Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-08-05, 00:49
Medlem
Är det ledaregenskaperna som den karismatiska har som får folk att slå följe jämfört med en blott charmig person eller hur ser ni på begreppet karisma?

Vad betyder det när någon hävdar att X är karismatisk?
Senast redigerad av Parmenideswannabe 2024-08-05 kl. 00:55.
Citera
2024-08-05, 00:56
Medlem
Jag skulle utan att tänka efter säga att karismatisk mer är medryckande.
Citera
2024-08-05, 00:58
Medlem
Kan tänka mig att en karismatisk person är någon som får dig att nappa på hens pyramidspel, medans en charmig person är någon som får dig i säng.

En frikyrkopredikant är karismatisk.
Citera
2024-08-05, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Jag skulle utan att tänka efter säga att karismatisk mer är medryckande.

Japp, men varför? Mer kraftfull närvaro?
Citera
2024-08-05, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Kan tänka mig att en karismatisk person är någon som får dig att nappa på hens pyramidspel, medans en charmig person är någon som får dig i säng.

Vad menar du med pyramidspel?
Citera
2024-08-05, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parmenideswannabe
Vad menar du med pyramidspel?
Det som är pyramidspel. Har du verkligen aldrig hört talas om det?

Här har du en hel forumdel som handlar om sånt, (FB) Nätverksförsäljning och pyramidspel
Citera
2024-08-05, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det som är pyramidspel. Har du verkligen aldrig hört talas om det?

Här har du en hel forumdel som handlar om sånt, (FB) Nätverksförsäljning och pyramidspel

Så du ser karisma som en transaktion?
Citera
2024-08-05, 01:06
Medlem
Citat:
Så du ser karisma som en transaktion?
Haha, näe.

Skrev dit predikant i en frikyrka efteråt, för att förtydliga.

Tänker mig någon som kan få folk att gå med i saker som egentligen är ganska korkade. Som en frikyrka eller ett pyramidspel.

Den charmiga får dig att gilla henom/personen.
Senast redigerad av Stiffinger 2024-08-05 kl. 01:53.
Citera
2024-08-05, 03:23
Bannlyst
Citat:
Är det ledaregenskaperna som den karismatiska har som får folk att slå följe jämfört med en blott charmig person eller hur ser ni på begreppet karisma?

Vad betyder det när någon hävdar att X är karismatisk?
karismatisk / charismatisk
Citera
2024-08-05, 08:01
Medlem
Utan att titta i ordboken skulle jag säga att charmig är någon eller något som har en egen prägel på ett någorlunda behagligt sätt utan att för den skull bygga på en överdrivet putsad fasad. Känslan är genuin(dock stämmer inte alltid en känsla).

Karismatisk är för mig den person som har en excentrisk framhållning, goda sociala förmågor och förmåga att få personer att tycka om vederbörande. Man hamnar ofta i händelsernas centrum. Ett vårdat och putsat yttre är av större betydelse än för det man skulle kalla enbart "charmig". Man gör mer anspråk på makt i rummet eller i en grupp än vad enbart en "charmig" person gör.

Det ena av dessa adjektiv utesluter dock inte det andra, en person kan vara både charmig och karismatisk samtidigt.

Detta är min uppfattning. Rätta mig gärna om jag har fel.
Citera
2024-08-05, 10:56
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Japp, men varför? Mer kraftfull närvaro?
Det är fullt klart att både karisma och charm bottnar i stark närvaro. men jag skulle inte påstå att det nödvändigtvis handlar om någon skillnad i närvarons kraft eller intensitet, utan i stället säga att charm åstadkoms av sådan närvaro som gör att man tycker om personen i fråga, medan karisma är sådan närvaro som leder till att man beundrar, och därigenom lyssnar på, och därigenom i förlängningen också kanske åtlyder, personen i fråga.
Citera
2024-08-05, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är fullt klart att både karisma och charm bottnar i stark närvaro. men jag skulle inte påstå att det nödvändigtvis handlar om någon skillnad i närvarons kraft eller intensitet, utan i stället säga att charm åstadkoms av sådan närvaro som gör att man tycker om personen i fråga, medan karisma är sådan närvaro som leder till att man beundrar, och därigenom lyssnar på, och därigenom i förlängningen också kanske åtlyder, personen i fråga.

Har män med sex appeal karisma? Könet är väsentligt då det brukar vara män som flockas och uppvaktar. Så nånting extra måste gälla för mannen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in