Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-07-06, 10:22
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Även om det är sommardagar med bara runt 20-25 grader ute i skuggan, så blir det oftast enormt mycket varmare i kupén på bilar som står ute i solen.

Det märks att du inte kör eller äger en bil.

Detta ovan är orsaken att du inte skall lämna djur instängda i en bil på parkeringen, även om det "bara" är 20–25 grader i skuggan.

Olika hur känslig man är för värme, jag använder sällan AC. Går temperaturen upp mot 27 grader är det skönt vid längre sträckor, men dessa dagar kan räknas på en hand.
Citera
2024-07-06, 12:27
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Casiopeia2.0
Olika hur känslig man är för värme, jag använder sällan AC. Går temperaturen upp mot 27 grader är det skönt vid längre sträckor, men dessa dagar kan räknas på en hand.

De flesta bilar har numera någon form av klimatkontroll, ställer du in 22 grader så försöker bilen att leverera det, oavsett om det är 30 minusgrader eller lika många plusgrader. Inte stänger man av den manuellt någonsin. Kan däremot inträffa att man temporärt vill ändra luftflödet i bilen.
Citera
2024-07-06, 13:11
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
De flesta bilar har numera någon form av klimatkontroll, ställer du in 22 grader så försöker bilen att leverera det, oavsett om det är 30 minusgrader eller lika många plusgrader. Inte stänger man av den manuellt någonsin. Kan däremot inträffa att man temporärt vill ändra luftflödet i bilen.

Den fungerar sisådär på många bilar. Går fortare att få varmt om man manuellt ställer in max värme och fullt blås. Samma om man vill ha kallt.
Citera
2024-07-06, 14:50
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Casiopeia2.0
Den fungerar sisådär på många bilar. Går fortare att få varmt om man manuellt ställer in max värme och fullt blås. Samma om man vill ha kallt.
Finns säkert sådana exempel, men i allmänhet så fungerar de som önskat. Sällan meningsfullt med "fullt blås" om värme önskas och bilen är kall. Det är luftriktningen som det finns skäl att justera ibland, men inte ändra fläkthastighet om det inte är för snabbavimning möjligen.
Citera
2024-07-06, 16:25
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullpotet
Jo men så är det. Igår körde jag 30mil utan stopp, ca 3.5 timmar.
90% av vägen hade jag på autopiloten som styr ratt och hastighet åt mig. Satt egentligen bara och höll i ratten och lyssna på musik.
För 5 år sedan hade jag vart ganska sliten efter en sådan resa, nu kommer man fram utvilad och pigg.
Det är väldigt mycket som har blivit bättre med moderna bilar som man aldrig vill vara utan igen!
.

Jo, jag älskar att köra på autopilot när jag gör mina längre tjänsteresor på ett par timmar. Precis som du kommer jag fram mycket mer utvilad och pigg. Precis som man förr i tiden vill ha AC i bilarna (nu finns det inga moderna bilar utan), så vill man i dag ha en bra pilottjänst i alla långfärdsbilar.


Citat:
Ursprungligen postat av Gullpotet
Att köra en 9000 eller 850 känns nog fint i "minnet", men att faktiskt leva med den hade varit förjävligt! (Men man vänjer sig säkert så småningom).
Som att sälja sin iphone och gå tillbaka til nokia 3210. Visst "går" det.
Om man insisterar på att en telefon bara ska ringas med, allt annat är "lull-lull" så är ju faktiskt en nokia 3210 bättre än en iphone. På samma sätt som en diesel 9000 är bättre än en tesla om allt man ser på är hur lång tid det tar att köra 100mil.

Ja, tänker faktiskt beställa en nyutgåva av 3210 som precis släppts.

Finns här: https://www.hmd.com/sv_se/nokia-3210?sku=1GF025CPA2L01

Annars håller jag med. Minns när min pappa skaffade sin första 9000 i mitten av 80-talet så var det en riktigt bra bil på sin tid. Både gällande krocksäkerhet (enormt bra deformationszoner) och åkkomfort (vi hade en Volvo 245 kombi innan).

Men i dag så är ju naturligtvis dessa bilar enormt dåliga, både gällande komfort, säkerhet och körglädje. De har självklart ingen chans emot moderna bilar. Men för sin tid så var de riktigt bra. Man måste alltid betrakta alla produkter jämfört med sin tid.

Citat:
Ursprungligen postat av Gullpotet
Har ibland fått byta bil med min pappa under någon vecka då han behöver min dragkrok. En Ford focus från 2010.
Nu är det en småbil, men fyfan vad gammal den känns.

