2024-08-08, 23:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Jo förstår vad du menar, men håller du inte med om att de isf kunnat räddat E och sen berättat för personal på hemmet att det var en olyckshändelse? Nu ringde R och berättade att hon dödat någon istället. Förstår du vart jag vill komma?

I ett tidigare inlägg tyckte du det var självklart (jag menar inte att du tycker att det är okej) att de inte ringde efter hjälp för att de inte vill åka dit, men sen ringer R ändå och berättar.. är inte det lite konstigt oavsett om de planerat att mörda henne eller inte?
Vad tror du är anledningen till att R ringde? kan de ha att göra med att R spottade på E och lämnade DNA och att de insåg detta senare?
jag tycker de ganska självklart att hon inte ringer när det väl händer ja, tycker du inte det är en helt annan sak? dom agerade förmodligen impulsivt och tänkte dom skulle komma undan. Det där med dna tror jag absolut inte dom tänkte på.
Citera
2024-08-08, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av i.dosering
Vill bara säga att jo, jag kan läsa innantill men undrar ändå om vi har någon jurist här?
Är det teoretiskt möjligt att ändå utdöma ett längre fängelsestraff för en 15-åring även om det inte gjorts tidigare? För att statuera exempel?
Eller är det nedan som gäller? Punkt slut liksom.

”I sluten ungdomsvård blir man inlåst
För riktigt allvarliga brott, till exempel mord eller våldtäkt, finns straffet sluten ungdomsvård. Du som begår ett allvarligt brott när du är 15 till 17 år döms ofta till sluten ungdomsvård, i stället för fängelse. I sluten ungdomsvård blir man inlåst på ett ställe med andra dömda ungdomar. Stället kallas för ungdomshem. Man måste bo och gå i skolan där, under den tid som domstolen har bestämt.” (Åklagarmyndigheten)

Edit: hittade detta tex.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...gelse-for-mord

Det är möjligt men mycket ovanligt. Har skrivit om det tidigare att det här borde vara ett sådant fall där man skulle kunna utdöma fängelse dels med hänsyn brottets beskaffenhet men även för precis som du säger statuera ett exempel. Det bästa för samhället vore nog rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning.
Citera
2024-08-08, 23:52
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Jo förstår vad du menar, men håller du inte med om att de isf kunnat räddat E och sen berättat för personal på hemmet att det var en olyckshändelse? Nu ringde R och berättade att hon dödat någon istället. Förstår du vart jag vill komma?

I ett tidigare inlägg tyckte du det var självklart (jag menar inte att du tycker att det är okej) att de inte ringde efter hjälp för att de inte vill åka dit, men sen ringer R ändå och berättar.. är inte det lite konstigt oavsett om de planerat att mörda henne eller inte?
Vad tror du är anledningen till att R ringde? kan de ha att göra med att R spottade på E och lämnade DNA och att de insåg detta senare?
Jag tror inte heller de avsåg mörda henne. Men de avsåg definitivt att såra, skada, förnedra, plåga, skada och misshandla henne. Sen blev det så och då sa M eller någon annan åt R att ta på sig det. Men det är bara vad jag tror. Ja R spottade på henne, men jag tror knappast de tänkte på DNA. Det var redan känt att de var dem hon skulle träffa, att vara sluga skulle knappast hjälpa. M håller i kniven med sina bara händer, de filmar skiten. Smarta, inte någonstans. Eller så är det där ungar utan något att förlora ändå, deras liv var redan skit, spela roll om de torskar.
Citera
2024-08-08, 23:54
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lovestoryyy
Ja, stod i tidningen och man ser två knivar i klippen.
Jag har bara läst att de hittats två knivar på området, som de inte ens visste var relaterade till mordet. Du får gärna länka var du läst det om du kan.
Citera
2024-08-08, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Shit! Den sidan har jag kollat på. Men såg ingen svart kniv med vit logga.
Du skrev ju tidigare Fladen. (Rättelse, det var VVVulpes som sade Fladen)

Jag var inne där och kollade runt.
https://fladenfishing.se/collections/verktyg

Men jag tror att du har nog hittat den rätta kniven.

https://nyhamnfiske.se/produkt/maxxs...-line-clipper/

Butiken ligger en kort promenad ifrån bp.
Om den inte är nedlagd.
Citera
2024-08-08, 23:59
Medlem
MagicaDHexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aspect1738
De handlar inte så mycket om vad han sagt, de han sa till mig hade en röd tråd och lät relativt rimligt. (inte allt skitsnack om att E skulle vara den dåliga personen här)De jag tycker är konstigt om dom faktiskt skulle vilja döda henne är att man filmar inte såhär mycket bevis material och skickar runt till alla. De går inte in i mitt huvud. Man ser till och med deras ansikten i videosen och tror absolut inte man hade gjort såhär om de nu va planerat att döda henne. R skrev ju till en personal på sis eller något att hon mördat en person och det tycker jag också är konstigt, om man går och dödar någon och har planerat allting men sen går och golar ner sig själv direkt? Finns inte i min värld. När ja säger olyckshändelse menar jag inte att dom råkat hugga henne för allt dedär är deras fel för det är dom som har all makten i just den situationen dom är i, de jag menar är att jag tror att dom inte planerade att döda henne. Sen hur de gick till är ju en annan sak men som sagt allt ligger på dom.

