2024-07-04, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Breitling skall köpas begagnad

Om du har köpt klockan ny i butik i Sverige till riktpris så kan den inte ha stigit i värde, nutida Breitling har mycket dåligt andrahandsvärde.

Om du till exempel har köpt klockan utomlands och gjort ett momsbedrägeri så är det den brottsliga gärningen som har gjort klockan lönsam, klockan i sig är inte en bra affär.
Köpte den för 80-tusen, nu ska butik ha 100 tusen för samma klocka, men köpte den inte för att den ska säljas, köpte för jag ville ha den.
Kompisen har en Rolex Submariner, den har varit in på rep 2 ggr, och det kostade stora belopp, den har även problem nu igen, en tredjegång, nu vill han inte lämna in den, han bär den ändå fast den inte fungera som den ska. Men förstår han, det är är en klassisk snygg klocka.
Citera
2024-07-04, 17:48
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Har själv en Breitling BO1 42mm.
den har stigit i värde samt många känner igen den av folk som bara råka se den, kan höra folk nämner klockan bara man går förbi, förstår det är riktiga klockmänniskor, som brukar snappa upp detta.

Citat:
Breitling skall köpas begagnad

Om du har köpt klockan ny i butik i Sverige till riktpris så kan den inte ha stigit i värde, nutida Breitling har mycket dåligt andrahandsvärde.

Om du till exempel har köpt klockan utomlands och gjort ett momsbedrägeri så är det den brottsliga gärningen som har gjort klockan lönsam, klockan i sig är inte en bra affär.

Citat:
Köpte den för 80-tusen, nu ska butik ha 100 tusen för samma klocka, men köpte den inte för att den ska säljas, köpte för jag ville ha den.
Kompisen har en Rolex Submariner, den har varit in på rep 2 ggr, och det kostade stora belopp, den har även problem nu igen, en tredjegång, nu vill han inte lämna in den, han bär den ändå fast den inte fungera som den ska. Men förstår han, det är är en klassisk snygg klocka.

Det betyder inte att din klocka har stigit i värde, du får inte 100 tusen för din begagnade klocka.
Senast redigerad av trottwell 2024-07-04 kl. 17:51.
Citera
2024-07-04, 17:54
Medlem
Citat:
Det betyder inte att din klocka har stigit i värde, du får inte 100 tusen för din begagnade klocka.
Mest troligt inte, den är bara tre år gammal, men om jag tittat på kompisens hans har stigit, han har haft den i 20 år drygt, men fått repa den två ggr, man kan se värdeökningen har ätits upp av rep, även anledning han inte vill skicka in den igen.
Tar man min, ligger beg marknaden runt vad jag gav för den som ny.
Citera
2024-07-04, 20:47
Medlem
Citat:
Mest troligt inte, den är bara tre år gammal, men om jag tittat på kompisens hans har stigit, han har haft den i 20 år drygt, men fått repa den två ggr, man kan se värdeökningen har ätits upp av rep, även anledning han inte vill skicka in den igen.
Tar man min, ligger beg marknaden runt vad jag gav för den som ny.

Satan om ni månglare bara kunde hålla er borta från klockor. Det är ingen investering. Vill du tjäna pengar så är det bättre att köpa in sig i en världsaktieindexfond.

Tyvärr låter det som att Breitling är WT ändå med tanke på ditt tjafs om reparationskostnader och värdeökning osv.
Citera
2024-07-05, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Satan om ni månglare bara kunde hålla er borta från klockor. Det är ingen investering. Vill du tjäna pengar så är det bättre att köpa in sig i en världsaktieindexfond.

Tyvärr låter det som att Breitling är WT ändå med tanke på ditt tjafs om reparationskostnader och värdeökning osv.
Jag säljer inte klockor jag köper, jag har kvar dom. Det är bara lite kul o kolla att klockan inte är billigare idag än dagen jag köpte den.
Sedan finns en oro med kopior, dessa ser nästan identiska ut med originalet, lite kul när man stöter på en bra kopia, lägga dom sida vid sida o se hur grymt lika dom har blivit.
Citera
2024-07-06, 16:03
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Jag säljer inte klockor jag köper, jag har kvar dom. Det är bara lite kul o kolla att klockan inte är billigare idag än dagen jag köpte den.
Sedan finns en oro med kopior, dessa ser nästan identiska ut med originalet, lite kul när man stöter på en bra kopia, lägga dom sida vid sida o se hur grymt lika dom har blivit.

