Citat:
Ursprungligen postat av
jorban
Det här är ingen tråd om att jobba i Norge.
Det är en tråd om hur jobb och inkomst ser ut för norrmännen i olika delar.
Jag körde igenom landet och fascinerades av det fina småorterna och hytterna vid fjordarna. De som bor där, hur tjänar de pengar ? Är de folk som redan rika eller pensionärer?Finns väl inga jobb där ute.
Medellönen sägs vara 50k mån av den svaga Norska kronan. Med tanke på hur dyrt landet är känns det inte superbra.
Ändå kör de runt i teslor och folk är täta, har cash.
Statens svinrik med en helt löjligt stor summa kapital placerat i någon indexfond. Men man fortsätter ändå med rätt höga skatter, om än lite lägre än Sverige.
Själv jobbar jag i Danmark och bor i Sverige, får ut en ca 50k SEK efter skatt.
Men kände mig snål i Norge, 300 kr för kebab å dricka, dyrare drivmedel. Parkeringar 500 spänn dygnet.
Jag får inte ihop Norgepusslet. Hur har så många råd med teslor och allt, medelönen är inte så hög och landet är löjligt dyrt.
Staten är svinrik men hur distribueras den här rikedomen till FOLKET ? verkar ju inte vara via lön iallafall. Höga skatter och ingen super medellön.
Norge är på plats 7 i världen när det gäller genomsnittsinkomst.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...y_average_wage
Plus att staten spenderar massor på vägar och diverse annat som får landet att se fräscht ut.
Även om Sverige hade haft dubbla löner, hade vi fortfarande haft invandrarghetton och tillhörande misär. Faktum är att om sveriges löner skulle fördubblas (inklusive bidragen), då hade hälften av negrerna i Afrika kommit till Sverige och resurserna hade inte ens räckt till att underhålla vare sig vägar eller välfärd, och skillnaden mellan Norge och sverige skulle därför öka.
Det är inte bara genomsnittslön som skiljer norge och sverige.