2024-05-11, 09:16
Medlem
Styrkelyftares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Ingen erfarenhet av Oris men om andrahandsvrdet r lgt och du gillar klockan s kan du kanske fundera p att kpa den begagnad? Vore ju i s fall lite av en win win. Du fr en klocka du tycker om till ett bra pris och den lr vl inte falla s mycket i vrde frn andrahandsvrdet.

Ja, det r nog klokt att kpa den begagnad.

Jag fr bara hoppas att det r ngorlunda enkelt att hitta en Oris Aquis i gott skick med samtliga tillbehr. Originalbox, papper och s vidare.
Citera
2024-05-12, 07:51
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Styrkelyftare
Ja, det r nog klokt att kpa den begagnad.

Jag fr bara hoppas att det r ngorlunda enkelt att hitta en Oris Aquis i gott skick med samtliga tillbehr. Originalbox, papper och s vidare.
Kper du den begagnad s r det en fantastisk klocka fr pengarna, dom kommer ut d och d till salu p dom olika forumen.
Citera
2024-05-12, 20:54
Medlem
Styrkelyftares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Kper du den begagnad s r det en fantastisk klocka fr pengarna, dom kommer ut d och d till salu p dom olika forumen.

Ja, Oris tillverkar av allt att dma hgkvalitativa klockor. Jag har ven varit sugen p en Oris Propilot X Calibre 400, srskilt den med gr urtavla. Men d r vi uppe i 60.000 kr och fr dessa pengar fr jag en fin Omega.
Senast redigerad av Styrkelyftare 2024-05-12 kl. 21:05.
Citera
2024-05-13, 04:25
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ja, Oris tillverkar av allt att dma hgkvalitativa klockor. Jag har ven varit sugen p en Oris Propilot X Calibre 400, srskilt den med gr urtavla. Men d r vi uppe i 60.000 kr och fr dessa pengar fr jag en fin Omega.
Sant,och str man i valet mellan Omega eller Oris s r ju utgngen sjlvklar.
Citera
2024-05-16, 21:58
Medlem
Citat:
Jag funderar p att kpa en Oris Aquis (39,5 mm) men r inte helt sker p att det skulle vara ett bra kp med tanke p andrahandsvrdet.

r det ngon som ger en Oris och vill dela med sig av sina erfarenheter?

https://www.eriksonurhandel.se/oris/...395-svart.html
Jag har haft en annan Oris och varit njd. P Chrono24 kan du f en bra prisbild av nya och begagnat.

Andra handsvrdet blir mest intressant om du ska slja. I den prisklassen r min uppfattning, att det inte skiljer alltfr mkt p nytt och begagnat. Personligen stter jag d hellre mina repor sjlv.

Jag r andra sidan kanske vit privilegierad man som kan ta en frlust p ca 10k ver ett par rs gande.
Citera
2024-06-21, 20:39
Medlem
Styrkelyftares avatar
Efter mycket velande fram och tillbaka s landade jag i att kpa en begagnad Tudor Black Bay 36 med referens 79500. Svart urtavla, givetvis.

Jag slog till fr ngra veckor sedan och r supernjd. Min budget lg p strax under 30.000 kr och fr dessa pengar kunde jag nog inte ha ftt en bttre klocka.

Jag har tidigare varit inne p klockmrken som Sinn, Oris och Grand Seiko. Det som tilltalade mig med Tudorn var mngsidigheten, visarna (framfr allt timvisaren) och storleken.
Senast redigerad av Styrkelyftare 2024-06-21 kl. 20:44.
Citera
2024-06-21, 20:45
Medlem
Deskjockeys avatar
Citat:
Efter mycket velande fram och tillbaka s landade jag i att kpa en begagnad Tudor Black Bay 36 med referens 79500. Svart urtavla, givetvis.

Jag slog till fr ngra veckor sedan och r supernjd. Min budget lg p strax under 30.000 kr och fr dessa pengar kunde jag nog inte ha ftt en bttre klocka.

Det som tilltalade mig med klockan var mngsidigheten, visarna (framfr allt timvisaren) och storleken.
Jag har en Aquis 44 hulk p lder. Nog den klocka i min collection som gtt upp mest i vrde procentuellt.

