Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-08-09, 22:32
Medlem
Hej hallå!

Nu är det bara några veckor kvar till september, och hösten står för dörren. Snart kommer vi känna av de första tecknen på kyla. Vad kan vi egentligen förvänta oss av vädret under hösten och vintern 24/25?
Citera
2024-08-09, 22:57
Medlem
Dscims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toalettdykare
Hej hallå!

Nu är det bara några veckor kvar till september, och hösten står för dörren. Snart kommer vi känna av de första tecknen på kyla. Vad kan vi egentligen förvänta oss av vädret under hösten och vintern 24/25?
Förhoppningsvis en vinter utan blåst regn och mörker dvs snö och kyla som en vinter ska vara!
Citera
2024-08-10, 09:23
Medlem
448s avatar
Ja det får man se

https://www.severe-weather.eu/long-r...ada-europe-fa/
Citera
2024-08-10, 15:33
Medlem
SnurreSnorremans avatar
Jag spådde i motsvarande tråd i fjol att vintern skulle starta milt och avslutas kallt (jag var inte ensam om att spå detta) men det blev precis tvärtom, kallt i december och halva januari och i huvudsak milt efter det.

Så hur hämtar man sig efter en sån stjärnsmäll? Ja, det är ju faktiskt bara att ta nya tag.
Årets vinter tror jag, till skillnad mot förra årets, inte kommer att få några tydligt milda och kalla månader. Istället växlar vädret mycket, vilket får till följd att ingen månad får några större avvikelser från det normala. Lite som sommaren har varit, alltså
Citera
2024-08-10, 16:09
Medlem
Kommer bli den kallaste vintern i modern tid, och den kommer börja rekordtidigt. Helt tydligt vi går mot ett kallare klimat i nordeuropa nu.
Citera
2024-08-10, 22:13
Citat:
Ursprungligen postat av SnurreSnorreman
Jag spådde i motsvarande tråd i fjol att vintern skulle starta milt och avslutas kallt (jag var inte ensam om att spå detta) men det blev precis tvärtom, kallt i december och halva januari och i huvudsak milt efter det.

Så hur hämtar man sig efter en sån stjärnsmäll? Ja, det är ju faktiskt bara att ta nya tag.
Årets vinter tror jag, till skillnad mot förra årets, inte kommer att få några tydligt milda och kalla månader. Istället växlar vädret mycket, vilket får till följd att ingen månad får några större avvikelser från det normala. Lite som sommaren har varit, alltså

Mycket möjligt att vintern blir spegelvänd mot för ifjol. Mild start och kallare avslutning. Men jag kommer ihåg åren runt 2010 då det var kallt redan i November.
Vintern 2021/22 var bedrövlig sen efter det har vi haft två bra vintrar.
Citera
2024-08-10, 23:44
Medlem
Dscims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Casiopeia2.0
Kommer bli den kallaste vintern i modern tid, och den kommer börja rekordtidigt. Helt tydligt vi går mot ett kallare klimat i nordeuropa nu.
Det tror jag verkligen inte
Citera
2024-08-11, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dscim
Det tror jag verkligen inte

Senaste 2 vintrarna har varit långa och kalla.. Och somrarna har varit svala och kyliga.
Citera
2024-08-11, 13:57
Medlem
Dscims avatar
Citat:
Senaste 2 vintrarna har varit långa och kalla.. Och somrarna har varit svala och kyliga.
Senaste vintern var väl OK. Kom en del snö men kändes som de smälte rätt omgående..
Men ja med somrarna de har väl inte varit de bästa om man säger så.
Citera
2024-08-11, 15:16
Citat:

Tycker vintern är den årstid som varierar mest, ena året kan det vara svinkallt i början, nästa år är det en mild början och snö först till Lucia.
Ena året är det 1m snö, nästa är det 2-3dm snö och massa is istället.
Är mest snösäkert ju högre upp man kommer nu för tiden, kan skilja extremt mycket på ca 0-150 höjdmeter. Skulle gärna skaffa en stuga på ca 250 meters höjd.
Citera
2024-08-11, 15:26
Medlem
blibbottczkhentzhks avatar
det blir mycket is
jag längtar dit
Citera
2024-08-11, 18:18
Citat:
Ursprungligen postat av blibbottczkhentzhk
det blir mycket is
jag längtar dit

Risken finns att det blir en snöfattig vinter efter ostkusten med mer is istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in