Jag vill passa på att lyfta brottarlandet Iran. Man stals två guld (fristilsklassen där man egentligen skulle ha guld) och man vinner Guld i taekwondo, 80 kg herrar efter en bragdinsats av en iransk 20 åring, helt rookie går han in och tar guldet utan någon rädsla i kroppen. Såna hjälteinsatser som man efterlyser bland svenska idrottare.
Ett guld till så hade Iran-landet med världens största ekonomiska sanktioner gått in på top-15 i världen gällande medaljligan. Avd; ett land med helt enorma restriktioner (tro mig staten betalar inte ut pengar till aktiva idrottare som man gör här i Sverige) och som faktiskt överpresterar givet de obefintliga resurser man har.
I jämförelse med våra superbekväma idrottare här i Sverige då. Allt är uppdukat och ändå är våra aktiva så loja så det går inte. Titta bara på herr-brottarsidan. Inte en enda svensk brottare deltog i årets OS. Fanns ens någon svensk som tävlade i kampsport? Ta del av följande klipp;
https://www.youtube.com/watch?v=RtZJIQm15OI
20 åriga nybörjaren Arian Salimi. Totalt orädd yngling. Det bragdartade OS-guldet i finalen mot britten Cunningham. Ni lär se mer av Salimi mot Los Angeles 2028, den saken är klar.
Så till frågan egentligen; Vad kan Sverige förbättra när det gäller kampsport? När ett Mellanösternland som Iran skrapar ihop fler medaljer i den grenen än vad Sverige gör i hela tävlingen? Vad kan vi förvänta oss mot Los Angeles? Att Sverige faktiskt ser till att peppa unga individer till att gå hela vägen? I min bok är Sveriges insats i kampsporter i nuläget totalt underkänd.