Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-08-04, 13:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av enok71
Sen kan jag sympatisera med och förstå frustrationen när man läst samma dynga 10 ggr. Då måste man byta forum eller tråd och låta andra ta vid. Tror man att debatter avgörs och tar slut är man dömd att bli besviken. Det enda som kan inträffa är att man blir mätt och betraktar sig som personligen färdig med en diskussion. Andra kommer att fortsätta. Det hör till.

Det är det som ryssarna och pro-ryssarna vill att man ska göra. Ju mer de upprepar samma sak ju större är chansen att folk slutar bry sig och till slut kanske folk börjar tro att det är sant.
Ett bättre förslag är att plocka bort uppenbara lögner och banna de som upprepar det efter att de fått varningar eller info om att det plockats bort. Då slipper man problemet. Kommer ett nytt konto in och svamlar om samma grej så perma bannar man det som alternativt spamkonto.
Citera
2024-08-04, 13:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Transaktiv
Fantastiskt, då ska väl det diskuteras om så är fallet, eller hur? Du orkar alltså inte läsa tråden men du vill debattera om den här?

Varför?

Vad är din agenda ens, eller varför bryr du dig?

Visst kan du diskutera det, men förvänta dig inte att folk ska föra en vettig konversation om en trådstart som är baserat på en lögn (eventuellt, beroende på ämnet).
Senast redigerad av Kratatch 2024-08-04 kl. 13:06.
Citera
2024-08-04, 13:04
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Visst kan du diskutera det, men förvänta dig inte att folk ska föra en vettig konversation om en trådstart som är, baserat på en lögn (eventuellt, beroende på ämnet).

Men alltså, du har inte ens läst trådens första två meningar men ändå är du redan redo för en fight.

Vi kan ta det i PM om du vill, jag försöker verkligen förstå vad du håller på med. Det är precis det här som är problemet, enl mig i af. Från båda sidor. Attityden.
Citera
2024-08-04, 22:06
Medlem
Citat:
Varför låta desinformation ligga på FB? Kan jag få bort eller bemöta desinformation så gör jag det. Att sprida desinformation är som sagt inte en rättighet. Ni kan göra det på era Ryska forum istället.
Om du läser majoriteten av vatniksens inlägg så är det innehållslöst trams eller direkta felaktigheter (ofta en kombination av båda) eller så ligger det i fel tråd vilket sabbar tråden. Om du vill prata analsex så gör du det inte i den stora tråden om bilmärken. Samma i Ukraina forumet, vill du prata USA i Irak, CIA och kuppförsök så finns det trådar för det, använd dom.

Ni kan posta er Kreml propaganda i den stora tråden om alternativa nyheter. varför gör ni inte det? varför enivas ni med att solka ner de andra trådarna med er dynga?

Jag skulle inte vilija ta bort dina inlägg även om jag tror de är lögn, för jag har märkt att jag ibland haft fel, så principen om att även meningsmotståndare ska få yttra sig väger tyngre än min starkaste övertygelse i nån fråga. Visst måste även du ha haft fel nån gång?

Sen det där med USA, Irak, Ryssland, Gaza, olika krig och olika tider, det hänger ju ihop! Ska man anklaga nån för krigsbrott kan man ju inte försvara tiofalt värre krigsbrott i ett annat parallellt krig, och gör man det är det ju superrelevant att påminna om i en diskussion. Den där regeln om att inte blanda olika krig i samma diskussion är ju helt idiotisk.
Citera
2024-08-04, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Ja. Följ reglerna.

Här diskuterar vi om reglerna eller deras tillämpning borde bli bättre.
Citera
2024-08-04, 22:31
Medlem
Citat:
Ja. Följ reglerna.

Jag minns tråden om huruvida det var rätt eller fel att palestinaflaggor förbjöds på melodifestivalen. Det skrevs typ 500 inlägg och många var superintressanta. Bästa diskussionen på månader. Men plötsligt var SAMTLIGA inlägg bortstädade med argumentet att allt som berörde gaza-kriget, folkgrupper eller religioner var off-topic (och i hastigheten raderades väl de 10% återstående inläggen i bara farten).

Där försvann mitt förtroende för underrubriken "yttrandefrihet på riktigt". Rena skämtet. Hur fanken ska man kunna diskutera flaggförbudet utan att beröra nån av de där ämnena? Klart det handlade om att hindra palestinasympatisörers åsikter från att yttras.
Senast redigerad av enok71 2024-08-04 kl. 22:34.
Citera
2024-08-04, 23:19
Medlem
Citat:
Jag minns tråden om huruvida det var rätt eller fel att palestinaflaggor förbjöds på melodifestivalen. Det skrevs typ 500 inlägg och många var superintressanta. Bästa diskussionen på månader. Men plötsligt var SAMTLIGA inlägg bortstädade med argumentet att allt som berörde gaza-kriget, folkgrupper eller religioner var off-topic (och i hastigheten raderades väl de 10% återstående inläggen i bara farten).

