Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-08-11, 11:55
Medlem
Tråden https://www.flashback.org/t3622691 startades med rubriken "Konserter med Taylor Swift inställda efter muslimskt hot", men verkar ha fått rubriken ändrad till "Konserter med Taylor Swift inställda efter islamistiskt hot (aug-2024)".

Såvitt jag kan se, finns rubrikändringen varken nämnd eller motiverad i tråden.

Att årtal och datum lagts till, har jag inga synpunkter på.

Att muslimskt ändrats till islamistiskt är däremot en oönskad ändring, som förmildrar att det är just ett hot från muslimska krafter.

Efter PM-konversation med blomvattnare har jag fått reda på att "Vi fokuserade på att artikeln som det länkades till skrev just islamistiskt hot, inte muslimskt.". Det betyder att Flashbacks moderatorer låter SVTs agenda dominera över Flashbacks yttrandefrihet. Frågar man de misstänkta gärningsmännen kommer de med hög sannolikhet kalla sig muslimer, och kallar andra "kafir". Epitetet "islamist" är inget rättrogna muslimer själva kallar sig. Det borde på Flashback rimligen vara möjligt att använda ordet "muslim" om någon som själv kallar sig muslim, utan att moderatorer lägger sig i detta.

Flashback är ett forum där yttrandefrihet sägs råda. Så länge rubriken är saklig och neutral, vilket ordet "muslimskt" är, säger admin att det "måste finnas ett utrymme för egna kommentarer, så länge rubriken inte riskerar att motarbeta den kommande diskussionen". Se https://www.flashback.org/sp84323158. Att använda "muslimskt" om ett muslimskt terrorhot, kan möjligen kränka någon, men kan knappast sägas motarbeta diskussionen i tråden.

1: Jag ber att rubriken återställs, så att ordet "muslimskt" finns med, förslagsvis:
Konserter med Taylor Swift inställda efter muslimskt hot (aug-2024)
2: Vidare ber jag att moderatorer sluta att opåkallat redigera trådars rubriker (undantaget trivialia, såsom stavfel, uppenbara fel, om något förändrats i exempelvis ett brottsfall som är relevant för rubriken, eller datum). Om ändringar görs, bör det alltid kommenteras i tråden, med motivering till ändringen.

PM-konversation med moderator nedan.

Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Citat:
Hej!

Jag har synpunkter på en rubrikändring, men vet inte vilken moderator som gjort ändringen. Du får frågan, eftersom du är den första moderatorn i bokstavsordning i forumet för Terrorism.

Tråden https://www.flashback.org/t3622691 startades med rubriken Konserter med Taylor Swift inställda efter muslimskt hot, men verkar ha fått rubriken ändrad till Konserter med Taylor Swift inställda efter islamistiskt hot (aug-2024).

Att muslimskt ändrats till islamistiskt är däremot en oönskad ändring, som förmildrar att det är just ett hot från muslimska krafter.

Flashback är ett forum där yttrandefrihet råder. Så länge rubriken är saklig och neutral, vilket ordet "muslimskt" är, säger admin "måste finnas ett utrymme för egna kommentarer, så länge rubriken inte riskerar att motarbeta den kommande diskussionen". Se https://www.flashback.org/sp84323158.

Jag ber att rubriken återställs, så att ordet "muslimskt" finns med, förslagsvis:
Vidare ber jag att moderatorer slutar smyga in rubrikändringar som inte kommenteras/motiveras i tråden (undantaget trivialia, såsom stavfel, uppenbara fel eller datum).

Mvh fredag2010
Hej

Det är Pojken med guldbyxorna som har gjort ändringen, men åtgärden föregicks av en diskussion modkollegorna i delforumet emellan. Vi fokuserade på att artikeln som det länkades till skrev just islamistiskt hot, inte muslimskt.
Sedan dess har artikeln redigerats.

Vi är inte jätteförtjusta i att talla på postarnas rubriker, men är heller inte förtjusta i att de görs om på ett sätt så att de inte speglar det som skrivs i artiklarna det länkas till.

Du har rätt i att det borde ha postats ett modmeddelande om ändringen. Vi missar nog sådant ibland, i hastigheten.

Hej!

Tack för svar.

Jag anser att det bör gå att använda SVT som källa, men inte anamma deras ordval.

Är du ok med att jag skriver en klagotråd eller ska jag kontakta Pojken med guldbyxorna först?

