Citat:
Ursprungligen postat av
sykkelpump
Det stämmer, svensk personal som jobbat inom yrket i 20 år eller mer, flyr till andra jobb, sjukskriver sig eller går i pension i förtid eftersom arbetsförhållandena blivit helt katastrofala på senare år.
Äldreboenden som tidigare haft jättebra rykte, fungerar inte alls som det en gång gjorde.
Antar att det finns något undantag, men generellt ser det nog ut så eftersom det ska "sparas i budgeten" varje år, samtidigt som arbetsplatserna kontinuerligt fylls på med nyligen invandrad personal som inte förstår skrivna eller talade instruktioner, inte vill följa dom instruktioner dom förstår, inte vill vara på den arbetsplatsen eller inte tycker att det är viktigt att komma i tid till jobbet eller dyka upp över huvud taget.
Kort sagt, dom som kan och gillat sitt yrke för att dom vill ge äldre en värdig ålderdom, får agera barnvakter och göra en stor del av sina "nya" arbetskamraters arbete...
Hur många gånger kan man skära ner i en budget som redan minskat året innan, och året innan, och året innan, och året innan, och året innan, och året innan, och året innan, och året innan? Utan att verksamheten påverkas?
Om man samtidigt ersätter erfaren personal, med personal som saknar den kompetens som behövs för att ge äldre funktionshindrade och/eller dementa personer den omvårdnad dom behöver, så blir det knappast bättre i alla fall.
Nu skyller inte jag missförhållandena på dom nyanlända, det är kommunens tjänstemän och politiker som har ansvaret för att det ska fungera. Men dom har hittat någonstans att dumpa arbetslösa invandrare som "behöver integreras" samtidigt som dom fått billig arbetskraft till en verksamhet där få kan klaga på förhållandena.
VIDRIGT är min bedömning, både för personalen och dom som behöver deras omsorg...
Jag med min verklighetsförankring i V&O till skillnad från 99,5% på flashback, kan säga att det är delvis sanning du kommer med. Riskerna på äldreboende har mångdubblat senaste 20åren, maten har marginellt blivit bättre och som vårdhem har det drastiskt förbättrats. Men engagemanget hos personal är helt utdött, likaså arbetsklimatet som sådant.
Citat:
Ursprungligen postat av
Heddabritt
Men LSS har väl bättre villkor (tex bemanning) än äldreboende?
Skulle, med verklighetsförankring i V&O säga att det är väsentligen likadant, sedan avgörande vad vi pratar om för boende. Riskboenden (psykisk ohälsa, droger, utsatta situationer) är garanterat sämre i arbetsmiljö och utvecklingsmöjlighet.