2024-07-17, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hermi-Tage
Vilken konst gör dig stolt?
Nationalromantisk konst eller hällristningar och runstenar?
Allt som passar ihop med klassisk europeisk arkitektur.
Citera
2024-07-17, 06:06
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av transshamanist
Har man råd med både modern och klassisk konst så är man nog inte "vanligt folk".

Den klassiska har jag ärvt. Det jag köpt själv har väl varit uteslutande modernt däremot.

För övrigt kan jag tycka att man är lite inskränkt om man klassar all modern konst som skit då det finns många olika stilar, allt är ju liksom inte bara hoprörd färg eller installationer.
Citera
2024-07-17, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Den klassiska har jag ärvt. Det jag köpt själv har väl varit uteslutande modernt däremot.

För övrigt kan jag tycka att man är lite inskränkt om man klassar all modern konst som skit då det finns många olika stilar, allt är ju liksom inte bara hoprörd färg eller installationer.
Jag har själv modern konst i hemmet som jag gillar. Men jag vill inte ha den i det offentliga. Där ska konsten stå för fulländning.
Citera
2024-07-17, 07:12
Bannlyst
I fria konsten finns pengar hhhaha
Citera
2024-07-17, 14:22
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan

Ja. Man undrar vilka ogrundade åsikter det finns om ’modern konst’. Som du säger är modern konst ett oerhört brett begrepp
Citera
2024-07-17, 15:59
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av censuria
Allt som passar ihop med klassisk europeisk arkitektur.

Det är också mycket vackert.
Själv har jag ingen sån skit hemma. Jag gillar provocerande konst med inzoomade mensblödande fittor ovanför TV-soffan

Alltid retar det nån brukar jag tänka.
Det känns också vackert!
Citera
2024-07-19, 04:58
Medlem
Pungsvings avatar
Jag ser aldrig modern konst som känns igenomtänkt och utvidgande. Det är bara provocerande skit som är någon sorts identitedssökande för utövaren och ointressant för betraktaren. Dagens populärmusik är bara ren skit också. Det moderna samhället med statens bidrag och skyddande av kriminella producerar mer och mer korkade invånare. Men folk röstar glatt vidare för det så de gillar väl dagens moderna konst och populärmusik med. Verkligen oroväckande.
Citera
2024-07-21, 00:32
Medlem
pandark23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Tycker du att konstnärer bör provocera så mycket som möjligt? Det är ett uppdrag du är ganska ensam att tilldela konsten.

Hittar du en högerextrem konstnär som kan göra sin konst utan att den i sig bryter mot lagen, så får väl den visa sin konst där den kan. Inget hindrar den. En gallerist eller konsthallschef som visar Dan Parks konst riskerar tyvärr att hamna i fängelse, så de flesta drar sig väl. Exakt samma skulle gälla för en vilken annan konst som helst som bryter mot de begränsningar vi har i yttrandefriheten,
Jo vänstern försöker med alla medel hindra konst de inte gillar att visas. Vandalisering av konstgallerier och direkta mordhot mot galleristen är typiska medel vänstern använder. Att de sedan står utanför och skriker ut sitt hat mot yttrandefriheten är modus operandi. Vänstern känner sig så oerhört provocerad av samhällskritisk och normbrytande konst.
Citera
2024-07-21, 01:07
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pandark23
Jo vänstern försöker med alla medel hindra konst de inte gillar att visas. Vandalisering av konstgallerier och direkta mordhot mot galleristen är typiska medel vänstern använder. Att de sedan står utanför och skriker ut sitt hat mot yttrandefriheten är modus operandi. Vänstern känner sig så oerhört provocerad av samhällskritisk och normbrytande konst.

Tror inte konst riktigt har det genomslaget för såna reaktioner från vänstern är nödvändiga.

Är det utställningar utöver Dan Parks du syftar på?
Citera
2024-07-21, 18:22
Medlem
pandark23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Tror inte konst riktigt har det genomslaget för såna reaktioner från vänstern är nödvändiga.

Är det utställningar utöver Dan Parks du syftar på?
Svårt att syfta på något annat eftersom alla konstutställningar i Sverige i stort sett är PK-vänster.
Citera
2024-07-21, 18:39
Medlem
blibbottczkhentzhks avatar
Nä det är det inte alls. Allt handlar om vad man har för smak och även hur mycket kunskap man har om konst. Och i det här fallet om modern konst.
Citera
2024-07-21, 18:40
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Svårt att syfta på något annat eftersom alla konstutställningar i Sverige i stort sett är PK-vänster.

När du skrev såhär

Citat:
[…] Vandalisering av konstgallerier och direkta mordhot mot galleristen är typiska medel vänstern använder. Att de sedan står utanför och skriker ut sitt hat mot yttrandefriheten är modus operandi. […]

så verkade du mena att såna protester är vanliga. Det hade varit konstigt, för jag känner inte till dem.

Ja många konstutställningar idag är tyvärr beviljade av ängsliga konsthallschefer som måste visa att verksamheten gör något gott.

Men ett av den nationalisgiska konstens problem är att den är så förbannat dålig. Man tycker att det man vill säga är så viktigt att se glömmer att det ska bli snyggt också. Ofta blir det så med ärendedriven konst, det gäller all sådan konst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in