Där försvann mitt förtroende för underrubriken "yttrandefrihet på riktigt". Rena skämtet. Hur fanken ska man kunna diskutera flaggförbudet utan att beröra nån av de där ämnena? Klart det handlade om att hindra palestinasympatisörers åsikter från att yttras.

Vet inte vilket forum du tänker på. Det var väl offtopic , eller?
Du får starta ett diskussionsforum själv och konkurrera med FB.
Låt alla fritt yttra sig om vad som helst, i samma tråd.

Blir förmodligen en förvirrad debatt.

På FB, får du följa de regler som FB sätter.
Eller gör som du själv förslog. Hoppa debatten om det inte passar.
Citera
2024-08-05, 05:14
Medlem
Citat:
Vet inte vilket forum du tänker på. Det var väl offtopic , eller?
Du får starta ett diskussionsforum själv och konkurrera med FB.
Låt alla fritt yttra sig om vad som helst, i samma tråd.

Blir förmodligen en förvirrad debatt.

På FB, får du följa de regler som FB sätter.
Eller gör som du själv förslog. Hoppa debatten om det inte passar.

off-opic var argumentet för den massrensningen, stämmer. Och som sagt, den tråd vi nu skriver i handlar om ojämlik moderering, här fungerar inte argumentet "följ reglerna" eftersom vi här kritiserar regelverk och dess tillämpning.

Det som hände var en organiserad klickstorm och stressade mods som inte fattade att de manipulerades. Som sagt: moderering ska göras jämlikt baserat på regelverk, aldrig baserat på hur många som klickar.

Men alltså, finns det ingen gammal räv kvar som intresserar sig för "yttrandefrihet på riktigt"? Är det bara "följ reglerna" karaktärer kvar på flashback? Påminner om personlighetstypen man möter i tågindustrin: fascinationen för att mekaniskt följa ett spår rakt fram, med en chaufför och ett enda reglage, och skräcken inför minsta oväntade gir. Inte så spännande diskussioner vid fikaborden där.

Men visst, det är kanske oundvikligt att flashback stelnar, stagnerar och dör. Allt har sin tid.
Senast redigerad av enok71 2024-08-05 kl. 05:35.
Citera
2024-08-05, 09:51
Avstängd
Citat:
Jag skulle inte vilija ta bort dina inlägg även om jag tror de är lögn, för jag har märkt att jag ibland haft fel, så principen om att även meningsmotståndare ska få yttra sig väger tyngre än min starkaste övertygelse i nån fråga. Visst måste även du ha haft fel nån gång?

Har någon fel i just Ukraina forumet brukar denne bli rättad ganska snabbt. Men pro-ryssar fortsätter att upprepa samma skit fast det redan blivit motbevisat. Att man fortsätter gagga med falsk information när man redan blivit bevisad att man har fel är helt enkelt att tramsa. Det är inte yttrandefrihet att låta Ryssar och svagbegåvade bedriva psykologisk krigsföring emot Europa och USA på FB.

Ett exempel på ett inlägg som enbart är trams som borde plockas bort (men som förmodligen får ligga kvar) (FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24) det där inlägget innehåller ingenting förutom trams och en källa till siffrorna lär du aldrig få se från användaren heller eftersom denne inte har någon. Det kontot är inte den första som dragit till med den siffran och vägrat ge en källa heller. Du tycker alltså att det nlägget tillför något vettigt?
Senast redigerad av Kratatch 2024-08-05 kl. 09:57.
Citera
2024-08-05, 10:20
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
off-opic var argumentet för den massrensningen, stämmer. Och som sagt, den tråd vi nu skriver i handlar om ojämlik moderering, här fungerar inte argumentet "följ reglerna" eftersom vi här kritiserar regelverk och dess tillämpning.

Det som hände var en organiserad klickstorm och stressade mods som inte fattade att de manipulerades. Som sagt: moderering ska göras jämlikt baserat på regelverk, aldrig baserat på hur många som klickar.

Men alltså, finns det ingen gammal räv kvar som intresserar sig för "yttrandefrihet på riktigt"? Är det bara "följ reglerna" karaktärer kvar på flashback? Påminner om personlighetstypen man möter i tågindustrin: fascinationen för att mekaniskt följa ett spår rakt fram, med en chaufför och ett enda reglage, och skräcken inför minsta oväntade gir. Inte så spännande diskussioner vid fikaborden där.