Lånat farsans bil några gånger emellan varven. Han kör i dag en XC40 helelektrisk bil. SUVar är inte min favorit, men den är helt OK med sköna stolar och bra åkkomfort (kört Sthlm-GBG ToR utan problem). Enormt steg upp från de enormt trista och plastiga Yaris han körde innan (är väl Japans motsvarighet till din pappas Ford Focus). Går inte att beskriva hur mycket bättre, piggare och skönare Volvon är i jämförelse!
__________________
Senast redigerad av mtflash 2024-07-06 kl. 16:33.
Citera
2024-07-06, 16:35
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Casiopeia2.0
Olika hur känslig man är för värme, jag använder sällan AC. Går temperaturen upp mot 27 grader är det skönt vid längre sträckor, men dessa dagar kan räknas på en hand.

Som sagt. Är det 27 grader ute så kan det lätt vara 40-50 grader i kupén en solig dag.

Sedan tycker jag även att 27 grader inne i kupén så blir man en klart mycket sämre och dåsigare förare av. Inte alls bra trafiksäkerhetsmässigt, förutom att vara enormt obekvämt.

Tycker nog att runt 21 grader är optimal förarmiljö och klimat.

Som Nordiad är inne på så är det aldrig något jag stänger av/på AC manuellt i någon av våra bilar. De är alltid på året runt. Klimatkontrollen sköter ju säg själv.

Förstår inte ens nyttan med varför man skulle vilja slå av/på den?

Aldrig fattat det. Måste vara bilarnas mest onödiga knapp eller funktion.
__________________
Senast redigerad av mtflash 2024-07-06 kl. 16:40.
Citera
2024-07-06, 19:54
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Jo, jag älskar att köra på autopilot när jag gör mina längre tjänsteresor på ett par timmar. Precis som du kommer jag fram mycket mer utvilad och pigg. Precis som man förr i tiden vill ha AC i bilarna (nu finns det inga moderna bilar utan), så vill man i dag ha en bra pilottjänst i alla långfärdsbilar.




Ja, tänker faktiskt beställa en nyutgåva av 3210 som precis släppts.

Finns här: https://www.hmd.com/sv_se/nokia-3210?sku=1GF025CPA2L01

Annars håller jag med. Minns när min pappa skaffade sin första 9000 i mitten av 80-talet så var det en riktigt bra bil på sin tid. Både gällande krocksäkerhet (enormt bra deformationszoner) och åkkomfort (vi hade en Volvo 245 kombi innan).

Men i dag så är ju naturligtvis dessa bilar enormt dåliga, både gällande komfort, säkerhet och körglädje. De har självklart ingen chans emot moderna bilar. Men för sin tid så var de riktigt bra. Man måste alltid betrakta alla produkter jämfört med sin tid.



Lånat farsans bil några gånger emellan varven. Han kör i dag en XC40 helelektrisk bil. SUVar är inte min favorit, men den är helt OK med sköna stolar och bra åkkomfort (kört Sthlm-GBG ToR utan problem). Enormt steg upp från de enormt trista och plastiga Yaris han körde innan (är väl Japans motsvarighet till din pappas Ford Focus). Går inte att beskriva hur mycket bättre, piggare och skönare Volvon är i jämförelse!

Är man van med "halvnya" bilar så känns givetvis en bil som är över 25 år antik, men måste ändå tillstå att komforten i formen av stolarna känns lika bra nu som när jag köpte min första 9000 1991 (årgång -88). Väl tilltagna skinnfåtöljer i Saaben, dessutom en bil som inte känns trött heller! Tyvärr är det läckage på en viss gas, men förutom kyla så fungerar klimatanläggningen som den ska. Bilen ska säljas, annars hade jag nog åtgärdat läckaget.

Kör mest elbil annars (MB EQE), men gärna min sommarbil om jag skall på längre tur privat (MB S500 W221), där är givetvis komfort på topp också även om bilen är gammal.
__________________
Senast redigerad av Nordiad 2024-07-06 kl. 20:01.
Citera
2024-07-06, 20:17
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Som sagt. Är det 27 grader ute så kan det lätt vara 40-50 grader i kupén en solig dag.

Sedan tycker jag även att 27 grader inne i kupén så blir man en klart mycket sämre och dåsigare förare av. Inte alls bra trafiksäkerhetsmässigt, förutom att vara enormt obekvämt.

Tycker nog att runt 21 grader är optimal förarmiljö och klimat.

Som Nordiad är inne på så är det aldrig något jag stänger av/på AC manuellt i någon av våra bilar. De är alltid på året runt. Klimatkontrollen sköter ju säg själv.

Förstår inte ens nyttan med varför man skulle vilja slå av/på den?

