Citat:
Ursprungligen postat av
mickenyqvist123
Absolut, men det jag argumenterar emot i den här tråden är trådskaparens synpunkt att detta enbart ska skambeläggas när det handlar om ekonomi. Det finns massor av situationer där folk tar något nu, som de tar skada av senare. Kan handla om allt möjligt, jobb, relationer, you name it.
Många som postar här har rent hus när det kommer till ekonomi, då är det väldigt skönt för dem att göra logiska kullerbyttor som går ut på att de får synda hur mycket som helst (eftersom de också syndar, förutom inom den ekonomiska arenan. De har ryggen fri i denna arena och kan döma och peka finger hur mycket de än vill, och kalla alla för idioter) så länge det inte handlar om pengar, som är heligt.
Om man gick igenom TS förehavanden med ett förstoringsglas så skulle han helt säkert vara skyldig till att göra alla sorters impulsiva handlingar som handlar om att få belöningen snabbt på bekostnad av framtiden, bara att det inte är pengarelaterat. Jag förstår därför inte den moraliska predikan som ekar i den här tråden. Moralkakan fungerar bara för mig ifall pengar är det absolut viktigaste som finns i livet, vilket jag inte tycker stämmer. Relationer mellan människor, vänskapsbanden man skapar, det är det viktigaste som finns. Det är sånt man kommer fundera över på dödsbädden.
Du är verkligen triggad utav mig för att jag förklarar sanningen för dig, sanningen du själv vet om men väljer att blunda för. Nu kommer du med pekpinnar och antaganden om att jag inte är något bättre än du, för att jag enligt dig (som inte känner mig) också är impulsiv i andra avseenden.
Ja det är väl klart att vi alla är mer eller mindre impulsiva i olika avseenden, men dom flesta av oss låter såklart inte sin impulsivitet gå ut över sitt liv och livskvalite.
Det är vanligt konsekvenstänk och inte mer avancerat än så.
Citat:
Ursprungligen postat av
mickenyqvist123
Nä, men du hade kunnat istället för att leva snålt och bygga upp buffertar...
Man behöver inte leva snålt för att spara ihop en buffert. Nu har jag tagit fram miniräknaren.
Så här fördelar jag min månadsinkomst:
-Bostad 32%
-Samtliga övriga utgifter inkl mat: 22%
-Sparande i fonder: 22.5% (buffert i ditt fall)
Övriga ca 22.5% gör jag exakt vad jag vill för.
Med dessa pengar unnar jag mig i vardagen, men oftast blir är det över någon lapp i slutet av månaden av dessa som åker in på vanligt buffertspar. När bufferten byggts mer än 100k åker överskottet in på fonder.
På detta sätt jag kan jag använda åtminstone 50% av mitt buffertspar ifall jag vill unna mig en resa eller något annat, och ändå ha en okej buffert som jag känner mig säker med kvar. Och dessutom utan att behöva ta lån.
Självklart måste man ju jobba upp bufferten igen.
Och nej, jag har ingen direktörslön. Högst normal svenssonlön med normal boendekostnad.
Med andra ord så borde det med den faktan också vara ganska normalt för svensson att ha kvar 45% av sin lön efter sina utgifter. Vad man väljer att göra med dom 45, 30, eller eller till och med 10 procenten som man har kvar är i slutändan vad som kan göra en person fattig. För oavsett hur mycket pengar du än tjänar så är du aldrig rik så länge det åker ut lika mycket pengar från kontot som det kommer in.
Därför vägrar jag tro på att folk inte har råd med sparande.
Har du en tråkig donkenlön på 20 netto kan du väl ändå åtminstone avvara 1000kr i månaden. Det är 5 (!) procent av lönen. Annars är det nog dags att se över boende och övriga utgifter. Eller skaffa bättre jobb.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kbt123
Inte jag heller. Min poäng var att att blancolån inte alltid behöver betyda konsumtion på rent skit för pengar man inte har.
Men sen var TS inne på folk som "badar i blancoskulder" och dom har förmodligen bara konsumerat.
Såg nu att långivare erbjuder blancolån upp till 600k, vilket är sjuka summor som borde ifrågasättas
Jag sa aldrig att folk som badar i blanco bara spenderat, även om det i många fall är just så.
Som du såg i trådstarten beskrev jag även hur jag inte kan förstå hur man kan ta ett andra blanco för att täcka upp för det första. I dom fallen spelar det ingen roll om man tog sitt första blanco för att köpa en ny TV eller för att få hem sin sjuka mormor från Afrika, eftersom man är en idiot som inte förstår att det är en dum ide att ta ytterligare ett dyrt blancolån när man inte ens har råd med första.