Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-07-14, 19:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Heddabritt
Ni som har längre erfarenhet av yrket; stämmer det att allt bara blir värre där eller är det en myt?
Det är inte bara dåligt utan det är en katastrof.
Citera
2024-07-14, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bevisatsmartast
Har ingen superlång erfarenhet. Men varit allt från skötare till gå till enhetschef inom både geriatriken samt inom LSS.
Dock ett antal år sedan men då var det sämre och sämre förhållande år från år. Allt pga kommunens budget redan spräckts (vilket den alltid gjorde).
Det var även på det sättet att om det var pengar kvar så valde man alltid att göra slut på de pengarna så man skulle få nya inför nästa års budget.
Därför man köpte möbler med mera till personalen i deras utrymmen för de pengarna man kunde sparat inför nästa år. Men så tänker inte kommunen.

Det blev ännu sämre när borgarna med Reinfeldt kom in i bilden och en massa privata alternativ dök upp och det var även då gängen kom in i bilden och de startade egna bolag som sög ut pengarna ur kassan.
Brukarna fick det sämre och sämre inte bara med maten utan även med antal timmar för handling, städning och hygien som duscha dem och att ens ta ut dem fanns det inte längre tid med.

Bli gammal i Sverige trodde jag en gång i livet skulle vara en fin grej där man tog hand om de gamla. Men efter varit ute i verkligheten så fick man se sanningen. Därför jag svor på aldrig bli gammal i Sverige.

Jag tror inte förhållanden på våra boenden i kommunerna blivit bättre sedan min tid.
Delade turer är numera standard för personalen inom tex hemtjänsten. Vilket även gör det svårt få personal som vikarier som ställer upp och den ordinarie personalen går på knäna och blir utbrända.
Vilket vi enhetschefer blev en efter en också.
Delade turer borde vara total förbjudet, busschaufförer har liknande kassa avtal.
Facken ägnar sig åt skit som genustrams istället för att förbjuda t ex delade turer.
Men dom yrken som har delade turer har ofta statliga eller kommunala arbetsgivare som styr sina respektive fack.

Kan ni tänka er en byggjobbare som skulle vara tvungen att jobba först 06:00-12:00 och sen utan betalt vänta till att jobba mellan 18:00 och 20:00?
Citera
2024-07-14, 19:59
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Det klagades på äldrevården redan för 40-50-talet år sen. I viss mån gällande vanskötsel (samtidigt som clickbates som fenomen inte är nåt nytt …), men diskussionen handlade också om ”gamlingar som lämnades ensamma” (av släkt).
Citera
2024-07-14, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeendeLennart
Inte bara lönen är dålig, det är väl inga som får heltidstjänster längre hellre.
Dom gör scheman så minsta möjliga löner skall betalas ut och då slipper arbetsgivarna betala ut övertidsersättning med om någon jobbar mer än sin avtalade tid.
60% av en redan kass lön är svårt att leva på.
För övrigt en trend som tyvärr sprider sig bland privata företag i andra branscher med.

Skrev detta i en annan tråd här på FB.
Passar här med.

Det finns ett fackförbund som håller nere sina medlemmars löner, det är Kommunal som i all tid inte lyckats få upp lönerna för sina medlemmar.
Skulle dom lyckas att få upp sina medlemmars löner och avtal motsvarande andra branscher så skulle kommunalskatten behöva höjas rejält.
Det kan ju inga politiker tillåta så det verkar finnas någon tyst överenskommelse mellan politiker oavsett höger eller vänster att hålla Kommunals avtal och löner nere.
Många av Kommunals ordförande har varit köpta och efter dom medvetet förhandlat uselt blivit belönade med ett välbetalt toppjobb.
Nu senast var det Tobias Baudin som blev partisekreterare hos Sossarna.
Ja jag har undrat länge varför Kommunal är ett så otroligt mesigt fackförbund som inte på allvar tar strid för sina medlemmar. Stämmer nog som du skriver att de sitter iknäet på kommunpolitikerna..
Citera
2024-07-14, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottoskorvar
Det är inte bara dåligt utan det är en katastrof.
Jobbar du inom äldreomsorgen?
Citera
2024-07-14, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Genomsnittslönen för en USK är 30 papp på de siffror jag får fram. Med diverse tillägg så kommer de upp i samma löner som på många industrier. Så dåligt betalt som det sägs att det är tycker jag inte det är
Låter märkligt med tanke på att de flesta erbjuds bara deltid
Citera
2024-07-14, 20:13
Medlem
Citat:
Har ingen superlång erfarenhet. Men varit allt från skötare till gå till enhetschef inom både geriatriken samt inom LSS.
Dock ett antal år sedan men då var det sämre och sämre förhållande år från år. Allt pga kommunens budget redan spräckts (vilket den alltid gjorde).
Det var även på det sättet att om det var pengar kvar så valde man alltid att göra slut på de pengarna så man skulle få nya inför nästa års budget.
Därför man köpte möbler med mera till personalen i deras utrymmen för de pengarna man kunde sparat inför nästa år. Men så tänker inte kommunen.

Det blev ännu sämre när borgarna med Reinfeldt kom in i bilden och en massa privata alternativ dök upp och det var även då gängen kom in i bilden och de startade egna bolag som sög ut pengarna ur kassan.
Brukarna fick det sämre och sämre inte bara med maten utan även med antal timmar för handling, städning och hygien som duscha dem och att ens ta ut dem fanns det inte längre tid med.

