• 105
  • 155
  • 195
  • 204
  • 205
2024-08-05, 17:47
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Det är väl den förskjutning de söker. Jag tror inte att det finns förutsättningar för att lyckas.
Jag tror det redan är så utom i vissa PK-kretsar. Läser du tidningar, så ser du att det försvunnit från de flesta artiklar, även om det finns vissa som använder det konsekvent.
Citera
2024-08-05, 17:48
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Nej. "Polisman" är ett precist juridiskt begrepp och betecknar både män och kvinnor i den befattningen.

Precis som "sjuksköterska".

Men varför skall inte alla de orden ändra, i vart fall i vardagligt tal?
Citera
2024-08-05, 17:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Men varför skall inte alla de orden ändra, i vart fall i vardagligt tal?
Det vet jag inte.

Ring till justisen och fråga.

Jag tycker i alla fall inte det vore värt besväret eftersom en jävla massa lagtext skulle behöva skrivas om mm.

DET vore dessutom en slags politisering, tycker jag nog.

Precis som en del vill byta från "tjänsteman" till "tjänsteperson".
Citera
2024-08-05, 17:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Den/det eller denna/denne finns redan som praktiska ord, så ordet hen tillför inget.

Som universitetslärare i dagens normkritiska universitets- och känsliga snöflingevärld skriver jag numer i beslutsunderlag och liknande, aldrig han eller hon (då riskerar jag att få en prickning av min arbetsgivare med tillhörande löneavdrag, om någon anmäler mig för mitt ordval) utan skriver alltid "studenten ifråga" eller dennes efternamn "Eriksson lämnade in sin uppgift för sent...", eller "kollegan Hamid tillfrågade mig om...".

Aldrig skriva något som kan signalera könsspecifika saker utan alltid utan sådan bestämning.

I tillägg - Omfamnar (kramar) aldrig kollegor eller studenter, handhälsar inte heller med någon på min institution utan bockar på lite avstånd.
Även jag skrev tidigare (innan min pensionering) akademiska texter. Där använde jag alltid begreppet "han eller hon" i exakt samma betydelse som jag nu använder "hen" vardagligt.

Det är ju inte direkt någon kioskvältare att man använder mer konservativt språkbruk inom akademien . . .
Citera
2024-08-05, 18:03
Moderator
Kyrpators avatar
Trådar sammanfogade då det visar sig att ingenting är nytt under solen. Inlägg som handlar om ordet "neger" har raderats. Det ordet kan med fördel diskuteras i den för ändamålet avsedda tråden.

/Moderator
Citera
2024-08-05, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IRANE
När han eller hon, dvs en persons könstillhörighet, är oviktigt i ett sammanhang så passar med all logik ordet hen bättre eller tom bäst av de alternativ som finns.

Varför finns det ett folkligt motstånd mot ordet hen i Sverige? Vad är den egentliga orsaken till att ni känner att hen bestämt inte ska användas?

Det har inte uppstått naturligt utifrån ett behov: Det har kommit som ett påbud uppifrån och det är mycket politiskt laddat. Rätt eller orätt så upplevs "feminister" i bred bemärkelse ligga bakom.

De som använder det anser sig vara "finare" och "duktigare" än oss andra och mer i takt med tiden. Vi andra som inte använder "hen" är ju obildade "sVärJeväner" höhöhö skrockar hipsterskägget som själv har sina barn på genusdagis.

Det är också en del av den förljugna trenden att förneka att det finns skillnader mellan män och kvinnor.

Och även en del av en större trend med infantilisering av språket/samhället.

Och en annan trend där allt mer information skall undanhållas från medborgarna. Där media till exempel vägrar skriva ut etnicitet på förövare. Skriver de "hen" så kan även könet hemlighållas, så att nyheten blir ännu mer ofullständig och intetsägande.
Citera
  • 105
  • 155
  • 195
  • 204
  • 205
hen

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem