man tog i regel det säkra före det osäkra men man gick inte in och petade i milimeteroffsider då tekniken var såpass ny och inte ansågs tillräckligt tillförlitlig för att gå in och dividera om milimetrar.

Om vi lägger tidigare diskussion lite åt sidan så har jag nu gjort en sammanställning och jämförelse mellan VM 2018 och EM 2024 (så långt det är möjligt). Jag har då tittat på alla mål från VM 2018. Därefter har jag noterat samtliga mål som ligger någorlunda på gränsen och teoretiskt sätt skulle kunna/t bli föremål för VAR-bedömning och potentiellt dömas bort för "millimeter-offside". Observera att denna samling mål är ganska generöst tagna, eftersom jag velat ta med alla mål som skulle kunna hamna i en sådan här slags diskussion. Så i praktiken rör det sig om klart färre mål.

Sammanställning:

VM 2018
Antal matcher: 64

Antal mål: 169

Antal bortdömda mål efter ”millimeter-offside”: ?

Antal godkända mål efter ”millimeter-offside”: Max 13
Se: https://www.youtube.com/watch?v=JQuihNnNZLI
1.min.2:55 - Argentina-Island (1-1-målet)
2. min.4:40 Belgien-Panama (2-0-målet)
3. min.9:30 Brasilien-Costa Rica (2-0-målet)
4. min.12:45 England-Panama (4-0-målet)
5. min.13:00 England-Panama (6-0-målet)
6. min 13:05 England-Panama (6-1-målet)
7. min.14:10 Polen-Colombia (0-2-målet)
8. min.15:10 Uruguay-Ryssland (3-0-målet)
9. min.15:45 Spanien-Marocko (2-2-målet)
10. min.19:00 Panama-Tunisien (1-0-målet)
11. min.19:10 Panama-Tunisien (1-1-målet)
12. min.19:15 Panama-Tunisien (1-2-målet)
13. min.23:10 Brasilien-Mexico (1-0-målet)

EM 2024
Antal matcher: 51 (i skrivande stund 36)

Antal gjorda mål: ? (i skrivande stund 81)

Antal godkända mål efter ”millimeter-offside”: ?

Antal bortdömda mål efter ”millimeter-offside”: ? (i skrivande stund: 3)
Se: Belgien-Slovakien, Belgien-Rumänien, Schweiz-Tyskland

Sammanfattning:

1. Troligen ställdes inte VM 2018 inför särskilt många "millimeter-offsidesituationer". Vi snackar max 13 av 169 mål/på 64 matcher.

2. Man kan ju också fråga sig "hur extremt EM 2024 varit i offside-synpunkt" eller "hur många fler mål som döms bort med det nya offside-systemet" när man konstatera att 1 mål, var 12:e match, döms bort efter "millimeter-offside". Det är inga extrema siffror tycker jag...
__________________
Senast redigerad av Haaaaag 2024-06-28 kl. 16:27.
Citera
2024-06-28, 22:02
  #283
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nu är det här med tekniken inte min specialitet. Men det handlar om att man har två kontrollfunktioner. Man har "spårningskameran" som spårar spelarnas rörelser och kroppsdelar - vilket avgör själva offsidepositionen OCH man har "boll-uppkopplingen" som mäter bollens position, hastighet, acceleration och rotation - vilket avgör när bollen spelats. Detta utgör den första kontrollfunktionen.

Uppkommer då en potentiell offside så skickas omedelbart en "varning" till VAR-rummet/domarna. Därefter genomförs alltid en second opinion där VAR-domarna granskar både 3D-modellen som genererats av systemet och live videofeeden. Detta görs för att kontrollera spelarens position gentemot den sista försvararen och det exakta ögonblicket när bollen spelades. Därefter har man ett slutgiltigt beslut som kommuniceras ut till domaren. Så det som tar "lite extra tid" är den mänskliga granskningen som görs.

Wow....inte din specialitet. Det där svaret osar ju chalmersstudent hela vägen :-)
Citera
2024-06-28, 23:58
  #284
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArsenalH
Wow....inte din specialitet. Det där svaret osar ju chalmersstudent hela vägen :-)

Haha tack för kopplimangen, men stämmer inte :-)
Citera
2024-06-29, 11:26
  #285
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Antal bortdömda mål efter ”millimeter-offside”: ?

Förstår inte riktigt varför du har gjort denna sammanställning då detta var det ända som hade varit intressant att veta för att överhuvudtaget kunna jämföra.

Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
1. Troligen ställdes inte VM 2018 inför särskilt många "millimeter-offsidesituationer".

Det tror jag inte alls. Spelare på den här nivån har alltid legat på gränsen, något som är helt avgörande för att vinna sin löpduell.

Att hålla på med säkerhetsavstånd är naturligtvis ej hållbart på denna nivå. Och det värsta som kan hända är som sagt att man är offside.

Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Men det där har ingenting med denna diskussionen att göra.

Tycker det var lite kul att lyfta angående att mästerskapet skulle ha slagit "försiktighetsrekord" när t.o.m. linjedomare agerar helt huvudlöst och väljer att lyfta flaggan trots att spelaren befinner sig på egen planhalva.

Talar för att linjedomare (och förmodligen spelare) ej anpassat sig till VAR i någon högre grad och blivit "VAR-skadade" ännu.

