Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-07-11, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solipsism
Du var kanske där och jobbade för Hermitage under Jeltsin. Inget att invända i så fall mer än att tiden går och röran från 90-talet har till stor del städats upp.

IKEA fick problem för att de fortfarande försökte muta folk på 00-talet samt att de officiellt är en icke vinstdrivande nederländsk ideell förening dedikerad till hemdesign. Att de gråter ut för att deras korrupta skattefiffel ger dem problem och skyller på ett korrupt Ryssland kallas ironi.
Nej, jag arbetade för ett företag som var verksamma i Ryssland fram till kriget i Ukraina 2022 och jag var flera gånger i Ryssland på affärsmöten och vart man än befann sig var korruptionen utbredd och allt handlade om vem du kände snarare än hur lämpad du var.

Citat:
För att propagandan jobbar 24/7 på att skrämma iväg dem. Samtidigt byggs det massor, så jag antar att någon stoppar in pengar i ekonomin.
Nej, för om så vore fallet skulle långt många färre investera i Kina, Israel, Saudiarabien och Somalia men likväl har dessa länder fler utländska investerare än Ryssland.

Vad får dig att tro att jag ska lita mer på dig än majoriteten av världens investerare?
Citera
2024-07-11, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freddg1234
Nej, jag arbetade för ett företag som var verksamma i Ryssland fram till kriget i Ukraina 2022 och jag var flera gånger i Ryssland på affärsmöten och vart man än befann sig var korruptionen utbredd och allt handlade om vem du kände snarare än hur lämpad du var.
Det är väl rätt vedertaget att kontakter ibland är viktiga i alla länder. I mina kretsar är det utan tvekan kompetens som går först, men erfarenhet kan variera. Jag hoppas att din kompetens ändå delvis efterfrågades på affärsmötena. Vilken bransch var det? Hur fungerar samma bransch i t ex Sverige? Vore kul att höra och jämföra, även om man kanske inte bör dra för vida slutsatser från enstaka erfarenheter.

Citat:
Nej, för om så vore fallet skulle långt många färre investera i Kina, Israel, Saudiarabien och Somalia men likväl har dessa länder fler utländska investerare än Ryssland.

Vad får dig att tro att jag ska lita mer på dig än majoriteten av världens investerare?
Jag har ingen aning, men vi får väl fråga de internationellt erkända experterna i transparens och lagarbete i Liberia, Gambia, Namibia, Nicuragua, Mozambique och Kambodja. De har alla har mer direkta investeringar i procent av BNP än Sverige och kan nog lära oss en hel del.
Citera
2024-07-11, 15:58
Avstängd
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TVBIE
"Tagit del av läckta dokument", dvs matats med uppgifter från CIA, så att de kan driva sin antiryska och proamerikanska påverkanskampanj.
Ivan, varför måste ni ljuga precis hela tiden? Inser ni inte själva hur fullkomligt värdelös er egen trovärdighet blir, iom. det...?
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
då kan vi avskriva all den här oron om att ryssarna skall "invadera Ukraina" som obefogad.
https://carnegieendowment.org/resear...with-the-truth
Why The Kremlin Lies: Understanding Its Loose Relationship With the Truth
One of the stickiest challenges for Western governments has been how to deal with, or even understand, a Russian leadership that lies insistently and incessantly, even when it doesn’t need to.
Citera
2024-07-11, 18:36
Medlem
Citat:
Det är väl rätt vedertaget att kontakter ibland är viktiga i alla länder. I mina kretsar är det utan tvekan kompetens som går först, men erfarenhet kan variera. Jag hoppas att din kompetens ändå delvis efterfrågades på affärsmötena. Vilken bransch var det? Hur fungerar samma bransch i t ex Sverige? Vore kul att höra och jämföra, även om man kanske inte bör dra för vida slutsatser från enstaka erfarenheter.

