Citat:
Jag har jobbat i 16år med placerade ungdomar i behandling. Både på 2 olika SIS, HVB 2st varav ett kommunalt o ett privat, o även inom öppenvården. Ungdomar med exakt den här bakgrunden o problematiken som både BO o MGM har enligt LVU dokumenten i tråden. Som när dom väl kommer i tonåren redan har 10talet avbrutna placeringar med sig… Exakt ”mina ungar” o familjer jag jobbat med…
Min personliga ståndpunkt baserat på min egen erfarenhet är:
Sverige har ett system som inte fungerar
- absolut!!!
Det finns SIS/HVB som är katastrof o gör mer skada än nytta
- absolut!!!
Det finns guldställen med fantastisk personal o behandlingsmodeller som sliter ihjäl sig för att hjälpa dom här ungdomarna
- absolut!!!
Hindras SIS/HVB många gånger från att göra det som är bäst för ungdomarna pga lagstiftningen
- absolut!!!!
Har socialtjänsten/handläggarna rätt förutsättningar för att göra omhändertaganden/placeringar på ett rättssäker sätt
- absolut inte!!!
Tas det många gånger fel beslut med barnen/ungdomarna som blir lidande
- ja tyvärr!!!
Kan man förutse att något liknanade skulle kunna hända
- både ja o nej.
Sannolikheten är betydligt högre hos dessa ungar främst MGM att begå liknande brott. MEN det finns tusentals barn/ungdomar i Sverige som har exakt samma uppväxt/erfarenheter som MGM som aldrig gjort nått liknande. Man vet liksom aldrig ”vem” av dom här ungarna som kommer tappa det på det här sättet.
Min personliga ståndpunkt baserat på min egen erfarenhet är:
Sverige har ett system som inte fungerar
- absolut!!!
Det finns SIS/HVB som är katastrof o gör mer skada än nytta
- absolut!!!
Det finns guldställen med fantastisk personal o behandlingsmodeller som sliter ihjäl sig för att hjälpa dom här ungdomarna
- absolut!!!
Hindras SIS/HVB många gånger från att göra det som är bäst för ungdomarna pga lagstiftningen
- absolut!!!!
Har socialtjänsten/handläggarna rätt förutsättningar för att göra omhändertaganden/placeringar på ett rättssäker sätt
- absolut inte!!!
Tas det många gånger fel beslut med barnen/ungdomarna som blir lidande
- ja tyvärr!!!
Kan man förutse att något liknanade skulle kunna hända
- både ja o nej.
Sannolikheten är betydligt högre hos dessa ungar främst MGM att begå liknande brott. MEN det finns tusentals barn/ungdomar i Sverige som har exakt samma uppväxt/erfarenheter som MGM som aldrig gjort nått liknande. Man vet liksom aldrig ”vem” av dom här ungarna som kommer tappa det på det här sättet.
Mycket bra inlägg, men varför försöker ni "proffs" inte att förändra detta urusla system? Vi lekmän blir ju bara kallade för diverse skällsord när vi påtalar helt uppenbara brister!