Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 5
  • 6
2024-07-15, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Är vi överrens om att gym där folk inte plockar bort vikterna efter sig tyder på att det är ett illa skött skräpgym med ett slappt oseriöst klientel samt dålig management?

Var på ett gym häromdagen och fick en chock över hur illa det var skött, viktskivor låg i drivor, en 20a på ena sidan av maskinen, en 10a på andra, benpressar fullastade med viktskivor osv osv.

Varför sparkar inte personalen utan dessa tattare som inte sköter sig? Är det för dom är tattare själva och skiter i gymmet lika mycket som dom som tränar där?

På seriösa gym så ser det helt annorlunda ut, finns inte en vikt eller hantel som inte ligger där den ska.

Ja.
Citera
2024-08-01, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Jag brukar ibland lämna kvar 20kg vikt på vardera sidan i benpressen. Då slipper nästa plocka på en jävla massa vikter. Ingen börjar med mindre vikter ändå i benpress. Den spädaste kvinna kan köra med 2x20 på vardera sidan.
Möjligt att dom kan men en del gör det inte.
Plocka av efter dig så vet dessutom nästa man/kvinna att maskinen är ledig.
Citera
2024-08-01, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Har inte sett någon som nånsin haft mindre på än 20 i var sida. En övervägande majoritet föredrar att det är lite färdig påplockat.
Det är definitivt inte du som bestämmer vilken vikt som är lagom att börja med!
Citera
2024-08-01, 13:59
Medlem
Som man märker så tror jag det är för att folk inte vet hur man gör. Det är liksom ingen som talat om det för dem utan de gör som de känner för.

I ett gym som är seriöst så markerar personalen när någon gör fel. Även när man tränar på felaktigt sätt så kommer gympersonalen fram och hjälper en.

Att gympersonalen ens låter vikter ligga kvar på fel ställen är ungefär som att gå in i en mataffär där personalen inte lagt upp produkterna utan allt ligger bara i högar i de kartonger som de levererades i.
Citera
2024-08-01, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Nja.
Jag jobbar på Nordic Wellness, en gymkedja som måste betraktas som seriös. Det är väl den största kedjan i Sverige antar jag. De som inte plockar undan vikterna efter sig är nästan utan undantag ungdomar, söndercurlade antagligen, barn som aldrig fått lära sig respekt eller ansvar. Personalen här försöker hålla ordning men kvällstid är det nästan omöjligt. Vikter lämnas kvar på maskiner, på stänger, och de läggs på golvet. Överallt finns anslag om att hänga tillbaka vikterna men ungdomarna skiter i det.

Det verka också som om att äldre medlemmar inte vågar säga ifrån, de klagar hos personalen men vi ser sällan när det händer, gymen är underbemannade och receptionspersonalen kan inte vara ute i gymmet och vakta. Jag tänker på när jag började gymma för 30 år sedan, om man inte hängde upp vikterna efter sig fick man en utskällning och närapå en lusing av någon äldre gymråtta.
Håller inte med om att det bra skullae vara söndercurlade ungdomar som lämnar viker efter sig på NW, hittar du benpressen med 350-400 kg på så är det någon som tränat seriöst ett tag vilket händer ibland på det NW jag tränar.
Problemet är att ingen (läs NW) lär ungdomar hur man förväntas bete sig när man köpt sitt kort, men vad NW belangar är man nöjd bara man sålt kortet, inget som helst ansvar för något annat.
Det är inte äldre medlemmars ansvar att säga till (jag gör det frekvent MEN får i 9 fall av 10 den ena sämre ursäkten än den andra och blir ibland tom hotad )
Receptionspersonalen kan visst vara ute i gymet , de gör mycket mer nytta där än att stå och säga hej till besökarna bakom disken.
Citera
2024-08-01, 14:45
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beamer2580
Håller inte med om att det bra skullae vara söndercurlade ungdomar som lämnar viker efter sig på NW, hittar du benpressen med 350-400 kg på så är det någon som tränat seriöst ett tag vilket händer ibland på det NW jag tränar.
Problemet är att ingen (läs NW) lär ungdomar hur man förväntas bete sig när man köpt sitt kort, men vad NW belangar är man nöjd bara man sålt kortet, inget som helst ansvar för något annat.
Det är inte äldre medlemmars ansvar att säga till (jag gör det frekvent MEN får i 9 fall av 10 den ena sämre ursäkten än den andra och blir ibland tom hotad )
Receptionspersonalen kan visst vara ute i gymet , de gör mycket mer nytta där än att stå och säga hej till besökarna bakom disken.