Den tl hur mycket stryk som helst till skillnad i frn mina Breitling exempelvis. Knns som en klocka man kan leva med p ett helt annat stt n dyrare klockor. Jvligt hftig i solsken! Dialen r helt hypnotisk att titta p. 😀
Citera
2024-06-21, 20:55
Medlem
Styrkelyftares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deskjockey
Jag har en Aquis 44 hulk p lder. Nog den klocka i min collection som gtt upp mest i vrde procentuellt.

Den tl hur mycket stryk som helst till skillnad i frn mina Breitling exempelvis. Knns som en klocka man kan leva med p ett helt annat stt n dyrare klockor. Jvligt hftig i solsken! Dialen r helt hypnotisk att titta p. 😀

Oris Aquis r ingen dum klocka. Den har jag sjlv spanat in. Jag hller med om att den grna versionen r tjusig ven fast jag sjlv brukar fredra svarta klockor. Det r enklare att matcha klockan efter klderna d.

Kpte du den ny eller begagnad? Vilken frg r ldret?
Senast redigerad av Styrkelyftare 2024-06-21 kl. 21:00.
Citera
2024-06-21, 21:06
Medlem
Deskjockeys avatar
Citat:
Oris Aquis r ingen dum klocka. Den har jag sjlv spanat in. Jag hller med om att den grna versionen r tjusig ven fast jag sjlv brukar fredra svarta klockor. Det r enklare att matcha klockan efter klderna d.

Jag kpte min ny. Brunt lder.

Kan posta bilder senare om du r intresserad.
Citera
2024-06-27, 16:11
Medlem
Deskjockeys avatar
Citat:

https://imgur.com/a/ALFYWlB

Inte bsta bilden, tagen i kllaren, men ger en knsla fr hur den ser ut. Dialen r helt wild i solljus eller vatten.

En hulk p steroider! Som bonus har den ppen baksida fr de som gr igng p snt.

Mycket trevlig vardagsklocka! Lng gngtid och min har aldrig missat en beat till skillnad i frn betydligt dyrare schweiziska rovor jag har.

Ldret ser svart ut men r brunt. Det har tagit en mrkare frg pga mycket dykning med klockan.
Senast redigerad av Deskjockey 2024-06-27 kl. 16:33.
Citera
2024-06-28, 11:21
Medlem
haresEars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deskjockey
https://imgur.com/a/ALFYWlB

Inte bsta bilden, tagen i kllaren, men ger en knsla fr hur den ser ut. Dialen r helt wild i solljus eller vatten.

En hulk p steroider! Som bonus har den ppen baksida fr de som gr igng p snt.

Mycket trevlig vardagsklocka! Lng gngtid och min har aldrig missat en beat till skillnad i frn betydligt dyrare schweiziska rovor jag har.

Ldret ser svart ut men r brunt. Det har tagit en mrkare frg pga mycket dykning med klockan.

Submariner knockoff, man kper en Rolex Sub om man vill ha det utseendet. Det dr r som att kpa vilken randomklocka som helst som ser ut som en subba. Pinsamt att bra. "Oh, har du en hulk? Nej, det r en Oris?!? Jaha? En fejk?, Nej en Oris, Men den ser exakt ut som en Hulk p avstnd? Ja? Det r en Oris?

Patetiko madrid
Citera
2024-06-28, 11:25
Medlem
Deskjockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haresEar
Submariner knockoff, man kper en Rolex Sub om man vill ha det utseendet. Det dr r som att kpa vilken randomklocka som helst som ser ut som en subba. Pinsamt att bra. "Oh, har du en hulk? Nej, det r en Oris?!? Jaha? En fejk?, Nej en Oris, Men den ser exakt ut som en Hulk p avstnd? Ja? Det r en Oris?

Patetiko madrid
Men nej, den ser inte ut som en sub din amba. 😄 Hade jag velat ha en sub s hade jag kpt en sub. Rolex har aldrig varit min grej.

Oris gr mycket roligare klockor. Detta r ett exempel p en ypperlig och kul vardagsklocka man inte behver vara srskilt rdd om. Byggd som en tank vilket jag uppskattar d jag vill kunna ha mina klockor i skitiga och ruffiga miljer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in