Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-07-27, 05:14
  #1
Medlem
Ni som är kund i Nordea och även i deras privet banking är ni nöjd med dom råd och den förvaltning deras rådgivare ger er?
Har eran förmögenhet ökat mycket när dom fått placera pengarna eller hade ni kunnat matcha dom med att välja egna investeringar & slippa den kostnad dom tar för jobbet?
Citera
2024-07-27, 07:24
  #2
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gemsen
Ni som är kund i Nordea och även i deras privet banking är ni nöjd med dom råd och den förvaltning deras rådgivare ger er?
Har eran förmögenhet ökat mycket när dom fått placera pengarna eller hade ni kunnat matcha dom med att välja egna investeringar & slippa den kostnad dom tar för jobbet?

Alla banker vill att du köper dyra fonder med tvivelaktig mix. Att du blir bjuden på kaffe och få lite råd är inget värt.

Köp en fond som presterar bra under minst 5 års tid. Det funkar bättre. Smicker från en bankman kan du slippa. Låter fint, men är av noll värde.
Citera
2024-07-27, 08:28
  #3
Medlem
Takpapps avatar
Jag visste inte att de hade en sån tjänst, men för mig låter det som en gigantisk varningsflagga. Som vanlig privatkund vill de inget annat än att sälja dyra skittjänster till dig. Tänk dig då vad som händer om de sniffat till sig att du är onödigt rik...

En idiot och hans pengar går vanligen separata vägar.
Citera
2024-07-27, 11:38
  #4
Medlem
Mina släktingar som jobbar inom bank är chockerade över att bankerna får kalla dessa för "rådgivare" då de ju är försäljare. Kolla ut bra fonder själv med låga avgifter, de är försäljare som tjänar pengar på "finansiella produkter". Förövrigt köper jag bankaktier, de rånar folket med oligopol, har gett upp- if you cant beat em, join em.
Citera
2024-07-27, 11:45
  #5
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gemsen
Ni som är kund i Nordea och även i deras privet banking är ni nöjd med dom råd och den förvaltning deras rådgivare ger er?
Har eran förmögenhet ökat mycket när dom fått placera pengarna eller hade ni kunnat matcha dom med att välja egna investeringar & slippa den kostnad dom tar för jobbet?

Generellt så kostar det mer än det smakar med Private Banking och det är ju inga trollkonster de utövar precis.

Är det bara en vanlig privatförmögenhet så behöver man inte deras hjälp.
Citera
2024-07-27, 12:23
  #6
Medlem
Nu har jag ingen erfarenhet av Nordea utan endast från andra banker. Men undrar om "private banking" hos Nordea verkligen innebär investeringstips. Låter helgalet och vilken bank skulle ta den risken?

I de banker jag har tjänsten går det snarare ut på direktnummer och snabb åtkomst. Har aldrig blivit tipsad om företag att investera i eller inte investera i.
Citera
2024-07-27, 12:44
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Nu har jag ingen erfarenhet av Nordea utan endast från andra banker. Men undrar om "private banking" hos Nordea verkligen innebär investeringstips. Låter helgalet och vilken bank skulle ta den risken?

I de banker jag har tjänsten går det snarare ut på direktnummer och snabb åtkomst. Har aldrig blivit tipsad om företag att investera i eller inte investera i.

Bankernas "rådgivare" brukar rekommenderar fonder, kapitalförsäkringar osv, sen tar de provision på detta OCH kallar sig rådgivare (ofta den egna bankens finansiella produkter med avgifter). Att de får göra detta är chockerande, det säger folk inom bank också som är ärliga. Staten älskar bankerna som nu tjänar ca 170 miljarder om året på idioterna till konsumenter, per år. Jag köper bankaktier och njuter av skämtet till marknad och myndighter.

SBAB har inte ens längre direktiv att pressa en icke fungerande bolånemarknad, för staten vill tjäna ett par hundra miljoner mer om året.. istället för att spara tiotals miljarder för hushållen.

Finns ingen riktig konkurrens idag.
__________________
Senast redigerad av nyfikenskribent 2024-07-27 kl. 13:16.
Citera
2024-07-27, 12:53
  #8
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gemsen
Ni som är kund i Nordea och även i deras privet banking är ni nöjd med dom råd och den förvaltning deras rådgivare ger er?
Har eran förmögenhet ökat mycket när dom fått placera pengarna eller hade ni kunnat matcha dom med att välja egna investeringar & slippa den kostnad dom tar för jobbet?