Inte bara ungdomar, men en övervägande majoritet. Men det finns respektlösa vuxna också, helt klart.
Måste man läras att plocka undan efter sig undrar jag? Ska det vara så svårt att fatta att man håller i ordning? Där jag jobbar får ALLA den informationen när de tecknar medlemsskap. OCH det finns ordningsregler uppsatta. OCH det står i medlemskontraktet man skriver under.

Receptionspersonalen sköter receptionen. Kunder, telefonsamtal, det finns en hel del arbetsuppgifter i receptionen. Däri ingår inte att plocka undan efter nonchalanta medlemmar.
Citera
2024-08-01, 16:20
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beamer2580
Det är definitivt inte du som bestämmer vilken vikt som är lagom att börja med!
Nej jag berättar om vad jag sett.
Citera
2024-08-06, 22:27
Avstängd
Jag lämnar alltid en platta, oavsett om det är en 15 eller 20. Om det kommer en vek jäkel så mår han bara bra av att plocka runt med lite vikter.
Citera
2024-08-07, 00:26
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Sen har nästan alla gym skyltar som säger "ställ tillbaka vikterna" vilket ytterligare stödjer att det jag säger är den allmänna uppfattningen.

Jag tränar på ett SATS-gym där det är väldigt många som inte lägger tillbaka vikter och redskap efter sig. Det är inte ovanligt att hantlar, kettlebells och skivstänger ligger utspridda lite överallt, med uppenbar snubbelrisk. Men är det egentligen så konstigt, när SATS vägrar att sätta upp såna skyltar då de anser att det sprider "dålig stämning". Det är åtminstone den förklaring som jag har fått när jag tagit upp saken med personalen på gymmet i fråga.

Man kan ju bara göra en sån här åt ett så huvudlöst argument. Om det är något som sprider dålig stämning och gör folk irriterade är det ju att behöva lyfta av vikter och ställa tillbaka redskap efter andra, för att inte tala om när man snubblar och gör sig illa på redskap. Men SATS anser uppenbarligen att omsorgen om dem som inte sköter sig och inte respekterar andra som tränar väger tyngre än omsorgen om oss som faktiskt gör det. Dessutom, under pandemin satte de upp skyltar om att man skulle torka rent bänkar och redskap efter sig, men när det värsta var över så tog de ner skyltarna. Jo, det är sant. Det får bli en till

Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Någon blev tillsagd av gympersonalen här för denne inte hade ordentliga skor på fötterna.

På mitt gym tränar 2/3 av alla killar under tjugo år i strumplästen. Går runt med svettiga fötter på mattor, lägger upp dem på bänkar, rullar hantlar och skivstänger med dem. Jag har aldrig, på nästan tio år, sett personalen säga till nån om det.

Citat:
Ursprungligen postat av jarhois
Jag brukar oxå skylla det mesta i livet på invandrare men just här tror jag du har fel.

Tror mer det är en generationsfråga än något annat.

Tror jag också. Ofta ser jag inte vem det är som slarvar eftersom jag är upptagen med min träning, men av det jag sett är inte invandrare slarvigare än andra, utan de värsta syndarna är snarare bortskämda ungdomar som är vana vid att mamma städar upp efter dem.

Citat:
Jag gör ju aldrig det och hade jag gjort det uppe i norra Norrland när jag var 16 hade jag fan fått en hantel i skallen men kanske är det så man lär sig från början

I min ungdom tränade jag på ett gym på jobbet, där några riktigt saftiga bitar tränade (tungt). Om jag hade lämnat kvar vikter och redskap hade jag kanske inte fått en hantel i skallen, men väl en utskällning som hette duga och som fått mig att aldrig göra om det igen. Men lyckligtvis fattade jag redan då att jag inte kunde bete mig som om det var mitt privata gym.
Citera
2024-09-25, 02:08
Medlem
Upplever att folk ofta är dåliga på att lägga tillbaka redskap efter man använt en station.
Lämnar en person redskapet när dem är klara så kommer nästa och bytar ut till ett annat med låter det gamla ligga kvar på marken, visst folk har absolut ingen skam och skiter helt och hållet i alla andra som tränar.
Tyvärr är det nog många oseriösa personer som bara tänker på sig själv och är i sin egna värld när dem är på gymmet.
Citera
2024-09-25, 16:40
Medlem
Sker ofta på STC i Trollhättan. Vet inte varför då det inte var så där förr i tiden. Men kulturen som är där nu är sådan. Dock är gymmet bland de bättre i Sverige tror jag.
Citera
2024-09-25, 17:46
Medlem
RollonHomies avatar
Där jag tränar sköter sig de flesta. Det är mest ungdomar som slarvar med vikterna men personalen på gymmet brukar traska runt med jämna mellanrum och hålla koll.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in