2024-06-30, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agge2
De lögner som sprids kan t.ex. handla om att judarna har hittat på eller överdrivit omfattningen av Förintelsen. Det är i de fallen fråga om falska påståenden som ingår i en bredare antisemitisk berättelse."
så att länka nyhetsinlägg där folk på dödsbädden erkänner att dom ljög om att vara överlevare eller moonwalkade ur 10 dödsläger kommer då vara kriminellt. även när dom själva säger sanningen.
då handlar det inte om någon överskridande konspiration utan att individer som är mytomaner gillade uppmärksamhet o pengar.
att nu barnbarn till offer påstås ha generationellt dna trauma o ska få mer pengar av tyskland kommer inte ens få ifrågasättas. varenda jude i världen kommer då kunna säga dom var ett offer fast dom inte ens skulle kunna varit födda då o bara få ersättning för att påstå att dom ljuger är förnekelse.
det blir samma meme här som tandläkaren som förlora jobbet för att han kunde med tandtester visa att gråhåriga gubben inte var 7 år utan 60
Citera
2024-06-30, 17:55
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag tycker det låter som du gör en egen tolkning av det hela att bli samma sak som den lagen.

Det här är en ny lag som gör att man inte får förneka förintelsen.

Så enkelt är det inte. Du måste sätta in handlingen i en kontext. Det kommer självklart inte bli förbjudet att forska om, diskutera och ifrågasätta fakta kring förintelsen.
Citera
2024-06-30, 17:58
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Fast varken forskarna eller nazisterna i ditt exempel ifrågasätter, de diskuterar rådande fakta respektive förnekar. Vad han skrev var att ifrågasätta en historisk händelse inte kan vara HMF.

Okej då. Om det i stället står ”dog verkligen flera miljoner judar i koncentrationslägren?” på nazisternas plakat kan det vara tal om hmf.
Citera
2024-06-30, 18:00
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Trots att jag har släktingar som försvann i förintelsen så har jag svårt att se förnekelse av förintelsen som hets mot folkgrupp. Jag är relativt säker att denna lag tvärtom kommer öka konspirationsteorierna, de antisemitiska strömningarna och att judarna själva blir anklagade att vara bakom denna lag som begränsar yttrandefriheten och som riskerar hämma den historiska forskningen.

Att förneka förintelsen kan såklart vara hmf om denna förnekelse går ut på att det är judarna som ligger bakom denna ”lögn” i syfte att berika sin makt på andras bekostnad.
Citera
2024-06-30, 18:03
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Det är en hög med domar där invandrare slapp undan genom att säga: Jag visste inte att man får inte slå fru/barn, fuska med skatt, hota/hata/sno i Sverige.
Alla är lika inför lagen.
Förutom vissa som är mer lika än andra.
Citera
2024-06-30, 18:09
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Så enkelt är det inte. Du måste sätta in handlingen i en kontext. Det kommer självklart inte bli förbjudet att forska om, diskutera och ifrågasätta fakta kring förintelsen.
Jag får intrycket att du bara hittar på.
Man får inte förringa förintelsen oberoende av omständigheter.
Citera
2024-06-30, 18:16
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Jag får intrycket att du bara hittar på.
Man får inte förringa förintelsen oberoende av omständigheter.

Och vad menar du med att förringa förintelsen?
Citera
2024-06-30, 18:17
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Och vad menar du med att förringa förintelsen?
Det är det som domstolarna måste avgöra, var gränsen går.
Citera
2024-06-30, 18:21
Medlem
Psykonaut-s avatar
Syftet är Tidölagets SD politik mot islamisering av landet.
Men hur lagen tillämpas blir frågan som uppstår. Rättsväsendet är helt fristående från den lagstiftande riksdagen. Ett syfte borde ingå i lagtexter för att minska risken för fultolkningar.

https://www.regeringen.se/sveriges-r...departementet/
Citera
2024-06-30, 18:26
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Det är det som domstolarna måste avgöra, var gränsen går.

Så är det såklart och jag tror att domstolarna kommer göra rimliga bedömningar utifrån denna lag. Detta kan jag såklart inte veta utan är nåt jag tror. Jag kanske är för naiv i denna fråga. Det får vi se.
Citera
2024-06-30, 18:40
Medlem
Citat:

Definiera "fakta kring förintelsen".
Vem bestämmer vad som är fakta och vad som inte är fakta utan kanske istället olagligt offentligt tyckande.

jag tror att Sveriges kriminalitet får ett fett sving uppåt imorgon, nya brottslingar skapade som av ett trollslag.
Senast redigerad av The-Servant 2024-06-30 kl. 18:42.
Citera
2024-06-30, 18:48
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Att förneka koncentrationsläger är ju dumt - för det finns alltför många som suttit där.

Men förintelse blev det ju inte heller - för det var många som överlevde.

Ja men vad gäller lagen. Är det olagligt att påstå att inte koncentrationslägrena fanns eller att de inte dödade 6 miljoner judar? Lagen är en gummilag. Det enda lagen handlar om är som Orwells, "jag bestämmer hur många fingrar jag håller upp".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in