Mvh fredag2010
Jag tycker nog att du kan starta en klagotråd redan nu, med tanke på att vi diskuterade saken först. Det var med andra ord ett kollektivt beslut, där även jag deltog.
Senast redigerad av fredag2010 2024-08-11 kl. 12:18.
Citera
2024-08-11, 12:04
Medlem
Europes avatar
Det är lite anmärkningsvärt. ”Muslimskt” är mer neutralt, då det inte finns någon allmänt accepterad definition av ”islamistiskt” och ingen definierar sig själva som islamister (de som utpekas för att vara sådana brukar definiera sig som muslimer). Det borde vara upp till trådstartaren att välja begrepp. Vilka begrepp ljugmedia, speciellt statliga propagandakanaler, väljer att använda borde rimligtvis vara irrelevant i sammanhanget, då det inte finns någon saklig och allmänt accepterad definitionsskillnad mellan begreppen.
Senast redigerad av Europe 2024-08-11 kl. 12:09.
Citera
2024-08-11, 12:04
Medlem
SimonSesss avatar
Att kalla det "muslimskt" är trots allt ganska rasistiskt då man drar alla över en kam.
Citera
2024-08-11, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Vilken ras är det du yrar om?

Om vi nu ska vara så jävla petiga finns det inga raser. Människan är en ras. Du vet mycket väl att ordet "rasism" inkluderar folkgrupper. Antingen spelar du dum eller så visste du inte det från början. Det sistnämnda kan ursäktas såklart.

Nu till TS: Vad spelar det för roll om det kallas muslimskt eller islamistiskt? Det förstnämnda brukar betyda "alla muslimer" medan det sistnämnda har en konnotation till de mer extrema muslimerna. Det är väl mer korrekt att det var extremister som ville spränga någon snarare än "alla som tillhör en viss religion"?

Ingen beskriver väl extremhögern som "alla kristna" eller liknande? Sen att SVT skrev det spelar ingen roll. Ska man citera en artikel eller använda dess titel bör man väl göra det korrekt?
Citera
2024-08-11, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Vad spelar det för roll om det kallas muslimskt eller islamistiskt? Det förstnämnda brukar betyda "alla muslimer" medan det sistnämnda har en konnotation till de mer extrema muslimerna. Det är väl mer korrekt att det var extremister som ville spränga någon snarare än "alla som tillhör en viss religion"?
Läs trådstarten igen, där finns svar på dina frågor. Det vi har att förhålla oss till här är Flashbacks regelverk. Det strider inte mot regelverket att använda "muslimskt", därav ska rubriken inte ändras. Att media använder "islamistiskt" för att förmildra "muslimskt" betyder inte att det neutrala ordet "muslimskt" är förbjudet på Flashback.

Citat:
Ingen beskriver väl extremhögern som "alla kristna" eller liknande?
Varken kristna eller högerextrema är topic i denna tråd.

Citat:
Sen att SVT skrev det spelar ingen roll. Ska man citera en artikel eller använda dess titel bör man väl göra det korrekt?
SVTs artikel är helt korrekt citerad och det är inget moderatorerna ifrågasatt. Det här handlar om rubriksättningen på tråden, som handlar om muslimskt terrorhot.
Citera
2024-08-11, 12:34
Medlem
Eponumoss avatar
Att någon uppfattar något som upprörande borde inte utgöra en grund för förändring av vad en användare har skrivit.

Att inte tillåta en tolkning av en artikel och ge användaren svängrum att formulera sin egen trådstart och rubrik framstår som motsträvande gentemot forumets syfte.

Rubriken bör ändras tillbaka.
Citera
2024-08-11, 12:36
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SimonSess
Att kalla det "muslimskt" är trots allt ganska rasistiskt då man drar alla över en kam.
Va? Vilken ras utpekas?

Och varför skulle det handla om alla muslimer när man talar om ett mycket specifikt fall? Drar man inte alla islamister över en kam på samma sätt enligt din logik?

Märkligaste är att man ändrar utan att skriva det i tråden. Det skavde väl hos nån mod.
Citera
2024-08-11, 12:37
Medlem
Citat:
Läs trådstarten igen, där finns svar på dina frågor. Det vi har att förhålla oss till här är Flashbacks regelverk. Det strider inte mot regelverket att använda "muslimskt", därav ska rubriken inte ändras. Att media använder "islamistiskt" för att förmildra "muslimskt" betyder inte att det neutrala ordet "muslimskt" är förbjudet på Flashback.

Varken kristna eller högerextrema är topic i denna tråd.

SVTs artikel är helt korrekt citerad och det är inget moderatorerna ifrågasatt. Det här handlar om rubriksättningen på tråden, som handlar om muslimskt terrorhot.

Det enda du argumenterar i grund och botten är att "inte anamma SVTs ordval", som du själv skrev i konversationen med mod. Anledningen till detta är att enligt dig att SVT har en "agenda". Denna "agenda" du nämner är helt enkelt att använda korrekt svenska.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Islamism

Notera att islamism är
Citat:
Islamism, även islamisk fundamentalism[1] eller politisk islam,[2] är ett paraplybegrepp för politiska rörelser och ideologier som eftersträvar en islamisering av samhället.

