• 1
  • 2
2024-07-29, 20:22
Avstängd
Det här är ingen tråd om att jobba i Norge.

Det är en tråd om hur jobb och inkomst ser ut för norrmännen i olika delar.

Jag körde igenom landet och fascinerades av det fina småorterna och hytterna vid fjordarna. De som bor där, hur tjänar de pengar ? Är de folk som redan rika eller pensionärer?Finns väl inga jobb där ute.

Medellönen sägs vara 50k mån av den svaga Norska kronan. Med tanke på hur dyrt landet är känns det inte superbra.

Ändå kör de runt i teslor och folk är täta, har cash.

Statens svinrik med en helt löjligt stor summa kapital placerat i någon indexfond. Men man fortsätter ändå med rätt höga skatter, om än lite lägre än Sverige.

Själv jobbar jag i Danmark och bor i Sverige, får ut en ca 50k SEK efter skatt.
Men kände mig snål i Norge, 300 kr för kebab å dricka, dyrare drivmedel. Parkeringar 500 spänn dygnet.

Jag får inte ihop Norgepusslet. Hur har så många råd med teslor och allt, medelönen är inte så hög och landet är löjligt dyrt.

Staten är svinrik men hur distribueras den här rikedomen till FOLKET ? verkar ju inte vara via lön iallafall. Höga skatter och ingen super medellön.
Citera
2024-07-29, 20:30
Medlem
hawk-tuahs avatar
Fler företagare.
Många avdrag för att ha elbil.
Folk hanterar sin privatekonomi bättre än i Sverige.
Bättre löner (mer pengar i slutet av månaden).
Ingen jantelag på samma sätt som i Sverige. Där lyfter man upp framgång och ser det som något positivt.
Ingen bostadskris. Relativt billigt överallt förutom i Oslo.
Senast redigerad av hawk-tuah 2024-07-29 kl. 20:42.
Citera
2024-07-29, 20:32
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hawk-tuah
Fler företagare.
Ingen jantelag på samma sätt som i Sverige. Där lyfter man upp framgång och ser det som något positivt.
Dessutom är semesterlönen skattebefriad.
Citera
2024-07-29, 20:38
Avstängd
Kapten-Kepss avatar
Självklart finns fattiga norrmän men de ser du inte. Medans Sverige stoltserar med dessa och ska visa upp dem så göms de undan i Norge.
Citera
2024-07-29, 20:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hawk-tuah
Fler företagare.

Ok, enklare, lägre skatter samt. Loopholes för småföretagare? Byggs mycket där va ? Kan tänka man drar in multum på typ VVS firma.

Och förövrigt, norrmännen kring fjordarna och ytterkommuner hur / var hittar de jobb ens ? Är ju mitt ute i ingenstans där
Citera
2024-07-29, 20:42
Medlem
CarlXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Dessutom är semesterlönen skattebefriad.
Och sjuklönen är bättre.
Citera
2024-07-29, 20:54
Medlem
Om jag minns rätt så bedriver Norge en glesbygdspolitik som är motsatsen till Sveriges. Man satsar på god samhällsservice på små orter så att folk vill flytta dit/bo kvar.
Citera
2024-07-29, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlXII
Och sjuklönen är bättre.
Dubbel lön vid jul också. Fan vilket fint land asså
Citera
2024-07-29, 21:12
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Jag får inte ihop Norgepusslet. Hur har så många råd med teslor och allt, medelönen är inte så hög och landet är löjligt dyrt.

Utåt sett är det flashigt. Bilarna är lånade. Det är mycket så i Norge. Det är fånigt dyrt, folk har mycket men då måste de betala mycket också. Det hör till Norge att folk ska låna till sina fina bilar, ofta är det så. Som någon skrivit fanns det skattelättnader och de första med elbil slapp betala vägtullar. Samt kunde köra i kollektivtrafikens vägbana.

Vilken bransch jobbar du i Danmark? Jag jobbade i Norge som nattarbetare på ett lalger och hade ca 50 000 kr sek. körde lastbil och hade ca 40 000 sek. Jobbade på ett lager dagtid och hade ca 32 000 sek. Inga monsterlöner. Inte värt det, för det vart så dyrt där.

Troligen bättre jobba i Danmark och bo i Sverige.
Citera
2024-07-29, 22:47
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Ok, enklare, lägre skatter samt. Loopholes för småföretagare? Byggs mycket där va ? Kan tänka man drar in multum på typ VVS firma.

Och förövrigt, norrmännen kring fjordarna och ytterkommuner hur / var hittar de jobb ens ? Är ju mitt ute i ingenstans där

Finns mycket inom offentlig sektor som oljepengarna betalar. Det är nybyggda och väl bemannade badhus, sportkomplex, kommunhus och omsorgsfaciliteter i varje liten håla.

Det såg du väl när du åkte runt på norska landsbygden?
Citera
2024-07-29, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Keps
Självklart finns fattiga norrmän men de ser du inte. Medans Sverige stoltserar med dessa och ska visa upp dem så göms de undan i Norge.

Svårt att missa fattigdomen i Sverige. Den ses ju redan i vår infrastruktur. Vägarna ser ut som söndertrasade lider utanför de viktigaste stråken och delarna av samhället. Det är på ett sätt lite mer jämnt fördelat i Norge.

I Norge är det ändå rätt fint att vara arbetare fortfarande. Det bör finnas jobb men en del är hårda och folk sliter ofta ut sig. Det finns en kultur av droger och alkohol också i Norge dit många hânförs. Andra mindre bemedlade är invandrare.

De som slås hårdast ut är de som inte har råd att äga en egen bostad. Många av dessa går på tryggd vilket jag gissar kan ligga på 15 000 20 000 SEK i mãnaden rent. Ett val man kan göra i den situationen är att emigrera till Sverige eller Spanien. Spanien har varit ett alternativ för ocksã mindre bemedlade.
Citera
2024-07-29, 23:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Utåt sett är det flashigt. Bilarna är lånade. Det är mycket så i Norge. Det är fånigt dyrt, folk har mycket men då måste de betala mycket också. Det hör till Norge att folk ska låna till sina fina bilar, ofta är det så. Som någon skrivit fanns det skattelättnader och de första med elbil slapp betala vägtullar. Samt kunde köra i kollektivtrafikens vägbana.

Vilken bransch jobbar du i Danmark? Jag jobbade i Norge som nattarbetare på ett lalger och hade ca 50 000 kr sek. körde lastbil och hade ca 40 000 sek. Jobbade på ett lager dagtid och hade ca 32 000 sek. Inga monsterlöner. Inte värt det, för det vart så dyrt där.

Troligen bättre jobba i Danmark och bo i Sverige.

Tech i Danmark
Men den schyssta netto lönen i DK är endast för att SEK är bajs just nu. Danmark är i praktiken euro då den är peggad.

0.635 DKK är 1 SEK just nu. Vid 0.8 eller något är DK inte värt det längre
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in