2024-06-27, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Frågan är väl hur mycket dessa anläggningar fungerar efter 40 år, de kanske fungerar men hur mycket laddar de el, inte optimalt inte, dessutom föråldrat system.

Det är mer sällsynt att de fungerar i 40 år än de som inte gör det.
Finns det något belägg för det förutom just växelriktaren? Skillnaden däremot är att den tidens paneler gav betydligt mindre per ytenhet jämfört med nu. Skulle jag byta nu skulle jag få ut mycket mer på samma tak, men då får man ju göra en nyinvestering och dessutom räcker inte säkringarna.
Citera
2024-06-27, 23:39
Medlem
De drog väl in mycket pengar när elen kostade 5-6 och upp till 10:- kwh timme. De blev exakt som en hypad aktie de som köpt tidigt ni vinsten. De som då trodde att man tjänar så som alla skrev flera tusen i månaden även efter detta el kaos. Sen pga detta och mycket annat blev de brist på komponenter och hela förra året var det överpriser pga efterfrågan. Nu har det landat lite och ska man investera kanske de är nu när de är fin väder, marknaden har gått tillbaka från hysteri och anar väl att vintern blir dyr som fan. . El priset på avtal ligger ännu på 90 öre de är historiskt väldigt högt. De vågar inte sänka längre. Jag hade avtal inkl skatt och avgifter på 25 öre. Ja december 2022 eller om de var 2020/2019..kostade elen ingenting. 5 öre var de nere på varför elen är så jävla dyr efter 2022 tror jag enbart har med Eu att göra sen får ni tro vad ni vill. Ja även höjd skatt pga el bilar.
Senast redigerad av Nytt-liv2024 2024-06-27 kl. 23:44.
Citera
2024-06-27, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
De sista åren har det inte varit särskilt billigt med el på sommaren - SÄRSKILT inte i SE4.

Tror inte det kommer bli bättre på kort sikt. Den nya elledningen till Tyskland stoppades men det skulle inte förvåna mig om den ändå byggs snart och då kommer priserna stiga mer i SE4.

Här kommer månadspriserna för SE4 de olika månaderna:

2021:
Januari - 50,2
Februari - 54,4
Mars - 45,9
April - 43,2
Maj - 48,5
Juni - 73,9
Juli - 69,4
Augusti - 85,5
September - 122,7
Oktober - 86,9
November - 112,6
December - 187,4

2022:
Januari - 109,4
Februari - 83,9
Mars - 154,5
April - 113,9
Maj - 139,1
Juni - 180,4
Juli - 122,5
Augusti - 305,0
September - 241,7
Oktober - 81,3
November - 134,8
December - 271,4

2023:
Januari - 104,4
Februari - 102,8
Mars - 91,8
April - 73,9
Maj - 73,5
Juni - 103,4
Juli - 41,8
Augusti - 49,5
September - 51,3
Oktober - 35,9
November - 84,7
December - 80,2

I SE4 så producerar ju en solcellsanläggning även en del de där 6 månaderna som du påstår att solen är "borta".

SE1 och SE2 är nog ingen bra för solceller, SE3 är väl en gränsfall men i SE4 kan det vara en bra investering med 6-10% avkastning.

Vad är avkastning? ÄR det 6% av inköpspriset per år?
Köper för 200.000 du får 1000:- i månaden ?

Tror de finns sparkonton med 4% . Då har du även kvar 200.000:- men får bara 666:- i månaden i avkastning....

Ska du köpa el bil för 400000 men istället sätter dom på samma sparkonto får du 1920:- i månaden.
Senast redigerad av Nytt-liv2024 2024-06-27 kl. 23:57.
Citera
2024-06-28, 00:09
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slocum
Det kan istället bli så att solcellsinstallationen drar ner priset när kåken ska säljas.
Tänk efter 10 år när anläggningen börjar närma sig slutet av sin effektiva livstid och eventuella köpare kalkylerar för att behöva plocka bort skräpet.
Kostnaden kan bli stor.
Hyra in firma,
Bygga ställning,
Ta hand om avfallshantering,
Miljöavgifter om plattorna innehåller kisel,
Byta takpapp och pannor om installatörerna klantat sig.

I slutändan kan köpare vilja slå av ett par hundra tusen bara för att vilja köpa huset.

Bästa inlägget hittils!

Ingen försäljare lär belysa "end of life" kostnaden.

