Citat:
Ursprungligen postat av
aki04
https://www.blocket.se/annons/blekin...0xt/1205614641
bra kort till ett bra pris, dock vill han inte köra blocket paket utan förskottsbetalning.
finns det något sätt man kan kolla upp dessa sälja, historik osv ? mvh
Jag handlar väldigt mycket datorkomponenter på begagnatmarknaden och har inget problem med att betala i förskott vid rätt förutsättningar. Men en användare som är registrerad 2024 som säljer multipla grafikkort till bra pris som han dessutom inte lyckas bli av med, det skulle jag ALDRIG betala i förskott för.
På Blocket skulle jag rent generellt aldrig betala förskott, de gånger jag gör det så brukar jag först säga att jag vill köpa en vara och fråga om adress och när det passar att hämta. Därefter, så kan jag betala i förskott om jag tänkt hämta för att försäkra mig om att personen inte säljer till någon annan, men då endast till medlemmar som varit medlemmar på Blocket länge. Det har aldrig varit några problem och man brukar märka rätt snabbt om folk är vettiga eller inte.
På Sweclockers marknad betalar jag nästan alltid i förskott, det är kutym för om man ska få något skickat. Men jag gör samma sak där, kollar hur länge personen varit medlem, har den marknadsreferenser sedan tidigare, har den tidigare eller andra annonser med produkter som blivit sålda. Om så är fallet behöver man i regel inte oroa sig. Är det nya användare brukar jag vänligt säga att jag är intresserad men att de i så fall får skicka i förskott i och med att jag har högvis med referenser där så brukar de flesta acceptera det eller vänligt tacka nej.
Mina generella riktlinjer:
* Betala aldrig i förskott till någon som varit medlem på Blocket/Tradera/Sweclockers i mindre än 2år med undantag för om de varit uppenbart aktiva och pålitliga tidigare.
* Betala aldrig i förskott för något som ska skickas på Blocket om de inte använder Blocketpaketet.
* Kolla upp numret personen vill ha swish till, är det registrerat i samma namn som den användare jag pratat med, hittar man en adress, ålder osv.
* Lita på magkänslan. Jag har aldrig gjort en bra affär med dålig magkänsla.
I det här fallet skulle jag springa åt andra hållet