Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-07-14, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sumpman
Det är svårt att tala om ett tillbud som inte existerar. Det blir lite moment 22, även om det är du själv som skrivit tillbudet. När du skrikit och svurit 30 gånger så ger du upp. Allting är ju trasigt liksom. Chefen vet, men att betala för ansvar är inte av intresse. Din sista fråga är fruktansvärt tragikomisk 😂. De kunder som kan svara, självklart är det många som utlämnas, och ofta är det just deras åsikter som borde höras. Vid några tillfällen är det säkerligen chefen också 😬

Att ha en app/databas där tillbud och avvikelser läggs in och ALDRIG tas det upp!
Det får ju personalen att inte orka lägga tillbud och at sen inte känna sig uppskattade eller ens lyssnade på och då slutar man och byter yrke.
Citera
2024-07-14, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heddabritt
Men LSS har väl bättre villkor (tex bemanning) än äldreboende?
Finns gott om bemanning inom Lss, Lss är även en av de största kostnader som kommunerna har då det kostar multum att ha personerna på ett boende, en person kostar runt 2,5 miljoner att ha på ett boende varje år om inte mer (minst 7000kr/dygn).

Inom Lss så finns det närapå obegränsat med pengar medans äldreomsorgen inte får kosta något och där drar man gärna ned på personal så att kostnaden inte blir allt för hög (tacken för att folk har betalat skatt under hela livet). Har själv sett hur det har försämrats genom de 12 år som man jobbat inom vården.

Inom hemtjänsten däremot så är det ren katastrof och man får vara glad om alla vårdtagare får sina besök. Duschar/städ ställs ofta in när det saknas personal vilket det oftast gör.

Nej svenska pensionärer skall man pissa på, de får gärna dö samma dag de går i pension så att de inte blir till en kostnad.

Tycker att det borde ställas högre krav på de föräldrar som väljer att föda fram en unge som de vet kommer ha en kraftig funktionsnedsättning och som kommer behöva hjälp under dygnets alla timmar, de skall ta hand om sitt barn så gott det går.
Idag så dumpar de bara ungen på ett boende och hälsar på någon enstaka gång, ta då istället bort barnet om ni vet att det kommer att födas med en funktionsnedsättning.

Har jobbat inom Lss äldreomsorg samt hemtjänst och Lss:enär klart det ställe som kostar mest pengar.
Citera
2024-07-14, 21:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Heddabritt
Borde förbjudas skulle det stå också. Resurserna är redan små ska de dessutom räcka till aktieutdelningar blir det ju inte mycket kvar
Trams, att det ser ut som det gör har inget med aktieutdelning att göra. Det är så infantilt och naivt korkat att tro på sossarnas lögner.
Dumsvensken köper det rakt av, men titta lite på vad som verkligen hänt.
Dessutom tror sossar att hyrpersonal har dränerat sjukvården. De vet själva att det är en lögn. Av regionernas budget går endast ca 5 procent till hyrpersonal och då är kostnaden för att ha egen personal inte reducerats.
Alla som röstar på sossar borde få upprepning av matematik åk 1-3. Därtill lite samhällskunskap
Citera
2024-07-14, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Finns gott om bemanning inom Lss, Lss är även en av de största kostnader som kommunerna har då det kostar multum att ha personerna på ett boende, en person kostar runt 2,5 miljoner att ha på ett boende varje år om inte mer (minst 7000kr/dygn).

Inom Lss så finns det närapå obegränsat med pengar medans äldreomsorgen inte får kosta något och där drar man gärna ned på personal så att kostnaden inte blir allt för hög (tacken för att folk har betalat skatt under hela livet). Har själv sett hur det har försämrats genom de 12 år som man jobbat inom vården.

Inom hemtjänsten däremot så är det ren katastrof och man får vara glad om alla vårdtagare får sina besök. Duschar/städ ställs ofta in när det saknas personal vilket det oftast gör.

Nej svenska pensionärer skall man pissa på, de får gärna dö samma dag de går i pension så att de inte blir till en kostnad.

Tycker att det borde ställas högre krav på de föräldrar som väljer att föda fram en unge som de vet kommer ha en kraftig funktionsnedsättning och som kommer behöva hjälp under dygnets alla timmar, de skall ta hand om sitt barn så gott det går.
Idag så dumpar de bara ungen på ett boende och hälsar på någon enstaka gång, ta då istället bort barnet om ni vet att det kommer att födas med en funktionsnedsättning.

Har jobbat inom Lss äldreomsorg samt hemtjänst och Lss:enär klart det ställe som kostar mest pengar.
Vad menar du med "väljer att föda fram"? Det är väl ingen blivande förälder som önskar få ett barn med funktionshinder men det kan bli så och man älskar sitt barn lika mycket för det och gör det bästa av situationen tänker jag? När barnet blir vuxen så behöver det en plats på LSS boende. Men jag håller med om att det är helt orimligt att äldreomsorgen inte får kosta. Dessa människor som arbetat och betalat skatt hela livet och sen dessutom betalar hög avgift för en undermålig äldreomsorg. Lösningen är antagligen att höjs skatter eller omprioritera. Ex biståndet (där mycket försvinner i korruption) är sån post jag tycker man kan ta ifrån genom att ge de pengarna i riktade kommunbidrag.
Citera
2024-07-14, 22:04
Medlem
Nu har jag bara erfarenhet av senare 2 åren, men när jag besökte min mormor på äldreboende så var det 90% invandrare och vi förstod knappt vad en av dom sa, helt ärligt.
Citera
2024-07-14, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
De jag vet om som arbetar i vården och inte har utbildning alls och lönebidrag har en del så lågt som 22.000

Kollektivavtalets botten. Är det privat eller kommunalt?

