2024-07-29, 08:12
Medlem
Victim blaming kallas det inom kriminologin. Det är överjävligt lågt att fokusera på BO livsstil som orsak till att BO just blivit ett BO. Fokusera på förövarna och vad som lett fram till att de blev mördare istället för att skuldbelägga BO och hennes familj.
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Jag tror faktiskt de flesta är upprörda över hur utsatt BO varit. Helt utan skyddsnät. Från att ha varit familjehemsplacerad från 5 års ålder och därefter på SIS; hur sjutton kunde svenska staten låta henne vara hemma två veckor - på sommarlovet dessutom- mellan två placeringar?

Det är bara att titta på bilderna på BO från 2023 till nu de senaste för att förstå att hon hade hamnat helt snett.
Citera
2024-07-29, 08:17
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Du beskrev det bra att MGM3 kom in senare i bilden efter att MGM2
varit anhållen. Så mycket tyder väl på 2:an. Kolla gärna dagboksbladet så stämmer ju den uppgiften i alla fall. Men säker kan man ju inte vara.

MGM1 har dock flera närstående i just Landskrona.

MGM2 har bara sin mamma, inte i Landskrona, som hon dessutom har kontaktförbud med.
Citera
2024-07-29, 08:18
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilyhAmmer
Jag uppskattar att man kan mötas här och diskutera olika frågeställningar, även de som man själv tycker olika kring. Jag försöker vara respektfull och saklig mot alla, hoppas du inte känt något annat från mig.

Jag känner ju inte Anna så jag vet inte om hon har/hade sådana brister att omhändertagandet var rätt beslut men av LVU-domarna så tycker jag det känns tunt. Anna verkar medgörlig och samarbetsvillig, varför kunde hon inte få stöd i hemmet istället? Och mer hjälp med att lämna sin exmake? Det måste väl ha varit bättre än att låta Emili@ flytta runt i 17 olika boenden? Bara en sådan uppväxt gör ju att Emili@ får men för livet, utöver de som hon redan eventuellt hade.

Ja, fokus borde ligga på förövarna. Av Mel@ks bakgrund så förstår jag verkligen att 1. hon var omhändertagen och 2. att hon inte verkar helt mentalt frisk. Alla de här trasiga individerna är ett bevis på att dagens system inte fungerar överhuvudtaget.
Ja då, du är respektfull, saklig och kan diskutera Anna och hennes liv vilket inte är en oviktig del i det hela här. Man måste få prata om alla sidor men jag är helt med på att det är oerhört onödigt att skylla på henne som individ när det har hänt en så massa mer runt henne och alla.

Av normala vanliga skäl så finns ju mindre info om förövarnas sida men tids nog kommer det, fokus kommer nog att skiftas och vi kan få en mer sansad och lite annorlunda riktad diskussion överlag här inne.

Ha en fin dag!
Citera
2024-07-29, 08:19
Medlem
Victim blaming är inte aktuellt här. Att lägga skuld på ett lättklätt våldtäktsoffer är typexemplet vi sett i Sverige bakåt i tiden. Frågan som ställs är hur staten kunde låta henne vara hemma mellan två placeringar och att det syns att det är problematiska förhållanden. Kritiken är att man inte skyddat henne, inte att problemet låg hos BO.

Du får vässa kriminologisk förståelse.
Citera
2024-07-29, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sensationsmile
Victim blaming kallas det inom kriminologin. Det är överjävligt lågt att fokusera på BO livsstil som orsak till att BO just blivit ett BO. Fokusera på förövarna och vad som lett fram till att de blev mördare istället för att skuldbelägga BO och hennes familj.

Vantolka bäst du vill. Min intention var inte det du gör gällande utan tvärtom. Jag försökte beskriva hur någon borde ingripit och hjälpt bo för att skydda henne. Inget annat.
Citera
2024-07-29, 08:35
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilyhAmmer
Jag uppskattar att man kan mötas här och diskutera olika frågeställningar, även de som man själv tycker olika kring. Jag försöker vara respektfull och saklig mot alla, hoppas du inte känt något annat från mig.

