2024-07-06, 16:58
Medlem
448s avatar
Fibrer och bär o frukter är nödvändiga i viss mån.

Tydligen är fibrerna viktiga för magens funktion

Det andra för vitaminer
Citera
2024-07-06, 18:22
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtursAktivist
Vi lagrar vitaminer och mineraler. Det är vattenlösliga vitaminer som lagras sämre (bortsett från B12 som lagras såsom fettlösliga vitaminer) och därför behöver mer dagligt intag då överskottet kissas ut generellt.

Vi lagrar även fett liksom omvandlar socker till det. Alltså lagrar kroppen allt den behöver och kanske var de vattenlösliga sådana som det fanns mer tillgång på. De (mineraler och vitaminer) fyller olika funktioner precis som våra celler och hormoner arbetar olika. Även växter behöver näring osv även om fotosyntesen står för energin hos dem och inte fett.

Kroppen kan ju inte lagra C-vitamin dock.
Citera
2024-07-06, 18:23
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan det vara så att evolutionen anpassat människan till rådande förhållanden till den grad att gener kunnat föras vidare?

Fanns det enbart protein och fett är det vad människorna levde på, fanns det en mix av protein och kolhydrater levde man på det.

Att människan äter varierat är inte bevis för att det är optimalt eller ens nödvändigt.

En alltför ensidig kost anses ju dock inte hälsosam, dessutom har man behov av näring från olika källor. Såväl veganer som carnivore-anhängare går miste om något näringsmässigt.
Citera
2024-07-06, 18:25
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Det var hårdare liv som dödade folk tidigt inte kosten.

Ja, exakt, och med det sagt ställdes inte jättehöga krav på kosten rent näringsmässigt då man ändå inte kunde vänta sig att bli särskilt gammal. Att huvudsakligen äta kött gick rätt bra, då näring för ett långt liv ändå inte hade varit till nytta.
Citera
2024-07-06, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Kroppen kan ju inte lagra C-vitamin dock.
Men den är vattenlöslig och finns i det mesta. Kroppen kan lagra lite, men då för lite av det. Vi lagrar alla vad jag förstår men vi behöver i tag hela tiden av vattenlösliga vitaminer då lagringen inte är tillräckligt effektiv för vårt behov. Därför säger vi att de inte lagras.
Citera
2024-07-06, 18:29
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Att rött kött skulle vara hälsoskadligt finns det inga riktiga studier eller bevis för.

Jo, det är cancerframkallande i för stora mängder, samtidigt som det innehåller mycket fett och därmed energi. Innehåller även höga halter hemjärn. För mycket protein skadar även njurarna, samtidigt som man går miste om fibrer.
Citera
2024-07-06, 18:33
Medlem
Du behöver inte äta särskilt varierat, det händer inget speciellt om du inte gör det. Det räcker att du går tillbaka lite mer än 100 år så åt folk i princip samma sak hela tiden.
Citera
2024-07-06, 18:35
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Ja, exakt, och med det sagt ställdes inte jättehöga krav på kosten rent näringsmässigt då man ändå inte kunde vänta sig att bli särskilt gammal. Att huvudsakligen äta kött gick rätt bra, då näring för ett långt liv ändå inte hade varit till nytta.

Jag tror dom åt den perfekta kosten ,kött,fisk,skaldjur nötter o bär.

Det var det jag nämnde innan , beviset fanns bara några generationer bort när folk börja me mycket spannmål.
Kvinnorna såg ju ut som blodfattiga magra pojkar vid 20 år o man måste fan ta mig vatt bög för o tända på dom.

Männen var dock inte lika hårt drabbade då dom fick mest proteiner för o orka med allt dagsverke
Citera
2024-07-06, 18:43
Bannlyst
Citat:
Fibrer och bär o frukter är nödvändiga i viss mån.

Tydligen är fibrerna viktiga för magens funktion

Nej, fibrer är inte essentiella. Inga kolhydrater är essentiella.

Fibrer är dock nyttiga vid högt intag av kolhydrater, för att det bäddar in sockret och gör matsmältningen långsammare. Blodsockret stegras inte lika snabbt och inte heller insulinsvaret.

Anledningen till att man rekommenderar fibrer är alltså för att man också rekommenderar ett högt intag av kolhydrater. Kolhydrater = gift, fibrer = motgift.

Så vad händer i magen? Tarmflorans bakterier tar sig an de i övrigt onedbrytbara fibrerna, tar hjälp av sockret och producerar mättade fettsyror, som sedan skyfflas in i kroppens blodbana i lämplig förpackning (kolesterol).

Man kan därför lika gärna ta den snabbare vägen att äta fett direkt, med den fördelen att magen mår bättre och att man inte skiter ut ett ton slaggprodukter.

https://www.youtube.com/watch?v=HWB_0NHSRbw
Citera
2024-07-06, 18:49
Medlem
448s avatar
Inte expert men fibrerna skulle hålla tarmfloran högkvalitetsnivå även vid proteindiet , om jag kommer ihåg rätt

Lever stenålderliv just nu

Nu ska jag äta 500gr rå nötfärs med endast massa salt o skölja ned det med en liter rödmjölk .

Storm inkommande med 25m/s o sitter i en lappkåta o eldar ,50mm regn på nolltid - kommer fan o slöcka elden i mitten trots de lilla hölet i taket

Slapp iaf klubba uroxen själv för köttet
Citera
2024-07-06, 18:51
Bannlyst
Citat:
Lever stenålderliv just nu

Nu ska jag äta 500gr rå nötfärs med endast massa salt o skölja ned det med en liter rödmjölk .

Men paleolitisk diet omfattar tillagning. Rå nötfärs är potentiellt skadlig på grund av förhöjd bakteriehalt.
Citera
2024-07-06, 18:55
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afroneger
Men paleolitisk diet omfattar tillagning. Rå nötfärs är potentiellt skadlig på grund av förhöjd bakteriehalt.

Äter inte bara rått men när jag gör så dagsmald,välkyld - har aldrig fått sitta o köra buss me toastolen.

Annars äter jag köttet som på stenåldern ,lövbiff stekt med bara salt o smör som krydda.

Lax/öring är oxå en sak som jag äter rått o bara med salt ibland

Köper ni såna här frysta 4 pack så är det fina saker.
Frysningen har dödat eventuella binikemaskar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in