2024-07-30, 07:48
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Ok, enklare, lägre skatter samt. Loopholes för småföretagare? Byggs mycket där va ? Kan tänka man drar in multum på typ VVS firma.

Och förövrigt, norrmännen kring fjordarna och ytterkommuner hur / var hittar de jobb ens ? Är ju mitt ute i ingenstans där

Precis som i Sverige i småstäder där det inte finns jobb förutom i lokala ICA och kanske någon mindre myndighet eller kommunal verksamhet.

De flesta är antingen egenföretagare, elektriker, rörmockare, plattsättare m.m. Eller driver någon slags bondgård, eller en kombo av de båda.

I norden tjänar man väldigt bra som detta och slipper vara löneslav.
Citera
2024-07-30, 08:55
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brimfull
Nästan rätt, det är 25 dagar med att bara ringa in och sjukanmäla dig själv. Efter måste du kontakta och få en sjukskrivning av läkaren.

Men du har bara 10dagar i året med sjukt barn.
Där är en enorm nackdel men samtidigt har du 100%lön med.

Okey, tack för rättningen så det blir korrekt. Skapligt bra ändå, hehe!

Ja, här där jag jobbar märks det för det är mången gånger det kommer fraam efteråt att det är sjukt barn och inte de själva som varit sjuka. Fuskas rejält med dessa "frynsegoder", i Norge.
Citera
2024-07-30, 09:08
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Stämmer heller inte. Du kan inte använda en ”egenmelding” så många dagar i rad. Och endast fyra gånger i året.
Efter tre dagar kan arbetsgivaren kräva sjukintyg.

Nej, självklart inte 25 dagar i ett sträck. Högst fyra i rad och efter 3 dagar kan arbetsgivaren begära sjukintyg, vilket aldrig sker... Detta med enkom fyra gånger/år är tydligen en tolkningsfråga för jag har flera år haft mången fler "egenmeldingsperioder" än så. Tror jag hade 7, 8 st. ett år som mest. Ligger väl på runt fem, sex/år, i snitt...
Senast redigerad av AutDisceAutDiscede 2024-07-30 kl. 09:51.
Citera
2024-07-30, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knarkmamma
Om jag minns rätt så bedriver Norge en glesbygdspolitik som är motsatsen till Sveriges. Man satsar på god samhällsservice på små orter så att folk vill flytta dit/bo kvar.
Precis. Och flyg till småstäder finns, med många och bra avgångstider, trots att det inte går ihop, som en del av glesbygdspolitiken.
Citera
2024-07-30, 09:46
Medlem
Måste ju finnas långtidssjuka och arbetslösa även i Norge? Undrar hur deras bidragssystem ser ut? Om ett mål skräpmat kostar 300 kr, så kan jag tänka mig att olika bidragsnivåer inte är så låga.
Citera
2024-07-30, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grim77
De måste ha enormt fördelaktiga lånevillkor i Norge.
Någon som har koll på detta?

De jag känner i Norge som lever flott har sinnessjukt höga lån på sina bostäder och fina bilar trots mediokra inkomster.

Till exempel en trerummare i utkanten av Oslo för 9 miljoner.

En villa i ett mindre samhälle för 12 miljoner samt den dyraste Teslan.
Tesla är mycket billigare i Norge än Sverige. Tesla model x plaid går loss för 1.4 miljoner i Sverige och 1 miljon i Norge.
Citera
2024-07-30, 10:36
Medlem
Haha ni idioter som runkar till Norge är antingen korkade eller ljuger. Ni är för värdelösa för få ett ordentligt liv i Sverige och klarar er bara i konkurrensen bland efterblivna norrmän.

Man har inte fri skatt på semester pengarna eller dubbel lön i december.... Man betalar MER i skatt de andra månaderna kunna få ut MER på semestern. Det är alltså ett nolsumme spel.

