Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-06-23, 13:26
  #157
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Nämen som du håller på. Egentligen skulle jag inte gå in å svara utan låta din kommentar få tala för sig. Det är ju inte ens ett dåligt försök

Tvärtom - och det sa jag ju....eller hur?

Jag driver lite över hur du väljer din frågeställning för att den ska passa in i din åsikt istället för vad som kan tyckas borde vara viktigt, nämligen huruvida VAR gjort fel eller ej.
Citera
2024-06-23, 13:35
  #158
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Ja känns som att Flashback sticker ut. Läser runt på Engelsk media. BBC. The Guardian. Engelska topplagens fanforum med EM trådar. Alla tycker det är ett underhållande EM såhär långt spelmässigt vilket jag också tycker. Bara Englands matcher som varit dötrista i vanlug ordning under sengångaren Southgate.

Även om jag håller med mycket om problemen med dagens fotboll med pengar, utländska intressen korruption filmningar VAR BBC osv osv tycker jag nästan inget kan appliceras på just detta mästerskap. Men tar man en titt i matchtrådarna förstår man nog varför det är så negativt just på Flashback. Fokus är inte på fotboll och många som följer mästerskap inte intresserade från början.

Så är det nog. Bitterheten över att Sverige och Västeuropa gått åt helvete tycks för inte så få vara den primära drivkraften att skriva i matchtrådar. En begriplig bitterhet, men de som vill dryfta de frågorna har ju andra delar av Flashback och andra platser på nätet att göra det. Bäst är förstås, för ens egen mentala hälsas skull, att inte vara bitter, hatisk, arg, även om man är och länge har varit medveten om sakernas tillstånd och orsakerna till att det ser ut som det gör. Det kallas självövervinnelse.

Jag har lyssnat en del på BBC-och ITV-studiorna inför matcher, frustrationen är stor efter Englands krampaktiga insats mot Danmark. Jag undrar om inte spelarmaterialet är överskattat? De flesta ledande spelare i toppklubbarna i Premier League är inte engelsmän. Och exempelvis Phil Foden spelar i City under en briljant coach, där han får just den uppbackning och just den roll som fått honom att frodas, Dessutom spelar han så att säga på hemmaplan hela tiden, i den bubbla PL erbjuder.
Bellingham och Kane (även om den sistnämnde varit underligt blek hitintills i EM, trots ett mål) är de två engelska spelare som i mitt tycke håller absolut världsklass, och de spelar som bekant inte i PL.
De bästa coacherna i PL är förstås inte heller engelsmän, och Southgate verkar ibland lite handlingsförlamad. Alexander-Arnold på den plats han spelat i EM fungerar inte, det måste även Southgate kunna se.
Citera
2024-06-23, 13:40
  #159
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Jag driver lite över hur du väljer din frågeställning för att den ska passa in i din åsikt istället för vad som kan tyckas borde vara viktigt, nämligen huruvida VAR gjort fel eller ej.
Det där "jag bara skoja" bör du snarast stoppa undan nånstans och inte mer använda. Det klär ingen utan precis tvärtom.

Nåja då avslutar vi med som vi väl ändå kan enas om: VAR har förbättrat fotbollen i avseende att fler rätta domslut nu för tiden fattas, än mot hur det var förr i världen när VAR inte fanns till och än bättre lär det bli när väl VAR fått trimmas in - okey?
__________________
Senast redigerad av kubun 2024-06-23 kl. 13:46.
Citera
2024-06-23, 13:46
  #160
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Jag har sett i princip varje match i detta EM, Jag älskar att kolla Allsvenskan några dagar per vecka, MEN nu känner jag att detta evenemang börjar stå mig upp i halsen, visst Sverige är inte med, men jag har sett EM och VM sedan 94 och jag tappar fan intresset nu, vet inte varför, kollade matcherna som var idag, men tappade det i Österrike -Polen, slog på Holland - Frankrike tänkte kul match 2 stora nationer, men nä, stängde av efter ca 30 minuter.....

Är det pga VAR, eller allt jävla tjat om hur mycket spelare är värda i pengar, eller vilken klubb de är med i? Jag vet inte men jag tror jag lägger ner detta nu, kanske kollar finalen.

Hur känner ni?