Jag har ingen aning, men vi får väl fråga de internationellt erkända experterna i transparens och lagarbete i Liberia, Gambia, Namibia, Nicuragua, Mozambique och Kambodja. De har alla har mer direkta investeringar i procent av BNP än Sverige och kan nog lära oss en hel del.
Nu är det såhär: Du har din påstådda erfarenhet och jag har min erfarenhet. Din erfarenhet styrks egentligen bara av att du säger att det är så. Min erfarenhet av Ryssland som ett genonkorrupt land styrks av flera internationella rankingar:
https://www.transparency.org/en/cpi/2022
https://worldpopulationreview.com/co...rupt-countries
https://tradingeconomics.com/country...orruption-rank
https://www.transparency.org/en/countries/russia

Det andra är jag nyfiken på. De flesta fungerande länder visar ofta upp en transperens till sådana här typer av undersökningar medan dysfunktionella länder tenderar att avvisa allt som säger emot dem som propaganda. Så förklara nu: Varför förnekar du att Ryssland är så uppenbart korrupt?
Citera
2024-07-11, 19:04
Medlem
Citat:
Min erfarenhet av Ryssland som ett genonkorrupt land styrks av flera internationella rankingar:
https://www.transparency.org/en/cpi/2022
https://worldpopulationreview.com/co...rupt-countries
https://tradingeconomics.com/country...orruption-rank
https://www.transparency.org/en/countries/russia

Som du ser är dina rankingar egentligen bara referebser till en enda, Transparency International. TI är ironiskt en sjukt korrupt organisation med många skandaler i ryggen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Transp...#Controversies

Egentligen är det bara en front för västerländska underrättelstjänster.

https://wikispooks.com/wiki/Transparency_International

Så i slutändan har vi bara olika erfarenheter som det vore intressant att höra mer om. Vad TI sedan säger i sin propaganda är ungefär lika relevant som hur Mossad rankar palestinas demkrati på en skala 1-10.
Citera
2024-07-11, 20:31
Medlem
Citat:
Som du ser är dina rankingar egentligen bara referebser till en enda, Transparency International. TI är ironiskt en sjukt korrupt organisation med många skandaler i ryggen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Transp...#Controversies

Egentligen är det bara en front för västerländska underrättelstjänster.

https://wikispooks.com/wiki/Transparency_International

Så i slutändan har vi bara olika erfarenheter som det vore intressant att höra mer om. Vad TI sedan säger i sin propaganda är ungefär lika relevant som hur Mossad rankar palestinas demkrati på en skala 1-10.
Då får du gärna visa en undersökning som visar att Ryssland inte är ett korrupt land och att deras ekonomiska frihet är starkare än i Västeuropa.

Jag frågar dig dock återigen: Hur kommer det sig att du avfärdar allt som talar emot Ryssland som propaganda? För mig är det en tydlig varningssignal att du inte tar in en kritisk hållning mot Ryssland.
Citera
2024-07-11, 21:22
Medlem
Citat:
Då får du gärna visa en undersökning som visar att Ryssland inte är ett korrupt land och att deras ekonomiska frihet är starkare än i Västeuropa.
Jag känner tyvärr inte till några bra undersökningar om korruption. Det är ett väldigt svårt område att studera. Det finns knappt en definition av fenomenet. Ordet i sig har en spirituell och moraliskt ursprung och korruption kan många gånger innebära att man följer lagen.

För att ha någon konkret kan studera respektive lagskydd:

Article 8
1. The integrity of economic space, free flow of goods, services and financial resources, support of competition, and the freedom of economic activity shall be guaran*teed.

2. Private, state, mu*nicipal and other forms of property shall be recog*nized and shall be protected on an equal basis.

Article 17 - Right to property
1. Everyone has the right to own, use, dispose of and bequeath his or her lawfully acquired possessions. No one may be deprived of his or her possessions, except in the public interest and in the cases and under the conditions provided for by law, subject to fair compensation being paid in good time for their loss. The use of property may be regulated by law in so far as is necessary for the general interest.
2. Intellectual property shall be protected.