Omöjligt att räkna hem en anläggning om man ej själv beställer delarna 30-50% billigare
från andra länder och gör allt själv, utom att stoppa kablarna i laddaren.
Samt kör på markställning. Gör det dessutom lätt att hålla rent panelerna från smuts och slask.
Senast redigerad av shoottheelks 2024-06-28 kl. 00:18.
Citera
2024-06-28, 08:30
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lailatjej
Mmm, en elbil är ju dock inte gratis såvitt jag vet så att räkna in den i kalkylen talar inte precis för ens intelligens.

Absolut. Hade jag haft en stuga eller gård t.ex. utan elnät hade jag lekt med solceller på hög nivå! Men att blanda in staten och elbolagen i det hela och tro att man ska gå ut med plus, nej då är man inte smart alltså.

Nej. Jag har naturligtvis inga bevis just nu men om ingen av oss är avstängd om 8-10 år kommer jag gladeligen tillbaka och hånar detta uttalande.

Citat:
Elbilar är ju svindyra och med det en förlustaffär direkt och för alltid.

Om man ändå måste köpa en ny bil, vilket man måste ibland, kan man ju då köpa en elbil. Svårare än så är det inte. Då laddar jag bilen gratis.

Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Har läst tråden och hittills är du den första stolpen man irriterade sig på, du är superkorkad.
Vem vill värma kåken när solen lyser på sommaren? Jag skulle kunna lägga varmvattenkörningen dagtid, den är på 2 kwh.
Ladda elbilen hemma dagtid och åka kommunalt till jobbet?

Nu ska jag läsa vidare.

Du vet säkerligen vad lotteri är, det är en extraskatt för dom som inte kan räkna. Solceller ligger i samma kategori.

Varför är du så otrevlig?

Man värmer inte huset på sommaren förstår du väl. Gör dig inte dummare än vad du är nu.
Man värmer acktankarna i källaren med elpatron under höst/vår och använder den värmen på natten. Med 70 grader i tankarna håller det nästan en hel natt.

Jag jobbar hemifrån flera dagar i veckan och åker in till kontoret när jag vill, eller har möten. Jag har alltså full möjlighet att ladda min bil dagtid för att sedan använda den till att köra till jobbet.

Du utgår ifrån att jag har ett knegarjobb och bor i stan så jag åker kommunalt och dömer mig efter det?
När jag i själva verket har ett väldigt fritt jobb och bor på landet.

Solceller kan säkert räknas som lotteri om du är dum nog att inte hitta lösningar för att använda strömmen själv. Gör man det har man gratis energi från tidig vår till sen höst.
Hur det är så fruktansvärt dumt att du måste häva ur dig otrevligheter förstår jag inte.

Är du avundsjuk måhända? För att du inte har råd att sätta upp egna?
Citera
2024-06-28, 09:44
Medlem
Citat:
Vad gör man om företaget som installerade solpanelerna gått i konkurs? Garantin mm?

Då får du försöka hitta någon som kan hjälpa dej att få i gång anläggningen på egen hand.
Garantin blir värdelös vid en konkurs
Citera
2024-06-28, 10:02
Medlem
Jag installerade anläggning nummer 2 i Sverige som microproducent.
Då fanns bara Vattenfall att skriva avtal med och Vattenfall betalade 50 öre mindre för det som man levererade mot det man köpte.
Det jag kan säga är att det är mycket billigare med installation idag.
Om man kan få bidrag från energimyndigheten eller annan aktör för installationen så är det positivt.
Idag finns ingen anledning till en dyr batteri installation eftersom batterier kommer att bli mycket billigare och bättre om några år.
Elpriset kommer att gå upp kraftigt de kommande 5-10 åren även vi inte får fart på kärnkraften.
Efterfrågan i exempelvis Tyskland är 8-10 gånger högre om 7-8 år än vad som produceras idag.
Ukraina kan hjälpa till med el till Europa när kriget är över men innan dess så nej.
Solpaneler kan hjälpa delvis och det kommer nya paneler med nya material som gör att vi slipper barnarbetare i Kongos gruvor. Dock tar det tid, 5-7 år.
Tiden som panelerna fungerar är 25-30 år utan problem och kommer att vara längre med nyare paneler.
Skulle jag rekommendera att installera solpaneler på taket idag?
Ja, alla dar i veckan och åt alla väderstrecken.
Dock, se över det avtal som man tecknar med leverantören och köparen av elen man producerar.
Det är där man kan tjäna eller förlora pengar.
Tjänar man in anläggningens kostnader de första 5 åren, absolut inte. 10 åren? Kanske, men efter 15 år så är det ren vinst. Värdet på huset stiger också men solpaneler så om man tänker sälja så är det värt att ta kostnaden.
Men välj seriös leverantör som varit med ett tag och vet hur man gör en bra installation.
Lycka till.
Citera
2024-06-28, 12:08
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slocum
Ha,ha,ha!
Jamen tjena. En fabrik i Indonesien som bytt namn och ägare tre gånger sedan Roffes Sol-Fix bristfälligt monterade dina bakplåtar på taket.