Aldrig fattat det. Måste vara bilarnas mest onödiga knapp eller funktion.

Folk är olika. Jag gillar sommar och värme. Tkr det är skönt att hissa ner rutan och känna doften av sommar, känna vinden i håret och njuta av värmen de få dagar vi har sommar i det här skitlandet istället för att sitta i ett AC kylskåp med kalluft som blåser! Kallt har man fan nästan hela året ändå.
Citera
2024-07-06, 20:32
  #33
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Casiopeia2.0
Folk är olika. Jag gillar sommar och värme. Tkr det är skönt att hissa ner rutan och känna doften av sommar, känna vinden i håret och njuta av värmen de få dagar vi har sommar i det här skitlandet istället för att sitta i ett AC kylskåp med kalluft som blåser! Kallt har man fan nästan hela året ändå.

Acen avfuktar bilen, oxå mycket fräschare kärra så den inte luktar som en prostituread horas pundarsläde.

Man skall bara ha acen of vintertid vid fläskig kyla när luften är torr
Citera
2024-07-06, 22:17
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Acen avfuktar bilen, oxå mycket fräschare kärra så den inte luktar som en prostituread horas pundarsläde.

Man skall bara ha acen of vintertid vid fläskig kyla när luften är torr

AC:en (kompressorn) stängs av automatiskt när temperaturen är under -2 ute. (Även om du manuellt kan leka med att slå av/på ac-lampan).

Att der ens finns en sådan knapp i bilarna beror på regelverket kring WLTP / NEDC.
Tillverkarna får stänga av klimatsystemet om det går, vilket sparar lite bränsle och CO2 i certifieringen.
Citera
2024-07-06, 22:28
  #35
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullpotet
AC:en (kompressorn) stängs av automatiskt när temperaturen är under -2 ute. (Även om du manuellt kan leka med att slå av/på ac-lampan).

Att der ens finns en sådan knapp i bilarna beror på regelverket kring WLTP / NEDC.
Tillverkarna får stänga av klimatsystemet om det går, vilket sparar lite bränsle och CO2 i certifieringen.

Jo äggsakct men vid recirkulation/defrost kan den starta även på vintern
Citera
2024-07-07, 01:13
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Casiopeia2.0
Folk är olika. Jag gillar sommar och värme. Tkr det är skönt att hissa ner rutan och känna doften av sommar, känna vinden i håret och njuta av värmen de få dagar vi har sommar i det här skitlandet istället för att sitta i ett AC kylskåp med kalluft som blåser! Kallt har man fan nästan hela året ändå.

Då skall du helt klart ha en cabriolet tycker jag.

Att bara öppna fönster är helt värdelöst när man kör på motorväg eller landsväg. Prova att göra det när du kör i 140 och det är nästan öronbedövande av allt buller. Dessutom får du inte bara vinden i håret (som i en cab), utan den virvlar in i ansiktet och över allt med en jobbig turbulens. Helt kass tycker jag personligen att ha fönster nere. Då är jag hellre överhettad i en bil än det jävla hemska bullret och den jobbiga turbulensen. Iaf. i alla farter över 70 (skulle nog säga att det blir jobbigt redan vid 50).

Gällande att AC blåser kallt så är det en sak som jag inte gillar med alla bilar; de som måste blåsa en massa på en för att lyckas hålla en normalt kupétemperatur på sommaren. Föredrar bilar vars klimatanläggningar mer jämt fördelar luften så att man inte blir blåst i ansiktet/håret, utan får en jämn kyla.

Detta är också en orsak till att jag vill ha den typen av moderna bilsäten, som har inbyggd AC/kalluft som ventilerar hela sätet. Då slipper man just att ha så mycket kyla i ansikten och framsidan av kroppen, men ändå känna sig varm och svettig på ryggen.

Så ja, jag gillar att ha en normal temperatur i min bilkupé året runt, men gillar inte blåset med kalluft från AC (eller fartvind) i ansiktet. Det är bara obehagligt med sådan kyla och vind tycker jag.

Gällande kyla/värme så brukar folk tycka att vi har för varmt i bilen och hemma i villan. Har oftast 22-23 grader i bilen (året runt), och i villan. Många bekanta som kör med 19-20 grader i villan, och då fryser jag enormt när man hälsar på.

Samma sak med vår pool. Många kompisar och bekanta har svinkalla pooler runt 18-20 grader. Hatar det. Själv gillar jag att ha 35 grader i vår pool så man slipper frysa när man simmar eller bara ligger i länge och relaxar.

Så jag är inte alls någon som gillar kyla, som du alluderar till.
__________________
Senast redigerad av mtflash 2024-07-07 kl. 01:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in