2024-07-30, 14:50
Medlem
Baalzamons avatar
När man jämför medellöner i Norge och Sverige måste man komma ihåg att de jobbar mindre också. Vi jobbar 8 timmar om dagen eller 40 timmar i veckan, de jobbar 7,5 om dagen eller 37,5 i veckan. Dessutom kommer de ofta sent på morgonen, går tidigt på lunch och sitter kvar länge efteråt. Mycket prat och social samvaro under dagen. På de ställen jag jobbat i Sverige har det varit stenhårt med tider. Så lön per effektiv timme är förmodligen dubbelt så hög i Norge.

Hur är det med alla dessa gästarbetare från Sverige, Baltikum, Polen och så vidare, räknas deras löner med i genomsnittet? I såna fall tror jag genomsnittlig Ola Norman egentligen tjänar betydligt mer än vad siffrorna visar.
Citera
2024-07-30, 15:14
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
Stämmer inte alls att det är bättre i Norge, som välutbildad så har du högre köpkraft i Sverige. Sveriger är ett av världens bästa länder att leva i.
Citera
2024-07-30, 18:08
Medlem
moderator-hatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2024-06-22
Dubbel lön vid jul också. Fan vilket fint land asså
finns varken dubbellön eller skattefri semesterlön.. allt handlar om TOTAL Inkomst under året ..

Dock är lönen minst 40-50% högre.. du har typ 270 för sitta i en matbutik kassa.. mot 135 i sverige..

sen är saker inte mycket dyrare än i sverige längre
Citera
2024-07-30, 19:01
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petitoo
Svårt att missa fattigdomen i Sverige. Den ses ju redan i vår infrastruktur. Vägarna ser ut som söndertrasade lider utanför de viktigaste stråken och delarna av samhället. Det är på ett sätt lite mer jämnt fördelat i Norge.

I Norge är det ändå rätt fint att vara arbetare fortfarande. Det bör finnas jobb men en del är hårda och folk sliter ofta ut sig. Det finns en kultur av droger och alkohol också i Norge dit många hânförs. Andra mindre bemedlade är invandrare.

De som slås hårdast ut är de som inte har råd att äga en egen bostad. Många av dessa går på tryggd vilket jag gissar kan ligga på 15 000 20 000 SEK i mãnaden rent. Ett val man kan göra i den situationen är att emigrera till Sverige eller Spanien. Spanien har varit ett alternativ för ocksã mindre bemedlade.

Hur tänker du då? Blir de inte utförsäkrade om de flyttar?
Citera
2024-07-30, 19:06
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Genomsnittslönen är för det första över 58 000 per månad och medianlönen över 53 000 i 2024.

För det andra är det inte mer än ca 20% dyrare i Norge nu.

Köpkraften är ungefär den samma som i Sverige.

Däremot har de lägre skatter och lägre arbetslöshet.

Arbetslösheten i Norge är skyhög. Men den redovisas inte som arbetslöshet utan som "uføretrygd". I Sverige i gamla dagar så förtidspensionerade man folk istället för att redovisa dom som arbetslösa. Men det blev för dyrt i längden. Norge har dock råd med detta, än så länge.
Ca 11% i Norge är "uføre". Några är förståss i så dåligt skick att dom inte kan jobba, på riktigt. Men dom allra flesta skulle kunna börja jobba i morgon, om dom var tvungna.
Citera
2024-07-30, 19:55
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Arbetslösheten i Norge är skyhög. Men den redovisas inte som arbetslöshet utan som "uføretrygd". I Sverige i gamla dagar så förtidspensionerade man folk istället för att redovisa dom som arbetslösa. Men det blev för dyrt i längden. Norge har dock råd med detta, än så länge.
Ca 11% i Norge är "uføre". Några är förståss i så dåligt skick att dom inte kan jobba, på riktigt. Men dom allra flesta skulle kunna börja jobba i morgon, om dom var tvungna.

Jag visste inte att det var så illa. Herregud, det är ju helt makabra siffror.

Över 18% pensionärer också och 4% arbetslösa. Med 20% under 18 år utgör arbetsstyrkan i Norge ca 46-45% av den totala befolkningen.

Vi kan ju konsterna direkt att det är statens oljeintäkter som driver hela landet. De skulle kollapsa på en vecka utan oljeintäkter.

måste vara världens sämsta investering för framtiden att göra såhär.

Inte ens oljefonden skulle rädda dem. Den är väl fö redan ”reserverad” av framtida pensioner?
Citera
2024-07-30, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2

Liten anekdot om uføre.

Jag har en kompis vars mormor var norska. På hennes begravning kom några av kompisens mors kusiner till Sverige på begravningen. Em av dessa berättade då att av ca 10 norska kusiner var det 2 som arbetade, resten var uføre. I Sverige arbetade alla av kusinerna... Så att det är som Sverige var nnan Reinfeldt(han gjorde två bra saker landsförrädaren) satt vid makten och detta rättades till stämmer bra isåfall.
Citera
2024-07-30, 22:16
Medlem
Herrcykels avatar
Funderade på exakt samma när jag åkte genom Norge. Reagerade också på att typ alla hus i dessa småorter var väldigt fina och välskötta. I Sverige så ser husen i dessa orter ut som skit och är förfallna med massa bilar och bråte i trädgården?
Citera
2024-07-30, 22:29
Medlem
Tratten52s avatar
Norrmännen är nordens araber som inte behöver göra ett smack själva, pengarna pumpas upp ur marken. Dom köper in all kompetens och arbetare som gör skitjobbet åt dom i första hand från Sverige. Om alla svenskar skulle sluta jobba och åka hem till Sverige igen så skulle landet kollapsa inom 24 timmar
Citera
2024-07-30, 22:35
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Det här är ingen tråd om att jobba i Norge.

Det är en tråd om hur jobb och inkomst ser ut för norrmännen i olika delar.

Jag körde igenom landet och fascinerades av det fina småorterna och hytterna vid fjordarna. De som bor där, hur tjänar de pengar ? Är de folk som redan rika eller pensionärer?Finns väl inga jobb där ute.

Medellönen sägs vara 50k mån av den svaga Norska kronan. Med tanke på hur dyrt landet är känns det inte superbra.

Ändå kör de runt i teslor och folk är täta, har cash.

Statens svinrik med en helt löjligt stor summa kapital placerat i någon indexfond. Men man fortsätter ändå med rätt höga skatter, om än lite lägre än Sverige.

Själv jobbar jag i Danmark och bor i Sverige, får ut en ca 50k SEK efter skatt.
Men kände mig snål i Norge, 300 kr för kebab å dricka, dyrare drivmedel. Parkeringar 500 spänn dygnet.

Jag får inte ihop Norgepusslet. Hur har så många råd med teslor och allt, medelönen är inte så hög och landet är löjligt dyrt.

Staten är svinrik men hur distribueras den här rikedomen till FOLKET ? verkar ju inte vara via lön iallafall. Höga skatter och ingen super medellön.
Vad tror du medellönen i Sverige är?
https://www.sambla.se/lonestatistik/medellon/

Plus att med femtio efter skatt har du råd att åka till Norge. Men det kanske är du som är Ove? Om du inte ser Ove i din krets av bekanta vet du att det är du
Citera
2024-07-30, 23:36
Medlem
Lägre skatter samt junilön oskattad och december iaf lägre skatt, så har det varit.
Citera
2024-07-30, 23:58
Medlem
brukstjacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kringkring
Lägre skatter samt junilön oskattad och december iaf lägre skatt, så har det varit.
Det här har redan debunkats typ 1000 ggr i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in