2024-07-26, 17:10
Medlem
J0RDGUBBEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Mörderskorna då.....de var ju också placerade. Men de kunde ju åka iväg och mörda. Ditt resonemang håller inte, typ.

De flesta "låter" inte sitt barn växa upp i fosterhem, barnen tas av socialtjänsten utifrån lagar!

Och du låter som att du jobbar på soc och tror att allt där går till som i läroboken. Hahaaa.....

Det gör jag inte. Däremot har jag, till skillnad från dig, processat i domstol i bl.a. tvångsmål och har därigenom bildat en nyanserad bild av socialtjänstens arbete. Du har uppenbarligen ingen som helst förståelse för den juridiska processen i dessa frågor utan har bildat din uppfattning på andra sätt.
Citera
2024-07-26, 17:11
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosenslisa
Undrar jag med. Vem är mamman? Och pappan?

Lite småmärkligt att det finns namn på 15-åringen och att man vet att hon levt ett liv med omhändertagande och våld i hemmet. Men inget om när hon blev omhändertagen eller var hon bott eller vilken familj hon kommer från. Kanske inte enkelt att ta reda på då det ju är ett barn, men någon här borde ju veta hur man tar fram uppgifter. Borde finnas gamla beslut att få tag i där det finns info.
Citera
2024-07-26, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hooke
Vet du vem det är? Åklagaren vill inte säga något om "den 3e" inblandade. Inget om identiteten, inte ens ålder eller kön.

Hmm…
Är vi säkra på att den 3e inblandade är en ”tjej”?
Pappan till 13åringen hade ju nyligen begärt att tvångsvården på SIS ska upphöra.
Om man fortfarande är SIS placerad, kan man omöjligen bli omhändertagen av soc.
Har tvångsvården däremot redan upphört är det soc som är den omhändertagande.
Kan det vara så att 13åringens ”vård” upphört och hon flyttat hem till pappan.
Är pappan då den 3e som misstänks för skyddande av brottsling?
Citera
2024-07-26, 17:13
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Hmm…
Pappan till 13åringen hade ju nyligen begärt att tvångsvården på SIS ska upphöra.

Åtminstone Expressen har angett att även 13-åringen är en tjej.
Citera
2024-07-26, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Lite småmärkligt att det finns namn på 15-åringen och att man vet att hon levt ett liv med omhändertagande och våld i hemmet. Men inget om när hon blev omhändertagen eller var hon bott eller vilken familj hon kommer från. Kanske inte enkelt att ta reda på då det ju är ett barn, men någon här borde ju veta hur man tar fram uppgifter. Borde finnas gamla beslut att få tag i där det finns info.
Någon måste sitta på mer information om M kan man tycka.
Citera
2024-07-26, 17:14
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Det är ju ändå uppenbart att mamman inte visste hur man är en ansvarsfull förälder och det är väl därför som dottern varit tvångsomhändertagen nästan hela sitt liv. Något jag reagerade starkt på utifrån intervjun med mamman är detta, utdrag från expressen:

”Emilia skulle till ett pyjamasparty och det sista mamman hörde från sin 14-åriga dotter var ett samtal från tåget – där Emilia berättade att hon skulle vara framme om tio minuter och att kompisar väntade på henne på stationen.
– Det sista Emilia sa i telefon var ”Godnatt mamma, jag älskar dig, jag kommer hem i morgon och ska berätta allt”, berättar mamman Anna Sjöberg, 33.”

Ingen normal förälder nöjer sig med dessa avslutande ord ifrån sin 14 åriga dotter. ”Godnatt mamma, vi ses imorgon”. Det är helt jävla galet ansvarslöst!!! Man kontrollerar givetvis att dottern kommit fram till vännen där partyt skall äga rum, man håller tät kontakt under kvällen med sitt barn eftersom alla vet hur en 14 åring kan spåra ur. Man har även kontakt med föräldrarna till det barn som har partyt så att barnen sköter sig och inte dricker alkohol eller smiter ut.

Med detta sagt skuldbelägger jag inte mamman för Emilias död men om hon hade gjort som man skall så hade hon snabbt upptäckt att hennes flicka inte gick att kontakta. Då hade hon kunnat ringa polisen för att uppge vart Emilia senast befann sig när de pratade sista gången. Om polisen varit snabbt på plats hade kanske Emilias liv gått att rädda. Självklart är det GM som är skyldig men ett mycket bristfälligt föräldraskap möjliggjorde mordet enligt min mening.

Det är absolut inte normalt att inte ha kontakt med sin 14 åring från att hon sitter på ett tåg och fram till dagen efter det kan nog alla tonårsföräldrar hålla med om! Inte ens min 17 åring (nästan 18) som är mycket skötsam och lugn undslipper mig när hon skall ut, jag har koll på henne i platstjänster och vi håller kontakten kontinuerligt. Det är ett alldeles för farligt samhälle för att inte göra så! Även om jag litar på mitt barn så litar jag inte på andra!