Det finns inget "kul" med andrahandsvärdet på en Breitling

Finns det något som är billigare idag jämfört med för tre år sedan, frånsett elektronik?
Detta har ingenting att göra med värdet på din egen klocka, din klocka är begagnad.
Att säga att din klocka har stigit i värde är inte sant.
Det verkar som att du till varje pris vill lura dig själv till att tro att du har gjort en bra affär.
Senast redigerad av trottwell 2024-07-06 kl. 16:26.
Citera
2024-07-07, 18:03
Medlem
Citat:
Det finns inget "kul" med andrahandsvärdet på en Breitling

Finns det något som är billigare idag jämfört med för tre år sedan, frånsett elektronik?
Detta har ingenting att göra med värdet på din egen klocka, din klocka är begagnad.
Att säga att din klocka har stigit i värde är inte sant.
Det verkar som att du till varje pris vill lura dig själv till att tro att du har gjort en bra affär.
För mig har den stigit i värde, jag köper inte beg klockor, skulle inte ens falla mig in o köpa en secondhand klocka.
Jag ser vad den kostar idag, jämfört vad den kostade när jag köpte.
Citera
2024-07-07, 18:15
Medlem
Citat:
För mig har den stigit i värde, jag köper inte beg klockor, skulle inte ens falla mig in o köpa en secondhand klocka.
Jag ser vad den kostar idag, jämfört vad den kostade när jag köpte.
Börjar man handla beg klockor kan man lika köpa en ny kopia, dessa går knappt o utskilja från originalet.
Poängen med en klocka är att den ska ha sin historia, ev någon i min släkt köpt o haft den, eller att man själv haft den runt världen, minnen. Köpa en klocka någon annan använt är inte intressant för mig.
Citera
2024-07-19, 05:09
Medlem
sputnik2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mondayleftmebroken
Känner dessvärre ingen som bär Breitling, känns aningen nyrikt liksom Rolex många gånger… Iallafall i min mening. När man läser här på Flashback får man synnerligen en negativ bild av Breitling, har sett flertalet inlägg om att det är ett märke som är otroligt överskattat.

Har jag fel i mitt påstående, eller hur ligger det till med Breitling?

Tack för en bra tråd, så slipper jag skapa egen.
Spinner vidare och tänkte fråga lite omvänt om "tyst lyx" och vilka märken man ska titta på.
100.000 kr klassen begagnat.

Tyst Lyx - kan beskrivas som att dom som vet, vet.
Och skricker inte ut sitt märke för att exponeras, utan är lågmäld dyrgrip.

MVH
Citera
2024-07-20, 03:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sputnik2011
Tack för en bra tråd, så slipper jag skapa egen.
Spinner vidare och tänkte fråga lite omvänt om "tyst lyx" och vilka märken man ska titta på.
100.000 kr klassen begagnat.

Tyst Lyx - kan beskrivas som att dom som vet, vet.
Och skricker inte ut sitt märke för att exponeras, utan är lågmäld dyrgrip.

MVH

Skulle säga att en del IWC pilot klockor skriker klass och sofistikation. Anspråkslösa men stilrena och med kvalitet och den som vet vet. Alla klockkännare känner igen dem men säkert ingen annan.
De kan iofs vara en bit billigare än 100 lök. Men de gånger jag ser någon med en IWC så tänker jag att där har vi en man som uppskattar kvalitet utan att törsta uppmärksamhet.

Annars skulle jag också vilja slå ett slag för JLC Polaris. Vissa modeller är bra mycket dyrare än 100lök men det finns för runt 100k också. Ren och skär klass och återigen den som vet vet.
Citera
2024-07-20, 06:04
Medlem
floraflaps avatar
Definitivt nyrikt, WT. De som har klass och är seriösa och förmögna, skyltar inte med sånt trams.
Citera
2024-07-20, 07:03
Medlem
Hardstekts avatar
Alla klockor är idag lite flashigt. Och flashiga saker blir lätt trashiga.

En klocka är ett smycke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in