Jag ser inga större skillnader.

Citat:
Jag frågar dig dock återigen: Hur kommer det sig att du avfärdar allt som talar emot Ryssland som propaganda? För mig är det en tydlig varningssignal att du inte tar in en kritisk hållning mot Ryssland.
Skulle jag avfärda allt skulle du se lite fler inlägg av mig i dessa forum. Jag ser heller ingen mening i att skriva varje gång jag håller med om den kritik som är rättfärdigad, vilket tyvärr är sällsynt då det oftast skjuts åt helt fel håll pga okunskap.

Jag tror samtidigt vi är överrens om följande faktum:
1. Västerländska underrättelsetjänser har stor inverkan på den västerländska pressen.
2. Västerländska underrättelsetjänster har som mål att sprida propaganda mot Ryssland
3. Den västerländska propagandan misslyckas oftast att fånga frågor som ryssar känner igen sig i, vilket visar sig i den ryska opinionen.
4. Västerländsk propaganda fångas upp av hemmapubliken och ses som sanning av både elit som folk. Dessa "sanningar" blir sedan grund till all framtida propaganda om Ryssland.

Resultat blir att bilden av Ryssland i Ryssland och i väst divergerar. 98 % av det man läser i västerländsk press om Ryssland framstår som löjligt för ryssar och det har blivit ett populärt nöje i landet att skratta åt veckans absurda nyhetsrubrikern i västmedier.

Nu är detta en metadiskussion.
Citera
2024-07-11, 23:57
Avstängd
RealTides avatar
Citat:
Jag känner tyvärr inte till några bra undersökningar om korruption. Det är ett väldigt svårt område att studera. Det finns knappt en definition av fenomenet. Ordet i sig har en spirituell och moraliskt ursprung och korruption kan många gånger innebära att man följer lagen.

Article 8
1. The integrity of economic space, free flow of goods, services and financial resources, support of competition, and the freedom of economic activity shall be guaran*teed.

2. Private, state, mu*nicipal and other forms of property shall be recog*nized and shall be protected on an equal basis.

1. Everyone has the right to own, use, dispose of and bequeath his or her lawfully acquired possessions. No one may be deprived of his or her possessions, except in the public interest and in the cases and under the conditions provided for by law, subject to fair compensation being paid in good time for their loss. The use of property may be regulated by law in so far as is necessary for the general interest.

Skulle jag avfärda allt skulle du se lite fler inlägg av mig i dessa forum. Jag ser heller ingen mening i att skriva varje gång jag håller med om den kritik som är rättfärdigad, vilket tyvärr är sällsynt då det oftast skjuts åt helt fel håll pga okunskap.

1. Västerländska underrättelsetjänser har stor inverkan på den västerländska pressen.
2. Västerländska underrättelsetjänster har som mål att sprida propaganda mot Ryssland
3. Den västerländska propagandan misslyckas oftast att fånga frågor som ryssar känner igen sig i, vilket visar sig i den ryska opinionen.
4. Västerländsk propaganda fångas upp av hemmapubliken och ses som sanning av både elit som folk. Dessa "sanningar" blir sedan grund till all framtida propaganda om Ryssland.

Resultat blir att bilden av Ryssland i Ryssland och i väst divergerar. 98 % av det man läser i västerländsk press om Ryssland framstår som löjligt för ryssar och det har blivit ett populärt nöje i landet att skratta åt veckans absurda nyhetsrubrikern i västmedier.

Nu gör du dig till en mega-clown .

Korruptionen i ryzzland är ökänd och är välkänd för alla ryssar utan undantag, det är bara några länder i Afrika som är värre.
Alla ryssar vet om det och lever med det, accepterar det.

Lagskydd i ryzzland är inte värt att pissa på, ryssland är inte en rättsstat.
Folk är i princip helt rättslösa i ryssland om de på nåt sätt hamnar på kant med makten eller statens intresse.
Den enskilda människan har inget värde i ryssland.

