Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-07-26, 14:22
Medlem
Acta-Non-Verba7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Spontant kan man ju tycka att "Lagen om Sluten Ungdomsvård" är en fingervisning... men jag läste nyligen om en intagen, som rymt från en permission från ett livstidsstraff (!).

Därför en allmän fråga ... får man permission från SIS oavsett om man är där pga LVU eller LSU?

Ja, de får permission både från LVU och LSU. Lite striktare regler vid LSU dock.

Är du placerad enl LVU behöver du nödvändigtvis inte vara dömd för brott.
Citera
2024-07-26, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Jag har absolut inte skyllt på BO, jag har tvärtom skrivit att hon nog aldrig fick någon chans i livet.

RIP stackars flicka!

Vems fel är det att flickan bott på familjehem större delen av livet? Hade hon fått en bättre uppfostran hade hon haft ett annat umgänge och inte råkat ut för detta.

Mördarna ska naturligtvis avhandlas, men vi vet inte så mycket om dem än ..

Nä, fel av mig att beskylla dig för det, ber om ursäkt.
Det är ju klart mammans fel att tjejen inte fått en bra uppväxt, men just mordet i sig, kan man inte skylla på någon annan än GM. Svårt att sia om vad motivet är i detta fallet. Känns som avundsjuka eller svartsjuka. Men omöjligt att slå fast.
Citera
2024-07-26, 14:23
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Säkert figurerar nån store-broscha el kusin-
Nej jag tror *elak gjorde det :s
Tänkte bara på intrigmakerska .. 17årig syster som visat vägen för *elakingen.
Citera
2024-07-26, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acta-Non-Verba7
Enl HD är Euromaint på plats vid bangården och låser tågvagnar, på uppdrag av kommunen.

Polis har tidigare sagt att man tror att brottet skett i fyndplatsens absoluta närhet.

Kan mordet ha skett i de uppställda tågvagnarna?

Det kan ha hänt inne i vagnarna. Då det är narkomaner och hemlösa som bor /hänger sover i vagnarna så tror jag knappt de varit uppmärksamma. Så detta är riktigt planerat mord. Sjukt att fjortisar vet om det stället i landskrona inte ens jag visste det. Antingen i vagnarna eller i en lägenhet. Har hon varit i en lägenhet måste nån kört ut henne i en bil. Har de hänt i vagnarna har de släpat ut henne. Må de brinna i helvetet i evigheternas tid. Må de aldrig få lycka glädje i sitt liv. Hoppas att de aldrig ska få ro utan endast lida och plågas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag behöver inte gå tillbaka och läsa.
Att du och andra skuldbelägger brottsoffrets mamma är bara sjukt.
Det visar hur jäkla skeva folk blivit i huvudet snarare än att mamman skulle ha något ansvar i att hennes barn mördas.

Jag minns tiden då det var extremt tabu att beskylla våldtäktsoffer för att de blivit våldtagna. Verkar som att många missat den tiden... Bedrövligt!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Det finns väl sådana bilar som kallas EPA-traktor, de får väl köras av 15-åringar......
Invandrare har inte epa traktorer och är ju otroligt få svenska barn som håller på med sånt här
Citera
2024-07-26, 14:25
Medlem
Har vi nå namn på MGM:s (M*lak, 15-åringen) biologiska föräldrar? Är MGM ursprungligen från Helsingborg?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acta-Non-Verba7
Ja, de får permission både från LVU och LSU. Lite striktare regler vid LSU dock.

Är du placerad enl LVU behöver du nödvändigtvis inte vara dömd för brott.
LSU borde väll uteslutas i detta fall då hon fyllde 15 för en månad sedan?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sitting Knull
betyder mgm medgärningsman?
Misstänkt gärningsman
Citera
2024-07-26, 14:26
Medlem
LeifGrWs avatar
Finns där någon hjälte därute som kan skriva ihop en sammanfattning av tråden? Vad som bekräftats och teorier som inte är bekräftade?
Citera
2024-07-26, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjukassan
Det kan ha hänt inne i vagnarna. Då det är narkomaner och hemlösa som bor /hänger sover i vagnarna så tror jag knappt de varit uppmärksamma. Så detta är riktigt planerat mord. Sjukt att fjortisar vet om det stället i landskrona inte ens jag visste det. Antingen i vagnarna eller i en lägenhet. Har hon varit i en lägenhet måste nån kört ut henne i en bil. Har de hänt i vagnarna har de släpat ut henne. Må de brinna i helvetet i evigheternas tid. Må de aldrig få lycka glädje i sitt liv. Hoppas att de aldrig ska få ro utan endast lida och plågas.

Inget som talar för att det skett i vagnarna! Att det skulle skett i en lägenhet är än mindre troligt. Mordet har skett i direkt närhet till fyndplatsen så det talar för att det skett under bar himmel och inte i någon vagn eller lägenhet.

https://imgur.com/a/qci33We
Det finns massor av öppna ytor där.
Citera
2024-07-26, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det är så mycket som är oklart, när det gäller såväl Emilia som MGMx3.

Emilia placerades i familjehem när hon var 5 år (enl. uppgift från hennes mamma).

För ett par veckor sedan lämnade hon ett SIS hem (enl vad hon själv har uppgett på tiktok).

Så hur har Emilias boende sett ut under åren? Har hon flyttats mellan olika familjehem? Varför placerades Emila på ett SIS boende?

När det gäller den häktade Mel@k, så har det skrivits följande i tråden:

Det är väl tyvärr fullt möjligt t.o.m. troligt (?) att om Mel@k döms för mord, så får hon ingen påföljd, om hon redan är intagen på SIS?

Isf kanske det inte ens blir någon rättegång?

Det har i alla funnits fall, där åklagare inte har gått vidare med ngt åtal (för mord), om någon ytterligare straffskärpning ej har ansetts som möjlig - eftersom GM redan varit föremål föremål för rättspsykiatrisk vård. Men när det gäller unga människor som är SIS-intagna, så är väl ett fängelsestraff teoretiskt möjligt - även om det är extremt sällsynt?

BO bodde i samma familjehem i klippans kommun i många (+5 år) år, sen valde soc att flytta på henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in