Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-16, 15:49
Medlem
trewqs avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1215941

Jaha, hur reagerar Flashback på detta?
Citera
2024-02-16, 15:51
Medlem
Ko-vid-19s avatar
Trams.

https://sverigesradio.se/artikel/reg...ka-forintelsen

”Vi ska förtydliga att det är brottsligt att förneka och förvanska folkmord som Förintelsen”, säger kulturminister Parisa Liljestrand till Kulturnytt apropå lagändringar som regeringen nu föreslår.

Enligt t ex Journalistförbundet kommer lagändringarna innebära inskränkt yttrandefrihet, men kulturministern avfärdar den kritiken.
Citera
2024-02-16, 15:54
Bannlyst
Kommer det bli brottsligt att förneka 9/11 också? Farlig väg att bestämma vad folk får och inte får tycka.

Förintelsen var drakonisk, men det är ett annat ämne.
Senast redigerad av lillflok 2024-02-16 kl. 16:05.
Citera
2024-02-16, 15:54
Bara för att man förnekar förintelsen så innebär det inte att man inte kan tycka att handlingarna som företogs vid förintelsen eller om de skulle utföras på en annan plats i annan tid är förskräckliga. Således ett relativt tandlöst lagförslag och jag hoppas att den hamnar i Uffes skräpkorg.
Citera
2024-02-16, 15:56
Medlem
Upprepa igen: "Vi har yttrandefrihet i sverige".
Citera
2024-02-16, 15:57
Medlem
sturdyoxs avatar
Man har bara behov av att förbjuda yttrandefrihet gällande frågor som inte är sant. Om man har fakta på sin sida så behöver man inte förbjuda konversationen.

Gäller detta f.ö. bara mord på judar? Alla andra massmord då?

Nästan som att judar faktiskt styr världen och vill bestämma om vad vi ska tänka och tycka.
Citera
2024-02-16, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trewq
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1215941

Jaha, hur reagerar Flashback på detta?
Jag har länge förutspått den stora förnekelseförintelsens utbredelse. Verkar som att jag får rätt tillslut.
Citera
2024-02-16, 16:02
Medlem
Nästan så man undrar vad det är dom försöker dölja?
Citera
2024-02-16, 16:03
Medlem
E-Mac.s avatar
Jag bryr mig ingenting om deras clown-förbud utan yttrandefriheten gäller för mig.

Man måste alltid göra civil olydnad mot orättvisa lagar, för annars uppmuntrar man förtryckarregimen att gripa efter mera makt.
Citera
2024-02-16, 16:04
Medlem
EmMEw0w93s avatar
Detta ger ännu mer anledning att förneka förintelsen.

Det är uppenbart att horungarna som står bakom kulisserna vill tysta alla så kallade foliehattar därför att de är ett hot mot horungarna, vad dessa horungar vill göra är att försätta driva showen utan att bli störda.
Citera
2024-02-16, 16:05
Medlem
Än en gång visar Sverige vilket smutsigt jävla land det är. Det kommer blir jättebra att censurera vad folk får tycka.
Citera
2024-02-16, 16:05
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sturdyox
Gäller detta f.ö. bara mord på judar? Alla andra massmord då?
Den bakomliggande utredningen (SOU 2023:17) föreslog att det skulle gälla:
ett brott som utgör eller motsvarar folkmord, brott mot mänskligheten, krigsförbrytelse eller aggressionsbrott enligt ett avgörande som har fått laga kraft och som meddelats av en svensk domstol eller av en erkänd internationell domstol för brott mot internationell rätt
Med andra ord skulle det omfatta Förintelsen, men även Srebrenicamassakern, folkmordet i Rwanda, och fängelseavrättningarna i Iran 1988 (när de väl fått laga kraft). Däremot skulle det inte omfatta det turkarna gjorde mot armenierna för hundra år sedan (eftersom det inte finns någon sådan ”erkänd internationell domstol” i det fallet).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in