Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-07-05, 11:49
  #13
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Kylmedel kan du få fylla på, men tämligen sällan. Oftast är det något som läcker då.
En av mina bilar är 18 år gammal, jag har ägt den i 10 år. Inget behov under de åren att fylla på.
Mögellukt har jag aldrig råkat på.

Visst är det viktigare med värme än kyla i bilen, men numera har de flesta vant sig vid att även kyla skall finnas i bilarna.

Fem % om året i 18 år? Det är nog dags att se över din AC. Jag har en kyl/frys som gått 30 år men då är alla rörskarvar lödda. Gummipackningarna på din bil måste vara unika och det är inte normalt.

Citat:
Låg nivå på ​köldmedium​ är det absolut vanligaste orsaken till att ​AC:n inte fungerar​. Ett normalt läckage ligger på 5-10% per år. Tänk på att systemet är trycksatt och behöver fyllas på under tryck.

Citat:
Mögel eller bakterier i förångaren eller ​kupéfilter​, som blockerar luftflödet och ger dålig lukt, kan avhjälpas med speciella ​rengöringssprayer för AC​. Byt ut kupéfilter med jämna mellanrum eller vid service.

https://club.autodoc.se/magazin/nar-...-slutar-funger
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2024-07-05 kl. 11:54.
Citera
2024-07-05, 12:07
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Fem % om året i 18 år? Det är nog dags att se över din AC. Jag har en kyl/frys som gått 30 år men då är alla rörskarvar lödda. Gummipackningarna på din bil måste vara unika och det är inte normalt.





https://club.autodoc.se/magazin/nar-...-slutar-funger

De första åtta åren har jag ingen kontroll över.
Har även ägt en annan bil i tio år, från den var ett år gammal, inget behov av påfyllning heller.
5% per år betvivlar jag är något allmängiltigt, någon utredning att hänvisa till?
Visst har jag haft bilar som krävt åtgärder på AC-delen, men då har ju något fel inträffat. Ej heller på dessa alltid behov av påfyllning även om det hänt också.
Citera
2024-07-05, 12:13
  #15
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Även jag har en 850 utan fungerande AC.

Som någon tidigare skrivit, så är det inte så många dagar om året den verkligen behövs, så det får vara som det är.

Vet inte vad det skulle kosta att skrämma liv i Acn igen, men med tanke på att bilen bara kostade 4000;- så får det gå ändå.
Citera
2024-07-05, 12:13
  #16
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Ja, det tycker jag. Speciellt på större delen sommarhalvåret är det något jag använder ofta. Har inte haft en enda bil sedan 1995 som inte haft AC (eller automat). Skulle aldrig någonsin överväga en bil som inte har klimatiseringsfunktion. Förstår TS helt här.

Har aldrig behövt fylla på kylmedel. Kör mest bilar på el, så kostnad i ökad förbrukningen har ingen betydelse. Det sagt så kör jag även alltid med AC i vår bensinbil också. Man vill ju åka i en vettigt temperad bil. Är inte bara en bekväm självklarhet i en modern bil, men även en trafiksäkerhetsfunktion.

Numera så är det även ett krav för mig att i förväg kunna kyla ner och klimatisera bilarna via app på telefonen. Hatar att sätta mig i en för varm (och på vintern för kall) bil. Så numera är inte bara AC, men även möjlighet på att kunna starta den fjärrstyrt via app som grundkrav för mig på en modern bil.

Vet inte var du bor men något halvår med sommar där det behövs AC har jag inte varit med om på 75 år.
Med sommar menas temperaturer över idealtemperaturen 22 C. I år var det 3 dagar i maj och nu går vi mot vintern och snart är det jul igen.

Inget normalt läckage? Konstigt att en del folk får onormala AC-anläggningar.

Det är ju viktigt att få i sig D-vitamin via solstrålningen. Det fixar vi raggare genom att köra med armbågen ute genom ett nedvevat fönster.
Citera
2024-07-05, 12:38
  #17
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Även jag har en 850 utan fungerande AC.