Tror du att dessa människor som bombhotade ville islamisera samhället? Då är de islamister. Det är inte svårare än så. Sen så finns det muslimer som är islamistiska, ja, men det innefattar inte samtliga. Precis som att inte alla kristna är fundamentalister, eller judar zionister, osv. (Nej, vi diskuterar inte dessa andra religioner men det kallas för "liknelser" för att få dig att lättare förstå poängen).
Citera
2024-08-11, 12:48
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Tråden https://www.flashback.org/t3622691 startades med rubriken "Konserter med Taylor Swift inställda efter muslimskt hot", men verkar ha fått rubriken ändrad till "Konserter med Taylor Swift inställda efter islamistiskt hot (aug-2024)".

Efter PM-konversation med blomvattnare har jag fått reda på att "Vi fokuserade på att artikeln som det länkades till skrev just islamistiskt hot, inte muslimskt.". Det betyder att Flashbacks moderatorer låter SVTs agenda dominera över Flashbacks yttrandefrihet. Frågar man de misstänkta gärningsmännen kommer de med hög sannolikhet kalla sig muslimer, och kallar andra "kafir". Epitetet "islamist" är inget rättrogna muslimer själva kallar sig. Det borde på Flashback rimligen vara möjligt att använda ordet "muslim" om någon som själv kallar sig muslim, utan att moderatorer lägger sig i detta.

Flashback är ett forum där yttrandefrihet sägs råda. Så länge rubriken är saklig och neutral, vilket ordet "muslimskt" är, säger admin att det "måste finnas ett utrymme för egna kommentarer, så länge rubriken inte riskerar att motarbeta den kommande diskussionen". Se https://www.flashback.org/sp84323158. Att använda "muslimskt" om ett muslimskt terrorhot, kan möjligen kränka någon, men kan knappast sägas motarbeta diskussionen i tråden.

1: Jag ber att rubriken återställs, så att ordet "muslimskt" finns med, förslagsvis:
2: Vidare ber jag att moderatorer sluta att opåkallat redigera trådars rubriker (undantaget trivialia, såsom stavfel, uppenbara fel, om något förändrats i exempelvis ett brottsfall som är relevant för rubriken, eller datum). Om ändringar görs, bör det alltid kommenteras i tråden, med motivering till ändringen.

PM-konversation med moderator nedan.
Vill de påverka hela samhället i muslimsk riktning, så är det själva definitionen av islamism.

Bra rubrikändring.
Citera
2024-08-11, 12:49
Medlem
Citat:
Det enda du argumenterar i grund och botten är att "inte anamma SVTs ordval", som du själv skrev i konversationen med mod. Anledningen till detta är att enligt dig att SVT har en "agenda". Denna "agenda" du nämner är helt enkelt att använda korrekt svenska.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Islamism

Notera att islamism är

Tror du att dessa människor som bombhotade ville islamisera samhället? Då är de islamister. Det är inte svårare än så. Sen så finns det muslimer som är islamistiska, ja, men det innefattar inte samtliga. Precis som att inte alla kristna är fundamentalister, eller judar zionister, osv. (Nej, vi diskuterar inte dessa andra religioner men det kallas för "liknelser" för att få dig att lättare förstå poängen).

Om jag behövet hjälp att förstå en "poäng", hade jag bett om det. Eller själv läst på wikipedia eller kanske en mindre vänstervinklad källa.

Den här tråden handlar om rubriksättning enligt Flashbacks regelverk. Läs min trådstart igen. Att du vill förmildra vad muslimskt betyder är alltså inte frågeställningen här.
Citera
2024-08-11, 12:54
Medlem
Citat:
Om jag behövet hjälp att förstå en "poäng", hade jag bett om det. Eller själv läst på wikipedia eller kanske en mindre vänstervinklad källa.

Den här tråden handlar om rubriksättning enligt Flashbacks regelverk. Läs min trådstart igen. Att du vill förmildra vad muslimskt betyder är alltså inte frågeställningen här.

Du verkar ha lässvårigheter men det förvånar mig inte när du kallar faktakällor för "vänstervinklade".

Här är regeln:
Citat:
0.01. Rubrik
En rubrik ska vara saklig och neutral samt ge en rättvis och beskrivande bild av vad tråden handlar om. Är startinlägget huvudsakligen en fråga ska rubriken sluta med ett frågetecken.

Notera orden "saklig", "neutral", "rättvis" och "beskrivande" i reglerna. Googla gärna om du inte vet vad dessa betyder. Orkar inte hjälpa dig med det längre. Mod har inte gjort något fel förutom att inte göra ett inlägg i tråden efter rubriksändringen gjordes.
Citera
2024-08-11, 12:55
Trådstarten är en slam dunk, inte mycket annat att säga än att han har rätt.

(Det betyder inte att jag tycker att "muslimskt" nödvändigtvis är bättre än "islamistiskt", men det är ändå TS tråd, och han ska får bestämma.)

Citat:

Det borde gälla, absolut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in