Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2024-05-25, 17:16
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Hur vet du att dessa medlemmar är betalda? Dessa åsikter är ju inte direkt avvikande. Rätt många svenskar som stödjer Nato. Har svårt att tro att någon skulle betala en grupp personer i syfte att försvara Nato på Flashback. Skulle snarare tro att det finns större incitament för att betala någon att förespråka motsatsen. Dvs att lyfta fram problemen med att Sverige ansluter till Nato och argument för att Sverige inte ska stödja Ukraina. Men detta är bara en spekulation från min sida.

admin

Jo, det finns ju klara bevis för att både Ryssland och Kina har trollfabriker. Dvs. folk som är betalda av myndigheter för att under anonyma konton sprida åsikter som dessa diktaturer vill få ut. Är ett känt sätt för dessa länder att utöva sin "soft power" på, utan att direkt gå till militära angrepp emot sina motståndare. Men psykologisk krigföring med trollfabriker är ett medel som de använder sig av.

Har däremot inte sett några länder i västvärlden där staten/myndigheter har trollfabriker. Säger inte att det inte skulle teoretiskt kunna förekomma och uppstå, men har (till skillnad från Ryssland och Kina) inte sett några sådan bevis för det.

Som du är inne på så är ju en majoritet av svenskarna för NATO-medlemskap. Sedan beror det på vilka grupper man tillhör. Är man svensk så är har man en stor uppbackning för NATO, men är man utlänning i Sverige ett lägre stöd för NATO. På samma sätt finns det en politisk skillnad. Är man på högerkanten och mitten så har NATO ett väldigt starkt stöd, men är man på vänsterkanten som MP och V så är stödet svagare.

Finns mer information för den som är intresserad här: https://www.scb.se/pressmeddelande/s...kningsgrupper/
Citera
2024-05-25, 17:22
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av admin
En kampanj med en tydlig avsändare är snarare motsatsen till en trollfabrik.
I en av trådstarterna som du hänvisar till står det att "Regeringen har gett Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) i uppdrag att ta fram en informationskampanj om Nato". Vad jag vet så hade MSB inga anonyma konton på TikTok som de publikt förnekade koppling till. Du kan tycka att det är propaganda, men någon trollfabrik är det absolut inte.

admin

Exakt. Det som är den största skillnaden mellan myndighetsinformation/propaganda (oavsett vad man vill kalla det) och trollfabriker är just om man postar under äkta konton/avsändare, eller om man försöker dölja vem man är (som i fallet med ryska och kinesiska trollfabriker).
Citera
2024-05-31, 20:47
  #51
Medlem
Glödskals avatar
Jag skulle bli förvånad ifall partier eller intresseorganisationer inte använde konton här för att sälja sina budskap.

Själva trolleriet tror jag dock individer står för; sådana som är troll i ordets ursprungliga betydelse och som går igång på att reta upp andra.
Citera
2024-06-08, 10:46
  #52
Medlem
DinKurdias avatar
https://www.svtplay.se/video/jGVRDJ7...skicka-richard

Ja lite såhär ser det ut. Blir de blockade på Twitter (numera X) så kommer de till Flashback.
Citera
2024-06-08, 11:28
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Jo, det finns ju klara bevis för att både Ryssland och Kina har trollfabriker. Dvs. folk som är betalda av myndigheter för att under anonyma konton sprida åsikter som dessa diktaturer vill få ut. Är ett känt sätt för dessa länder att utöva sin "soft power" på, utan att direkt gå till militära angrepp emot sina motståndare. Men psykologisk krigföring med trollfabriker är ett medel som de använder sig av.

Har däremot inte sett några länder i västvärlden där staten/myndigheter har trollfabriker. Säger inte att det inte skulle teoretiskt kunna förekomma och uppstå, men har (till skillnad från Ryssland och Kina) inte sett några sådan bevis för det.

Som du är inne på så är ju en majoritet av svenskarna för NATO-medlemskap. Sedan beror det på vilka grupper man tillhör. Är man svensk så är har man en stor uppbackning för NATO, men är man utlänning i Sverige ett lägre stöd för NATO. På samma sätt finns det en politisk skillnad. Är man på högerkanten och mitten så har NATO ett väldigt starkt stöd, men är man på vänsterkanten som MP och V så är stödet svagare.