Det är mycket som är svårt att förstå, jag tror att många här inne känner samma sak.

T.ex som du säger, att R kontaktade personal på sis-hemmet efter mordet.
Varför gjorde hon det?
Kanske hon insåg vad hon/de faktiskt gjort och fick panik.
Kanske var det något de bestämt att hon skulle göra när de kom hem av någon orsak. Vem vet.

Frågorna är många, och många pusselbitar saknas fortfarande.

Jag själv undrar om bl.a de andra fyra i chatten som man fortfarande inte vet något om, var det en "ledare" där, varför filmade de, har @bdi någon roll i detta - isåfall vilken.

Det kommer att komma fram så småningom hoppas jag.
Citera
2024-08-08, 23:59
Medlem
Enheltvanligapas avatar
Citat:

Exakt så. Handskar har man inte på sig om man ska misshandla någon.
Eller är dessa för att skydda sig själv från eventuella stickskador från kniven? Isf visar ju det att de tänkt använda den. Så de kommer liksom inte undan hur de än vrider och vänder på detta. Dessutom verkar båda haft handskar på hela.

Klart man har handskar, de där handskarna skyddar inte nämnvärt mot knivskador, men de skyddar knogarna och man lämnar inga avtryck. Men du kanske inte slår så hårt…

Citat:
Men om det inte var meningen att döda henne varför hade dem två knivar? Man kan ju misshandla någon med händer. Kniv använder man om man tänker mörda någon och dem stal ju 2 st.

Knivar funkar ypperligt att bara hota med också.
Citera
2024-08-09, 00:01
Medlem
MagicaDHexs avatar
Citat:
Ja, stod i tidningen och man ser två knivar i klippen.

Det har sagts att R alltid bar kniv, så om det stämmer så stal de troligen en till M.
Citera
2024-08-09, 00:01
Medlem
Det divideras mycket här i tråden vad syftet var med pyjamaspartyt.

Vissa gör gällande att avsikten bara var att misshandla BO och att det sen gick överstyr och att det var en olyckshändelse.

Andra hävdar att det var bestämt från början att de skulle döda henne.

Såhär! Vi leker med tanken att planen var att de skulle skrämma, hota, förnedringsfilma och misshandla BO. De införskaffade silvertejp och knivar inför detta. Misshandeln påbörjades och blev snabbt mer och mer brutal. Pågick säkert under en längre tidsperiod.

Gemene man/kvinna förstår vad som kan hända om man blir knivhuggen. En dödlig utgång är väldigt sannolik. Detta förstärks dessutom av att man uttalar att BO ska dö.

Jag menar därför att det egentligen inte är avgörande vad själva planen var från början utan att MSG2 ändå kan fällas för mord eftersom att hon i gärningstillfället hade uppsåt till att BO skulle kunna dö, i vart fall ett likgiltighetsuppsåt.
Senast redigerad av Mellanting 2024-08-09 kl. 00:08.
Citera
2024-08-09, 00:07
Citat:
Ursprungligen postat av aspect1738
jag var på flashback och letade efter videon och såg en intressant kille och fick dom av han. Ni kunde lika bra varit före mig. Men uppenbarligen tänkte väll ingen som mig.

Det är mängder som är i den här tråden bara för att de vill se videoklippen! Det var en som delades här som är på 40 sekunder.
Jag tror jag fan kom hit från TT också, kommentarerna som snackade om ett klipp.

Jag tycker bara det är märkligt att det tog sån tid, just eftersom att en grupp människor i en viss ålder (kids) spred den till varandra. Flashback är ju typ "the hot spot" för nationella aktuella brott. Men kanske inte lika mycket nuförtiden.

Det var en som "kom över" klippet och delade det, så lite som du då.
Citera
2024-08-09, 00:09
Medlem
Enheltvanligapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting

Vissa gör gällande att avsikten bara var att misshandla BO och det sen gick överstyr och att det var en olyckshändelse.

Såhär! Vi leker med tanken att planen var att de skulle skrämma, hota, förnedringsfilma och misshandla BO. De införskaffade silvertejp och knivar inför detta. Misshandeln påbörjades och blev snabbt mer och mer brutal. Pågick säkert under en längre tidsperiod.

Gemene man/kvinna förstår vad som kan hända om man blir knivhuggen. En dödlig utgång är väldigt sannolik. Detta förstärks dessutom av att man uttalar att BO ska dö.

Jag menar därför att det egentligen inte är avgörande vad själva planen var från början utan att MSG2 ändå kan fällas för mord eftersom att hon i gärningstillfället hade uppsåt till att BO skulle kunna dö, i vart fall ett likgiltighetsuppsåt.

Drar de valsen om att de först ”råkat” hugga henne i halsen, och sen högg ihjäl henne för att hon inte skulle lida, så bör den handlingen i sig bli direkt uppsåt.
Citera
2024-08-09, 00:09
Medlem
MagicaDHexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting

Vissa gör gällande att avsikten bara var att misshandla och det sen gick överstyr och att det var en olyckshändelse.

Det med tidslinjen/perioden.
I en av filmerna som delades igår så ser man att klockan är 22.34.
Alltså troligen mer än 2 timmar från att "de kom" till bangården.
Om de började misshandeln vid 22-22.30.
Vad skedde innan dess?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in