Tycker att fotbollen förändrats. Inte samma fart och fläkt utan halvrangliga spelare som duttar med bollen. En fröjd att se lukaku de få ggr han har bollen i straffområdet. Jag har spått att fotbollen kommer dö ut eller iaf bli en underklass-sport ett bra tag. Få unga som kan välja annat väljer att satsa på en karriär i fotbollen. Kommersialiseringen och att evanemsmgen läggs i tveksamma länder med liten koppling till sporten höjer inte direkt intresset. Var rycker sönder, helt med på att kolla om bollen varit inne men millimeterrättvisan gör spelet orättvist när ett lillfinger är offside i ett annars bländande anfall.
Citera
2024-06-23, 13:59
  #161
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det är väl ganska uppenbart att det inte är fotbollen det är fel på, utan din egen utveckling/ålder. Ungdomen idag "kan" alla spelare.

Många losers i denna tråd.
----------------------------------------------------------------------
kan du då räkna upp minst sju spelare i Hollands / Nederländernas lag i detta EM
Utan att "fuska" tack...
Jag är övertygad om att inte ens en fotbollsintresserad 15 åring klarar det
Citera
2024-06-23, 13:59
  #162
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Distressor
Var rycker sönder, helt med på att kolla om bollen varit inne men millimeterrättvisan gör spelet orättvist när ett lillfinger är offside i ett annars bländande anfall.
Nej, VAR ger oss mycket bättre fotboll och kommer eftervart att ge oss än bättre fotboll då VAR också verkar preventivt. Alltså vi får färre offsides (som ju verkligen rycker sönder flytet) just för att spelare vet att millimetrar observeras och räknas och därför aktar sig för att chansa och tjuva till sig någon tiondels sekund. Samma med filmningar - inte alls lika många dykningar längre.
Citera
2024-06-23, 14:02
  #163
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Som jag ser det så har försvarsarbetet utvecklas väldigt mycket de senaste åren. Man backar hem snabbt, 3-backslinjen blir en en 5-backslinje osv.

Mitt tips (antagligen ogenomförbart) är att slopa offsideregeln. Då skulle vi få ett helt annat spel. Än det nu som är så jävla statiskt.

Ett lag kan ha ett helt otroligt övertag i bollinnehav, I 70 minuter. Sen släpper man backlinjen i övermod och så ett i baken.

Ähh, slopa offsiden.
Kan väl tycka att man kan ändra offsideregeln, så att endast passmotagarens position vid en specifik passning räknas. Blir larvigt när ett mål ska bli bortdömt för att en spelare stått offside 3-4 passar innan avslutet, utan att ens varit nära bollen. "Påverkar spelet"-tramset kan också slopas, så att det enda som räknas är om spelaren har kontakt med bollen efter att ha passats i offsideposition. På så sätt blir bedömningen objektiv och lättare att hålla konsistent.
__________________
Senast redigerad av MaskonJaskon 2024-06-23 kl. 14:05.
Citera
2024-06-23, 14:05
  #164
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martina46
----------------------------------------------------------------------
kan du då räkna upp minst sju spelare i Hollands / Nederländernas lag i detta EM
Utan att "fuska" tack...
Jag är övertygad om att inte ens en fotbollsintresserad 15 åring klarar det

läste inlägget som hastigast o vill anta utmaningen:

van dijk
ake
reinders
dumfries
memphis depay
xavi
de liegt (ej startande)
wieghorst (ej startande)
gakpo

sen är det svårt för mig att komma på fler namn..

innan EM hade jag bara koll på vvd, dumfries, depay, de liegt, gakpo o wieghorst. visste inte att ake var holländare...
Citera
2024-06-23, 14:07
  #165
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HandgnuggarOligark
Håller med om att kvaliteten och underhållningen är mycket bättre idag än det var förr, där matcherna var i slött tempo, långbollar och knappt några mål. Det var vanligt med 0-0 i en match förr. Idag görs fler mål.

VAR är jättebra och borde tillämpas mer för att få bort fusket.

Problemet är att det är för många utlänningar och korruption som tagit över. Jag vill se ett Nigeria med nigerianska spelare till 90% minst, precis som jag vill se Sverige med 90% svenskar minst. Det var en bra regel vi hade förr på 80- och 90-talet med max 3 utlänningar i klubblagen och där alla hade en etnisk förankring till landslagen.