Bli gammal i Sverige trodde jag en gång i livet skulle vara en fin grej där man tog hand om de gamla. Men efter varit ute i verkligheten så fick man se sanningen. Därför jag svor på aldrig bli gammal i Sverige.

Jag tror inte förhållanden på våra boenden i kommunerna blivit bättre sedan min tid.
Delade turer är numera standard för personalen inom tex hemtjänsten. Vilket även gör det svårt få personal som vikarier som ställer upp och den ordinarie personalen går på knäna och blir utbrända.
Vilket vi enhetschefer blev en efter en också.
Men LSS har väl bättre villkor (tex bemanning) än äldreboende?
Citera
2024-07-14, 20:16
Medlem
daf66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Det stämmer, svensk personal som jobbat inom yrket i 20 år eller mer, flyr till andra jobb, sjukskriver sig eller går i pension i förtid eftersom arbetsförhållandena blivit helt katastrofala på senare år.
Äldreboenden som tidigare haft jättebra rykte, fungerar inte alls som det en gång gjorde.

Antar att det finns något undantag, men generellt ser det nog ut så eftersom det ska "sparas i budgeten" varje år, samtidigt som arbetsplatserna kontinuerligt fylls på med nyligen invandrad personal som inte förstår skrivna eller talade instruktioner, inte vill följa dom instruktioner dom förstår, inte vill vara på den arbetsplatsen eller inte tycker att det är viktigt att komma i tid till jobbet eller dyka upp över huvud taget.
Kort sagt, dom som kan och gillat sitt yrke för att dom vill ge äldre en värdig ålderdom, får agera barnvakter och göra en stor del av sina "nya" arbetskamraters arbete...

Hur många gånger kan man skära ner i en budget som redan minskat året innan, och året innan, och året innan, och året innan, och året innan, och året innan, och året innan, och året innan? Utan att verksamheten påverkas?
Om man samtidigt ersätter erfaren personal, med personal som saknar den kompetens som behövs för att ge äldre funktionshindrade och/eller dementa personer den omvårdnad dom behöver, så blir det knappast bättre i alla fall.

Nu skyller inte jag missförhållandena på dom nyanlända, det är kommunens tjänstemän och politiker som har ansvaret för att det ska fungera. Men dom har hittat någonstans att dumpa arbetslösa invandrare som "behöver integreras" samtidigt som dom fått billig arbetskraft till en verksamhet där få kan klaga på förhållandena.

VIDRIGT är min bedömning, både för personalen och dom som behöver deras omsorg...
Jag med min verklighetsförankring i V&O till skillnad från 99,5% på flashback, kan säga att det är delvis sanning du kommer med. Riskerna på äldreboende har mångdubblat senaste 20åren, maten har marginellt blivit bättre och som vårdhem har det drastiskt förbättrats. Men engagemanget hos personal är helt utdött, likaså arbetsklimatet som sådant.

Citat:
Skulle, med verklighetsförankring i V&O säga att det är väsentligen likadant, sedan avgörande vad vi pratar om för boende. Riskboenden (psykisk ohälsa, droger, utsatta situationer) är garanterat sämre i arbetsmiljö och utvecklingsmöjlighet.
Citera
2024-07-14, 20:16
Medlem
Bevisatsmartasts avatar
Citat:

ja det stämmer.
Både SoL-boende och LSS är bättre.
Äldrevården har på något sätt alltid tillåtas att det skärs i den biten när budgeten skall förmedlas.
Citera
2024-07-14, 20:18
Medlem
ValkPaddas avatar
Flera jag känner som jobbat länge inom äldreomsorgen (över 30 år) vittnar om att man numera anställer vem som helst.

Väldigt många är numera invandrare som knappt talar svenska och som tagit jobbet som sista utväg. 0 empati hos många av dessa invandrare.
Citera
2024-07-14, 20:19
Medlem
daf66s avatar
Citat:
ja det stämmer.
Både SoL-boende och LSS är bättre.
Äldrevården har på något sätt alltid tillåtas att det skärs i den biten när budgeten skall förmedlas.
Blivit bjuden 60 för att jobba på ett boende, så vet inte vad du menar med att det skärs ner.
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
Flera jag känner som jobbat länge inom äldreomsorgen (över 30 år) vittnar om att man numera anställer vem som helst.

Väldigt många är numera invandrare som knappt talar svenska och som tagit jobbet som sista utväg. 0 empati hos många av dessa invandrare.
Så är det, kompetensbrist i de "sämre" vårdjobben. Just då det spiralat ner i avgrunden bekommande löneeutveckling och styrande.
Citera
2024-07-14, 20:21
Medlem
Bevisatsmartasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daf66
Blivit bjuden 60 för att jobba på ett boende, så vet inte vad du menar med att det skärs ner.
Så är det, kompetensbrist i de "sämre" vårdjobben. Just då det spiralat ner i avgrunden bekommande löneeutveckling och styrande.

Vi tror nog alla på det Lycka till med de 60 pappen.
Jag hade på den tiden som chef 38 papp. Betvivlar då du som vanlig slusk får 60
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in