Då är jag ute och cyklar. De jag känner är väl på bra ställen eller kan löneförhandla. Sen är de väl utbildade undersköterskor och de ska ju ha bättre betalt än de som saknar utbildning.

Jag får hålla mig frisk då så jag inte behöver vårdas av folk som är underbetalda och kanske omotiverat.
Citera
2024-07-14, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Kollektivavtalets botten. Är det privat eller kommunalt?

Då är jag ute och cyklar. De jag känner är väl på bra ställen eller kan löneförhandla. Sen är de väl utbildade undersköterskor och de ska ju ha bättre betalt än de som saknar utbildning.

Jag får hålla mig frisk då så jag inte behöver vårdas av folk som är underbetalda och kanske omotiverat.
Kommunalt. Var glad om de ens förstår när du ber dom släcka taklampan när de går.
Citera
2024-07-14, 22:36
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
På ganska många ställen i Sverige är nästan all personal fortfarande svensk, och det klagas tydligen där också

Man klagade även på äldreomsorgen på 90-talet.

Gamlingar gillar att klaga.
Alla som går till ett sjukhus verkar gilla att klaga. Klart att det blir sämre vård när det finns extremt mycket mindre sjukhusplatser nu än 1990 samtidigt som befolkningen ökat med typ 3 miljoner.

Det är betydligt värre att skolan går åt helvete, för där har vi framtiden.

Släng ut minst 750 000 parasiter så frigörs det nog en hel del pengar.

Du har ingen jävla koll alls hur det utvecklats dom senaste åren, det är inte alls värre att skolan också går åt helvete, det är lika illa.

Gamla människor som oftast slitit ont ett långt liv för att vi ska ha nått den standard vi har idag, förtjänar bättre än att bara "förvaras" och ligga i sin egen avföring dom sista åren av sitt liv. Hanterade av människor som dom inte kan kommunicera med p g a språksvårigheter och kulturella skillnader.
Citera
2024-07-14, 22:46
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Genomsnittslönen för en USK är 30 papp på de siffror jag får fram. Med diverse tillägg så kommer de upp i samma löner som på många industrier. Så dåligt betalt som det sägs att det är tycker jag inte det är

Då behöver du kanske kolla hur många som inte är USK-or också, eller hur många som fått en snabb utbildning via arbetsmaknadsutbildningar (i flingpaketet) till USK-a dom senaste åren också.

Någon "snittlön" på 30 papp tror jag knappast att det handlar om ens för riktigt utbildade undersköterskor, då knappt dom med 15-20 år i yrket når upp dit. Jag vet också vad en sån får i pension, det är fullkomligt sanslöst dåligt...

Att dra in (skift? OB?) tillägg är bara trams, för gör du det med en industriarbetarlön så blir den också mycket högre än 30 papp...
Citera
2024-07-14, 22:53
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeendeLennart
Delade turer borde vara total förbjudet, busschaufförer har liknande kassa avtal.
Facken ägnar sig åt skit som genustrams istället för att förbjuda t ex delade turer.
Men dom yrken som har delade turer har ofta statliga eller kommunala arbetsgivare som styr sina respektive fack.

Kan ni tänka er en byggjobbare som skulle vara tvungen att jobba först 06:00-12:00 och sen utan betalt vänta till att jobba mellan 18:00 och 20:00?

Det skulle vara spännande att få se på, om det införs under en provperiod.

Eller varför inte kommunernas tjänstemän, så dom blir tillgängliga när vanligt folk är lediga och har tid att kontakta dom?
Citera
2024-07-14, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Då behöver du kanske kolla hur många som inte är USK-or också, eller hur många som fått en snabb utbildning via arbetsmaknadsutbildningar (i flingpaketet) till USK-a dom senaste åren också.

Någon "snittlön" på 30 papp tror jag knappast att det handlar om ens för riktigt utbildade undersköterskor, då knappt dom med 15-20 år i yrket når upp dit. Jag vet också vad en sån får i pension, det är fullkomligt sanslöst dåligt...

Att dra in (skift? OB?) tillägg är bara trams, för gör du det med en industriarbetarlön så blir den också mycket högre än 30 papp...

Sveriges kommuner och Regioner rör sig med den summan åtminstone. De jag känner som är USK hade över 30 för två år sedan.
Citera
2024-07-14, 23:03
Medlem
Var väl ädelreformen som förstörde äldrevården. Plötsligt skulle äldreboenden bli mer inriktade på trivsel än på vård, olyckligtvis sammanföll det med att endast vårdkrävande personer nu får plats på äldreboenden. Blir dålig omvårdnad när boende som kan få en stroke när som helst "vårdas" av personer som kanske aldrig hört ordet stroke förut
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in