Flashback bygger pepparkakshus!
2024-08-08, 09:57
Medlem
chran508s avatar
För er som undrar hur det ser ut vid platsen kan ni söka på Kallerstadbron på maps.
Citera
2024-08-08, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwedenLovesThat
Spelar ingen roll om jag hade puff hamnat med bilen i sjön som sjunker på under 10sek. Jag hade inte lämnat bilen förens båda ungarna samt kvinnan är påväg upp till ytan.
Kanske bara är jag som med säkerhet skulle reagera så?

Inget av barnen lär ha varit simkunniga så du måste få upp dem på land också. Att bara få ut dem ur bilen så de börjar driva iväg i dyigt vatten räcker inte. Och det är inte lätt att få upp ett barn ur vattnet upp till kajkanten; den är ju en bra bit upp över vattenytan. Nu räddade han åtminstone ett barn. Men han kommer säkert undra för alltid om han borde ha fokuserat på att få ut alla ur bilen istället för att ta barnet in till land - kanske hade han inte räddat någon då, eller kanske hade han räddat flera.
Citera
2024-08-08, 10:26
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adronfb
Inget av barnen lär ha varit simkunniga så du måste få upp dem på land också. Att bara få ut dem ur bilen så de börjar driva iväg i dyigt vatten räcker inte. Och det är inte lätt att få upp ett barn ur vattnet upp till kajkanten; den är ju en bra bit upp över vattenytan. Nu räddade han åtminstone ett barn. Men han kommer säkert undra för alltid om han borde ha fokuserat på att få ut alla ur bilen istället för att ta barnet in till land - kanske hade han inte räddat någon då, eller kanske hade han räddat flera.
Exakt. Det är väldigt strömt i Stångån och med kläder och stresspåslag har man garanterad fullt upp med att bara hålla sig flytande själv.
Citera
2024-08-08, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Så märkligt! Kanske är det som nån skrev att 18-åringen övningskörde med resten av familjen. 🥺
Men varför kom 18-åringen själv in till sjukhus? För om man råkar ut för en olycka så stannar man väl med sin familj- inte ger sig iväg ensam och lämnar övriga åt sitt öde?

Min tanke är annars så här- att pappan eller 18-åringen körde. Båda dessa sitter i framsätet. När de åker i ån tar sig pappan och 18-åringen ut, den på förarplatsen öppnar bakdörren och får ut 3-åringen (sonen).
Mamman och dottern sitter kvar i bilen- dottern på höger sida och mamman i mitten och de tar sig inte ut själva. Troligen för att mamman försöker få ut bebisen från barnstolen (tänk meckigt barnlås på bältet...) men inte lyckas och drunknar själv. Kanske det även fanns barnlås på dörrarna bak?

Bakgrunden till min teori är att bilen dels är rätt liten och att det vanligtvis i de flesta familjer är mannen som kör och mamman som sitter bak/ i mitten bak med barnen (bl a pga mindre benutrymme). Det vanligaste är att man har minsta barnet (störst uppsiktsbehov) tvärs bak från förarsätet för att kunna kolla i barnbackspegeln och ge saker till barnet. Därför satt nog minsta barnet (flickan) höger bak och pojken vänster bak. Båda barnen är små och de sitter i varsin bakåtvänd bilbarnstol. Mamman är fast i mitten och måste försöka ta sig förbi dessa, samt kan även ha fått rejäl whiplash eller annat slag mot överkroppen/ huvud då det vanligtvis bara finns midjebälte mitt bak.

Obs- bara mina spekulationer!

Folk gör de konstigaste saker! Jag trodde man skulle förbjuda övningskörning med mer än en person efter den hemska olyckan i Småland för ca 15 år sen när en ung kille övningskörde med sin pappa, bror och farföräldrar. Nästan alla dog uttal utom killen som övningskörde. Kanske en farförälder överlevde också.
Tycker det är helt sjukt att det tillåts! Det säger sig ju självt att man inte är fullärd när man övningskör och därför inte borde ha andra i bilen.

När bilen hamnat i vattnet så går det knappt (i princip omöjligt) att öppna dörrarna, för högt tryck. Så barnlåset spelar ingen roll efter att bilen hamnat i vattnet, det är fönster ner direkt innan bilen sjunker som gäller om man ska ha en chans att ta sig ut.
Annars måste man slå sönder sidorutan vilket också är i princip omöjligt för dom flesta.

Man behöver ett sådant här verktyg, stripat i backspegeln.
https://www.skyddsexperten.se/person...s?gad_source=1
Senast redigerad av The-Servant 2024-08-08 kl. 10:59.
Citera
2024-08-08, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Servant
När bilen hamnat i vattnet så går det knappt (i princip omöjligt) att öppna dörrarna, för högt tryck. Så barnlåset spelar ingen roll efter att bilen hamnat i vattnet, det är fönster ner direkt innan bilen sjunker som gäller om man ska ha en chans att ta sig ut.
Annars måste man slå sönder sidorutan vilket också är i princip omöjligt för dom flesta.

Med laminerade sidorutor är du stekt i vilket fall som helst.
Citera
2024-08-08, 11:27
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:

Bara sitta lugnt och låta bilen bli vattenfylld sen öppna och ta sig ut.
Går troligen inte vara lugn då man har ett litet barn i bilen.
Citera
2024-08-08, 11:58
Medlem
Finns ju sådana familjer där pappan och sönerna bestämmer och som lever i Sverige men inte riktigt har anammat svenska lagar och värderingar. Och när de ska göra något kul ska det fiskas eller något annat som bara de(männen) tycker är roligt. Hade varit bättre om de åkt till djurparken och tittat på gulliga djur istället!

Troligtvis hade de dålig vattenvana och var dåliga på att simma hela familjen. Troligtvis hade de ingen koll på att vattnet i Stångån är strömt, troligtvis brydde de sig inte om var man fick och inte fick parkera!
Offren i denna tragiska händelse är kvinnan och barnen. Om hon hade små barn var hon nog ganska svag i kroppen och hon hade sämst förutsättningar att ta sig ut. Hon ligger nog i koma nu, tack vare hennes mans idiotiska fiskebehov.

Strömt vatten, förresten, det gör det väldigt mycket svårare att ta sig upp till ytan. Även om man lyckas ta sig ur bilen så måste man ta sig upp till ytan också, och det är inte lätt i strömt vatten.
Citera
2024-08-08, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chran508
Parkerad på gräset i samband med fiske, enligt rykte. Dock har jag svårt att få ihop det. Jag är där ofta, igår senast, och kan inte förstå varför man skulle ställa sig i en brant så nära ån. Finns betydligt bättre platser några stenkast bort.

Brukar folk gilla att parkera några stenkast bort? Vid min lokala mataffär är det t o m nu i semestertider gott om p-platser, men då måste folk gå hela femtio meter till entrén. Istället kryssar de omkring för att hitta en parkering så nära som möjligt. Handikapp-platserna är oftast lediga, så de har knappast någon fysisk orsak till kryssandet.
Citera
2024-08-08, 12:24
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamikazeklanten
Brukar folk gilla att parkera några stenkast bort? Vid min lokala mataffär är det t o m nu i semestertider gott om p-platser, men då måste folk gå hela femtio meter till entrén. Istället kryssar de omkring för att hitta en parkering så nära som möjligt. Handikapp-platserna är oftast lediga, så de har knappast någon fysisk orsak till kryssandet.
Ja jag skulle säga att det alltid står bilar på de faktiska parkeringarna i närheten.
Citera
2024-08-08, 12:37
Medlem
Många personer från manligt fokuserade hierarkiska familjestrukturer har i min erfarenhet svårt att hantera misstag. De blir lätt som förstenade när något akut händer, och står bara och glor. Om man är uppfostrad med fysiskt våld vid misstag, och verbal svada om just sin familjs överlägsenhet som positiv uppfostran, tycks resultatet bli passivitet vid akut kris.

Jag skulle en gång utbilda en eritrean och en palestinier i hur man hanterar en liten (men mycket tålig) båt här på västkusten. Själva körningen gick väl hyfsat, men sen sket det sig storartat. Jag la an fören mot en sandig strand, tiltade och slog av motorn, varvid båten naturligtvis la sig tvärt stranden. När jag frågade vad de borde göra i en situation sen den framkallade så fick jag bara panikslagna blickar tillbaka. De visste vad vi skulle träna på, men kunde inte ta till sig problemet. Jag fick lösa det själv, vilket gjorde övningen något misslyckad.

I efterhand kom det fram att palestiniern var totalt dum i huvudet, men äldre än eritreanen. Därför hade palestiniern socialt befäl över den yngre eritreanen, och inget blev gjort. Som tur var var jag äldst, och kunde utan socialt tjafs lösa saken.
Citera
2024-08-08, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chran508
För er som undrar hur det ser ut vid platsen kan ni söka på Kallerstadbron på maps.

Bra tips!

Utifrån hur det verkar se ut så går det ju omöjligt att dra några slutsatser kring varifrån de kom, eller vad de ens gjorde där.
Citera
2024-08-08, 13:23
Medlem
Citat:

Jag ska skaffa en sån. Jag tänker ofta på hur man tar sig ur en bil som hamnat i vatten, och pratar om det 1-2 gånger i månaden.
Har gjort det sen jag var gravid med äldsta barnet och läste om en mamma som körde ner i vattnet med två barn och bara fick ut det minsta som flöt i sin bilbarnstol. Mamman och treåriga systern dog. Det var en intervju med pappan. Det är nog över 20 år sedan.

Måste vara den här olyckan som hände 2001: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...m_medium=share
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in