2024-07-23, 12:24
Avstängd
alicia66s avatar
När jag går förbi ett bygge det finns många runt omkring här. Då står ett gäng män och hänger med armarna i kors och pratar med varan. Frågar man varför så väntar dom på att en annan yrkesgrupp ska bli färdiga. Det förstår jag. MEN HUR FAN PLANERAR DÅ MÄN? Tro fan att husen aldrig blir färdiga och att det kostar att bygga dem.
Citera
2024-07-23, 12:28
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
När jag går förbi ett bygge det finns många runt omkring här. Då står ett gäng män och hänger med armarna i kors och pratar med varan. Frågar man varför så väntar dom på att en annan yrkesgrupp ska bli färdiga. Det förstår jag. MEN HUR FAN PLANERAR DÅ MÄN? Tro fan att husen aldrig blir färdiga och att det kostar att bygga dem.

Att bygga är mer komplicerat än du kan ana. Jag skulle rekommendera att faktiskt arbeta lite inom fältet om du vill lära dig mer. Annars blir det som att jag "går förbi" en skola på det känner mig berättigad att uttala mig (läs såga) läraryrket och dess utövare.
Citera
2024-07-23, 12:28
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Varför gapar män om att det är så jobbigt att jobba inom bygg?
Det är ingen man som någonsin sagt att det är ”jobbigt” att jobba inom bygg.

Tvärtom är det ett fritt jobb med lagom mycket eget ansvar och lagom tempo.

Är du en sjusovare kan det vara bökigt med tidiga morgnar, men i övrigt fantiserar du bara.

Finns ingen yrkesgrupp som är så nöjda med sina arbeten och val som manliga byggjobbare.
Citera
2024-07-23, 12:29
Medlem
Det är betydligt fler som dör och blir allvarligt skadade på byggarbetsplatser jmf med inom kvinnodominerade yrken, rätt jobbig risk om du frågar mig.
Citera
2024-07-23, 12:30
Avstängd
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos

Är du en sjusovare kan det vara bökigt med tidiga morgnar, men i övrigt fantiserar du bara.

Finns ingen yrkesgrupp som är så nöjda med sina arbeten och val som manliga byggjobbare.
Men det är inte vad jag hört. Bortsett från min dotter som jobbade inom vården men nu är snickare.
Citera
2024-07-23, 12:32
Avstängd
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Att bygga är mer komplicerat än du kan ana. Jag skulle rekommendera att faktiskt arbeta lite inom fältet om du vill lära dig mer. Annars blir det som att jag "går förbi" en skola på det känner mig berättigad att uttala mig (läs såga) läraryrket och dess utövare.
Så komplicerat är det inte. Med bra planering skulle det inte bli timmar av dötid. Jag har en dotter som är snickare så en del vet jag.
Citera
2024-07-23, 12:35
Medlem
BewilderedHulders avatar
Citat:

Finns byggare som har lämnat branschen för att det anses förfärligt farligt att arbeta i ett Babels torn där hantverkarna inte förstår varandras språk.
Citera
2024-07-23, 12:36
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Så komplicerat är det inte. Med bra planering skulle det inte bli timmar av dötid. Jag har en dotter som är snickare så en del vet jag.

Det bror på vad som ska byggas. Du har ju en väg in i branschen om du vill veta mer.
Citera
2024-07-23, 12:37
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Har du varit på ett sjukhus
Alla skriker om att jobbet är så stressigt och man hinner inte med att ta hand om patienterna men varje gång man sitter där så ser man fem sköterskor och någon läkare som står i grupp och pratar om absolut ingenting och ett liten gäng springer runt med kaffekoppar medans en sköterska jobbar.
Så är det verkligen så stressigt inom sjukvården kan man ju undra?
Citera
2024-07-23, 12:38
Avstängd
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jemi0052
Det är betydligt fler som dör och blir allvarligt skadade på byggarbetsplatser jmf med inom kvinnodominerade yrken, rätt jobbig risk om du frågar mig.
Nu var det inte det jag frågade om. Slutar man slarva med säkerheten blir det så klart farligt.

När dom renoverade fasaden på huset framför oss som hade 6 våningar så jag inte en enda arbetare med säkerhets lina. Ärligt jag hade ont i magen och frågade varför. Svaret blev "Vi är vana" Då får man skylla sig själv.
Citera
2024-07-23, 12:40
Medlem
PissBusss avatar
Citat:

Det är vanligt att jurister arbetar långt efter konventionell pensionsålder. Hur vanligt är det bland "manliga byggjobbare"?
Citera
2024-07-23, 12:40
Avstängd
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Har du varit på ett sjukhus
Alla skriker om att jobbet är så stressigt och man hinner inte med att ta hand om patienterna men varje gång man sitter där så ser man fem sköterskor och någon läkare som står i grupp och pratar om absolut ingenting och ett liten gäng springer runt med kaffekoppar medans en sköterska jobbar.
Så är det verkligen så stressigt inom sjukvården kan man ju undra?
Ja jag har varit på sjukhus. Man pratar om behandling och patienter serveras kaffe i bland. Man dricker kaffet medans man går.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in