2024-06-29, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frideric
Hur kan jag gå tillväga för att köpa aktier courtagefritt? Hur gör bankerna eller fonderna? Och hur köper jag aktier som inte finns på t.ex. avanza?

Går inte, men vissa banker erbjuder väldigt lågt courtage.
Citera
2024-06-29, 12:35
Medlem
ingetbranicks avatar
Avanza erbjuder väldigt lågt courtage, möjligen 0 kr, för sina mest frekventa kunder. Som Pro-kund betalar man ett rörligt courtage på 0,034 % och nedåt och ett minimicourtage på 49 kr och nedåt. Nyckelorden här är "och nedåt".

För att bli Pro-kund krävs att man gör två affärer till minimicourtage per dag eller har en daglig omsättning på 280 000 kr.
Citera
2024-06-29, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Avanza erbjuder väldigt lågt courtage, möjligen 0 kr, för sina mest frekventa kunder. Som Pro-kund betalar man ett rörligt courtage på 0,034 % och nedåt och ett minimicourtage på 49 kr och nedåt. Nyckelorden här är "och nedåt".

För att bli Pro-kund krävs att man gör två affärer till minimicourtage per dag eller har en daglig omsättning på 280 000 kr.

Vem fan har en daglig omsättning på 280 000 kr?
Citera
2024-06-29, 20:30
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:

Daytraders?
Citera
2024-06-30, 14:40
Medlem
Citat:
Det är inte ovanligt att man har en omsättning runt miljonen per dag. Vissa dagar o perioder är bättre än andra, dagar när börsen har stor rörlighet. Varav Pro2 gör en utvärdering per kvartal, man delar alla affärer man gjort under denna period, blir snittet över 288k per dag får man behålla Pro2 gratis ännu en period. Som du ser i Avanzas egna text, ju mer du handlar ju lägre courtage får man, jag har ofta 0kr i courtage, kan få en start på 39kr vid första köp under dagen, sedan går den ibland ner till 0kr.
Avanza ger Pro2 kunder:

Självklart får du ett riktigt lågt courtage när du är Pro-kund hos oss, och ju mer du handlar desto bättre villkor får du.

Vi finns bara ett samtal bort. Som Pro-kund får du ett direktnummer till våra kundansvariga och mäklare som ger dig snabb och personlig service. Allt för att du ska få bästa tänkbara stöd för din handel.

Vi gör allt vi kan för att underlätta och effektivisera dina affärer. Därför erbjuder vi det moderna traderprogrammet Infront helt utan kostnad för dig som har Pro 2 och uppåt.
Citera
2024-06-30, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Daytraders?
Man har olika termer, daytrader när man köper/säljer över dagen, swingtrader lite som jag brukar berätta, köper på sluthandeln, beloppet blir kvar till dagen/dagar efter köp till sälj.
Brukar berätta vilka aktier jag brukar swingtrada med. samt vilka jag daytrejdar med.

Swing bör man ha koll vad börsen brukar göra några dagar framöver, finns mönster o signaler man kan lära sig läsa.
Citera
2024-07-01, 12:48
Medlem
Citat:

Jag ligger en bra bit över det i snitt. Har i dagsläget Pro3-klass hos Avanza, så betalar 0,02 % med ett minimumcourtage på 29 kr.

Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Det är inte ovanligt att man har en omsättning runt miljonen per dag. Vissa dagar o perioder är bättre än andra, dagar när börsen har stor rörlighet. Varav Pro2 gör en utvärdering per kvartal, man delar alla affärer man gjort under denna period, blir snittet över 288k per dag får man behålla Pro2 gratis ännu en period. Som du ser i Avanzas egna text, ju mer du handlar ju lägre courtage får man, jag har ofta 0kr i courtage, kan få en start på 39kr vid första köp under dagen, sedan går den ibland ner till 0kr.[/b]

0 kr i courtage stämmer ju inte. Du har ett courtage på 0,03% med ett minimicourtage på 39 kr. Handlar du för mindre summor får du alltid betala 39 kr, medan handlar du över 131 666 kr så betalar du mer än 39 kr.

Angående ursprungsfrågan:
Levler erbjuder gratis courtage fram till mars 2025 på Stockholmsbörsen och First North. Dock så är plattformen riktigt värdelös.
Citera
2024-07-01, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Jag ligger en bra bit över det i snitt. Har i dagsläget Pro3-klass hos Avanza, så betalar 0,02 % med ett minimumcourtage på 29 kr.