Jag känner ju inte Anna så jag vet inte om hon har/hade sådana brister att omhändertagandet var rätt beslut men av LVU-domarna så tycker jag det känns tunt. Anna verkar medgörlig och samarbetsvillig, varför kunde hon inte få stöd i hemmet istället? Och mer hjälp med att lämna sin exmake? Det måste väl ha varit bättre än att låta Emili@ flytta runt i 17 olika boenden? Bara en sådan uppväxt gör ju att Emili@ får men för livet, utöver de som hon redan eventuellt hade.

Ja, fokus borde ligga på förövarna. Av Mel@ks bakgrund så förstår jag verkligen att 1. hon var omhändertagen och 2. att hon inte verkar helt mentalt frisk. Alla de här trasiga individerna är ett bevis på att dagens system inte fungerar överhuvudtaget.

Jag tycker Soc gjorde rätt som omhändertog Emilia och lillebror. Barn ska inte bevitrna våld och bråk i hemmet.

Hur ska man ge Anna stöd i hemmet? Så länge hon var tillsammans med styvpappan skulle våld och bråk fortsatt.

Soc kunde däremot gett henne stöd efter att förhållandet tog slut så att barnen fick flytta hem.

I MGM2 fall omhändertogs barnen alldeles för sent, tycker du inte det? Så mycket irreparabel skada var gjord.

Hellre omhänderta för tidigt än för sent.
Senast redigerad av Marchioness 2024-07-29 kl. 08:39.
Citera
2024-07-29, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
Jag tycker Soc gjorde rätt som omhändertog Emilia och lillebror. Barn ska inte bevitrna våld och bråk i hemmet. Hur ska man ge Anna stöd i hemmet? Så länge hon var tillsammans med styvpappan skulle våld och bråk fortsatt. Soc kunde däremot gett henne stöd efter att förhållandet tog slut så att barnen fick flytta hem.

I MGM2 fall omhändertogs barnen alldeles för sent, tycker du inte det? Så mycket irreperabel skada var gjord.

Hellre omhänderta för tidigt än för sent.
Vissa som lever under våld(även psykiskt våld) från sin partner vågar inte lämna. Ofta är det pga hot eller manipulation. Familj och vänner blir "medberoende" och är ofta inte till nån hjälp om dom inte aktivt steppar in och lägger sig i. Vilket många inte är bekväma med.
Och väldigt ofta får det inte ett slut förrän tex polis lägger sig i. För den som blir utsatt för våld blir hela tiden matad av deras förövare med lögner som förvrider deras psyke. Kontakten måste brytas helt och det måste sättas in psykologer som får offret att komma tillbaka till verkligheten igen. Men då krävs det att förövaren inte kan ta upp nån kontakt och fortsätta med sitt manipulerande, och det är det som är det svåra. Men när polisen är inblandad brukar dom lugna ner sig. Det gäller såväl kvinnor som män.

Socialen vet naturligtvis om detta. Men ibland är det lättare att ta barnen. Tyvärr.
Citera
2024-07-29, 09:02
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenyTilYouDie
Vissa som lever under våld(även psykiskt våld) från sin partner vågar inte lämna. Ofta är det pga hot eller manipulation. Familj och vänner blir "medberoende" och är ofta inte till nån hjälp om dom inte aktivt steppar in och lägger sig i. Vilket många inte är bekväma med.
Och väldigt ofta får det inte ett slut förrän tex polis lägger sig i. För den som blir utsatt för våld blir hela tiden matad av deras förövare med lögner som förvrider deras psyke. Kontakten måste brytas helt och det måste sättas in psykologer som får offret att komma tillbaka till verkligheten igen. Men då krävs det att förövaren inte kan ta upp nån kontakt och fortsätta med sitt manipulerande, och det är det som är det svåra. Men när polisen är inblandad brukar dom lugna ner sig. Det gäller såväl kvinnor som män.

Socialen vet naturligtvis om detta. Men ibland är det lättare att ta barnen. Tyvärr.

Vaddå tyvärr? Det är bra att barnen omhändertas. Ska de också utsättas för våld och manipulation jämsides sin mamma? Det är bättre de får flytta hem efter att kvinnan lämnat mannen alternativt att alla flyttas till ett boende långt ifrån mannen.

