Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-07-02, 22:18
Medlem
Det är ju historia nu, men jag vidhåller att Reinebos större missgrepp 2021 var att neka Melker Svärd Jacobsson OS-plats. Melker var ju i skuggan av Mondo i sin gren, men det var orättvist att mediauppmärksamheten i så stor grad riktades mot petningen av Lindh i stället för hans petning. Det var hårt att peta Lindh också, men det hade åtminstone varit mycket osannolikt att hon tagit sig till final, och det var fullständigt omöjligt för henne att ta medalj. Melker hade å andra sidan rätt rimliga chanser till hög placering, och medalj hade i bästa fall inte behövt vara långt borta. Hade han klarat att hoppa på pers-nivå i finalen i Tokyo (2 cm under pers, så som höjdschemat var) så hade han blivit mellan 4:a och 7:a. Hade han persat med 5 cm så hade det varit medaljnivå. Svårt att säga hur (o)sannolikt det skulle vara, men inte alls helt omöjligt i varje fall. I stället blev det så att han (till skillnad från Lindh) la ner hela sin karriär, 27 år gammal, eftersom han tog petningen så hårt. https://www.aftonbladet.se/sportblad...sson-lagger-av
Citera
2024-07-02, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erimsund
Det är ju historia nu, men jag vidhåller att Reinebos större missgrepp 2021 var att neka Melker Svärd Jacobsson OS-plats. Melker var ju i skuggan av Mondo i sin gren, men det var orättvist att mediauppmärksamheten i så stor grad riktades mot petningen av Lindh i stället för hans petning. Det var hårt att peta Lindh också, men det hade åtminstone varit mycket osannolikt att hon tagit sig till final, och det var fullständigt omöjligt för henne att ta medalj. Melker hade å andra sidan rätt rimliga chanser till hög placering, och medalj hade i bästa fall inte behövt vara långt borta. Hade han klarat att hoppa på pers-nivå i finalen i Tokyo (2 cm under pers, så som höjdschemat var) så hade han blivit mellan 4:a och 7:a. Hade han persat med 5 cm så hade det varit medaljnivå. Svårt att säga hur (o)sannolikt det skulle vara, men inte alls helt omöjligt i varje fall. I stället blev det så att han (till skillnad från Lindh) la ner hela sin karriär, 27 år gammal, eftersom han tog petningen så hårt. https://www.aftonbladet.se/sportblad...sson-lagger-av
Visst skulle Melker tagits ut. Sorgligt att han inte blev det, för att uttrycka sig försiktigt. Men var det inte även de ständiga skadeproblemen som fick honom att sluta så tidigt?
Citera
2024-07-02, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Inte så relevant att prata om Reinebo inför detta OS. Han har väl slutat på SOK och nu är det ju topp-12-kapacitet och inte topp-8-kapacitet som är grundkriteriet för uttagningarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
är det inte efter Paris han skulle sluta? ja tycker ändå att topp 12 är på tok för hårt i många grenar och 8 var ju helt galet

Så har jag också uppfattat det, att Reinebo slutar efter OS i Paris..

Citat:

Lika dåligt det!
Citera
2024-07-03, 07:23
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Så har jag också uppfattat det, att Reinebo slutar efter OS i Paris..

OK, jag får pudla. Jag läste det som att han redan hade gått i pension. Dock att hans ersättare började 1 april. Och jag tycker att det varit ett annat tonläge från Reinebo inför detta OS jämför med tidigare.
Senast redigerad av Alkibiades 2024-07-03 kl. 07:41.
Citera
2024-07-03, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ragulina
De fyra sist nämnda har inte på OS att göra. Skulle vara Simon om han plötsligt hittar formen, men inget talar för det. Moa är visserligen ung, men mer än fem sek från världsrekordet och en utvecklingskurva som de senaste åren bara pekat långsamt uppåt gör att hon inte kan ses som något större framtidsnamn. Lillemo löper tufft och har stort självförtroende, men är alldeles för svag prestationsmässigt.

Jag tycker att man måste se på olika faktorer. Simon är i bra fysisk form, och det kanske inte är troligt att han kommer hinna fixa tekniken- men samtidigt räcker det att han får på ett bra kast för att få självförtroende igen. I diskus finns ändå chansen utifrån hans kapacitet och han har då medaljchans. Vi skickar tex Montler som inte ens hoppat 8 m i år som varit skadedrabbad. Hur troligt är det att han klarar kvalet? Vi skickar 2 mararonlöpare som troligen inte har en chans på top 12. Jag tycker alla friidrottare som kvalar in ska vara med o diskussionen sen kan jag tycka att Leo M ska med om vi ska med 3 hinderlöpare ftersom han vann SM och är bättre rankad än Vidar.

De som är unga och lovande ska med för att se och lära!
Citera
2024-07-03, 07:42
Medlem
FNLSs avatar
Citat:
Hans ersättare tillträdde sin tjänst 1 april.
I pressmeddelandet 26 juni benämndes han som truppchef så han är tyvärr kvar i allra största grad. Vill säkert avsluta karriären med en prestigefull petning
Citera
2024-07-03, 07:44
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
I pressmeddelandet 26 juni benämndes han som truppchef så han är tyvärr kvar i allra största grad. Vill säkert avsluta karriären med en prestigefull petning

Jo, jag tolkade det fel när han skulle sluta (jag har editerat mitt inlägg också).
Citera
2024-07-03, 07:48
Medlem
Citat:

har lindh slutat?
Citera
2024-07-03, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ragulina
Snarare blev hon aldrig den löpare hon varit efter sin skada.

vilken skada då?
Citera
2024-07-03, 07:50
Medlem
Alkibiadess avatar
Läser nu på morgonen att Jeng vill ha med Maja Nilsson, Samuel Pihlström och Julia Henriksson. Jag skulle ju hellre ha med en som Rebecka Hallerth än Maja Nilsson (om jag tvingas välja). Jag ser inte att Maja kommer höja sig så mycket, hon verkar vara fast på 1.90-nivån just nu. Mer sannolikt att Hallerth kan få på ett 73m-kast.
Citera
2024-07-03, 08:53
Medlem
Citat:
Läser nu på morgonen att Jeng vill ha med Maja Nilsson, Samuel Pihlström och Julia Henriksson. Jag skulle ju hellre ha med en som Rebecka Hallerth än Maja Nilsson (om jag tvingas välja). Jag ser inte att Maja kommer höja sig så mycket, hon verkar vara fast på 1.90-nivån just nu. Mer sannolikt att Hallerth kan få på ett 73m-kast.

Håller med. Nilsson har gjort ett OS och är tyvärr inte på en nivå där hon kommer konkurrera om höga platser. I kastgrenarna kan man få på ett kanonkast som tar en till final osv.
Senast redigerad av Foxinsox 2024-07-03 kl. 09:11.
Citera
2024-07-03, 09:18
Medlem
Citat:
Svårt att veta. Junnila fick ju plötsligt till det och höjde sig rejält på kort tid. Så varför skulle inte Maja kunna göra det? På EM gjorde Rebecka en ”Tervo”, dvs tre ogiltiga i kvalet. Som den pessimist (och oftast tyvärr realist) jag är tror jag att vi alla kommer att bli besvikna. Av de uppemot femton nya vi skulle kunna ta ut blir det nog kanske bara just tre-fyra stycken. Till glädje enbart för de sämre idrottsmän från andra länder som nu kommer att ersätta. Själv skulle jag nog närmast byta ut Maja mot Leo Magnusson om antalet nya skulle begränsas till tre. Men det är hårfint vilka jag skulle välja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in