0 kr i courtage stämmer ju inte. Du har ett courtage på 0,03% med ett minimicourtage på 39 kr. Handlar du för mindre summor får du alltid betala 39 kr, medan handlar du över 131 666 kr så betalar du mer än 39 kr.

Angående ursprungsfrågan:
Levler erbjuder gratis courtage fram till mars 2025 på Stockholmsbörsen och First North. Dock så är plattformen riktigt värdelös.
Verkar fungera annorlunda för mig, ser jag kursen falla, gör ett köp på ca 3000st, ca (80-100k), då får jag 39kr i courtage, fortsätter kursen falla och jag köper 3000st till brukar courtage hamna på 0kr eller 10-12kr det samma om jag köper samma aktie en 3 ggr. på så sätt sänker jag inköpskursen, sedan fortsätter jag med konto nr2, även den omfattas av Pro2 likande där. Får då två olika inköpskurser, ofta på en o samma aktie.
Citera
2024-07-01, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Verkar fungera annorlunda för mig, ser jag kursen falla, gör ett köp på ca 3000st, ca (80-100k), då får jag 39kr i courtage, fortsätter kursen falla och jag köper 3000st till brukar courtage hamna på 0kr eller 10-12kr det samma om jag köper samma aktie en 3 ggr. på så sätt sänker jag inköpskursen, sedan fortsätter jag med konto nr2, även den omfattas av Pro2 likande där. Får då två olika inköpskurser, ofta på en o samma aktie.

Köper du först för 100k sedan 100k så blir courtaget 60 kr för dig med Pro3 (0,03%*200 000 kr). För Pro-kunder så buntas ordrar ihop, alla köp i samma värdepapper i upp till tre olika kursnivåer samlas på en nota, oavsett hur många ordrar du lagt in. Det skiljer från andra kontotyper där det blir ett courtage per order.

Du har alltså inga graticourtage.

Att byta konto som du beskriver riskerar bara att skapa extra mycket courtage och är väldigt onödigt. Köp allt i samma depå.

Är du fortsatt osäker på hur ditt courtage beräknas finns mer beskrivet på Avanzas hemsida:
https://www.avanza.se/kundservice.ht...ara-pro-kunder
Citera
2024-07-01, 19:26
Medlem
Citat:
Ja, men hur köper Avanza aktier? Varför kan de köpa utan courtage och sen ta betalt för det?
För att dom är en bank. Dom lever på att sälja aktier vidare. Samma som att många produkter kan du bara köpa via återförsäljare, ej direkt från leverantören.

Har i princip gratis courtage vid köp, ja självklart kostar det, men någon micro procent, men desto dyrare när jag säljer.

Är ingen trader så har inte tänkt på det tidigare.
Citera
2024-07-01, 19:46
Medlem
Citat:
Hur kan jag gå tillväga för att köpa aktier courtagefritt? Hur gör bankerna eller fonderna? Och hur köper jag aktier som inte finns på t.ex. avanza?

Hur kan jag gå tillväga för att köpa aktier courtagefritt? Du öppnar ett konto hos en broker som erbjuder det. Om det finns utanför USA låter jag vara osagt.

Ex är https://tradezero.us/pricing och https://www.interactivebrokers.com/e...ons-stocks.php

Men det gäller endast för aktier noterade på NYSE, AMEX eller NASDAQ och för Interactive brokers behöver du ha hemvist i USA (U.S. residents). OBS jag har ingen erfarenhet av dessa två brokers.

Hur gör bankerna eller fonderna? Banker betalar som huvudregel courtage om de inte är medlemmar på börsen som de handlar på. Då betalar de å andra sidan avgifter till börsen. Sedan kan banken få betalt av någon aktör för att lämna köp- eller säljorder hos aktören. Fonder betalar generellt courtage vilket fall utanför USA, men det är en förhandlingsfråga.

Och hur köper jag aktier som inte finns på t.ex. avanza? Du öppnar konto hos en broker som låter dig handla aktier på börsen där aktien är noterad.

Hur du blir medlem i Nasdaq Nordic exchanges kan du läsa om här

https://www.nasdaq.com/solutions/cash-equity-membership

men jag betvivlar på att de kommer accepter dig som medlem samt att det kommer kosta dig mer än vad du betalar i courtage.
Citera
2024-07-01, 20:07
Medlem
Köp en minifuture för mer än 1000 spänn.
Då slipper du courtage.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in