Som någon tidigare skrivit, så är det inte så många dagar om året den verkligen behövs, så det får vara som det är.

Vet inte vad det skulle kosta att skrämma liv i Acn igen, men med tanke på att bilen bara kostade 4000;- så får det gå ändå.

Någon här.

En AC-service kostar runt 1500:- . Men det är under förutsättning att systemet är i gott skick och inte läcker mer än det normalt ska (5%/år) och det testas innan återfyllningen.

Vid fel på systemet tillkommer naturligtvis mer t.ex upprostad kondensor cirka 3000:-.
Citera
2024-07-05, 13:12
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Vet inte var du bor men något halvår med sommar där det behövs AC har jag inte varit med om på 75 år.
Med sommar menas temperaturer över idealtemperaturen 22 C. I år var det 3 dagar i maj och nu går vi mot vintern och snart är det jul igen.

Även om det är sommardagar med bara runt 20-25 grader ute i skuggan, så blir det oftast enormt mycket varmare i kupén på bilar som står ute i solen.

Det märks att du inte kör eller äger en bil.

Detta ovan är orsaken att du inte skall lämna djur instängda i en bil på parkeringen, även om det "bara" är 20–25 grader i skuggan.
Citera
2024-07-05, 13:48
  #19
Medlem
Det beror ju på hur man använder bilen.
Ska man som mig ofta frakta runt familj med småbarn så blir ju fort en bil utan AC ett rent h-ete på längre sommarturer.
Är man singel så kan man ju köra vad som helst, noll problem.
Tycker man att lite svett på ryggen är ett problem så kan man ju prova att köra i en het bil full av griniga skitungar i några timmar. Och så finns det folk som pratar om att mobiltelefoni är distraherande, lyckligt ovetande idioter!
__________________
Senast redigerad av Gullpotet 2024-07-05 kl. 13:53.
Citera
2024-07-05, 13:59
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullpotet
Det beror ju på hur man använder bilen.
Ska man som mig ofta frakta runt familj med småbarn så blir ju fort en bil utan AC ett rent h-ete på längre sommarturer.
Är man singel så kan man ju köra vad som helst, noll problem.
Tycker man att lite svett på ryggen är ett problem så kan man ju prova att köra i en het bil full av griniga skitungar i några timmar. Och så finns det folk som pratar om att mobiltelefoni är distraherande, lyckligt ovetande idioter!

Jag kyler gärna bilen även om jag bara skall åka själv i den. Är ju direkt obehagligt, och även sämre välbefinnandet (och därmed i förläningen även koncentration och trafiksäkerheten med en för varm kupé).

Dock så tycker jag inte att AC löser allt. Verkligen inte.

Som du är inne på så tycker jag att man ibland på långresor kan bli svettig i ryggen, även om det är svalt inne i kupén med AC. På nästa bil jag byter till så skulle jag helst se att det fanns ventilerade säten med kalluft, som nu blivit så populärt hos många nya bilar. Riktigt bra funktion och skönt att ha en sval rumpa, rygg och nacke.

Detta är något som jag saknar på våra nuvarande bilar. Inte när man åker kortare sträckor (då räcker AC fint), men på långresor så gör detta en enormt stor skillnad.
Citera
2024-07-05, 14:20
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Jag kyler gärna bilen även om jag bara skall åka själv i den. Är ju direkt obehagligt, och även sämre välbefinnandet (och därmed i förläningen även koncentration och trafiksäkerheten med en för varm kupé).

Dock så tycker jag inte att AC löser allt. Verkligen inte.

Som du är inne på så tycker jag att man ibland på långresor kan bli svettig i ryggen, även om det är svalt inne i kupén med AC. På nästa bil jag byter till så skulle jag helst se att det fanns ventilerade säten med kalluft, som nu blivit så populärt hos många nya bilar. Riktigt bra funktion och skönt att ha en sval rumpa, rygg och nacke.