Vem är intresserad av att se England mot Frankrike, när det är United Color of Benetton som spelar utan någon som helst nationalkänsla. Jag är ingen jävla nazist eller rasist, utan menar bara att det blivit så absurt att jag hellre håller på Nigeria än Sverige och England, eftersom Nigeria spelar med sina egna spelare.

I klubbfotbollen skulle även jag gärna se en begränsning av antalet utländska spelare på planen, men det lär inte hända. I landslagsfotbollen vore det också, från min synpunkt, att föredra att exempelvis Frankrikes och Englands lag bestod av etniskt franska respektive engelska spelare, men nu är det som det är, inget som någon individ kan göra åt det i dagsläget. Jag förspråkar nationellt och etniskt självbestämmande för alla nationer.
Min syn på dessa frågor är ungefär som Dalai Lamas:

https://www.france24.com/en/20180912...ongs-europeans

Citat:
"The Tibetan spiritual leader, the Dalai Lama, said Wednesday that "Europe belongs to the Europeans" and that refugees should return to their native countries to rebuild them.---"
Citera
2024-06-23, 14:13
  #166
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HandgnuggarOligark
Håller med om att kvaliteten och underhållningen är mycket bättre idag än det var förr, där matcherna var i slött tempo, långbollar och knappt några mål. Det var vanligt med 0-0 i en match förr. Idag görs fler mål.

VAR är jättebra och borde tillämpas mer för att få bort fusket.

Problemet är att det är för många utlänningar och korruption som tagit över. Jag vill se ett Nigeria med nigerianska spelare till 90% minst, precis som jag vill se Sverige med 90% svenskar minst. Det var en bra regel vi hade förr på 80- och 90-talet med max 3 utlänningar i klubblagen och där alla hade en etnisk förankring till landslagen.

Vem är intresserad av att se England mot Frankrike, när det är United Color of Benetton som spelar utan någon som helst nationalkänsla. Jag är ingen jävla nazist eller rasist, utan menar bara att det blivit så absurt att jag hellre håller på Nigeria än Sverige och England, eftersom Nigeria spelar med sina egna spelare.


hur långt tillbaka i tiden tänker du?

jag har själv varit med ett tag och jag tycker nog att fotbollen var som mest sevärd runt milleniumskiftet o 10-15 år framåt (mer exakt ca 1998 o 15 framåt). först zidane med ett koppel av lirare bakom sig (raul, figo, becks, r9 mfl) och sen ronaldinho o sen messi /r7 eran. magiska el clasico när ronaldinho härjade runt o barcas ticki taka spel.
Citera
2024-06-23, 14:18
  #167
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Nej, VAR ger oss mycket bättre fotboll och kommer eftervart att ge oss än bättre fotboll då VAR också verkar preventivt. Alltså vi får färre offsides (som ju verkligen rycker sönder flytet) just för att spelare vet att millimetrar observeras och räknas och därför aktar sig för att chansa och tjuva till sig någon tiondels sekund. Samma med filmningar - inte alls lika många dykningar längre.

Filmningar säger jag inget om men offside blåses ju ganska snabbt och spelet går igång åt andra hållet. Nu blir det lång väntan och ja kanske kanske inte att det blev mål nu.
Citera
2024-06-23, 14:34
  #168
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
hur långt tillbaka i tiden tänker du?

jag har själv varit med ett tag och jag tycker nog att fotbollen var som mest sevärd runt milleniumskiftet o 10-15 år framåt (mer exakt ca 1998 o 15 framåt). först zidane med ett koppel av lirare bakom sig (raul, figo, becks, r9 mfl) och sen ronaldinho o sen messi /r7 eran. magiska el clasico när ronaldinho härjade runt o barcas ticki taka spel.

Jag håller med om att vi hade massa otroliga stjärnor från förr som vi inte har idag som skapade magi, som Baresi, Maldini, R Baggio, Romario, Ronaldinho, Zidane, Maradona, Messi, Ronaldo, Xavi, Iniesta, Cristiano R, osv. Jag älskar tikitaka. Men det var mest fegspel under 80- och 90-talet från tränarnas sida med få mål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in