Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-07-27, 23:36
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1891-019
Jag har jobbat i 16år med placerade ungdomar i behandling. Både på 2 olika SIS, HVB 2st varav ett kommunalt o ett privat, o även inom öppenvården. Ungdomar med exakt den här bakgrunden o problematiken som både BO o MGM har enligt LVU dokumenten i tråden. Som när dom väl kommer i tonåren redan har 10talet avbrutna placeringar med sig… Exakt ”mina ungar” o familjer jag jobbat med…

Min personliga ståndpunkt baserat på min egen erfarenhet är:

Sverige har ett system som inte fungerar
- absolut!!!

Det finns SIS/HVB som är katastrof o gör mer skada än nytta
- absolut!!!

Det finns guldställen med fantastisk personal o behandlingsmodeller som sliter ihjäl sig för att hjälpa dom här ungdomarna
- absolut!!!

Hindras SIS/HVB många gånger från att göra det som är bäst för ungdomarna pga lagstiftningen
- absolut!!!!

Har socialtjänsten/handläggarna rätt förutsättningar för att göra omhändertaganden/placeringar på ett rättssäker sätt
- absolut inte!!!

Tas det många gånger fel beslut med barnen/ungdomarna som blir lidande
- ja tyvärr!!!

Kan man förutse att något liknanade skulle kunna hända
- både ja o nej.
Sannolikheten är betydligt högre hos dessa ungar främst MGM att begå liknande brott. MEN det finns tusentals barn/ungdomar i Sverige som har exakt samma uppväxt/erfarenheter som MGM som aldrig gjort nått liknande. Man vet liksom aldrig ”vem” av dom här ungarna som kommer tappa det på det här sättet.

Mycket bra inlägg, men varför försöker ni "proffs" inte att förändra detta urusla system? Vi lekmän blir ju bara kallade för diverse skällsord när vi påtalar helt uppenbara brister!
Citera
2024-07-27, 23:36
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Området ligger typ mitt i stan.

Vad kallas det? Tänkte om man kollar kartor.
Citera
2024-07-27, 23:38
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1891-019
Jag har jobbat i 16år med placerade ungdomar i behandling. Både på 2 olika SIS, HVB 2st varav ett kommunalt o ett privat, o även inom öppenvården. Ungdomar med exakt den här bakgrunden o problematiken som både BO o MGM har enligt LVU dokumenten i tråden. Som när dom väl kommer i tonåren redan har 10talet avbrutna placeringar med sig… Exakt ”mina ungar” o familjer jag jobbat med…

Min personliga ståndpunkt baserat på min egen erfarenhet är:

Sverige har ett system som inte fungerar
- absolut!!!

Det finns SIS/HVB som är katastrof o gör mer skada än nytta
- absolut!!!

Det finns guldställen med fantastisk personal o behandlingsmodeller som sliter ihjäl sig för att hjälpa dom här ungdomarna
- absolut!!!

Hindras SIS/HVB många gånger från att göra det som är bäst för ungdomarna pga lagstiftningen
- absolut!!!!

Har socialtjänsten/handläggarna rätt förutsättningar för att göra omhändertaganden/placeringar på ett rättssäker sätt
- absolut inte!!!

Tas det många gånger fel beslut med barnen/ungdomarna som blir lidande
- ja tyvärr!!!

Kan man förutse att något liknanade skulle kunna hända
- både ja o nej.
Sannolikheten är betydligt högre hos dessa ungar främst MGM att begå liknande brott. MEN det finns tusentals barn/ungdomar i Sverige som har exakt samma uppväxt/erfarenheter som MGM som aldrig gjort nått liknande. Man vet liksom aldrig ”vem” av dom här ungarna som kommer tappa det på det här sättet.
Tack för ditt inlägg, så intressant att läsa det du skriver!
Citera
2024-07-27, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Är nog oundvikligt men hoppas folk kan skifta fokus
Jag undrade också i början speciellt mammans bilder och undervikt. Men fick förklaring (satsa på modell) och en helt annan förståelse.
Skifta fokus till att samhället aldrig kunde stötta eller läka mamman tex. Och SIS hemmen! Rena mardrömmen när staten ”uppfostrar”. Se hur dessa tjejer mått efter statens fina behandling

Föräldrarna gör inte sitt - och staten får skulden. Snyggt. Då slipper föräldrarna ta sitt ansvar och kan peka med hela handen på ”någon annan” - precis som kriminella alltid gör..
Citera
2024-07-27, 23:40
Medlem
Marmoths avatar
Förlåt om jag kanske är 11 på denna boll och nej det är inte mammans FEL men jag skulle vara helt förkrossad i motsvarande läge och fundera på om jag skulle klara livet.

Jag skulle inte sitta och prata om nappar i Aftonbladet:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...m_medium=share

Återigen, ingen SKULD på henne men konstigt i min värld.
Citera
2024-07-27, 23:43
Medlem
Svennis7254s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katt21
När kommer FUP ut

Citat:
Ursprungligen postat av whataboutizm
När åklagare väckt åtal (om det nu går dit vilket det förmodligen gör- iallafall utifrån 15-åringen då hon är straffmyndig). Enligt häktningsframställan ska åklagaren gjort detta senast 23/8, kan dock bli förlängning om inte han hinner slutföra sin utredning.

