• 1
  • 2
2024-07-12, 02:58
Medlem
cerns avatar
Marques Brownlee r en levande "Teknikinfluencer" p Youtube som gr reviews p de senaste mobiltelefonerna, datorerna och surfplattorna p marknaden och inte minst Apples produkter.

Vad som majoriteten av hans fljare brjar frst nu r att nr han intervjuar Apple s ger han bara ltta frgor s att de svaras p "korrekt" stt enligt Apples egna agenda.
Marques slickar uppt fr att f in s mycket pengar som mjligt helt enkelt.

Marques Brownlee (MKBHD) och Apples "Secret" test lab (Sjukt cringe)
Intervjun: https://www.youtube.com/watch?v=8reaJG7z-is

Nu har han ftt mothugg av andra youtubers sklart:

https://www.youtube.com/watch?v=EwXWg1SdBr0

Louis Rossmann svarar p Marques och Apples snack och gr igenom deras propaganda :

https://www.youtube.com/watch?v=Z0DF-MOkotA

S frgor p det:

- Vem har rtt tycker ni? Apple och Marques eller Tech-YouTubers som kr ver Apple?

- Tror ni att Apples produkter hller lngre bara fr att man inte kan reparera dom?

- Varfr tror ni att Apple tillverkar produkter som man inte kan reparera?

- Varfr tror ni att Apple ndrar s lite som mjligt p deras produkter fr varje release r men hjer priserna rejlt?

- Investerar folk hr i Apple Care frskringar? och dylikt?

Vad har ni fr erfarenheter av Apples service nr det kommer till defekta enheter?

Mvh
Senast redigerad av cern 2024-07-12 kl. 03:08.
2024-07-12, 04:53
Medlem
Marques Brownlee r en levande "Teknikinfluencer"

Tur fr honom
2024-07-12, 05:13
Medlem
jag rr mig mycket runt folk inom skehet och it folk. ven en del entusiaster. vad som alltid verkar vara en gemensam nmnare r att ingen vill ha med apple att gra. har ven mrk att samsung inte r s populr bland alla dessa. mrken ssom oppo och oneplus verkar st starkt bland dessa.

ofta anvnds windows maskiner med wmware vid jobb. ven whonix r populrt att anvnda.

bland laptops s r merparten med rtt stor vervikt av mrket lenovo. varfr har jag inte frgat. men att dom r plitliga vet jag att jag hrt mnga gnger.

jag tror alla jag knner som jobbar p microsoft anvnder lenovo nr jag tnker efter. skert ngot avtal dom har. men dom gnller aldrig heller s, det verkar fungera bra.

veracrypt r ngot som verkar vara branshstandard p alla laptops som det jobbas med. antagligen bara fr att inget ska hamna i fel hnder vid ev stld.
2024-07-12, 05:25
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Vad har ni fr erfarenheter av Apples service nr det kommer till defekta enheter?

Det frsta som spontant dyker upp r klassikern "you are holdind it wrong".

Jag har kpt en hel del Apple-produkter till mig sjlv och till andra under ren. Men i de flesta fall inte frn Apple, varp jag naturligtvis inte vnt mig till Apples service, utan till sljaren.

Jag har dock varit med om att sljaren ftt ge upp, p grund av Apples undermliga kvalitet. Tex kunde de inte f fram en enda iPad frn Apple som inte hade fel i kameran. Alla de fick fram var defekta p samma stt. Ngot intermittent lila brus i bilden.
https://www.youtube.com/watch?v=eP81iJgraUM

En gng nr jag frskte handla direkt frn Apple tog de istllet fr de typ utlovade tre dagarna istllet typ tre veckor p sig att f fram f fram en bestllt laptop till drren.

En slkting rkade ut fr att alla synkade foton var utbytta mot rda fyrkanter. Det gick inte lsa. Enda lsningen var att skapa ett nytt konto - och skapa nya livsminnen.

Jag har ocks fastnat i ett lge dr operativsystemet inte kunde uppdateras, fr att X-code inte kan uppdateras. Den bara stod och tuggade i 18 timmar varje frsk, utan vettig feedback. Detta orkade givetvis ingen lsa, varp den maskinen fick f Linux och en annan arbetsuppgift istllet.