För övrigt blöder mitt hjärta för denna unga tjej som blev torterad till döds och som verkar ha haft ett tufft liv. Vad är det för människor som kan göra så mot sin kompis? Måste vara rejält störda individer.

Väl skrivet och du har fullkomligt rätt.

Det har INTE varit ett normalt sunt kontrollerande, skyddande och vägledande föräldraskap bakom det som skedde under 14-åringen sista levnadsdygn. Emilia var i princip lämnad ensam, återigen typ övergiven på väg till något ”party”.

Varför följde inte mamma med på tåget och träffade kompisarna och familjen där Emilia skulle sova över? Tog chansen att umgås med E under tågresan och samtidigt kontrollera allt allt var ok.
Modern kunde ju därefter åkt hem med vändande tåg.

Det är säkerligen inget ont bakom det här bristande föräldrarskapet och modern gjorde nog så gott hon förmådde.
Men hon var inkapabel vårdnadshavare och skulle behövt vägledning och hjälp hur man tar hand om en yngre tonårstjej, sätter gränser och kontrollerar allt som kan gå snett.
Tonåringar kan vara jäkligt impulsiva och opålitliga, framförallt tjejer som redan haft/har ett struligt liv med Soc.placeringar och SiS hem - en sådan 14-åring lämnar man inte ta klara sig själv på det här sättet.
Citera
2024-07-26, 17:14
Medlem
Citat:
Hmm…
Den 3e är under 15 så det är ingen pappa som är den 3e.
Citera
2024-07-26, 17:18
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Det omfattas av sekretess, men vad har det med mordet att göra när hon blev omhändertagen första gången eller när hon blev utsatt för våld?
Citera
2024-07-26, 17:18
Medlem
Acta-Non-Verba7s avatar
Citat:
Hmm…

Vi vet bara att den 3e är en närstående till en utav flickorna.
Citera
2024-07-26, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Väl skrivet och du har fullkomligt rätt.

Det har INTE varit ett normalt sunt kontrollerande, skyddande och vägledande föräldraskap bakom det som skedde under 14-åringen sista levnadsdygn. Emilia var i princip lämnad ensam, återigen typ övergiven på väg till något ”party”.

Varför följde inte mamma med på tåget och träffade kompisarna och familjen där Emilia skulle sova över? Tog chansen att umgås med E under tågresan och samtidigt kontrollera allt allt var ok.
Modern kunde ju därefter åkt hem med vändande tåg.

Det är säkerligen inget ont bakom det här bristande föräldrarskapet och modern gjorde nog så gott hon förmådde.
Men hon var inkapabel vårdnadshavare och skulle behövt vägledning och hjälp hur man tar hand om en yngre tonårstjej, sätter gränser och kontrollerar allt som kan gå snett.
Tonåringar kan vara jäkligt impulsiva och opålitliga, framförallt tjejer som redan haft/har ett struligt liv med Soc.placeringar och SiS hem - en sådan 14-åring lämnar man inte ta klara sig själv på det här sättet.

En normal förälder släpper inte ens iväg en 14-åring på ett "pyjamasparty". Inte ens om föräldern är med hela tiden.
Citera
2024-07-26, 17:20
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Tråden besudlas av vänsterbatikhäxor som lägger i princip all skuld på det 14-årige torterade barnet och hennes mamma.

Dessa batikhäxor är de som har skulden till alla onödiga och tragiska mord/våldtäkter som framförallt våra flickor/kvinnor drabbats av sista 30 åren. De förstår dock inte hur onda dom är, utan försöker istället hoppa på BOs mamma. Det kallas projicering/förnekelse och är kraftiga försvarsmekanismer

Du är helt ute och turnerar.

Det är få som lagt skuld på det stackars BO, som fick aldrig fick någon chans i livet (pga mamman).

Apropå mamman så är det dock snarare höger än vänster att utkräva (del)-ansvar av henne som förälder. Vänstermänniskor, som du, förespråkar istället "låt gå".
Senast redigerad av Sinestro 2024-07-26 kl. 17:23.
Citera
2024-07-26, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Berätta mer om mörderskorna och deras föräldrar. Det är ju babbar vi pratar om här. Är dom inavlade muslimer vars föräldrar gift sig med en kusin? Är det ett rasistbrott mot en svensk/rom, d v s de som bodde i detta land långt innan muslimerna

De här omhändertagna flickorna var nog inte lika intresserade av ras och religion som du. Och vad har det för betydelse vems släkt som kom först i fråga om mord?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in