Citat:
Ursprungligen postat av
Bamse92
Hej! Jag har beställt ett gåband från England och ångrade tyvärr köpet kort därefter men paketet hade tydligen redan skickats. Jag kontaktade butiken och fick adress osv för att kunna skicka tillbaka eländet. Men jag tänkte att jag kan ju bara ej hämta ut paketet så går det i retur automatiskt och jag slipper betala moms osv.
Då hävdar butiken att det inte går att göra så, då fraktbolaget ofta klistrar över den gamla lappen med den nya. Vad gäller? Dom bör väl kunna se på någon spårningslänk att den går i retur från mig eller?
MVH
Du har inte någon juridisk rätt att returnera en vara som du har köpt från England. Om du kan häva köpet så beror det på välvilja från säljarens sida.
Hur mycket pengar som du i så fall får är upp till säljaren. Så klart så vill de ha ersättning för frakten och det är inte orimligt att tro att sljaren även vill ha ersättning för hanteringskostnad.
Fraktbolaget har även rätt att få betalt för sin hantering gällande förtullning och såklart returfrakten.
Att bara strunta i att hämta ut paketet är fel väg att gå och det fråntar inte företagen möjlighet att kräva dig på ersättning för exempelvis moms hanteringen. Dessutom är det som sagt oklart om säljaren returnerar någon ersättning för varan.
I värsta fall så få du en faktura på returfrakten och momsen medan säljaren återtar varan och påstår att den "destrueras".