Svenskar är bara för naiva ibland alltså. Tror stenhårt att hela världen dansar efter våra konsumenters pipor.

Men visst, lycka till grabben.
Det är enkelt att sitta och göra sig löjlig och killgissa på ett anonymt forum. Men nej, jag valde utrustning och installatör som varit etablerade på marknaden i många år. Det tog mig nära ett år att bestämma mig för vad jag skulle ta.
Citera
2024-06-28, 13:46
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Om man ändå måste köpa en ny bil, vilket man måste ibland, kan man ju då köpa en elbil. Svårare än så är det inte. Då laddar jag bilen gratis.

Varför är du så otrevlig?

Man värmer inte huset på sommaren förstår du väl. Gör dig inte dummare än vad du är nu.
Man värmer acktankarna i källaren med elpatron under höst/vår och använder den värmen på natten. Med 70 grader i tankarna håller det nästan en hel natt.

Jag jobbar hemifrån flera dagar i veckan och åker in till kontoret när jag vill, eller har möten. Jag har alltså full möjlighet att ladda min bil dagtid för att sedan använda den till att köra till jobbet.

Du utgår ifrån att jag har ett knegarjobb och bor i stan så jag åker kommunalt och dömer mig efter det?
När jag i själva verket har ett väldigt fritt jobb och bor på landet.

Solceller kan säkert räknas som lotteri om du är dum nog att inte hitta lösningar för att använda strömmen själv. Gör man det har man gratis energi från tidig vår till sen höst.
Hur det är så fruktansvärt dumt att du måste häva ur dig otrevligheter förstår jag inte.

Är du avundsjuk måhända? För att du inte har råd att sätta upp egna?

Du blir ju inte smartare när du lägger in ett inlägg till, jag ska alltså skaffa mig strömslukande sommarleksaker för att solcellskalkylen ska gå ihop.

April och till hela Oktober har jag en förbrukning på värme/varmvatten på totalt 2071 kWh, huset är på ca 300kvm.

Att montera upp solceller för flera hundratusen för att spara in 2071kWh är jättelyckat.
Solcellsmarkanden är dopad och när dom rycker bort den sista 60 öringen så faller hela marknaden.
Citera
2024-06-28, 14:13
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lailatjej
Fast denna tråden handlar väl mer om den genomsnittliga villaägaren. Jag tror säkert att solceller kan bli en bra affär om man smäller upp en hel åker full och som sagt driver nån sorts verksamhet som förbrukar mycket dygnet runt. Men det är rätt ointressant i denna tråd som sagt.
Det var vanliga Svenssons jag pratade om. Dim har bara paneler på taket på sin villa.
Citera
2024-06-28, 14:17
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Posta här hur ett års produktion ser ut med beskattade kostnader och beskattade intäkter redovisade.

Innan du postat något trovärdigt som styrker det du påstår så tror jag inte på det.
Har inte sett någon annan posta bevis, varför ska jag göra det då?
Citera
2024-06-28, 14:26
Medlem
Lobstrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Stora problemet med sol & vindkraft är väl att den producerar bäst när elpriset är lägst och du gör av med el när den är dyrare så det blir skit om man inte har en rejäl batterianläggning där man kan lagra överskottet för att sälja när priset är högt.
Nej, sol och vind tvingar ned elpriset. Dom producerar inte när det är lågt. Det blir lågt för att dom producerar. Vind producerar dessutom ungefär 60% av sin årsproduktion under vinterhalvåret, när vi behöver elen som mest. Detta pga mer frekvent vind med högre hastighet på vintern och den kalla luftens högre densitet, vilket gynnar vindkraft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in