Jag var själv en usel mamma för 2 år sedan p.g.a. sorg efter avliden make. Vi var nyinflyttade i Sverige och därför ingen släkt och vänner som kunde stötta. Trots orosanmälningar tyckte Soc att mitt barn hade det bra. Vi fick bara samtalsstöd!

Jag är absolut säker på att Soc hade goda grunder till att omhänderta Emilia och lillebror. Det är sista utvägen och ingenting man gör ifall barnen inte tar verklig skada.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 163-127-123-aka-1
Vet inte om det finns kopplingar mellan några av personerna i de båda förnedringsmisshandlarna, eller om det är förfarandet och att det skett för bara några månader sedan (21a februari) i just Landskrona, som är kopplingen. Att tjejer förnedringsmisshandlar inkl knivar i Landskrona verkar vara lite av en epidemi. Det har också spekulerats att mordet på trådens BO skedde maa att en annan tjej på SiS-hemmet (vilket?) känt sig kränkt av Emilia, som MGM1 och MGM2 kände lojalitet till. Det skulle i så fall kanske i teorin kunna vara någon av de två yngre i detta mål (då den äldre dömdes till fängelse).
De är födda 2004, 2006 resp 2007 så lite äldre än i denna tråd alltså. De dömdes till fängelse, ungdomsvård samt ungdomsövervakning.

Nedan kortfattad gärningsbeskrivning från dom 2024-05-08. Namnen maskade till initialer resp BO.

Läste hela den fupen och förstod ingenting? Helt andra namn inget om sis. Hur hamnade detta i tråden?
Citera
Medlem
GretaForPresidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krimprofessorn
Det verkar vara du som inte vet vad ett syndrom är. Det kan mycket väl handla om FAS, dvs. Fetalt alkoholsyndrom, vilket innebär fosterskador som uppkommer när mödrar missbrukar alkohol under graviditeten.

Ok, jag ger mig!
Erkänner mig okunnig! Sorry!
Citera
2024-07-29, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
Vaddå tyvärr? Det är bra att barnen omhändertas. Ska de också utsättas för våld och manipulation jämsides sin mamma? Det är bättre de får flytta hem efter att kvinnan lämnat mannen alternativt att alla flyttas till ett boende långt ifrån mannen.

Jag var själv en usel mamma för 2 år sedan p.g.a. sorg efter avliden make. Vi var nyinflyttade i Sverige och därför ingen släkt och vänner som kunde stötta. Trots orosanmälningar tyckte Soc att mitt barn hade det bra. Vi fick bara samtalsstöd!

Jag är absolut säker på att Soc hade goda grunder till att omhänderta Emilia och lillebror. Det är sista utvägen och ingenting man gör ifall barnen inte tar verklig skada.
Det är alltid bäst för barnen att bo och växa upp med biologiska föräldrar om det finns förutsättningar för en trygg uppväxt. Med rätt hjälp från kvinnojourer och allt det där kunde det säkert varit möjligt för Emilia att växa upp med sin mamma. Men då måste viljan finnas där från mamman och alla myndigheter sätta in insatser. Vilket inte har gjorts och då är det precis som jag skrev, lättare att ta barnen för att skydda dom. Har inte ifrågasatt att soc hade goda grunder att ta barnen. Det hade dom garanterat. Men dom borde ha satt in insatser för att hjälpa Emilias mamma också.

Bra att du som har egna problem och har kontakt med soc har bra erfarenheter av dom.
Citera
2024-07-29, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sensationsmile
Har inte sett någon beskylla BO för något i denna tråden. Därmed inte tal om nån Victim blaming.
Däremot en hel del prat om BOs mamma som uppenbarligen misslyckats med att ta hand om sin dotter.

Detta är helt fel forum om man inte gillar att diskutera alla aspekter i ett ärende, då får man hänga på familjeliv istället.

MGMs familj har uppenbarligen också misslyckats med att ta hand om henne. Men återigen finns det inte så mycket info om dennes familj och därav svårt att diskutera.
Om du vill flytta fokus till MGM så vänligen hjälp till att hitta någon smaskig info om denne och dens familj.
Vad jag sett vet vi änsålänge bara hennes namn och att hon ev är hemmahörande i Västeråstrakten.
Vem är tex hennes föräldrar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in