Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-07-26, 11:24
  #1
Avslutat konto
Eftersom min nuvarande SSD börjar närma sig pensionsåldern, så tänkte jag kosta på mig en ny SSD-disk.
Syftet är att installera nya Linux Mint 22.
Jag har tittat lite på Samsung EVO 870, men den är ju inte helt ny, så kanske det har dykt upp nåt bättre på senare år.
Jag tycker 250 Gb är fullt tillräckligt för ett operativsystem, men 500 Gb går väl bra det också.
Kanske nån disk som är speciellt lämpad för Linux?
Några förslag?
Citera
2024-07-26, 11:36
  #2
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massarosti
Eftersom min nuvarande SSD börjar närma sig pensionsåldern, så tänkte jag kosta på mig en ny SSD-disk.
Syftet är att installera nya Linux Mint 22.
Jag har tittat lite på Samsung EVO 870, men den är ju inte helt ny, så kanske det har dykt upp nåt bättre på senare år.
Jag tycker 250 Gb är fullt tillräckligt för ett operativsystem, men 500 Gb går väl bra det också.
Kanske nån disk som är speciellt lämpad för Linux?
Några förslag?

Samsung:s SATA SSD:er har ju fortfarande den snabbaste läs-/skrivhastigheten samt är kvalitet, så det är ett bra val.

Mig veterligen finns inga specialdiskar för Linux.
Citera
2024-07-26, 13:32
  #3
Medlem
Jag hade gått all-in och köpt en rejält bra SSD på 1 TB. Samsung är inte mycket dyrare och det är bättre att köpa ett bra märke än att riskera sin data
__________________
Senast redigerad av KanskeEnFemma 2024-07-26 kl. 14:19.
Citera
2024-07-26, 14:46
  #4
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massarosti
Eftersom min nuvarande SSD börjar närma sig pensionsåldern, så tänkte jag kosta på mig en ny SSD-disk.
Syftet är att installera nya Linux Mint 22.
Jag har tittat lite på Samsung EVO 870, men den är ju inte helt ny, så kanske det har dykt upp nåt bättre på senare år.
Jag tycker 250 Gb är fullt tillräckligt för ett operativsystem, men 500 Gb går väl bra det också.
Kanske nån disk som är speciellt lämpad för Linux?
Några förslag?

Samsung är väl bra men det är osmart att köpa så lite kapacitet eftersom större ledigt utrymme medför längre livslängd på SSD. Hur man ens kan överväga att köpa en SSD på minde än 1TB med dagens prisbild övergår mitt förstånd men visst det finns det finns de som dumsnålt försöker spara på allt . . .
Citera
2024-07-26, 15:01
  #5
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av invandrar-leffe
Samsung är väl bra men det är osmart att köpa så lite kapacitet eftersom större ledigt utrymme medför längre livslängd på SSD. Hur man ens kan överväga att köpa en SSD på minde än 1TB med dagens prisbild övergår mitt förstånd men visst det finns det finns de som dumsnålt försöker spara på allt . . .
Visst, du har rätt i sak. Men om TS endast installerar ett OS på disken så lär inte antalet raderingscyklet slå i taket vilket avgör livslängden.

Absolut - En större disk = fler block som innebär fler cykler. Men det lär inte vara något problem här.
Citera
2024-07-26, 15:56
  #6
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Visst, du har rätt i sak. Men om TS endast installerar ett OS på disken så lär inte antalet raderingscyklet slå i taket vilket avgör livslängden.

Absolut - En större disk = fler block som innebär fler cykler. Men det lär inte vara något problem här.

Om det är ett eller flera OS som installeras har nog inte så mycket med saken att göra utan det är nog mer vad som faktiskt exekveras som påverkar. Används mycket virtuellt minne så kommer många skrivningar att ske . . .
Sen när detta blir ett reelt problem vet jag inte men jag skulle själv aldrig drista mig till att snåla på diskutrymmet.
Citera
2024-07-26, 16:38
  #7
Avslutat konto
Ok, nu blev det en Samsung EVO 870 250 Gb iallafall. Kanske för liten, men tidigare SSD:n, som var en Samsung EVO 850 250 Gb, har ju hållt i nästan 10 år, så den här borde väl palla några år den också.
Citera
2024-07-27, 06:36
  #8
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massarosti
Ok, nu blev det en Samsung EVO 870 250 Gb iallafall. Kanske för liten, men tidigare SSD:n, som var en Samsung EVO 850 250 Gb, har ju hållt i nästan 10 år, så den här borde väl palla några år den också.


Livslängden på SSDs är numera en icke-fråga då de håller längre än HDDs.

Skulle du behöva mer utrymme så finns det ju miniUSBs som knappt syns efter att de förts in i USB-uttaget. T.ex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in