2024-08-05, 17:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Det har dubbelt bruk, dels som könsneutralt pronomen för vem som helst, och dels som könsspecifik bestämning i relation till "hon", "den" och "det". I opersonliga texter är det alltid könsneutralt, och betecknar alltså vilken människa som helst.
OK.

Nu kommer jag att använda "hen" oftare.
Citera
2024-08-05, 17:28
Medlem
Hamleyss avatar
Framförallt så handlar det om att med övermakt ändra mitt sätt att prata och därigenom sättet att tänka.

För min del får personer som upplever sig ha en binär könstillhörighet beskriva sig hur de vill. Det har inte min sak att döma. Homosexuella och queerkulturen stör mig inte det minsta. Låt dom hållas så länge de inte vill bestämma över mig
Kommer det däremot en tjock skäggig man med smink och vill bli kallad för hen av mig så tar det emot. Jag ser att det är en man och kommer att tilltala personen som en man.

Sticking feathers up your butt doesn't make you a chicken...
Citera
2024-08-05, 17:29
Medlem
Ichwills avatar
Jag undrar vad det är för fel på han och hon?
Det finns bara två kön, tror man något annat så är man ju ordentlig psyksjuk.
Citera
2024-08-05, 17:29
Avstängd
Citat:
1. *Hen är en politisk språkreform från ovan
2. Funktionen är redundant, då "han" i grundform är könsneutralt, likväl som "en"
3. Svenskan har redan alldeles för många pronomina i tredje person: han, hon, den, det, en
4. Svenskan befinner sig sedan länge i riktning mot lägre morfologisk komplexitet, och denna reform går emot denna riktning – bättre vore i så fall att avskaffa det könsspecifika "hon"
5. Man stöjder sig på att finskan minsann har "hän", men det är då den enda formen i tredje person singular
6. Ingen som använder ickeordet vet hur det ska böjas, utan det skrivs statiskt som *hen även i objektsform: han gav den till *hen istället för han gav den till *henom/*henna
7. Förespråkarna kan inte skilja på grammatiskt genus och sexus, och uppdelningen i "han", "hon" och eventuellt ett eller två fall av "neutrum" är helt godtycklig – i swahili har man inte tre utan hela arton substantivklasser, varav inte ett enda har med kön att göra
Kan du länka till nåt som stödjer att initiativet kommer från "ovan"?
Citera
2024-08-05, 17:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av IRANE
När han eller hon, dvs en persons könstillhörighet, är oviktigt i ett sammanhang så passar med all logik ordet hen bättre eller tom bäst av de alternativ som finns.

Varför finns det ett folkligt motstånd mot ordet hen i Sverige? Vad är den egentliga orsaken till att ni känner att hen bestämt inte ska användas?

För vi hade redan ord för detta såsom den/personen osv.

Detta är 100% ett politiskt påtryckt ord skapt för att Dominera folket med sina åsikter.

Att du inte redan förstår detta betyder att du är Vänsterextrem eller invandrare.

Alla andra förstår 2024 hur sjukt mycket propaganda vi lever med från Vänsterextrema.
Citera
2024-08-05, 17:35
Medlem
VoldemortZelenskyjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Nu kommer jag att använda "hen" oftare.

Språk används för att kommunicera tankar, inte för att förbistra sagda kommunikation. Du riskerar bara att bli ignorerad av personer som anser att du sprider dynga med politiska konnotationer.
Citera
Medlem
tnems avatar
Skall man säga "polishen" istället för polisman?
Citera
Medlem
VoldemortZelenskyjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem

Du ska definitivt säga franspersoner istället för fransmän.
Citera
2024-08-05, 17:42
Avstängd
Citat:
Språk används för att kommunicera tankar, inte för att förbistra sagda kommunikation. Du riskerar bara att bli ignorerad av personer som anser att du sprider dynga med politiska konnotationer.
Ja kanske det. Men tokhögern består inte av så många individer.
Citera
2024-08-05, 17:43
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Då kan det väl uppfattas som det, när även du använder det om andra. Eller är det så även du använder det?

Det är väl den förskjutning de söker. Jag tror inte att det finns förutsättningar för att lyckas.
Citera
2024-08-05, 17:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Nej. "Polisman" är ett precist juridiskt begrepp och betecknar både män och kvinnor i den befattningen.

Precis som "sjuksköterska".
Citera
2024-08-05, 17:47
Medlem
Briasccas avatar
Den/det eller denna/denne finns redan som praktiska ord, så ordet hen tillför inget.

Som universitetslärare i dagens normkritiska universitets- och känsliga snöflingevärld skriver jag numer i beslutsunderlag och liknande, aldrig han eller hon (då riskerar jag att få en prickning av min arbetsgivare med tillhörande löneavdrag, om någon anmäler mig för mitt ordval) utan skriver alltid "studenten ifråga" eller dennes efternamn "Eriksson lämnade in sin uppgift för sent...", eller "kollegan Hamid tillfrågade mig om...".

Aldrig skriva något som kan signalera könsspecifika saker utan alltid utan sådan bestämning.

I tillägg - Omfamnar (kramar) aldrig kollegor eller studenter, handhälsar inte heller med någon på min institution utan bockar på lite avstånd.
Citera
hen

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in