Resultat: Beatles bäste låtskrivare?
John Lennon
39,74%
124 röster
Paul McCartney
37,82%
118 röster
George Harrison
14,74%
46 röster
Ringo Starr
7,69%
24 röster
2024-08-07, 11:13
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexxanderhamilton
Har aldrig i mitt liv kännt ett behov av att sätta på beatles för att de skulle ha nån läkande kraft. Yesterday är en fin liten balad, men den gör inte jobbet. Here comes the sun, kan man väl sätta på just då solen går upp 05 på morgonen en sommardag man varit ute och festat. Men ser egentligen inte behovet annars.
Band och dess medlemmar är ibland större än musiken de åstadkommer. Och konstaterar att man aldrig hör Beatles på radion, aldrig.
Citera
2024-08-07, 11:14
Medlem
Haha har inget emot Beatles, men det är riktigt roligt hur upprörda gamlingarna på flashback blir om man inte gillar bandet. Sanningen är väl att de är en storhet av sin tid och därmed förtjänar respekt, samtidigt som de hade varit nobodies om bandet skapades idag.
Citera
2024-08-07, 11:24
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Det har du faktiskt rätt i, Yesterday är väl också fin egentligen, men sönderspelad, precis som Here Comes The Sun. Annars skulle jag 2024 aldrig sätta på en Beatles-platta, det behovet har jag inte känt på 25-30 år.
Om någon låt i världen ska anses vara sönderspelad så ligger väl Yesterday bra till. Den är med i Guinness rekordbok som världens mest inspelade låt, med över 3000 inspelningar. Så uppenbarligen har över 3000 artister tyckt att låten var bra nog att lära sig och att ge ut på skiva.

Jag har sett nån uppgift om att Yesterday alltid spelas någonstans på Jorden.
Citera
2024-08-07, 11:25
Avstängd
ManicToos avatar
Citat:
Kan ge mig fan på att ”dancing queen” med abba kommer finnas kvar, men beatles fyller ingen funktion längre.

Går inte att dansa till och håller inte klass som loungemusik eller något man ens drar på när man gått genom en hjärtkross.
ABBA och Beatles fungerar likadant för mig. Intresset varierar i 7årscykler. Jag kan hata ABBA i flera år och stänger självklart radion när Dancing Queen spelas. Sedan kommer något av mina barn upp ur källaren och spelar Mamma Mia och då låter den underbart igen. Det bör gå ca 7 år mellan händelserna. Samma med Beatles. Beatles är dock överlägsna ABBA eftersom de hade John Lennon som låtskrivare, en intelligent intellektuell. ABBA hade Stickan som var schlagercharmör. ABBA fälls av sina låttexter.
Senast redigerad av ManicToo 2024-08-07 kl. 11:31.
Citera
2024-08-07, 11:25
Medlem
slagskotts avatar
Jag har tänkt på att lyssna på bandet i många år men aldrig haft tid att sätta mig in i det, vissa låtar är en,got mig ganska bra
Citera
2024-08-07, 11:29
Avstängd
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Band och dess medlemmar är ibland större än musiken de åstadkommer. Och konstaterar att man aldrig hör Beatles på radion, aldrig.
Du missar att man aldrig hör 1960/70-talslåtar på radion.

Jag kollade en lista "mest spelade rocklåtar på youtube", några har 1 miljard klick
https://www.youtube.com/playlist?lis..._xqY-TLfvlsCna
Det mesta är smörja typ Linkin Park, Guns and Roses, 4 none blonds. Alltså vafan. Minder än hälften bra som Nirvana Queen ACDC Arctic Monkeys. Men antalet spelningar har noll korrelation med "kvalitet", snarare tvärtom.

Jag lyssnar i princip enbart på rock från 1960-70-80-talet. Överlägset världens bästa musik-period. Inklusive ABBA, som jag dock inte lyssnar på just nu men kanske om 5 år.
Citera
2024-08-07, 11:37
Avstängd
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
Jag har tänkt på att lyssna på bandet i många år men aldrig haft tid att sätta mig in i det, vissa låtar är en,got mig ganska bra
Det är svårt att sätta sig in i Beatles i efterhand. De flesta av deras album är ganska dåliga med 50% fillers. Det är de 25 extremt bra topplåtarna som de skrivit som är deras grej.

Bäst är att lyssna på världens bästa Greatest Hits-skivor, de två dubbelalbumen:
https://www.youtube.com/watch?v=GEIe...DUI8kHp_VegoHY
https://www.youtube.com/watch?v=XB16...H5oR7ciViT5g8j

Jag har hört 10.000-tals låtar sedan 1970. Världens bästa låt någonsin är John Lennons I Feel Fine. Den är 2 minuter perfektion. Det är John Lennon och "nu ska jag skriva en riff-baserad låt". George Harrison hade riffet klart sedan resan till Stockholm. Ska spelas med hög ljudnivå.
https://www.youtube.com/watch?v=WrAV5EVI4tU
Citera
2024-08-07, 11:51
Avstängd
biljardballes avatar
Beatles är brittiskt skräp.
Citera
2024-08-07, 11:55
Avstängd
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pooway1
Epstein Begick självmord/mördad när han blev arresterad. Va pedofil,våldtäktsman på sin ö
Din kompetens gör att du blandar ihop två personer som levde 30 år ifrån varann i två olika länder.
Citera
2024-08-07, 11:58
Avstängd
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Managern Epstein söp ihjäl sig -67. Lennon sköts ihjäl med fyra skott -80. Mycket tragedi och antisocialt runt det bandet. Nej, jag har aldrig lyssnat på Beatles, eller tycker ens om deras musik.

Skulle väl kunna vara kul att läsa in sig på bandet, eftersom de varit så kända med all dramatik runt omkring, vilket lett till död, depression och elände.
Om du ens hört talas om 1960-talet med kläder, musik, hippies, droger, Swingin London, Woodstock, glädje, så var Beatles centralpunkten i allt detta. Det har aldrig förekommit större glädje än när de spelade, tjejerna var galna och kunde stå och skrika i en hel konsert. Detta finns inte längre. Här när de som första band i världen spelar i ett stadium för 56000 pers. De hörde ingenting av vad de spelade.
https://www.youtube.com/watch?v=M6DfG7sml-Q
Inkompetensen i tråden är enorm. Men visst, inte säkert att mina barn vet vem Elvis är och vad han tillförde världen.
Senast redigerad av ManicToo 2024-08-07 kl. 12:17.
Citera
2024-08-07, 11:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
....

Fatta att Beatles revolutionerade musikvärlden. Deras bidrag till musiken, och även till kulturen i stort, kan inte överskattas. Musiken hade inte varit där den är idag utan Beatles. Självklart är inte alla deras låtar fantastiska, vems är det? Men deras totala insats är helt omatchad.

Nej, Beatles revolutionerade inte musiken, däremot var de det första mass-pop bandet med banala och trallvänliga låttexter som appelerade till folkmassan.
Naturligtvis är det inget som går att lyssna på idag då det finns betydligt fler popgrupper med samma banala texter men med modernare musik.
Citera
2024-08-07, 12:01
Medlem
Citat:
Kan ge mig fan på att ”dancing queen” med abba kommer finnas kvar, men beatles fyller ingen funktion längre.

Går inte att dansa till och håller inte klass som loungemusik eller något man ens drar på när man gått genom en hjärtkross.

Du är medveten om att paul mccartney gjorde låtar med "abba sound" innan abba slog igenom?

https://youtu.be/M9L0Y9VbZG0?si=VOlEomiT53ZDRmE_
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in