Citat:
Ursprungligen postat av
Tervull
Det är ju ändå uppenbart att mamman inte visste hur man är en ansvarsfull förälder och det är väl därför som dottern varit tvångsomhändertagen nästan hela sitt liv. Något jag reagerade starkt på utifrån intervjun med mamman är detta, utdrag från expressen:
”Emilia skulle till ett pyjamasparty och det sista mamman hörde från sin 14-åriga dotter var ett samtal från tåget – där Emilia berättade att hon skulle vara framme om tio minuter och att kompisar väntade på henne på stationen.
– Det sista Emilia sa i telefon var ”Godnatt mamma, jag älskar dig, jag kommer hem i morgon och ska berätta allt”, berättar mamman Anna Sjöberg, 33.”
Ingen normal förälder nöjer sig med dessa avslutande ord ifrån sin 14 åriga dotter. ”Godnatt mamma, vi ses imorgon”. Det är helt jävla galet ansvarslöst!!! Man kontrollerar givetvis att dottern kommit fram till vännen där partyt skall äga rum, man håller tät kontakt under kvällen med sitt barn eftersom alla vet hur en 14 åring kan spåra ur. Man har även kontakt med föräldrarna till det barn som har partyt så att barnen sköter sig och inte dricker alkohol eller smiter ut.
Med detta sagt skuldbelägger jag inte mamman för Emilias död men om hon hade gjort som man skall så hade hon snabbt upptäckt att hennes flicka inte gick att kontakta. Då hade hon kunnat ringa polisen för att uppge vart Emilia senast befann sig när de pratade sista gången. Om polisen varit snabbt på plats hade kanske Emilias liv gått att rädda. Självklart är det GM som är skyldig men ett mycket bristfälligt föräldraskap möjliggjorde mordet enligt min mening.
Det är absolut inte normalt att inte ha kontakt med sin 14 åring från att hon sitter på ett tåg och fram till dagen efter det kan nog alla tonårsföräldrar hålla med om! Inte ens min 17 åring (nästan 18) som är mycket skötsam och lugn undslipper mig när hon skall ut, jag har koll på henne i platstjänster och vi håller kontakten kontinuerligt. Det är ett alldeles för farligt samhälle för att inte göra så! Även om jag litar på mitt barn så litar jag inte på andra!
För övrigt blöder mitt hjärta för denna unga tjej som blev torterad till döds och som verkar ha haft ett tufft liv. Vad är det för människor som kan göra så mot sin kompis? Måste vara rejält störda individer.
Väl skrivet och du har fullkomligt rätt.
Det har INTE varit ett normalt sunt kontrollerande, skyddande och vägledande föräldraskap bakom det som skedde under 14-åringen sista levnadsdygn. Emilia var i princip lämnad ensam, återigen typ övergiven på väg till något ”party”.
Varför följde inte mamma med på tåget och träffade kompisarna och familjen där Emilia skulle sova över? Tog chansen att umgås med E under tågresan och samtidigt kontrollera allt allt var ok.
Modern kunde ju därefter åkt hem med vändande tåg.
Det är säkerligen inget ont bakom det här bristande föräldrarskapet och modern gjorde nog så gott hon förmådde.
Men hon var inkapabel vårdnadshavare och skulle behövt vägledning och hjälp hur man tar hand om en yngre tonårstjej, sätter gränser och kontrollerar allt som kan gå snett.
Tonåringar kan vara jäkligt impulsiva och opålitliga, framförallt tjejer som redan haft/har ett struligt liv med Soc.placeringar och SiS hem - en sådan 14-åring lämnar man inte ta klara sig själv på det här sättet.