Men visst, det är kanske oundvikligt att flashback stelnar, stagnerar och dör. Allt har sin tid.

Jag är en av dem. Men det går inte så bra för mig på Flashback nuförtiden, jag blir avstängd hela tiden. Du har nog rätt i att allt har sin tid, Flashback har blivit till något annat, och det enda man kan göra är att ibland skriva lite inlägg som egentligen är i linje med Flashbacks ursprungliga idé så att det syns vad Flashback är idag.
Citera
2024-08-05, 10:37
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Har någon fel i just Ukraina forumet brukar denne bli rättad ganska snabbt. Men pro-ryssar fortsätter att upprepa samma skit fast det redan blivit motbevisat. Att man fortsätter gagga med falsk information när man redan blivit bevisad att man har fel är helt enkelt att tramsa. Det är inte yttrandefrihet att låta Ryssar och svagbegåvade bedriva psykologisk krigsföring emot Europa och USA på FB.

Ett exempel på ett inlägg som enbart är trams som borde plockas bort (men som förmodligen får ligga kvar) (FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24) det där inlägget innehåller ingenting förutom trams och en källa till siffrorna lär du aldrig få se från användaren heller eftersom denne inte har någon. Det kontot är inte den första som dragit till med den siffran och vägrat ge en källa heller. Du tycker alltså att det nlägget tillför något vettigt?

Här håller jag med dig, denna typ av inlägg drar ner nivån till en nivå som borde vara under vad de flesta klarar av. Du hittar dock dagligen påståenden som också är helt käll-lösa i samma tråd.

Du har t ex påstått idag att det ukrainska folket i framtiden inte vill ha med Ryssland att göra. Det är ett påstående som:
1) är utan källa
2) Inte är uppenbart sant. Enligt mig är det uppenbart falskt (men det ska vi inte diskutera här), ännu mer uppenbart som att siffrorna om de ukrainska förlusterna som du kom med också är falskt.
3) även om det är sant, så blir det sant för att det måste kvalificeras/definieras för att vara förståeligt.

Detta håller du så klart inte med om. Och det kräver diskussion att "debunka det". Det som är uppenbart fel för dig eller mig är inte uppenbart fel för någon som är dummare (kanske ofta yngre/sämre utbildad/psyksjuk, eller så skriver de i affekt eller för att tillfredsställa sina egna behov utan att tänka på mottagaren). Så är diskussionsforum på nätet. Någonstans får man lägga nivån. Jag har inget emot att lägga nivån lågt, och de som är "för fina" kan enkelt blocka bort innehåll från idioter (finns webteknologi för detta, det gör jag själv ibland).
Citera
2024-08-05, 10:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Här håller jag med dig, denna typ av inlägg drar ner nivån till en nivå som borde vara under vad de flesta klarar av. Du hittar dock dagligen påståenden som också är helt käll-lösa i samma tråd.

Du har t ex påstått idag att det ukrainska folket i framtiden inte vill ha med Ryssland att göra. Det är ett påstående som:
1) är utan källa
2) Inte är uppenbart sant. Enligt mig är det uppenbart falskt (men det ska vi inte diskutera här), ännu mer uppenbart som att siffrorna om de ukrainska förlusterna som du kom med också är falskt.
3) även om det är sant, så blir det sant för att det måste kvalificeras/definieras för att vara förståeligt.

Detta håller du så klart inte med om. Och det kräver diskussion att "debunka det". Det som är uppenbart fel för dig eller mig är inte uppenbart fel för någon som är dummare (kanske ofta yngre/sämre utbildad/psyksjuk, eller så skriver de i affekt eller för att tillfredsställa sina egna behov utan att tänka på mottagaren). Så är diskussionsforum på nätet. Någonstans får man lägga nivån. Jag har inget emot att lägga nivån lågt, och de som är "för fina" kan enkelt blocka bort innehåll från idioter (finns webteknologi för detta, det gör jag själv ibland).

1. Ja. För att det har postats otaliga sådana redan. Men visst. https://www.newyorker.com/news/daily...t-russians-now
2. Jag har inte postat några ukrainska förluster (eller ryska för den delen).
3. Hur menar du här? Vad är det som ska kvalificeras/definieras för att vara sant?

Och någonstans kanske man ska tänka igenom ett steg eller två innan man fortsätter posta dynga som kan få en varnad och "censurerad" som ni säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in