Det är inte säkert att FUPen blir offentlig, eftersom det redan nu råder sekretess i målet, då det handlar om barn under 15 år

Det troligaste är att FUPen förblir sekretessbelagd, eller stora delar av den
Citera
2024-07-27, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Förlåt om jag kanske är 11 på denna boll och nej det är inte mammans FEL men jag skulle vara helt förkrossad i motsvarande läge och fundera på om jag skulle klara livet.

Nog inget konstigt, egentligen. Hon sörjer, är i chock och plockar fram de minnen hon har av sitt barn… men vi reagerar olika i svåra situationer och reportrarna kunde vara mer avvaktande men söker ju nya artiklar hela tiden. Och vi vill ju läsa… Mamnans vänner som hon bor hos just nu kanske kunde hjälpa henne att säga nej till intervjuer i nuläget.
Citera
2024-07-27, 23:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av winstongreen
Vet någon vad Emilia's släktningar är dömda för ? Kan det vara ett hämnd ?
Mordet på Emilia alltså.

Ser att flera av de är förekommande i FUP

https://www.krimfup.se/search?name=K...&place=&crime=

Citat:
Ursprungligen postat av Ariari
Det kom ut att motivet ska vara att någon kallat den andra för "hora".

Ett så simpelt ord som hora.
Dagens samhälle har blivit så kränkt.
En hora är man om ens föräldrar är skyldiga, inte någon som säljer sex.
Citera
2024-07-27, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth

Det är verkligen jättemärkligt! Aldrig sett något liknande tidigare.
Citera
2024-07-27, 23:48
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrFilip
Soc följer inga lagar, de gör lite som de vill och hittar på i sina utredningar. Just därför får man inte reda på några sanningar om man läser domarna gällande Emilia och de andra flickorna.

Det är sant. Men läser man många "utredningar" så börjar man förstå flosklerna som soc använder sig av......och gör stora hönor av fjädrar med.

Citat:
Ursprungligen postat av nik145
Ljungaskog ligger längre bort än råby från landskrona

Finns sis i hässleholm, mest troligt där hon satt mtp hashtaggen

Ok, tack för svar. Inte riktigt mitt område, södra Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Lakritspastill
Ärligt talat. Hur kan intresset för offrets hemförhållanden och familj vara av större intresse än för tjejerna som faktiskt är helt empatilösa och misshandlar en ”vän” till döds?
Att E kom från en familj med en barndom som lett till att hon placerats på olika hvb hem kan bero på mycket.
Ja hennes mamma kanske inte hade förutsättningar just då? Oavsett orsak har hennes barn nu blivit bragd om livet. Är det verkligen så att man ska lägga mer skam och skuld på offer? Det är ett barn som dött. Är man 14 är man ett barn.
Lägg av!
Gräv istället i MGM familj där det förekommit uppenbart våld, där barnet vuxit upp och sett våld. Blivit placerad och ändå blivit våldsam. Men hela denna tråd är så rörig. Folk läser inte, blandar ihop fakta. Svarar på fel saker.

Jag håller helt med dig, men det är mycket svårt att gräva om minderåriga. Sekretess överallt samt att den kända MGMs mamma varit asylsökande eller liknande. Samt använt skyddat boenden under en längre tid.

Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
Det enda jag har sagt är att barnets beteende med bråk och konflikter kan vara inlärt då hon bevittnat det under sin tidiga barndom. Fram till 5 års ålder hinner man formas väldigt mycket av sin omgivning. Mamman var också ett offer i förhållandet med styvpappan.

Fast "inlärt beteende" i så unga år....NEJ! här måste psykologin ta ett krafttag och börja forska om!!

Jag har fått ett barnbarn om halsen, jag har full vårdnad, och hen har ett alldeles eget beteende (mycket stört) från födseln. Det har hen INTE plockat upp hemma, för vi beteer oss absolut INTE på det sätt som hen gör!
Citera
2024-07-27, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Föräldrarna gör inte sitt - och staten får skulden. Snyggt. Då slipper föräldrarna ta sitt ansvar och kan peka med hela handen på ”någon annan” - precis som kriminella alltid gör..
Jo
Så kan man tycka
Men vi kan inte ändra förälderns sätt eller fel
Borde fått bättre behandling och en bättre utvecklat system med fosterhem även att släktingar kan adoptera
Staten gör inte sitt!
Citera
2024-07-27, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Den häktade 15 åringen och den efterlysta flickan som rymt från HVB hemmet i Ramnäs verkar bägge komma från Västerås trakten. Håller inte för osannolikt att de känner varandra.

Västerås ligger väl typ i norrland vad fan har de här i skåne att göra? Stor befolkning i skåne lätt att försvinna om man rymt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in