Finns mer information för den som är intresserad här: https://www.scb.se/pressmeddelande/s...kningsgrupper/

Kan vi vara säkra på att dessa bevis inte är fabricerade av Nato länders propagandaapparater/trollfabriker?
Citera
2024-06-08, 11:58
  #54
Medlem
EnCartes avatar
Redan förra valet fanns det prat om ryska trollfabriker, men den undersökning man gjorde senare, kunde inte visa att det påverkat valet.

Jag menar att man lägger för stor betydelse på sånt här. Spelar liksom ingen roll vad ett ryskt troll skulle säga, för att få mig att byta åsikt, då jag utgår fån faktiska händelser. Det sprids en massa konspirationsteorier. En del kanske kommer från Ryssland men en del menar jag även är skapade i väst. Men jag ser inte att de kan påverka mer än marginellt. De som tror på de här, är för att det redan har en övertygelse som den bekräftar, inte får dem att byta åsikt egentligen. Däremot blir de kanske mer övertygade och mer rabiata.

Men ska man underminera andra länder, handlar det om att skapa splittring, så det kan lika gärna vara så att media agerar som rysstroll faktiskt. Att man stärker dem i deras åsikter om att nazismen ska ta över om man inte röstar på extremvänstern. Vilket väl är någon form av sanning som många tror på där, nästan religiöst.

Så invandringen kan ha stötts av ryssarna och att man själva försöker använda den för att från Vitryssland, underminera Polen, visar kanske hur de ser på dess påverkar på väst. D.v.s. negativt.

Bara att överdriva betydelsen, skapar väl en sorts paranoia hos många som ser rysk påverkan överallt och som även används som en skrämseltaktik för att skrämma andra. Är du inte snäll och röstar rätt, kommer trollen och tar dig.
Citera
2024-06-08, 16:08
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wetiko
Nato länders propagandaapparater/trollfabriker?

Vilka trollfabriker hos NATO avser du då?

Har aldrig hört talas om några sådana.

Men du kanske sitter inne på någon unik information och scope kring det? Eller hittar du bara på?
Citera
2024-06-08, 16:47
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Vilka trollfabriker hos NATO avser du då?

Har aldrig hört talas om några sådana.

Men du kanske sitter inne på någon unik information och scope kring det? Eller hittar du bara på?


Nä det är inte så konstigt att du inte hört talas om det.

Men väst/Nato bedriver självklart påverkanskampanjer indtpr skalla dessa är betydlig mer framgångsrika än exempelvis. Ryssarnas.

Du kan börja med att kolla upp verksamheten på stracome i Baltikum. Om du är intresserad på rikligt vill säga
Citera
2024-06-08, 17:01
  #57
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Vilka trollfabriker hos NATO avser du då?

Har aldrig hört talas om några sådana.

Men du kanske sitter inne på någon unik information och scope kring det? Eller hittar du bara på?
Man måste vara bra naiv för att tro att det bara är ryssarna som sysslar med trolleri och påverkan. Naiv, eller själv en del av det man förnekar?
Citera
2024-06-12, 20:19
  #58
Medlem
johkv637s avatar
Såklart, tror du några hobbyhjältar som vurmar för Ryssland, SD och så vidare står emot stormakterna?
Citera
2024-07-10, 22:38
  #59
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Transaktiv
Jag svär på att det är omöjligt att föra en diskussion i Ryssland/UKraina forumet utan att plocka på sig varningar.

Det som verkar pågå är att konton skriver bait och sedan massrapporterar andra konton det någon svarar på. Ungefär som detta:
https://www.wikispooks.com/wiki/Swaledale_Mutton


Frågan är vem som rekryteras till detta och hur i Sverige.


Jag har ibland fått varningar för att jag tramsar och skriver nonsens och det är fine i andra forum. Men när jag verkligen försöker föra en seriös diskussion i det forumet så är det omöjligt. Inläggen där är så ofta fulla av jingoistisk, hatiskt krigshets eller OT-remarks vid sidan av OnT och tar man då upp dessa och ger gensvar så får man en varning.

Detta i bästa fall. i värsta fall så är inläggen helt OT men får då stå och ger man gensvar så är det direkt massrapportering.

Jag tror det är kontraproduktivt. De framstår som antingen omogna, obalanserade och hysteriska tonåringar alternativt agerande med det syftet du beskriver. En intresserad läsare "utifrån" imponeras inte av det och genomskådar det.
Minns liknande tendenser när jag modererade i I&I.
__________________
Senast redigerad av StuG 2024-07-10 kl. 22:44.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in