Citat:
Ursprungligen postat av
Jills
Imorgon ska jag göra min första gastroskopi. Har total ångest och har undvikit den här undersökningen i 8 år för jag är helt enkelt för rädd. Men nu måste jag.
Jag har redan sagt att jag behöver ha lugnande och kliniken sa att man får en nål i armen för att få lugnande intravenöst. Antar att det är någon typ av benzo.
Jag tar redan Stesolid regelbundet flera dagar i veckan så jag har ju en viss tolerans.
Det jag undrar är, kan man få så mycket lugnande att man helt enkelt nästan är sövd? Dvs inte riktigt medveten om vad som händer? Det är det jag hoppas på.
Ska man be om flera sprayningar av bedövningen i halsen eller brukar det räcka med en?
Jag skulle göra en gastroskopi som pga. min vånda aldrig blev av. Innan hade jag frågat om jag kunde få bli sövd, men fick nej med motiveringen att riskerna med narkos inte övervägde det misstänkta magsåret, så narkos kan du nog glömma.
Angående det lugnande som du kan få intravenöst, så hade jag en kollega som fick det, och som sedan krävde att få mer, och också fick det, enligt vad hon berättade.
Vad gäller Stesolid, så det ska de ju redan veta om det, men nämn det för all del.