Detta är något som jag saknar på våra nuvarande bilar. Inte när man åker kortare sträckor (då räcker AC fint), men på långresor så gör detta en enormt stor skillnad.

Visst gick det förr utan, men om det verkligen gick "bra" är ju frågan. Det har kommit allehanda hjälpmedel i bilar på senare år som jag inte visste att jag saknade för 30 år sedan, men även en del jag fortfarande inte ser mig ha så stor nytta av. Därmed inte sagt att en hel del detaljer gjort bilkörningen lättare numera. Min första bil med AC eller snarare ACC var en Saab 9000 årsmodell 1988 som jag köpte 1991 - sedan vill man ogärna ha en bil utan, åtminstone sommartid.
Citera
2024-07-05, 21:57
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Visst gick det förr utan, men om det verkligen gick "bra" är ju frågan. Det har kommit allehanda hjälpmedel i bilar på senare år som jag inte visste att jag saknade för 30 år sedan, men även en del jag fortfarande inte ser mig ha så stor nytta av. Därmed inte sagt att en hel del detaljer gjort bilkörningen lättare numera. Min första bil med AC eller snarare ACC var en Saab 9000 årsmodell 1988 som jag köpte 1991 - sedan vill man ogärna ha en bil utan, åtminstone sommartid.

Nu var jag för ung och fattig för att köra annat än en ärvd Opel Ascona från -73 då runt 89/90-talet, men ibland så fick jag låna pappas 9000, och senare 9000 CD (med AC). Väldigt körglada och samtidigt väldigt bekväma bilar. Syrran hade en gammal SAAB 900 som jag också lånande ibland, men tycker 9000 verkligen var ett steg upp. Känns som 9000 var en av SAABs mer lyckade bilsamarbeten och bilmodeller.
Citera
2024-07-05, 22:53
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Nu var jag för ung och fattig för att köra annat än en ärvd Opel Ascona från -73 då runt 89/90-talet, men ibland så fick jag låna pappas 9000, och senare 9000 CD (med AC). Väldigt körglada och samtidigt väldigt bekväma bilar. Syrran hade en gammal SAAB 900 som jag också lånande ibland, men tycker 9000 verkligen var ett steg upp. Känns som 9000 var en av SAABs mer lyckade bilsamarbeten och bilmodeller.

Jag har faktiskt en 9000 nu årgång-97. Fortfarande få bilar som man sitter så bra i.
Har hunnit ha fyra 9000 och senare även tre 9-5 samt några 9-3, även några 99 och 900 av första generationen. Dessutom ett par 96 V4.
__________________
Senast redigerad av Nordiad 2024-07-05 kl. 22:58.
Citera
2024-07-06, 08:20
  #24
Medlem
Jo men så är det. Igår körde jag 30mil utan stopp, ca 3.5 timmar.
90% av vägen hade jag på autopiloten som styr ratt och hastighet åt mig. Satt egentligen bara och höll i ratten och lyssna på musik.
För 5 år sedan hade jag vart ganska sliten efter en sådan resa, nu kommer man fram utvilad och pigg.
Det är väldigt mycket som har blivit bättre med moderna bilar som man aldrig vill vara utan igen!
Har ibland fått byta bil med min pappa under någon vecka då han behöver min dragkrok. En Ford focus från 2010.
Nu är det en småbil, men fyfan vad gammal den känns.
Att köra en 9000 eller 850 känns nog fint i "minnet", men att faktiskt leva med den hade varit förjävligt! (Men man vänjer sig säkert så småningom).
Som att sälja sin iphone och gå tillbaka til nokia 3210. Visst "går" det.
Om man insisterar på att en telefon bara ska ringas med, allt annat är "lull-lull" så är ju faktiskt en nokia 3210 bättre än en iphone. På samma sätt som en diesel 9000 är bättre än en tesla om allt man ser på är hur lång tid det tar att köra 100mil.
__________________
Senast redigerad av Gullpotet 2024-07-06 kl. 08:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in