Att mästerskapet hade få varningar etc kan lika gärna bero på slumpen eller att huvuddomaren förlitade sig på att VAR skulle gå in och rätta till dom största misstagen och kunde därför låta spelet fortgå i högre utsträckning än vanligt, dvs man hade en slappare attityd till ojustheter och frispakar på mittplan och fokuserade stenhårt på att vara klinisk i besluten som innefattade "attackfasen".

Som sagt så var VAR nytt för alla så det är svårt att veta exakt hur man resonerade.
__________________
Senast redigerad av cegefe8395 2024-06-29 kl. 11:47.
Citera
2024-06-29, 16:25
  #286
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cegefe8395
Förstår inte riktigt varför du har gjort denna sammanställning då detta var det ända som hade varit intressant att veta för att överhuvudtaget kunna jämföra.



Det tror jag inte alls. Spelare på den här nivån har alltid legat på gränsen, något som är helt avgörande för att vinna sin löpduell.

Att hålla på med säkerhetsavstånd är naturligtvis ej hållbart på denna nivå. Och det värsta som kan hända är som sagt att man är offside.



Tycker det var lite kul att lyfta angående att mästerskapet skulle ha slagit "försiktighetsrekord" när t.o.m. linjedomare agerar helt huvudlöst och väljer att lyfta flaggan trots att spelaren befinner sig på egen planhalva.

Talar för att linjedomare (och förmodligen spelare) ej anpassat sig till VAR i någon högre grad och blivit "VAR-skadade" ännu.

Att mästerskapet hade få varningar etc kan lika gärna bero på slumpen eller att huvuddomaren förlitade sig på att VAR skulle gå in och rätta till dom största misstagen och kunde därför låta spelet fortgå i högre utsträckning än vanligt, dvs man hade en slappare attityd till ojustheter och frispakar på mittplan och fokuserade stenhårt på att vara klinisk i besluten som innefattade "attackfasen".

Som sagt så var VAR nytt för alla så det är svårt att veta exakt hur man resonerade.

Det stämmer att denna sammanställning inte ger hela bilden, men så har jag ju också sagt att det du diskuterar är näst intill omöjligt att ta fram facit över. Men istället för att skyffla detta ifrån dig så skulle jag ändå vilja att du kommenterar sammanställningen; Tycker du 13 potentiella "millimeter-offsidesituationer" låter mycket eller lite? Rimmar det med dina minnesbilder från VM 2018? Tror du alla dessa 13 mål underkänts med dagens teknik? Och hur ser du på att det i EM 2024 endast handlar om 3 bortdömda "millimeteroffside-mål" på 36 matcher/81 mål?

"Tycker det var lite kul att lyfta angående att mästerskapet skulle ha slagit "försiktighetsrekord" när t.o.m. linjedomare agerar helt huvudlöst och väljer att lyfta flaggan trots att spelaren befinner sig på egen planhalva" - Alltså om du inte skulle tro på att det slogs "försiktighetsrekord" i lägst antal offsider i ett världsmästerskap, så kan du ju läsa här: https://www.fotbollskanalen.se/vm-20...nagonsin-i-vm/

Vill också förtydliga att det under VM 2018 absolut råkade hända att assisterande domare vinkade tighta offsider, fast direktivet motsade detta. Säkerligen för att VAR var nytt och att det satt i ryggmärgen på AD att vinka offside när man ansåg att så var fallet. MEN! det hände inte ofta och det var liksom inget "problem" under mästerskapet, utan man höll sig till direktivet på ett förhållandevis bra sätt. Ett väldigt bra exempel på detta kunde man se i Sveriges match mot Tyskland. Där kunde man se att Tyskland i 2:a halvlek hade överlägset flest skott på/mot mål...fram tills statistiken visades efter matchen. För då kunde man konstatera att det var väldigt jämnt mellan lagen i antal skott mot/på mål. Samtidigt kunde man se att Tyskland hade oerhört många fler offsider än Sverige. Dvs: den assisterande domaren hade slaviskt följt direktivet att hålla nere flaggan vid offsidesituationer, för att sedan som sig bör vinka offsiden när bollen gått död eller anfallet tagit slut.
Citera
2024-06-30, 00:39
  #287
Medlem
sebastian_s avatar
https://x.com/Luunske/status/1807151..._nHwJWK6w&s=19 det här är vad de tar ifrån oss.

Inte en enda linjedomare hade dömt bort det målet utan Var.
Citera
2024-06-30, 00:52
  #288
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
https://x.com/Luunske/status/1807151..._nHwJWK6w&s=19 det här är vad de tar ifrån oss.

Inte en enda linjedomare hade dömt bort det målet utan Var.
Vilka är ”de”?

Vilka är det som tvingat fram VAR? Jo supportrar. Spelare. Ledare. År efter år. Konspirationer. Gnäll på domslut. Sökandet efter en absolut rättvisa som inte finns. Det VAR bevisat mer än något annat är den låga begåvningen och mognadsgraden bland fotbollens utövare och betraktare. Ingen domare hade dömt bort det nej. Men varje gång domare missade svåra offsider tidigare ropade man på teknologi.
Och nu är vi här.

Hatar VAR. Känner likt TS. Tröttnar på fotbollen. Men lika mycket är det folk som ropar på konspiration för två regelkorrekta beslut som tas av domaren som gör att jag känner så. Funkar inte. Sen är regelverket åt helvete tycker jag.

Sen är nog Flashback en dålig plats för fotboll. Framförallt under mästerskap. Alldeles för många gröngölingar som bara följer mästerskap. Kan inte regler. Bryr sig bara om hudfärg osv osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in