2024-07-23, 19:16
Avstängd
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Nej har själv varit i branschen.
Det är faktiskt rätt lugnt.

Jobbat med flera som varit brevbärare, jobbat inom äldreomsorgen och städ tidigare i livet sedan bytt inriktning.

Bygg är mindre fysiskt och psykiskt påfrestande.
Städ är nog det värsta man kan jobba med fysiskt, konstant arbete med repetiva rörelser som inte är speciellt hälsosamma samt ställningar som är jobbiga.

Inom bygg så kanske du först planerar vad du ska göra, hämtar saker, gör förberedelser, sen gör du ett arbete under ett par timmar om ens det effektivt sen är de en del chillande igen..

En tjej jag träffade via jobbet jobbade som ställningsbyggare och en annan som målare.
Båda hade jobbat med städ innan och för dom var det som dag och natt hur kroppen kändes sig efter jobbet.
Efter "bygget" så var man mer skönt trött, städ så var man spänd och de gjorde ont.
Städa måste vara jobbigt dels för att det är så förbannat tråkigt. Flyttstädade för året två lägenheter. Jag tänkte på dom som jobbar med det varje dag. Fy fan har jag aldrig pallat aldrig. Ställnings byggare har jag dock aldrig sett stå och slöa. Dom bygger på när det är klart drar dom till nästa.
Citera
2024-07-23, 19:29
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
När jag går förbi ett bygge det finns många runt omkring här. Då står ett gäng män och hänger med armarna i kors och pratar med varan. Frågar man varför så väntar dom på att en annan yrkesgrupp ska bli färdiga. Det förstår jag. MEN HUR FAN PLANERAR DÅ MÄN? Tro fan att husen aldrig blir färdiga och att det kostar att bygga dem.

Hahahahahahahah
Citera
2024-07-23, 19:43
Avstängd
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Hade du jobbat på byggen så hade du inte sagt nu att det inte är mindre fysiskt påfrestande.. Allt bärande, och upp ner för trappor sliter på hela kroppen..

Javisst vårdpersonal verkar du vara, då dricker ni bara kaffe hela dagarna och gnäller säkert hur dåligt betalt ni har och ingen ska göra nåt…
Tror du patienterna gipsar sig själva? Att op bordet dukar sig själv? Sen beror det på vart du jobbar. VC och vårdavdelning är lättare. Men akuten och äldrevården kan du prova ett par veckor sen återkomma. Äldrevården är slitigt. I hemtjänsten kan du inte ens gå på toa. Du sitter inte på hela dan. Nej dom dricker inte kaffe på cykeln. Dom tjänar förhållandevis dåligt jämför en undersköterska med en snickare du. Jag har jobbat i vården det är riktigt men inte längre. Det är så jävla löjligt att säga att dom bara dricker kaffe.
Citera
2024-07-23, 19:45
Medlem
Gesaffelsteins avatar
Citat:
När jag går förbi ett bygge det finns många runt omkring här. Då står ett gäng män och hänger med armarna i kors och pratar med varan. Frågar man varför så väntar dom på att en annan yrkesgrupp ska bli färdiga. Det förstår jag. MEN HUR FAN PLANERAR DÅ MÄN? Tro fan att husen aldrig blir färdiga och att det kostar att bygga dem.
Varför måste det vara en man som har gjort planeringen på det bygget som du påstår att du gick förbi?

Tro det eller ej: men det finns kvinnor inom byggbranschen också.
Citera
2024-07-23, 19:46
Medlem
Citat:
Städa måste vara jobbigt dels för att det är så förbannat tråkigt. Flyttstädade för året två lägenheter. Jag tänkte på dom som jobbar med det varje dag. Fy fan har jag aldrig pallat aldrig. Ställnings byggare har jag dock aldrig sett stå och slöa. Dom bygger på när det är klart drar dom till nästa.
Ställningsbygge är både "roligare" och mindre jobbigt för kroppen så länge man har en grundstyrka.
Man behöver absolut inte va någon biff för jobbet.
Citera
2024-07-23, 19:48
Avstängd
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gesaffelstein
Varför måste det vara en man som har gjort planeringen på det bygget som du påstår att du gick förbi?

Tro det eller ej: men det finns kvinnor inom byggbranschen också.
Det kan det så klart vara men majoriteten är män så det är högst sannolikt. Kvinnor är bättre på att planera.
Citera
2024-07-23, 19:49
Medlem
Gesaffelsteins avatar
Citat:
Det kan det så klart vara men majoriteten är män så det är högst sannolikt. Kvinnor är bättre på att planera.
Källa på det?
Citera
2024-07-23, 19:49
Medlem
Smugumins avatar
För att män överlag är extremt lata och gnälliga gällande allt.
Citera
2024-07-23, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Inte mkt till svar på min fråga.
Jag har redan svarat på frågan i tidigare inlägg.

Som de flesta har jag gjort allahanda arbetsuppgifter.
Du är ju dum i huvudet om du tror att man bär saker hela dagarna eller skruvar i skruvar.

En del snickrar mera, andra håller på med med anläggning som att gjuta en grund osv.
Ibland får man improvisera och snickra ihop något enkelt som man senare tar bort oavsett vad för inriktning man har osv.

Återigen jag kan inte påstå att det är slitsamt.
Snarare är det återigen faktorer som allt för ensidigt arbete eller att man sköter om sin hälsa och kropp.

Är du målare så bör du ju som exempelvis styrketräna så att kroppen inte sliter ut sig.
Samt använda dig av verktyg på ett korrekt sätt och göra det så enkelt som man kan för sig själv.
Citera
2024-07-23, 20:01
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Jag har redan svarat på frågan i tidigare inlägg.

Som de flesta har jag gjort allahanda arbetsuppgifter.
Du är ju dum i huvudet om du tror att man bär saker hela dagarna eller skruvar i skruvar.

En del snickrar mera, andra håller på med med anläggning som att gjuta en grund osv.
Ibland får man improvisera och snickra ihop något enkelt som man senare tar bort oavsett vad för inriktning man har osv.

Återigen jag kan inte påstå att det är slitsamt.
Snarare är det återigen faktorer som allt för ensidigt arbete eller att man sköter om sin hälsa och kropp.

Är du målare så bör du ju som exempelvis styrketräna så att kroppen inte sliter ut sig.
Samt använda dig av verktyg på ett korrekt sätt och göra det så enkelt som man kan för sig själv.

Men det är ett slitsamt arbete. Man sliter ut kroppen efter ett arbetsliv. Man kan inte säga detsamma om andra yrken som te.x kontorsjobb eller handel. Försöker du krydda diskussionen med skällsord?
Citera
2024-07-23, 20:02
Medlem
Prodelins avatar
Citat:

Kvinnor kan inte planera, de har också lägre intelligens på grupp nivå, dessutom hör inte denna tråd hemma här utan i feminist tråden.
Citera
2024-07-23, 20:06
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smugumin
För att män överlag är extremt lata och gnälliga gällande allt.

Och det är männen som byggt samhället och ändå drömmer ni feminister om att ha en penis.

Ni är bra på föda barn och sköta gamla och sjuka, i övrigt ska ni inte yttra er då ni saknar intelligens för det.

Frågor på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in