Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-07-20, 18:05
Medlem
DyslexiKungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Jag har lagat ett antal hål i cykelslangar men aldrig använt den där skrapan. Exakt vad är det man har den till? Med tanke på hur den ser ut skulle den ju bara riva upp ännu fler hål i slangen.

Den är till för att limmet ska fästa bätre på slangen.Du river inte sönder gummit.
Citera
2024-07-20, 18:08
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DyslexiKungen
Den är till för att limmet ska fästa bätre på slangen.Du river inte sönder gummit.

Men varför är den så grov? Känns som ett finkornigt sandpapper vore mycket bättre än den där raspen.
Citera
2024-07-20, 18:13
Medlem
DyslexiKungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Men varför är den så grov? Känns som ett finkornigt sandpapper vore mycket bättre än den där raspen.

Den har sett liknande ut sen på 70 talet och är en klassiker fortfarande.Jag har raspat mycket med den, du raspar och sen på med lite klister och lappen på drar sen bort den tunna plasthinnan.Visst du kan använda sandpapper också, men den hör till kitten.
Citera
2024-07-20, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DyslexiKungen
Den har sett liknande ut sen på 70 talet och är en klassiker fortfarande.Jag har raspat mycket med den, du raspar och sen på med lite klister och lappen på drar sen bort den tunna plasthinnan.Visst du kan använda sandpapper också, men den hör till kitten.

Sandpapper går att använda med det riskerar att bli kvar partiklar från det i det renputsade, det är inte bra.
Citera
2024-07-20, 19:00
Medlem
DyslexiKungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Sandpapper går att använda med det riskerar att bli kvar partiklar från det i det renputsade, det är inte bra.

Jag har aldrig använt sandpapper själv innan utan bara raspen, visst så kan det bli partiklar kvar av sandpappret.
Citera
2024-07-20, 20:53
Avstängd
ResanTillMelonias avatar
Kan lika gärna vara ventilen som läcker
Citera
2024-10-25, 19:12
Medlem
Knivur-273s avatar
Pumpa upp innerslangen hårdare, till dubbel diameter, så kommer den snart visa sin läcka under vatten.
Citera
2024-12-11, 19:38
Medlem
Knivur-273s avatar
För att förtydliga metoden med att pumpa upp innerslangen till dubbel diameter och att sänka den bitvis under vatten i diskhon:

Det fastnar ofta små bubblor på slangen som inte är läckor. De stryker man av med handen. Man måste vara tålmodig och se om det sakta kommer fler bubblor från samma ställe, och där är läckan.

I enklare fall kommer en strid ström av små bubblor.
Senast redigerad av Knivur-273 2024-12-11 kl. 19:43.
Citera
2024-12-12, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Cates
Luft går ut långsamt men inte helt. Har lagt slangen i vatten, men hittar inget hål i däcket och inget från ventilen.

Vad göra? Luften ska inte gå ut så snabbt och enkelt. Måste pumpa var tredje dag cirka.
Du har kanske latexslang. När jag hade det fick jag pumpa varannan eller var tredje dag.
Citera
2024-12-13, 22:02
Medlem
Knivur-273s avatar
När jag hittat läckan brukar jag tillgå på detta vis: Jag kör in en tandpetare i hålet, markerar med en kulspetspenna i en cirkel runtomkring, samt streck i kvadranterna.
Nu ruggar jag upp gummit mycket noggrant härs och tvärs över hela ytan som skall täckas av laglappen.
Sedan lägger jag på gummilösningen jämnt och fint, låter den torka i 60 sekunder. Sedan lägger jag på laglappen, som jag inte har kladdat på med mina fingrar.
Masserar hårt med en tesked, för att tvinga ut eventuella bubblor. Hänger slangen över en lampa med lappen överst i en timme, innan jag monterar den.
Citera
2025-01-01, 21:42
Medlem
AbstinentKanins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
När jag hittat läckan brukar jag tillgå på detta vis: Jag kör in en tandpetare i hålet, markerar med en kulspetspenna i en cirkel runtomkring, samt streck i kvadranterna.
Nu ruggar jag upp gummit mycket noggrant härs och tvärs över hela ytan som skall täckas av laglappen.
Sedan lägger jag på gummilösningen jämnt och fint, låter den torka i 60 sekunder. Sedan lägger jag på laglappen, som jag inte har kladdat på med mina fingrar.
Masserar hårt med en tesked, för att tvinga ut eventuella bubblor. Hänger slangen över en lampa med lappen överst i en timme, innan jag monterar den.
Ofta har ju slangen börjat göra sitt om det blir punka i den
Citera
Igår, 22:35
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbstinentKanin
Ofta har ju slangen börjat göra sitt om det blir punka i den
Menar du att en alldeles ny innerslang på något vis är immunare mot vassa stenflisor eller glasbitar ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in