Oavsett bank så finns dom där för att tjäna pengar på sina kunder. Skulle aldrig någonsin ta råd av min bank överhuvudtaget när det gäller förvaltning av pengar. Det sköter jag själv.
Citera
2024-07-27, 13:18
  #9
Medlem
Förmögenhetsförvaltning är aldrig värt det. Indexfonder är det som gäller om du inte har orken eller intresset.

99,4% av "proffsen" slår inte index över en 30-årsperiod. 4 av 5 aktivt förvaltade fonder slår inte sina respektive index över en 10-årsperiod.

Vill du ha PB för lite extra förmåner så finns det alternativ som är kostnadsfria som ex avanza eller nordnet. Men aldrig förvaltning, stryk den tanken direkt.
Citera
2024-07-27, 14:36
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nyfikenskribent
Bankernas "rådgivare" brukar rekommenderar fonder, kapitalförsäkringar osv, sen tar de provision på detta OCH kallar sig rådgivare (ofta den egna bankens finansiella produkter med avgifter). Att de får göra detta är chockerande, det säger folk inom bank också som är ärliga. Staten älskar bankerna som nu tjänar ca 170 miljarder om året på idioterna till konsumenter, per år. Jag köper bankaktier och njuter av skämtet till marknad och myndighter.

SBAB har inte ens längre direktiv att pressa en icke fungerande bolånemarknad, för staten vill tjäna ett par hundra miljoner mer om året.. istället för att spara tiotals miljarder för hushållen.

Finns ingen riktig konkurrens idag.

Att bankerna rekommenderar deras egna dyra indexfonder är inget nytt och knappast hänförbart till "private banking", det är dock inget jag känner igen sedan mitt sparkapital vuxit sig till sjusiffrigt. Nu gäller hjälpen snarare darkpool och dylikt. Det låter som att du och ts är grundlurade om ni tar emot investeringstips och tipsas om olika fonder eller ens enskilda aktier för den delen. För egen del är problemet hur man köper in sig i ett bolag med en större summa utan att påverka aktievärdet nämnvärt. Äger en promille av ett bolag regisserat på First north, den dagliga omsättningen av aktier understiger mitt innehav och där kommer mina hjälpbehov in i bilden. Inte sjutton har jag någonsin fått tipps om enskilda aktier eller fonder någon banktjänsteman tycker verkar bra.

Era erfarenheter tycks väldigt främmande för mig och i ärlighetens namn undrar man lite om ni nu tror att "private banking" handlar om investeringstips snarare än smart förvaltning.
Citera
2024-07-27, 14:40
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Selor
Vill du ha PB för lite extra förmåner så finns det alternativ som är kostnadsfria som ex avanza eller nordnet.

Jag har "private banking" genom Avanza, kostnadsfritt... Eller kostnadsfritt och kostnadsfritt. Jag betalar ju en del i courtage varje månad, är jag för den sakens skull lurad? Finns det inget värde med råd avseende försäljningar eller köp genom darkpool, snabb telefonkontakt och dylikt?

Är "private banking" jag borde avstå trots att det är gratis givet ina månatliga affärer? Tänk ett varv till och reflektera bekymmerna som kan uppstå när du har ett betydande kapital.
__________________
Senast redigerad av Moderatorhora 2024-07-27 kl. 14:42.
Citera
2024-07-27, 15:37
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Jag har "private banking" genom Avanza, kostnadsfritt... Eller kostnadsfritt och kostnadsfritt. Jag betalar ju en del i courtage varje månad, är jag för den sakens skull lurad? Finns det inget värde med råd avseende försäljningar eller köp genom darkpool, snabb telefonkontakt och dylikt?

Är "private banking" jag borde avstå trots att det är gratis givet ina månatliga affärer? Tänk ett varv till och reflektera bekymmerna som kan uppstå när du har ett betydande kapital.
Läs igen så kanske hjärncellerna avfyras den här gången. Jag har också PB på avanza liksom 75% av användarna som hänger på det här forumet. Avanza erbjuder inte förvaltning, vilket var på tal med nordeas PB. En av de största fördelarna med just PB på avanza är förmånen av billigare courtage. Så ja, kostnadsfritt - du tjänar tom på att bli PB kund.

Så för att sammanfatta min tidigare kommentar:
Avanza PB = Bra, kostnadsfritt.
Nordea PB (Förvaltning) = Dåligt, dyrt.

Fattar du nu eller semestersuper du och det spelar ingen roll vad jag skriver?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in