2024-07-26, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whataboutizm
Exakt- LVU är inte påföljd som tingsrätten beslutar (och därmed inte något som man kan dömas till utifrån ett brott).

Det är Förvaltningsrätten som beslutar om LVU, lagen om vård av unga. Det avgörande är att det ska finnas riskfaktorer för barnets hälsa och utveckling antingen i hemmiljön eller genom barnets eget agerande.
Citera
2024-07-26, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Det är Förvaltningsrätten som beslutar om LVU, lagen om vård av unga. Det avgörande är att det ska finnas riskfaktorer för barnets hälsa och utveckling antingen i hemmiljön eller genom barnets eget agerande.

Haha ja, jag har X antal år bakom mig inom socialtjänsten (arbetat främst med LVU- och LSUplacerade).
Min poäng var att 1) LVU är ingen påföljd vid brott 2) det inte är tingsrätten som beslutar om LVU (utan som du skrev- Förvaltningsrätten, Kammarrätten som andrainstans vid ett överklagande).
Citera
2024-07-26, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjukassan
Det kan ha hänt inne i vagnarna. Då det är narkomaner och hemlösa som bor /hänger sover i vagnarna så tror jag knappt de varit uppmärksamma. Så detta är riktigt planerat mord. Sjukt att fjortisar vet om det stället i landskrona inte ens jag visste det. Antingen i vagnarna eller i en lägenhet. Har hon varit i en lägenhet måste nån kört ut henne i en bil. Har de hänt i vagnarna har de släpat ut henne. Må de brinna i helvetet i evigheternas tid. Må de aldrig få lycka glädje i sitt liv. Hoppas att de aldrig ska få ro utan endast lida och plågas.
Gamla stationen ligger typ mitt i stan. Är inte så svårt att inte veta om stället om man är i stan.
Citera
2024-07-26, 14:52
Medlem
Acta-Non-Verba7s avatar
Då var 15-åringen häktad. Hon förnekar brott.
Citera
2024-07-26, 14:53
Medlem
Citat:
Haha ja, jag har X antal år bakom mig inom socialtjänsten (arbetat främst med LVU- och LSUplacerade).
Min poäng var att 1) LVU är ingen påföljd vid brott 2) det inte är tingsrätten som beslutar om LVU (utan som du skrev- Förvaltningsrätten, Kammarrätten som andrainstans vid ett överklagande).

Precis det verkar vara lite begreppsförvirring här inne, bra med klargörande!
Citera
2024-07-26, 14:53
Bannlyst
Vet någon vad Emilia's släktningar är dömda för ? Kan det vara ett hämnd ?
Mordet på Emilia alltså.

Ser att flera av de är förekommande i FUP

https://www.krimfup.se/search?name=K...&place=&crime=
Citera
2024-07-26, 14:55
Medlem
Citat:
Jag är ganska övertygad om det men ska samtidigt låta det varit osagt.
Har X antal år inom socialtjänsten bakom mig (arbetat med främst LVU- och LSUplacerade).

Har du X antal år inom socialtjänsten så borde du inte vara övertygad om att alla misstänkta är haffade.
Det är säkert fler personer som antingen är vittnen eller medbrottslingar. Inte säkert, men möjligheten finns utan tvekan.
Emili* skulle på "pyjamasparty" enligt mamman, kan vara allt från 3-10 personer inblandade.
Skulle inte förvåna mig alls om ett par till arresteras och misstänks för något.

Återigen, detta påminner starkt om ett mord i Kanada på 90-talet:
https://en.wikipedia.org/wiki/Murder_of_Reena_Virk

Fråga till resten av FB:
Hur vet vi att MGM (15-åringen) inte är hemmahörande i L-A?
Citera
2024-07-26, 14:59
Medlem
Acta-Non-Verba7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Har du X antal år inom socialtjänsten så borde du inte vara övertygad om att alla misstänkta är haffade.
Det är säkert fler personer som antingen är vittnen eller medbrottslingar. Inte säkert, men möjligheten finns utan tvekan.
Emili* skulle på "pyjamasparty" enligt mamman, kan vara allt från 3-10 personer inblandade.
Skulle inte förvåna mig alls om ett par till arresteras och misstänks för något.

Återigen, detta påminner starkt om ett mord i Kanada på 90-talet:
https://en.wikipedia.org/wiki/Murder_of_Reena_Virk

Fråga till resten av FB:
Hur vet vi att MGM (15-åringen) inte är hemmahörande i L-A?

Landskrona kommun har uttalat sig om att ingen är hemmahörande i Landskrona. Samt att kommunens socialtjänst inte handlägger någon utav flickornas ärende. Du hittar nog det i tråden.
Citera
2024-07-26, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acta-Non-Verba7
Landskrona kommun har uttalat sig om att ingen är hemmahörande i Landskrona. Samt att kommunens socialtjänst inte handlägger någon utav flickornas ärende. Du hittar nog det i tråden.

Ok, tackar för svar!
Citera
2024-07-26, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winstongreen
Vet någon vad Emilia's släktningar är dömda för ? Kan det vara ett hämnd ?
Mordet på Emilia alltså.

Ser att flera av de är förekommande i FUP

https://www.krimfup.se/search?name=K...&place=&crime=
Vad har detta med mordet att göra?
Citera
2024-07-26, 15:03
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Jag är ganska övertygad om det [att samtliga misstänkta GM är omhändertagna] men ska samtidigt låta det varit osagt.
Har X antal år inom socialtjänsten bakom mig (arbetat med främst LVU- och LSUplacerade).

Vad grundar du din bedömning på? Hemmaboende resp. institutionsboende ungdomar kanske inte umgås?
Citera
2024-07-26, 15:04
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ullapullis
Invandrare har inte epa traktorer och är ju otroligt få svenska barn som håller på med sånt här
Jag såg två arabkillar i en igår, så de finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in