Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-08-11, 16:11
Medlem
Tjena flashback har som rubriken lyder blivit tagen till piss. Det va igårkväll under ett rave när jag va påväg hem tre snutar som grep tag i mig. Dem hävdade att jag såg påverkad ut även fast jag endast druckit alkohol. Dem tog med mig till pikébussen och försökte tvinga mig till att pissa. Jag vägrade då körde dem in mig till stationen och försökte hälla i mig massvis med vatten för att lätta på trycket. Det här gjorde mig bara illamående och fixk mig att spy. Jag va halvt medvetslös i en timma innan dem fick dit en jourläkare som skulle tömma mig på blod. Jag hatar nålar och rent instinktivt så drog jag undan armen och försökte ta mig därifrån. Dem kallar på förstärkning och det slutar med att 8st snutar sitter på mig och sätter mig i både hand och fotboja för att ta mitt blod sedan blir jag släppt. Min fråga till er är om ni tror jag klarar mig. Hade rökt cannabis cirka 2 dagar innan detta skedde och va därför inte sugen på att pissa men vet jag det försvinner snabbare ur blodet så håller tummarna. Om det visar sig komma tillbaka positivt så måste väl ändå åklagaren yrka för att jag gjort det med uppsåt? Med tanke på att dem inte hittat något på mig samt att jag va så pass alkoholberusad så borde jag väl bara kunna hävda att jag har minnesluckor och inte minns något av kvällen. Alt att någon drogat mig / eller att jag smakat ett bloss av någons cigg som det kan ha varit cannabis i. Är sen tidigare ostraffad och kanske övertänker det hela, vad hade ni spelat för kort i min situation.
Citera
2024-08-11, 16:13
Medlem
Tjobros avatar
Ser inte ljust ut min vän.
Citera
2024-08-11, 16:18
Medlem
keny69s avatar
Sådant får man tyvärr räkna med i Sverige.
Citera
2024-08-11, 16:30
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caberiano
Om det visar sig komma tillbaka positivt så måste väl ändå åklagaren yrka för att jag gjort det med uppsåt? Med tanke på att dem inte hittat något på mig samt att jag va så pass alkoholberusad så borde jag väl bara kunna hävda att jag har minnesluckor och inte minns något av kvällen. Alt att någon drogat mig / eller att jag smakat ett bloss av någons cigg som det kan ha varit cannabis i. Är sen tidigare ostraffad och kanske övertänker det hela, vad hade ni spelat för kort i min situation.
Om det vore så enkelt att undgå straff så skulle inte någon bli fälld för att vara drogpåverkad.

Ditt enda hopp är det inte fanns några spår kvar i blodet efter två dagar, annars är du rökt.
Citera
2024-08-11, 16:38
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Va?
Det är väl inte olagligt att ha substanser i kroppen?

Däremot i fickan
Citera
2024-08-11, 16:48
Medlem
Byssans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Va?

Däremot i fickan
Endast i Sverige är det olagligt att ha THC i blodet om man inte kan bevisa att det intagits i ett land där det är lagligt.
Citera
2024-08-11, 16:54
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byssan
Endast i Sverige är det olagligt att ha THC i blodet om man inte kan bevisa att det intagits i ett land där det är lagligt.

Å fan. Tack!
Är dålig på att knarka själv, så har dålig koll.

När kom den lagen?
Har för mig att det var som jag skrev tidigare?
Citera
2024-08-11, 17:15
Medlem
BenDaviss avatar
Citat:
Å fan. Tack!

När kom den lagen?

Nångång på 90-talet typ.
Citera
2024-08-11, 17:27
Medlem
Citat:
Tjena flashback har som rubriken lyder blivit tagen till piss. Det va igårkväll under ett rave när jag va påväg hem tre snutar som grep tag i mig. Dem hävdade att jag såg påverkad ut även fast jag endast druckit alkohol. Dem tog med mig till pikébussen och försökte tvinga mig till att pissa. Jag vägrade då körde dem in mig till stationen och försökte hälla i mig massvis med vatten för att lätta på trycket. Det här gjorde mig bara illamående och fixk mig att spy. Jag va halvt medvetslös i en timma innan dem fick dit en jourläkare som skulle tömma mig på blod. Jag hatar nålar och rent instinktivt så drog jag undan armen och försökte ta mig därifrån. Dem kallar på förstärkning och det slutar med att 8st snutar sitter på mig och sätter mig i både hand och fotboja för att ta mitt blod sedan blir jag släppt. Min fråga till er är om ni tror jag klarar mig. Hade rökt cannabis cirka 2 dagar innan detta skedde och va därför inte sugen på att pissa men vet jag det försvinner snabbare ur blodet så håller tummarna. Om det visar sig komma tillbaka positivt så måste väl ändå åklagaren yrka för att jag gjort det med uppsåt? Med tanke på att dem inte hittat något på mig samt att jag va så pass alkoholberusad så borde jag väl bara kunna hävda att jag har minnesluckor och inte minns något av kvällen. Alt att någon drogat mig / eller att jag smakat ett bloss av någons cigg som det kan ha varit cannabis i. Är sen tidigare ostraffad och kanske övertänker det hela, vad hade ni spelat för kort i min situation.

Du var opåverkad men höll dig för att de du var opåverkad av försvinner och håller tummarna. Jo tjena!

Vilket kort du skall spela? Ja, jag hade pissat och gått därifrån och chillat, men du valde istället att spela allan och vara inlåst halva helgen - utfallet lär därefter lär ju bli detsamma så det är ju inte speciellt begåvat spelat av dig...
Citera
2024-08-11, 17:33
Medlem
Dundersnubbens avatar
Bisarrt. Vilka resurser det går åt att jaga en brukare och behandlingen därefter. Avkriminalisering är det enda rätta i landet sinnessjuk.

Finns en chans att du klarar dig dock då det kan gå ur blodet efter två dygn.
Citera
2024-08-11, 17:42
Medlem
PissBusss avatar
Citat:

Du kan inte skylla på fylla, den gör bara att du behandlas som om du vore en nykter tänkt medelperson.

Om jag förstår det rätt tog de blodprov, och två dagar senare borde det vara tomt på markörer. Åtminstone var det så när jag var ung och höll på.
Citera
2024-08-11, 17:49
Medlem
BlaBalks avatar
Citat:
Va?

Däremot i fickan

Citat:
Ursprungligen postat av Byssan

Citat:
Å fan. Tack!

När kom den lagen?

Citat:
Ursprungligen postat av BenDavis
Nångång på 90-talet typ.
Det är inte att ha det i kroppen som är olagligt, det är bruket som är olagligt, men ända sättet (i stort sett) att bevisa bruk är ju att testa urin/blod.

Hade det varit olagligt att ha det i kroppen så hade det inte räckt att visa att man intagit i ett land där det är lagligt, men eftersom det är bruket i sig som är den straffbara gärningen så kommer man undan om man kan visa att man företog gärningen i ett land där det inte är straffbart med endast bruk (t.ex. Danmark), eftersom kravet på "dubbel straffbarhet" då inte är uppfyllt (BrB 2 kap. 5§).

Den straffskärpning som infördes 1993 innebar att fängelse infördes i straffskalan för ringa narkotikabrott (innefattandes eget bruk) vilket medförde att man från och med då hade lagstöd för att genomföra en kroppsbesiktning (ta urin- och blodprov). Eget bruk blev straffbart redan 1988, men eftersom det bara var ett bötesbrott hade polisen inget lagstöd för att tilltvinga sig några prover för att utreda brottet vid skälig misstanke.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in