Efter fem år har jag nu bytt tillbaka till jobba i Sverige igen. Fick 5000 kr lägre på mitt jobb i Sverige efter skatt. 39 tusen ut istället för 44.

Norrmän lever fattigare och snålare än gemensesvenk. Deras bostäder håller en lägre standard och i många fall är de tvungna att hyra ut en del av deras bostad för få det gå ihop (hybel)

De äter inte lunch ute eller har denna matlådor kulturen som vi har i Sverige. De är för dyrt. De äter mackor eller på någon subvention kantine som smakar skit

Dagis är dyrt. 1200 i Sverige. Kanske 3600 i Norge. Utan mat till barnet. I skolor ingår det inte heller mat..

Man är besatt av Sverige och åka på harrytur för köpa billig (kvalitet) mat i Sverige. För alla deras är apdyra och pissigt norrkvalite.

Det är jättevanligt man jobbar kommunalt eller statligt och det är ett lugnare tempo på arbetsplatserna.

Det finns olja. Men de använder inte pengarna tillräckligt för det någonsin skall bli bra.

15000 miljarder brukade de säga till mig fanns i den fonden... Ja de gör det säkert men vad fan spelar det för roll när landet ser ut som de gör med den infrastrukturen de har. Endast en korkad efterbliven person skulle kunna tro att Norge har några pengar över ifall de skulle börja renovera upp landet till svensk standard. Bara Oslo skulle behöva byggas om för 5000 miljarder för ens komma i närheten av Stockholm..
Citera
2024-07-30, 10:50
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Rubrik justerad (tidigare ”Norges arbetarklass , arbetarliv”).

Mod.
Citera
2024-07-30, 10:54
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Arbetsliv och arbetsmarknad --> Nationalekonomi
/Moderator
Citera
2024-07-30, 10:54
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlXII
Och sjuklönen är bättre.

Vad är sjuklön för något? Vad heter sjuklön i sverige?
Citera
2024-07-30, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Vad är sjuklön för något? Vad heter sjuklön i sverige?
Sjuklön.
Citera
2024-07-30, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Det här är ingen tråd om att jobba i Norge.

Det är en tråd om hur jobb och inkomst ser ut för norrmännen i olika delar.

Jag körde igenom landet och fascinerades av det fina småorterna och hytterna vid fjordarna. De som bor där, hur tjänar de pengar ? Är de folk som redan rika eller pensionärer?Finns väl inga jobb där ute.

Medellönen sägs vara 50k mån av den svaga Norska kronan. Med tanke på hur dyrt landet är känns det inte superbra.

Ändå kör de runt i teslor och folk är täta, har cash.

Statens svinrik med en helt löjligt stor summa kapital placerat i någon indexfond. Men man fortsätter ändå med rätt höga skatter, om än lite lägre än Sverige.

Själv jobbar jag i Danmark och bor i Sverige, får ut en ca 50k SEK efter skatt.
Men kände mig snål i Norge, 300 kr för kebab å dricka, dyrare drivmedel. Parkeringar 500 spänn dygnet.

Jag får inte ihop Norgepusslet. Hur har så många råd med teslor och allt, medelönen är inte så hög och landet är löjligt dyrt.

Staten är svinrik men hur distribueras den här rikedomen till FOLKET ? verkar ju inte vara via lön iallafall. Höga skatter och ingen super medellön.
Norge är på plats 7 i världen när det gäller genomsnittsinkomst.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...y_average_wage

Plus att staten spenderar massor på vägar och diverse annat som får landet att se fräscht ut.

Även om Sverige hade haft dubbla löner, hade vi fortfarande haft invandrarghetton och tillhörande misär. Faktum är att om sveriges löner skulle fördubblas (inklusive bidragen), då hade hälften av negrerna i Afrika kommit till Sverige och resurserna hade inte ens räckt till att underhålla vare sig vägar eller välfärd, och skillnaden mellan Norge och sverige skulle därför öka.

Det är inte bara genomsnittslön som skiljer norge och sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in