Citat:
Ursprungligen postat av
esant
"Den" fungerar riktigt dåligt ibland.
Det beror på att den som skriver är dålig, kanske inte bara ibland, och det kan »hen« möjligtvis förstärka.
Citat:
Ursprungligen postat av
esant
Låt säga att du vill beskriva ett problem med en person, t ex en chef, och vill hålla det hela könsneutralt för att inte avslöja för mycket.
Hade man inte brytt sig om könsneutraliteten hade det kunnat låta så här:
Jag har fått problem med min chef. Han är otrevlig och behandlar oss olika. Igår när jag kom in i fikarummet så uteslöt han mig medvetet ur gemenskapen. Han ger mig även de uppgifter som ingen annan vill ha. Osv osv osv...
Nej, det ska låta så här:
Jag har fått problem med min chef som är otrevlig och behandlar oss olika. Chefen har vid flera tillfällen medvetet uteslutit mig ur gemenskapen och ger mig även de uppgifter som ingen annan vill ha. Osv osv osv...
Fast egentligen ska man inte skriva om så pass allvarliga saker. Dessutom känns det ju mycket märkligt att anmäla någon för något så grovt utan att personens kön får figurera. I vilka sammanhang hade du tänkt att din version skulle vara aktuell?
Citat:
Att byta ut till "den" skulle bara bli löjligt eftersom det får det att låta som att man snarare pratar om ett föremål än en människa och att upprepa ordet "chefen" blir för repetitivt.
»Den« ska användas när det är lämpligt, men i första hand skriver man om.
Citat:
Man skulle säkert kunna göra om texten och baka in det man vill ha fram i längre meningar (som du föreslog i en tidigare kommentar från idag), men jag tror knappast att det kommer att hända i alla fall. De flesta(?) som hänger här på språkforat kanske skulle klara uppgiften med lätthet, men många andra skulle inte ens tänka så långt.
Nej, men deras språkbruk har inte blivit bättre med »hen«. Det finns ju mycket att anmärka på när det gäller hur allmänheten hanterar språket.
Citat:
Därför anser jag att "hen" faktiskt är det bästa alternativet i den här situationen.
Du får ju tycka vad du vill, men tyckande är inte lika med den entydiga sanningen.