Sedan har Apple aldrig lyckats svara mig p den mycket viktiga frgan vad det r fr bst-fre-datum (end of life) p operativsystemet i deras datorer, telefoner och surfplattor, varp det r helt omjligt att rkna p rskostnad och ROI.
2024-07-12, 05:33
Medlem
Citat:
Marques Brownlee r en levande "Teknikinfluencer" p Youtube som gr reviews p de senaste mobiltelefonerna, datorerna och surfplattorna p marknaden och inte minst Apples produkter.

Vad som majoriteten av hans fljare brjar frst nu r att nr han intervjuar Apple s ger han bara ltta frgor s att de svaras p "korrekt" stt enligt Apples egna agenda.

Louis Rossmann svarar p Marques och Apples snack och gr igenom deras propaganda :

S frgor p det:

- Vem har rtt tycker ni? Apple och Marques eller Tech-YouTubers som kr ver Apple?

- Tror ni att Apples produkter hller lngre bara fr att man inte kan reparera dom?

- Varfr tror ni att Apple ndrar s lite som mjligt p deras produkter fr varje release r men hjer priserna rejlt?

Mvh

Jag tror hela din trdstart grundar sig i en skaplig dos naivitet, och okunnighet.

Fr det frsta. All de du nmner tjnar rejlt med pengar p den uppmrksamhet de fr av att nmna Apple. Ju mer uppmrksamhet ju mer pengar tjnar det, och det oavsett om de hyllar eller ratar Apple. Fundera lite p det.

Sen r Rossmann ett raljerande rvhl sjlv som inte drar sig fr att blljuga om Apple fr att f denna uppmrksamhet, det finns det klara bevis p, att han frvrnger det Apple bevisligen sagt fr att det ska ge honom mer uppmrksamhet gynna honom sjlv.

Sen har du formulerat dig sjlv rtt mrkligt, genom att pst saker som r direkt felaktiga.
Det gr sklart att reparera Apples produkter i de flesta fall. Jag sjlv har t ex ftt reparation utfrt p iPhone och p Mac laptop.

Dremot s finns det sklart produkter dr det av praktiska skl, bde fr Apple och oss anvndare, inte r mjligt med reparation utan man byter ut produkten mot en ny eller av Apple Refurbished.
T ex r det inte riktigt vettigt att konstruera Airpods s de r mjliga att demontera och montera ihop igen, d det i sig skulle ge tekniska problem och inte bli vettigt sett till arbetstid och kostnad som kunden skulle f betala.

Men givetvis har bde t ex Rossmann och Brown Lee en del ponger i det de sger, fr Apple likvl som alla andra tillverkare gr sklart en del val som kan tyckas mrkliga eller fel, och alla vill ju tjna pengar, Rossmann och Lee inte undantagna. Och igen, ju mer uppmrksamhet de kan f ju mer tjnar de (skulle inte frvna mig om Rossmann tjnar verlgset mest p att raljera verdrivet mot Apple i sina YT-videos, n p sitt vanliga reparerande i sin butik/verkstad.) och som vanligt r det lttast att f uppmrksamhet genom att ge sig p, eller anvnda sig av, ett av de mest knda och starkaste varumrkena..

Och denna trd kommer hgst sannolikt att dra till sig folk grna sprider sitt avog och sin okunnighet om Apple och deras produkter. och alla som p minsta stt inte hller med dem lr omedelbart f deras favvoepitet rtt i nyllet.
2024-07-12, 10:27
Medlem
Stark-Senaps avatar
Citat:

S frgor p det:

Mvh

Haters will be haters, och tar grna minsta halmstr som stdjer deras tes.

Shr skriver Business Insider (mitt 2 r gamla halmstr )
https://www.businessinsider.com/guid...one-vs-android
When it comes to the lifespan of a phone, Apple has always been the clear winner.

Och sjlv har jag t.ex. kvar min gamla iPhone 6S som kom fr 9 r sedan. Ligger i en lda som backup fr ofrutsedda hndelser. Den fr fortfarande skerhetsuppdateringar av Apple. Och hrdvaran r lika snappy som nr den var ny. Nstan i alla fall.
P den mrka sidan har det dock gtt framt. Kommer ihg i brjan, d varje ny version av android som kom nnu inte hade hrdvara som var kompatibelt. Dvs de Androidtelefoner som sldes kom alltid med ett utdaterad os som dessutom (nstan aldrig) gick att uppdatera. S ja det gr nd framt p den mrka sidan.

Stark-Senap, en livslng Mactaliban!
2024-07-12, 11:25
Medlem
Enterprises avatar
Jag vill inte ge mig in i en debatt Android vs. iPhone (bda har ett berttigande), men jag kan konstatera att mjukvaruuppdateringar till "gamla" telefoner med iOS verkar stdjas i flera r lngre n motsvarigheterna p Android, varfr det r svrt att kritisera Apple frn den aspekten.
2024-07-12, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jag vill inte ge mig in i en debatt Android vs. iPhone (bda har ett berttigande), men jag kan konstatera att mjukvaruuppdateringar till "gamla" telefoner med iOS verkar stdjas i flera r lngre n motsvarigheterna p Android, varfr det r svrt att kritisera Apple frn den aspekten.
Frr i tiden fick absolut Android bara 2-3 r av uppdateringar om man hade tur. Idag finns alternativ som ger dig 7 r av funktionsuppdateringar, som i mnga fall gr fr bara ngra tusen.

En annan viktig aspekt av det hela r att om du har en 5 r gammal version av Android p din mobil s fungerar frmodligen alla apparna. Har du en 5 r gammal version av iOS p din mobil s kan du glmma att alla appar fungerar.
2024-07-12, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Sen r Rossmann ett raljerande rvhl sjlv som inte drar sig fr att blljuga om Apple fr att f denna uppmrksamhet, det finns det klara bevis p, att han frvrnger det Apple bevisligen sagt fr att det ska ge honom mer uppmrksamhet gynna honom sjlv.
Vad har han ljugit om? Klla?

I vrigt behver du inte anvnda detta hela tiden: https://www.thepunctuationguide.com/ellipses.html
2024-07-12, 11:54
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av warsmann
Frr i tiden fick absolut Android bara 2-3 r av uppdateringar om man hade tur. Idag finns alternativ som ger dig 7 r av funktionsuppdateringar, som i mnga fall gr fr bara ngra tusen..

Lter bra, har du ngra konkreta tips?

Edit: Pixel 8 antar jag, ven om den kostar 5 tusen och uppt
Senast redigerad av Enterprise 2024-07-12 kl. 12:02.
2024-07-12, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av warsmann
Vad har han ljugit om? Klla?

I vrigt behver du inte anvnda detta hela tiden: https://www.thepunctuationguide.com/ellipses.html

Jag kr detta med punkterna som gammal vana, torde vara en ringa frseelse sett till hur illa mnga andra ofta skriver, eller?

Ett exempel p hur Rossmann ljuger r nr han pstr att Apple skulle sagt att hela deras MBP skulle vara tillverkat ur ett enda stycke aluminium nr de brjade med Unibody, det sa och menade de bevisligen inte, utan det handlade om att sjlva grundchassiet frstes fram ur en enda bit Alu. Men givetvis raljerade Rossmann om detta som att Apple skulle blljugit fr det var minsann ett separat lock som botten. en jns r vad han r.
2024-07-12, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag kr detta med punkterna som gammal vana, torde vara en ringa frseelse sett till hur illa mnga andra ofta skriver, eller?

Ett exempel p hur Rossmann ljuger r nr han pstr att Apple skulle sagt att hela deras MBP skulle vara tillverkat ur ett enda stycke aluminium nr de brjade med Unibody, det sa och menade de bevisligen inte, utan det handlade om att sjlva grundchassiet frstes fram ur en enda bit Alu. Men givetvis raljerade Rossmann om detta som att Apple skulle blljugit fr det var minsann ett separat lock som botten. en jns r vad han r.
Det ser konstigt ut, det r allt.

Hade du en klla eller inte?
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in