Om du har verkat i ryssland och är omedveten om detta måste du vara helt bakom flötet.
Senast redigerad av RealTide 2024-07-12 kl. 00:01.
Citera
2024-07-12, 04:16
Medlem
Citat:

Article 8

Nej, du känner inte till några eftersom det inte existerar någon objektiv undersökning som visar att Ryssland är mindre korrupt eller har mer ekonomisk frihet än något västland. Alltså är min bild av hur Ryssland är rätt, och din är fel. Lagskydd är lönlöst i Ryssland eftersom det inte efterföljs, det fötstår nog de flesta.

Du har fortfarande inte svarat på varför vi andra ska lita mer på dina ord än högt utbildade och erfarna investerare? För du hävdar att Ryssland har så få utländska investerare eftersom alla dessa investerare gått på västlig propaganda och att du är en av få som är smart nog att se igenom den västerländska propagandan och veta hur det egentligen är: Att Ryssland är ett drömland för all ekonomisk verksamhet. Så säg mig, vad exakt har du för utbildning och erfarenheter inom stora investeringar som gör att jag ska lita mer på det du säger än på erfarna investerare?
Citera
2024-07-12, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Korruptionen i ryzzland är ökänd och är välkänd för alla ryssar utan undantag, det är bara några länder i Afrika som är värre.
Alla ryssar vet om det och lever med det, accepterar det.

Lagskydd i ryzzland är inte värt att pissa på, ryssland är inte en rättsstat.
Folk är i princip helt rättslösa i ryssland om de på nåt sätt hamnar på kant med makten eller statens intresse.
Den enskilda människan har inget värde i ryssland.

Det fanns en provästlig minoritetsopposition med dessa åsikter i Ryssland, vilken helt tappade det lilla stöd de hade när de såg korruptionen och dubbelmoralen i väst under det senaste åren.

Idag ser de flesta ryssar väst som korrupt och drivet av storkapitalets neoimperalistiska intressen. De anser att hela samhället i väst springer i bankernas intressen och att väst legat bakom mycket av korruptionen i hela världen och så även i Ryssland. De har även sett hur rättssystemet inte skyddar ryssar i väst, utan godtyckligt sätter sanktioner som drabbar individer helt baserat på politikernas godtycke.

Så de ser kvarvarande problem med korruption i Ryssland, men att det rensar upp och hur som helst är ännu värre i väst.
Citera
2024-07-12, 11:35
Medlem
Citat:
Så säg mig, vad exakt har du för utbildning och erfarenheter inom stora investeringar som gör att jag ska lita mer på det du säger än på erfarna investerare?
Du har inte kunnat bemöta mina argument om varför erfarna investerare väljer Afrika före Sverige. Din föreslagna modell, dvs att använda utländska investeringar som proxy för korruptionsgraden, är helt värdelös.

Finns det bättre sätt? Jag har inte sett någon metodik alls som är värd att hänga i granen.
Citera
2024-07-12, 11:37
Avstängd
RealTides avatar
Citat:
Det fanns en provästlig minoritetsopposition med dessa åsikter i Ryssland, vilken helt tappade det lilla stöd de hade när de såg korruptionen och dubbelmoralen i väst under det senaste åren.

Idag ser de flesta ryssar väst som korrupt och drivet av storkapitalets neoimperalistiska intressen. De anser att hela samhället i väst springer i bankernas intressen och att väst legat bakom mycket av korruptionen i hela världen och så även i Ryssland. De har även sett hur rättssystemet inte skyddar ryssar i väst, utan godtyckligt sätter sanktioner som drabbar individer helt baserat på politikernas godtycke.

Så de ser kvarvarande problem med korruption i Ryssland, men att det rensar upp och hur som helst är ännu värre i väst.
Att Ryzzland är genomruttet och korrupt är ingen åsikt det är fakta.
Jag har inte träffat en ryss som inte vet det och pratar om det.
Detsamma gäller deras " rättssamhälle ".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in