2024-07-31, 19:52
Medlem
born1984s avatar
Finns det en teoretisk möjlighet att en domstol skulle kunna pröva möjligheten till fängelsestraff för en 15 åring?
Citera
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonDy
Kanske hade du inte suttit här, kommenterat och gömt dig bakom ett konto nu, om det varit en anhörig till dig?

Om så vore, så borde du kanske söka hjälp?
För empatistörning och eventuellt andra psykiska avvikelser?

Detsamma gäller andra som efterlyser filmen här.

Ni ” hjälper” till att skapa ett stört samhälle - istället för att söka egen hjälp för psykisk ohälsa.

Tvärtom. Om det ska ske en förändring borde gemene man och politiker sluta stoppa huvudet i sanden och faktiskt titta på alla dessa vidriga videoklipp. Det är lätt att ignorera problemen i samhället så länge man blundar för det hemska som sker.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CJ11
Du och jag pratar om olika brott.

Jag förstår ändå inte på vilket sätt det skulle kunna anses vara förtal av gärningsmännen att sprida filmerna? Det är ju ingen som påstår något utan filmerna återger ju vad som har hänt. Det är klart om man inte kan bevisa att det är de på inspelningarna men ändå.
Citera
2024-07-31, 19:53
Medlem
Flashbackatmes avatar
Är klippet filmat med en potatis eller,riktigt jävla lame.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Jag förstår ändå inte på vilket sätt det skulle kunna anses vara förtal av gärningsmännen att sprida filmerna? Det är ju ingen som påstår något utan filmerna återger ju vad som har hänt. Det är klart om man inte kan bevisa att det är de på inspelningarna men ändå.

För att dom är identifierbara, det hamnar under förtal oavsett vad du och jag tycker. Det är så lagen är.
Den enda gången detta hävs är om man dömts för handlingen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petronix
Varför i hela friden skulle det vara ett ”extra övergrepp” mot Emilia?

Jag vågar påstå att alla som har sett klippet (jag har inte sett det) bara känner enormt mycket mer sympati för stackars Emilia, och mer hat mot missfostren som mördade henne.

Jag ska ärligt talat säga att jag får en innerlig lust att kidnappa gärningspersonerna och utsätta dem för snarlikt. Kanske värre.
Och då har jag ingen som helst relation till någon inblandad och bor 100 mil därifrån.

Det är ju fegheten och sadismen i filmen man reagerar på. Själva våldet är ju rätt begränsat.
Nu är man ju vuxen och reagerar inte på alla impulser, men hade Emilia varit min dotter hade jag nog löpt linan ut och om så krävts tagit konsekvenserna av det med viss stolthet.
Det hade varit en acceptabel sak att offra sista delen av sitt liv på i ett sådant scenario.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrottNeger
Den yngre, som verkar vara den som höll i kniven, lär knappast ens sätta sin fot i någon tingsrätt.
Så vet inte om det spelar så stor roll.
Men givetvis kommer filmen visas. Den lär ju vara en rätt central del av förundersökningen.

Åklagare kommer garanterat väcka bevistalan mot henne, men pissungen kan inte få något straff.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
BO ligger på en gräsmatta med silvertejp runt anklarna och munnen. En tjej sitter gränsle över henne och håller ner henne samt slår henne i ansiktet. Tjejen som filmar hotar skära halsen av henne med kniven hon håller i handen och viftar med. BO är uppenbarligen panikslagen och fylld av dödsångest (försöker skrika och komma loss).

Inget blod.

De skrik/den panik som kommer ur henne är så hemskt. Önskar alla inblandade, plus de som var med i gruppchatten, får uppleva detsamma, men utan att bli dödade, så de kan leva med att ha haft den skräcken resten av livet.
Citera
2024-07-31, 19:54
Medlem
Citat:
Jag tolkar det som att det är den större tjejen, Melak, som tydligen ska ha varit hennes ”bästa vän”.
Hon har alltså lurat sin kompis i en dödsfälla och medverkat till att mörda henne. Jag hoppas hon själv inser hur oförlåtligt det hon gjort är och tar livet av sig.
Helt sjukt! Vilket hemskt sätt att dö på, lurad in i en fälla av sin bästa vän, slagen och hotad, mördad. Vilken frukansvärd skräck och dödsångest BO hunnit uppleva

Någon som vet om man kommer man kunna få ta del av poddar med ljudupptagningar av rättegångar i detta fall, eller kommer allt ske bakom stängda dörrar på grund av de inblandades ålder?

Citat:
Ursprungligen postat av Aliaset
De skrik/den panik som kommer ur henne är så hemskt. Önskar alla inblandade, plus de som var med i gruppchatten, får uppleva detsamma, men utan att bli dödade, så de kan leva med att ha haft den skräcken resten av livet.
Ja, frukansvärt - stackars, stackars barn. När videon spelas in har BO uppenbarligen förstått att de ska ta livet av henne, och gärningspersonerna skrattar och njuter.. Usch.
Senast redigerad av ladicius 2024-07-31 kl. 19:58.
Citera
2024-07-31, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackatme
Är klippet filmat med en potatis eller,riktigt jävla lame.

Lame för vem? För att du inte kan se en detaljerad bild av en tjej som blir misshandlad? Eller vad menar du? Kollade du på filmen för att ha roligt eller?
Citera
2024-07-31, 19:55
Medlem
Citat:
Hahaha du är definitionen av en NPC.
Vi har bokstavligt talat topp-5 högst skattetryck i världen och eldar hundratals miljarder varje år på brasan bestående av kriminellt importerat slödder.
Och du tror på riktigt det är en resursfråga? 😂

Du är en vandrande klyscha.
Vi skulle givetvis ta bort all skatt för skötsamma människor fram tills dess att staten visat att man kan hantera pengarna ansvarigt.

Och du kan hälla 5, 10 eller 20 miljarder till på det här usla systemet. Problemet blir bara värre av det eftersom hela idén är feltänkt.
Du kan förmodligen också halvera anslagen och förbättra resultaten bara genom att faktiskt fokusera på vad man vill att ungdomarna SKA BLI, istället för som i dag fokusera på VAD DOM ÄR och tycka synd om dem.

Men det kommer inte hända.
Det går inte laga problem i ett samhälle där stora delar av väljarna är NPCs och röstar baserat på beprövade klyschor som man tilldelats av sina makthavare.
Då finns ju inget skäl att ändra något.

Tyvärr, du kommer givetvis slå ifrån dig med ännu fler NPC-klyschor. För du är inte medveten om att du bara återupprepar klyschor.

Ursäkta men vad är NPC?
Citera
2024-07-31, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kekerara
Jag har kollat fram till sida #398. inte inlägg 398 utan sida 398. Hittar bara 39/40sekunders videon. Någon som vill fortsätta vidare och uppdatera om dem hittar något?

Det finns ingen mer film.
Det är samma hysteriska ryktesspridning som alltid när något läcker ut. Då finns det alltid något värre som någon sett.
Men som aldrig dyker upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in